Gå til innhold

Venn som stadig bryter taushetsplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Blackbird skrev:

Det er ikke sikkert sjefen bruker ts som eksempel når han tar opp saken. Om jeg ble varslet om en lignende sak, ville jeg gjort mine egne undersøkelser i det stille-  feks sjekke opp i dokumentsnoking og samlet tråder, før jeg tok opp saken med vedkommende. Jeg ville ikke nødvendigvis sagt at "en person ringte og anga deg" - jeg ville sagt at jeg hadde fått (flere)tilbakemeldinger om løsmunnethet. (Noe som jo er tilfelle) 

Du har gjort det riktige, og du er modig! Det du kanskje kan forvente er at hun kommer til deg og gråter på skulderen din! Det kan jo bli litt vanskelig...

TS: 

Hei. 

Nei, på bakgrunn av alt han sa til meg virket det ikke som om han hadde i tankene å fortelle at «noen ringte inn til firmaet». Han har nok mer å komme med i og med at han nevnte at hun forsnakket seg ute på restauranten. 

Jeg fikk en telefon fra henne i går. Helt sikker på at hun skulle rope at jeg hadde skyld i at hun fikk sparken, men hun nevnte faktisk ingenting ‘nytt’, så jeg fikk en følelse av at lederne hennes fremdeles ikke har tatt det opp med henne. 

Jeg vet ikke om jeg greier å være en støttende skulder dersom det skjer. Kommer til å må fortelle henne alt, for jeg tenker forsåvidt ikke på noe annet enn dette om dagene.. Snakker nok mer med henne i uka her, så blir kanskje en annen tone neste gang.

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har måttet si ifra til både venner, kolleger og familie som bryter taushetsplikten sin fordi di blir for ivrige. Da blir de litt småfornermet men det har vært nødvendig synes jeg. Jeg er leder i tillegg, og føler jeg har et ansvar for å opprettholde taushetsplikten likevel om den som plapprer har et annet yrke enn meg selv. Søsteren min som jobber på gamlehjem er værst av alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt tydelig i fra til to venninner om å bryte taushetsplikten. De er slurvete til å ta vare på taushetsplikten i vennskap også. Slike mennesker har ofte behov for å fortelle historier å gjøre seg selv interessante gjennom andres liv, og jeg velger med omhu hva som fortelles fra meg. Hvis det er alvorlig ville jeg meldt i fra men først av alt ta en skikkelig alvorsprat med henne. 

Anonymkode: 6ad32...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet i helsevesenet i mange år så har jeg hørt mange som har brutt taushetsplikten sin, virker ikke som om folk bryr seg. Når jeg sier at de bryteren den så blir de sure og fornærmet også er jeg den stygge ulven i noen mnd. Har også venninner som bryter den så det renner etter, både i helsevesenet og i bhg og skole. Jeg blir helt matt.

Og når man da leser om at politifolk og navfolk som har brutt den og snoket så blir jeg redd. Det burde være mye større straffer for å bryte taushetsplikten. 

Man kan jo blir paranoid om man har saker liggende hos politi, nav og helsevesenet. Eller hva med ppt og barnevernet? Uff nei. 

Anonymkode: 51c78...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det ts? Har du snakket med venninnen din? 

Anonymkode: a006a...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere venn skal man lete lenge etter. Ja TS, jeg snakker om deg!

Anonymkode: 996d5...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårligere venn skal man lete lenge etter. Ja TS, jeg snakker om deg!

Anonymkode: 996d5...8cd

Dårligere etikk og moral skal man lete lenge etter. Ja ANONYM, jeg snakker om deg! 

Anonymkode: a6237...abc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...