Gå til innhold

Venn som stadig bryter taushetsplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

En god venninne av meg arbeider som sekretær i et advokatfirma. Hun har siden oppstart i jobben (ett års tid) alltid fortalt mye om diverse saker hun har innsyn inn i, men jeg har ikke følt at hun har krysset grensen ift taushetsplikten før til nå. Har tidligere tøyset vekk ting hun har fortalt ved å påpeke at hun ikke må skravle så mye at vi rundt skal skjønne hvem det gjelder, men nå føler jeg at jeg blir nødt til å snakke mer alvorlig med henne. Sannheten er at jeg faktisk er fristet til å kontakte lederen hennes da hun utleverer både historikk og navn nå. Opplevde at hun gjorde dette rett før jul, og det har til nå gjentatt seg flere ganger. 

Jeg har aldri opplevd henne som en som er nødt til å dele ‘hemmligheter’, men det er akkurat som at hun ikke greier å holde noe skjult dersom hun tenker at hun har kjennskap til noen jeg eller andre venninner vet om. 

Jeg har sagt at jeg absolutt ikke ønsker å høre om klientene hun kjenner til, og at hun skal være forsiktig, men det biter ikke på. 

Bør jeg forsøke å snakke med henne mer alvorlig, eller burde jeg ha kontaktet lederen hennes? 

Jobber selv i en tjeneste hvor taushetsplikten er svært streng, å kjenner at det plager meg at hun ikke tar jobben seriøst nok til å skjerme klientene. 

Anonymkode: c9f4a...fb4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun så tydelig har brutt taushetsplikten bør du virkelig kontakte sjefen hennes! 

Syns du skal informere henne om det før du gjør det, men ikke la deg overtale til å ikke gjøre det.

Anonymkode: f52a6...899

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du driite langt oppi. Det har du ingen ting med. Det er ikke noe problem før du plaprer videre om det. Du kan bare je henne være litt forsiktig.

Anonymkode: c45ad...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider