Gå til innhold

Venn som stadig bryter taushetsplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

En god venninne av meg arbeider som sekretær i et advokatfirma. Hun har siden oppstart i jobben (ett års tid) alltid fortalt mye om diverse saker hun har innsyn inn i, men jeg har ikke følt at hun har krysset grensen ift taushetsplikten før til nå. Har tidligere tøyset vekk ting hun har fortalt ved å påpeke at hun ikke må skravle så mye at vi rundt skal skjønne hvem det gjelder, men nå føler jeg at jeg blir nødt til å snakke mer alvorlig med henne. Sannheten er at jeg faktisk er fristet til å kontakte lederen hennes da hun utleverer både historikk og navn nå. Opplevde at hun gjorde dette rett før jul, og det har til nå gjentatt seg flere ganger. 

Jeg har aldri opplevd henne som en som er nødt til å dele ‘hemmligheter’, men det er akkurat som at hun ikke greier å holde noe skjult dersom hun tenker at hun har kjennskap til noen jeg eller andre venninner vet om. 

Jeg har sagt at jeg absolutt ikke ønsker å høre om klientene hun kjenner til, og at hun skal være forsiktig, men det biter ikke på. 

Bør jeg forsøke å snakke med henne mer alvorlig, eller burde jeg ha kontaktet lederen hennes? 

Jobber selv i en tjeneste hvor taushetsplikten er svært streng, å kjenner at det plager meg at hun ikke tar jobben seriøst nok til å skjerme klientene. 

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun så tydelig har brutt taushetsplikten bør du virkelig kontakte sjefen hennes! 

Syns du skal informere henne om det før du gjør det, men ikke la deg overtale til å ikke gjøre det.

Anonymkode: f52a6...899

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du driite langt oppi. Det har du ingen ting med. Det er ikke noe problem før du plaprer videre om det. Du kan bare je henne være litt forsiktig.

Anonymkode: c45ad...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det var deg hun utleverte til andre. Når man oppsøker personer med taushetsplikt så har man faktisk rett til å vite at dette ikke kommer ut. Du er nødt til å snakke med lederen hennes

Anonymkode: 8a793...05d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal du driite langt oppi. Det har du ingen ting med. Det er ikke noe problem før du plaprer videre om det. Du kan bare je henne være litt forsiktig.

Anonymkode: c45ad...a90

Jaha så hvis det var deg denne lille sekretæren plapra om så hadde det vært ok? Helt ok at fremmede folk visste om din sak?

Man har taushetsplikt av en grunn og brudd på den er ganske alvorlig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Snakker hun bare til deg om taushetsbelagte saker?

 Eller skravler hun villig i vei, til alle og enhver?

Anonymkode: cfafd...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Snakker hun bare til deg om taushetsbelagte saker?

 Eller skravler hun villig i vei, til alle og enhver?

Anonymkode: cfafd...044

Det har ikke noe å si. Taushetsplikten er brutt om hun så bare har fortalt det til TS. 

Anonymkode: f52a6...899

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal du driite langt oppi. Det har du ingen ting med. Det er ikke noe problem før du plaprer videre om det. Du kan bare je henne være litt forsiktig.

Anonymkode: c45ad...a90

Jeg håper inderlig ikke du arbeider med sensitiv informasjon. Selvfølgelig kan jeg ikke bare ‘drite’ i dette. Jeg ville aldri ha videre utlevert informasjon hun har fortalt, men jeg vet godt at jeg ikke er den eneste hun forteller ting til. Er du taushetsbelagt å bryter lovverket kan det faktisk straffes med fengsling. Ikke at jeg noen sinne vil putte min venninne i en slik situasjon, bare påpeker det sånn at du skal forstå hvor seriøst man skal ta taushetsplikten når det gjelder personlig informasjon til klienter, pasienter etc. Det er ikke sånn at man kan velge å fortelle til én person selv om det er en man stoler på. Blir som om jeg skulle kommet hjem fra arbeid å plapret til mannen min bare fordi jeg følte behovet for å sladre.. Da får man ‘sladre’ sammen med noen i teamet sitt eller noen på arbeidsplassen som arbeider med de samme sakene. TS. 

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sladre til sjefen hennes og få venninnen sin til å miste jobben sin? Tenk om hun har utdannet seg til dette. Da vil hun aldri få en jobb i denne bransjen igjen. Hele utdannelsen og den ene sjansen hun hadde er bortkastet. Kanskje hun nå må begynne å jobbe i butikk.

Tror du at dere kommer til å være venner noe mer?

Ta det opp med henne hvis det plager deg at hun forteller deg dette svada som du ikke bryr deg om i virkeligheten. Samt fortell hva som kan skje om hun forteller det til en falsk veninne som går bak ryggen hennes og fisler til sjefen. Bare fordi hun er sjalu og vil ødelegge for henne. Slik falsk person er ikke du!

Men hva godt har det for deg å miste denne veninna og gå bak ryggen på henne?

Anonymkode: c45ad...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si. Taushetsplikten er brutt om hun så bare har fortalt det til TS. 

Anonymkode: f52a6...899

Dette er jeg enig i. Spiller ingen rolle selv om hun visste at jeg aldri hadde snakket videre. Jeg har ikke tilgang til informasjonen hun sitter på, så taushetsplikten har hun brutt. TS. 

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal du driite langt oppi. Det har du ingen ting med. Det er ikke noe problem før du plaprer videre om det. Du kan bare je henne være litt forsiktig.

Anonymkode: c45ad...a90

Feil - tenk om TS får vite noe hun/han ikke burde, eller kan bruke mot noen? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du sladre til sjefen hennes og få venninnen sin til å miste jobben sin? Tenk om hun har utdannet seg til dette. Da vil hun aldri få en jobb i denne bransjen igjen. Hele utdannelsen og den ene sjansen hun hadde er bortkastet. Kanskje hun nå må begynne å jobbe i butikk.

Tror du at dere kommer til å være venner noe mer?

Ta det opp med henne hvis det plager deg at hun forteller deg dette svada som du ikke bryr deg om i virkeligheten. Samt fortell hva som kan skje om hun forteller det til en falsk veninne som går bak ryggen hennes og fisler til sjefen. Bare fordi hun er sjalu og vil ødelegge for henne. Slik falsk person er ikke du!

Men hva godt har det for deg å miste denne veninna og gå bak ryggen på henne?

Anonymkode: c45ad...a90

Er du virkelig så innbakt at du ikke forstår viktigheten av å IKKE plapre om informasjon som er taushetsbelagt? Vet du hvorfor en del informasjon er under taushetsplikt, og skjønner du viktigheten av det? 

Om hun er utdannet burde hun slå seg selv hardt i hodet for å være en sånn idiot å kaste bort utdannelsen sin ved å gjøre et så alvorlig brudd på sikkerheten og konfidensialiteten. Det er ikke TS´ feil at venninna ikke kan å gjøre jobben sin. 

Anonymkode: f52a6...899

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal du sladre til sjefen hennes og få venninnen sin til å miste jobben sin? Tenk om hun har utdannet seg til dette. Da vil hun aldri få en jobb i denne bransjen igjen. Hele utdannelsen og den ene sjansen hun hadde er bortkastet. Kanskje hun nå må begynne å jobbe i butikk.

Tror du at dere kommer til å være venner noe mer?

Ta det opp med henne hvis det plager deg at hun forteller deg dette svada som du ikke bryr deg om i virkeligheten. Samt fortell hva som kan skje om hun forteller det til en falsk veninne som går bak ryggen hennes og fisler til sjefen. Bare fordi hun er sjalu og vil ødelegge for henne. Slik falsk person er ikke du!

Men hva godt har det for deg å miste denne veninna og gå bak ryggen på henne?

Anonymkode: c45ad...a90

Nettopp dette som er dilammet mitt. Men jeg vet jo hva det etiske riktige er å gjøre, men jeg burde nok snakket med henne først å latt henne vite at jeg blir nødt å melde i fra dersom hun ikke velge å varsle i fra selv. Jeg er svært glad i henne å bryr meg om at hun skal ha et godt liv med muligheten for å utnytte den utdanningen hun har, men samtidig er det ‘historien’ til reelle mennesker hun forteller andre om. Det er sårende for de det gjelder, og det kan også være farlig når informasjonen hun utgir, absolutt ikke er ment å spres. 

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; 

Jeg trengte vell egentlig ikke så mange kommentarer for å «greie å ta en avgjørelse». Kjenner nå at jeg egentlig allerede hadde bestemt meg. Har tenkt på dette siden sist uke da vi møttes, og kommer til å kontakte henne i helga å gi henne en ‘heads up’ dersom jeg kan kalle det noe sånn. Jeg er egentlig irritert på henne for at hun har snakket om «sakene sine» til meg. Vi har vært venner lenge, og hun vet godt hvor jeg står i forhold til tauhetsplikten gjennom min egen jobb. Hun har ved tidligere anledninger forsøkt å trekke informasjon ut av meg. Lurt på om jeg har noe med den og den personen å gjøre gjennom jobb osv. Så at jeg ikke tolererer at tauhetsplikten brytes er hun klar over. 

Jeg blir nødt til å kontakte lederen hennes på mandag. Vi (min jobb) har ved ulike anledninger diskutert om å ta i bruk akkurat dette advokatfirmaet også, så for min egen jobbs del (dersom vi skulle ansatt de), må jeg være klar på at vi ikke kan godta ansatte som kan finne på å utlevere sensitiv informasjon. 

Jeg får heller bruke resten av fritiden min i ettertid på å forsøke bygge opp/holde på vennskapet. 

Nå forsøker jeg få litt søvn før jeg får ta kontakt med henne i morgen å snakke litt. 

 

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til! Du gjør det riktige. Oppdater oss gjerne. 

Anonymkode: 97299...271

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS; 

Jeg trengte vell egentlig ikke så mange kommentarer for å «greie å ta en avgjørelse». Kjenner nå at jeg egentlig allerede hadde bestemt meg. Har tenkt på dette siden sist uke da vi møttes, og kommer til å kontakte henne i helga å gi henne en ‘heads up’ dersom jeg kan kalle det noe sånn. Jeg er egentlig irritert på henne for at hun har snakket om «sakene sine» til meg. Vi har vært venner lenge, og hun vet godt hvor jeg står i forhold til tauhetsplikten gjennom min egen jobb. Hun har ved tidligere anledninger forsøkt å trekke informasjon ut av meg. Lurt på om jeg har noe med den og den personen å gjøre gjennom jobb osv. Så at jeg ikke tolererer at tauhetsplikten brytes er hun klar over. 

Jeg blir nødt til å kontakte lederen hennes på mandag. Vi (min jobb) har ved ulike anledninger diskutert om å ta i bruk akkurat dette advokatfirmaet også, så for min egen jobbs del (dersom vi skulle ansatt de), må jeg være klar på at vi ikke kan godta ansatte som kan finne på å utlevere sensitiv informasjon. 

Jeg får heller bruke resten av fritiden min i ettertid på å forsøke bygge opp/holde på vennskapet. 

Nå forsøker jeg få litt søvn før jeg får ta kontakt med henne i morgen å snakke litt. 

 

Anonymkode: c9f4a...fb4

Du er svært fornuftig å modig. Det føles nok som en selvfølge for mange å gjøre dette, men når det kommer til stykket er det langt i fra alle som faktisk hadde gjort det. Lykke til! 

Anonymkode: f52a6...899

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du sladre til sjefen hennes og få venninnen sin til å miste jobben sin? Tenk om hun har utdannet seg til dette. Da vil hun aldri få en jobb i denne bransjen igjen. Hele utdannelsen og den ene sjansen hun hadde er bortkastet. Kanskje hun nå må begynne å jobbe i butikk.

Tror du at dere kommer til å være venner noe mer?

Ta det opp med henne hvis det plager deg at hun forteller deg dette svada som du ikke bryr deg om i virkeligheten. Samt fortell hva som kan skje om hun forteller det til en falsk veninne som går bak ryggen hennes og fisler til sjefen. Bare fordi hun er sjalu og vil ødelegge for henne. Slik falsk person er ikke du!

Men hva godt har det for deg å miste denne veninna og gå bak ryggen på henne?

Anonymkode: c45ad...a90

Det er ikke TS som gjør at hun eventuelt mister jobben sin. Denne situasjonen har hun satt seg i selv. Det er ikke varsleren som gjør noe galt når man sier ifra om alvorlige brudd i forbindelse med jobb. 

Du kan umulig forstå viktigheten av taushetsplikten. 

Anonymkode: 275ba...652

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde si i fra til lederen hennes for hun er tydeligvis i en jobb hun ikke makter å ha hvis hun ikke greier å holde seg til taushetsplikten hun er pålagt. 

Anonymkode: 1ab9a...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...