Gå til innhold

Kurerer trening absolutt alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undres veldig over hvor mye trening hjelper for.

Er du deprimert, stressa, vondt i kroppen, kreftsyk, migrene, ensom, diaré - så tren!! Det virker som at bare du trener så bedrer livet seg. Jeg har vokst opp lenge før trening ble hysteri her i landet og heldigvis for det.

Jeg hører kolleger som har skikkelig tidsklemme og ikke aner hvordan de skal rekke det ene og det andre, de skal bare trene 1 times tid først. Trening er nesten det viktigste, det snakkes og skrives om hele tiden.

Er virkelig trening så gull verdt? Jeg er så lei av ordene trening og slanking. 

Anonymkode: 0c297...f4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, selvfølgelig ikke. Likevel har det en svært positiv effekt på helsen i forhold til å ikke være fysisk aktiv.

Anonymkode: ccfd1...d06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening har jo en positiv effekt på helse og humør, men det er ingen kur mot alt som måtte plage en. 

Anonymkode: 19b51...02c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening «kurerer» få ting. Det kan kurere visse smerter i kroppen ved at musklaturen blir styrket (dersom det er dårlige muskler somforårsaker smerte). Å det kan hjelpe psykisk syke til en viss grad ved at man får noe annet å tenke på, man ser hva man klarer og får ut energi og sinne om man har det. 

Men at det «kurerer» kreft, magesykdommer osv er bare tull. 

Trening er bra for kroppen, å det blir jo bare mer og mer påvist hvor bra det er for både kropp og sjel at man bruker kroppen. Det er bare mer og mer stillesittende arbeid på mange, å da får man ikke brukt kroppen halvparten så mye som man burde. 

Anonymkode: 3afda...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undres veldig over hvor mye trening hjelper for.

Er du deprimert, stressa, vondt i kroppen, kreftsyk, migrene, ensom, diaré - så tren!! Det virker som at bare du trener så bedrer livet seg. Jeg har vokst opp lenge før trening ble hysteri her i landet og heldigvis for det.

Jeg hører kolleger som har skikkelig tidsklemme og ikke aner hvordan de skal rekke det ene og det andre, de skal bare trene 1 times tid først. Trening er nesten det viktigste, det snakkes og skrives om hele tiden.

Er virkelig trening så gull verdt? Jeg er så lei av ordene trening og slanking. 

Anonymkode: 0c297...f4d

De fleste av dine kollegaer sitter vel kanskje 7-8 timer per dag? Noe som er like farlig for helsa som å røyke. Å legge «inaktiv» oppå der er ikke å være en ansvarlig voksen. 

Folk snakker om tidsklemma ikke fordi de er stressa, Ts, men fordi det er høystatus å være ettertraktet. Per de siste årene har ettertrakta vært det samme som travel. Folk flest,som ikke er spesielt ettertrakta og dermed helt normalt ikke-travle later derfor som om hverdagen er hektisk. Enda de når du spør har sett altså mange TV-serier siste uka til å ha annet enn god tid. Som folk flest har.

Anonymkode: 98d0c...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som prioriterer å trene 2-3 dager i uken, selv om jeg egentlig ikke har tid. 

Fordi: 

-Jeg takler stress bedre når jeg får blåst ut litt på trening

-Problemer med stiv nakke og rygg blir borte

-Jeg orker mer i hverdagen. Mye mer enn de fleste jeg kjenner.

-Jeg blir ikke fyllesyk

-Jeg liker å være sterk nok til å løfte og bære det som trengs

-Jeg får god apetitt, men får lyst på mer sunn mat

-Jeg kom meg veldig godt igjennom to graviditeter/barseltider tross høy alder

-Jeg sover bedre

-I livskriser har jeg trent nesten daglig og det har hjulpet veldig

-Jeg får et veldig godt immunforsvar 

-Jeg ser bedre ut 

-Min biologiske alder er omtrent halvparten av min faktiske alder

Anonymkode: 6e27f...c5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Axl Rose

Trening hjelper, men det gjør deg ikke frisk. I så fall skulle ikke jeg hatt noe depresjon etter å ha trent og vært aktiv hele livet. Men det har jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din har godt av trening, men mest av alt har du godt av å holde deg i form og bevege kroppen. Det er antagelig sunnere å gå en rask tur i skogen enn å løpe på tredemølle på treningssenter.

 

Anonymkode: 64aa9...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykisk syk og det er helt sykt hvor mye trening hjelper. Jeg blir mye mer stabil, får mer livslyst, får mer energi, tenker mer langsiktig, får bedre selvtillit, viljestyrke og mestringsfølelse. 

Anonymkode: ebdb9...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Hehe.. nei.. jeg, som allergiker, vet at fysisk trening kan drepe folk. Hvis du f.eks spiser noe du er litt allergisk mot (uten å vite det) og setter igang en hard treningsøkt, kan kroppen få anafylaktisk sjokk. Det er treningen som utløser det. 

Det er jo andre åpenbare ting, som f.eks at du har hjerteproblemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om at trening kurerer ting. Er heller snakk om og holde kroppen i gang å få en bedre hverdan der man kan takle ting bedre. 

Anonymkode: 6ad2d...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er viktig for veldig mye, og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten. 

Jeg får bedre og jevnere humør, jevnere apetitt og mindre lyst på junk, jeg sover tungt og godt gjennom natten, jeg får finere hud, jeg slipper vondter i kroppen, jeg blir aldri sliten av hverdagsaktiviteter, jeg har overskudd selv etter en lang dag på jobb. Og jeg elsker å kunne ta på meg akkurat det jeg vil av klær, uten tanke for hva som stikker ut eller henger. Og ikke minst at jeg aldri trenger å telle kalorier, eller nekte meg noe jeg har lyst på av mat.  

Har jeg menssmerter eller vondt i ryggen tar jeg en løpetur, selvfølgelig mens jeg lytter til kroppen, det hjelper mye. Men ved omgangssyke eller begynnende forkjølelse holder jeg meg i ro, da forverrer gjerne treningen formen. Og drukner jeg i stress og jobb en uke dropper jeg lett treningen. Man kan være pro trening uten å være fanatisk. 

Anonymkode: d1930...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Trening er bra for mangt og mye, og med unntak av de sist 2-3 ukene så trener jeg jevnlig selv, for jeg vet kroppen generelt har godt av det. Jeg får sterkere muskler og bedre kondis, noe som er ganske OK i hverdagen. Har også fått en rygg som ikke "bryter sammen" så fort. 

Men der stopper det for meg. 

  • Jeg er akkurat like fordømt ensom om jeg trener eller ei. Muligens får jeg mindre tid til å kjenne etter ford jeg blir stressa av at jeg "må" rekke treningen, men det stopper der. Den grunnleggende ensomheten er der fremdeles. 
  • Jeg blir stressa. I tillegg til 10 timers dag på jobb så har jeg det hengende over meg at jeg må trene. Prøver derfor å få unnagjort trening i helgene, men det betyr at helgene låses så jeg får ikke slappet av da heller. 
  • Deprimert er jeg ikke så jeg kan ikke si noe sikkert om effekten, men jeg har vært -  og jeg er rimelig sikker på at med det energinivået jeg da hadde (det kostet skjorta bare å orke å gå innom butikken på vei hjem fra jobb) så ville trening bare vært enda et stressmoment som hadde kjørt meg lenger ned i grøfta enn der jeg allerede var.

Så nei, trening hjelper ikke på alt for denne skrotten i allfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer litt an på innstillingen. Jeg prioriterer alltid trening, for meg tar det bort alt av stress, dårlig humør osv. Synes det er gøy å gi alt når jeg trener, og føler meg fantastisk etterpå. Dessuten er bevegelse nødvendig når man har en kontorjobb.

Anonymkode: af54c...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trening forebygger en rekke lidelser og er svært positivt ved en rekke sykdommer. Det burde være en høy prioritet hos de fleste.

Anonymkode: edbcb...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var lam, stum og blind før, så begynte jeg å trene. :ironi:

Det er mange tilstander hvor det å få opp pulsen slett ikke er positivt. Har aldri hatt så mye migrene som da jeg trente masse og var skikkelig sprek. Treningsfanatismen er mest propaganda. Å bevege seg moderat og naturlig er nok bra for helsa, for eksempel å spasere turer, gjerne i lett terreng. Hverdagsaktivitet trumfer såkalt trening. 

Anonymkode: 49183...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Jeg undres veldig over hvor mye trening hjelper for.

Er du deprimert, stressa, vondt i kroppen, kreftsyk, migrene, ensom, diaré - så tren!! Det virker som at bare du trener så bedrer livet seg. Jeg har vokst opp lenge før trening ble hysteri her i landet og heldigvis for det.

Jeg hører kolleger som har skikkelig tidsklemme og ikke aner hvordan de skal rekke det ene og det andre, de skal bare trene 1 times tid først. Trening er nesten det viktigste, det snakkes og skrives om hele tiden.

Er virkelig trening så gull verdt? Jeg er så lei av ordene trening og slanking. 

Anonymkode: 0c297...f4d

:fnise: 

Kosthold kan fikse diaréen, om ikke annet. Trening er jeg litt usikker på, med mindre det er stress som utløser det. Da kan man kanskje bli roligere.

Anonymkode: 2848e...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...