Gå til innhold

Selvmordsvurdering vurdert som lav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at en psykolog jeg var hos i forbindelse med at jeg søkte om psykolog på dps har skrevet i journalen min at han skrev "selvmordsvurdering vurderes som lav". Jeg ble lei meg da jeg leste det på nettet nå, fordi jeg føler han ikke tok meg på alvor.. jeg har (nesten) ingen ting å peve for, har ikke hatt en eneste venn på 10år, aldri hatt kjæreste, har aldri hatt jobb, ble ufør som 18åring og jeg sa til han at "alt" jeg gjorde var å bare sitte hjemme alene ensom. Jeg sa jeg bare ville dø. Han spurte om jeg hadde planlagt selvmordet, men jeg sa nei, fordi jeg trodde han mente dato og klokkeslett, men jeg har selvsagt planlagt hvilken metode jeg skal gå for. Jeg sa til han at jeg tenkte på selvmord hver dag.

Dersom ikke mine selvmordstanker tas på alvor og blir vurdert som alorlige, hvem sine selvmordstanker skal tas på alvor da? Jeg har jo ikke noe liv...

Når han hadde skrevet "lav selvmordsrisiko" så føler jeg at han ikke trodde på meg, at jeg ikke blir tatt på alvor😞

 

Anonymkode: f0db1...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du har sagt at du ikke har noen planer vil den uansett ikke kunne vurderes som høy. Lav/moderat blir uansett en skjønnsmessig vurdering. Dersom du føler deg feil oppfattet bør du si det og fortelle mer konkret om dine tanker. 

Anonymkode: 57745...58a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vurderer en risiko utifra kriterier. Etter det du har sagt så har han vurdert det slik. Det betyr jo ikke at han ikke har tatt deg på alvor. Dersom dere ikke kommuniserer godt sammen, så må du fortelle tydelig hva du mener, føler og tenker. Det kan jo hende at vurderingen hans da blir annerledes. 

Anonymkode: 25425...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du noe behandling for det du sliter med? 

Anonymkode: 49b88...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du noe behandling for det du sliter med? 

Anonymkode: 49b88...24a

Er vel derfor hun går til psykolog

Anonymkode: cbcd9...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror absolutt at du blir tatt på alvor selv om han ikke tror du vil ta ditt eget liv akkurat nå. Det er fullt mulig å være dypt deprimert og alvorlig psykisk syk selv om man ikke er suicidal.

Jeg håper du får behandling som hjelper. God bedring og klem til deg. :klem:

Anonymkode: 63784...116

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Borderline? 

Anonymkode: fde47...422

Nei, jeg har aldri skjært meg opp med kniv.

Men godt tenkt..:dry:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han vurderer en risiko utifra kriterier. Etter det du har sagt så har han vurdert det slik. Det betyr jo ikke at han ikke har tatt deg på alvor. Dersom dere ikke kommuniserer godt sammen, så må du fortelle tydelig hva du mener, føler og tenker. Det kan jo hende at vurderingen hans da blir annerledes. 

Anonymkode: 25425...be9

Jo skjønner den. Kanskje den eneste måten å blir vurdert som "høy fare" er dersom man sier "nå går jeg hjem å tar selvmord kl 3"...

 Jeg har kun vært hos han en gang før på vurderingsamtale og jeg har ikke fått noe svar om jeg får psykologhjelp heller😔

Anonymkode: f0db1...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel derfor hun går til psykolog

Anonymkode: cbcd9...70b

Ikke hvis det bare var akutttime og psykologen vurderte hen til å ha lav selvmordsrisiko.

 

Anonymkode: 49b88...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har aldri skjært meg opp med kniv.

 

Anonymkode: f0db1...a84

wtf?

Anonymkode: 57745...58a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har aldri skjært meg opp med kniv.

Hører du har sterke fordommer mot de med borderline ja....

Anonymkode: 5773b...b6b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har aldri skjært meg opp med kniv.

Men godt tenkt..:dry:

Jo skjønner den. Kanskje den eneste måten å blir vurdert som "høy fare" er dersom man sier "nå går jeg hjem å tar selvmord kl 3"...

 Jeg har kun vært hos han en gang før på vurderingsamtale og jeg har ikke fått noe svar om jeg får psykologhjelp heller😔

Anonymkode: f0db1...a84

Hva har det å si for deg om hvordan han vurderer deg på selvmordsskalaen? Er det om å gjøre å komme høyt på den? Skal psykologen kunne vurdere deg så må du være ærlig, ikke holde noe igjen. Det er vel derfor du sitter med en følelse av at vedkommende ikke tar deg seriøst. Er det slik at du per nå er suicidal og det er fare for at du skader deg selv, så kan du ringe legevakten på telefonnr 116 117 eller AMK på 113. 

Anonymkode: 25425...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ville bare sende deg en :hug: og gode tanker. Håper du snart får den hjelpen du trenger. 

Anonymkode: 7243e...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man skal testes for suicidalitet så kommer det an på hvor mye man scorer på et skjema, er litt skjønn hvordan du fremstår også. Planlegging med tid, sted, hvordan og et brev kommer høyt opp. Sammen med spontan, sint, frustrert. 

Du blir nok tatt på alvor, selv om psykologen mener at du ikke er suicidal akkurat da. Snakk med han igjen, at tankene er der hele tiden. Selv om man tenker på selvmord hver dag og er langt nede så er steget fortsatt veldig langt til å faktisk gjøre det, er sikkert det han tenkte. 

Håper du får det bedre, og bruk psykolog en din. La han jobbe for pengene ;) 

Anonymkode: 23baa...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også skrive til deg her, men jeg har jo borderline da.. aldri skjært meg med kniv forresten 

Anonymkode: dfe92...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har aldri skjært meg opp med kniv.

Men godt tenkt..:dry:

Jo skjønner den. Kanskje den eneste måten å blir vurdert som "høy fare" er dersom man sier "nå går jeg hjem å tar selvmord kl 3"...

 Jeg har kun vært hos han en gang før på vurderingsamtale og jeg har ikke fått noe svar om jeg får psykologhjelp heller😔

Anonymkode: f0db1...a84

Er du suicidal? Har du tenkt til å ta ditt eget liv? Ønsker du faktisk å dø?

Anonymkode: 2acb6...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det burde ikke være et mål at det skal stå i journalen at du har høy selvmordsrisiko. Og det trenger det heller ikke gjøre. Du kan ha det vanskelig og ha rett til helsehjelp likevel. 

Jeg har gått i behandling hos psykolog o.l i mange år, og ja - i perioder har selvmordsrisikoen faktisk vært vurdert høy, men det har bare vært en veldig liten del av det hele, og jeg har likevel blitt tatt seriøst og fått hjelp når jeg mesteparten av tiden ikke er suicidal i det hele tatt. 

Jeg skjønner at du er redd for ikke p bli tatt på alvor, men psykologer vurderer mer enn bare akutt selvmordsfare (selv om det selvfølgelig er veldig viktig hvis det er aktuelt).

Sender deg en klem, Og håper du får den hjelper du trenger 💖

Anonymkode: 13ae0...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmordsfarevurdering er relevant  i forhold til innleggelser, men du får da psykolog selv med lav selvmordsfare? Hvorfor henge seg opp i dette? Det er jo antagelig ikke denne psykologen du får dersom dette bare var en vurderingssamtale.

Anonymkode: 26102...8a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmordsrisikoen vil som regel bli vurdert som "lav" hvis pasienten ikke har satt en tid og dato for dette selvmordet, samt metode. Da det er snakk om akutt selvmordsfare, og psykologen mente at det var lav sannsynlighet for at du kom til å ta livet ditt f.eks dagen etter, noe han hadde rett i. Jeg har blitt vurdert som "lav" akutt selvmordsrisiko dagen etter et selvmordsforsøk, så det handler om hvilke planer du har i forbindelse med selvmord, ikkje bare enkle tanker, dog skal disse også tas på alvor. Jeg er alltid vurdert med "kronisk forhøyet suicidrisiko", du kan trygt si at mine selvmordstanker ikke blir tatt på alvor på grunn av dette.

Anonymkode: 71ad0...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...