Gå til innhold

til dere som er 17-21 og eier leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 12.1.2018 den 14.54, AnonymBruker skrev:

hvor lærte foreldrene deres å spille curling?

Anonymkode: 08ff3...ea9

Jeg begynte å jobbe fulltid rett etter vgs og flyttet i kollektiv som 19 åring. Sparte nesten alt og kjøpte leilighet da jeg var 21 :)Er veldig lett å spare til leilighet viss man har selvkontroll. Uten forskudd på arv eller kausjonist. En liten leilighet vel å merke.

Anonymkode: bec60...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 22 og har akkurat kjøpt leilighet sammen med kjæresten min som er 21. 

Vi har fått kausjonisthjelp, men bortsett fra det har vi spart selv og hadde til sammen 300 tusen i egenkapital, som hold akkurat. Vi har jobbet mye. Det er en liten men helt nybygd 3-romsleilighet. 

Anonymkode: 9bc51...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt første hus når jeg var 19år, uten hjelp av foreldrene mine. Har jobbet siden jeg var 14år, og jobbet i helger, ferier og etter skolen. Sparte disse pengene. Fikk stipend som jeg sparte. Levde trangt og jobbet mye. Var heldig og fikk kjøpt en rimelig prosjektert enebolig som ble solgt rimelig til unge, for at de skulle komme lettere inn på boligmarkedet. Fikk solgt for ett par år siden med overskudd og har nå bygget mitt eget større hus. Uten hjelp fra foreldrene mine! Er jo en grunn til at jeg ville ha mitt eget så tidlig, og jobbet målrettet mot det, i en tid der alle vennene mine festet og sløste penger... 

Anonymkode: b9b12...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samme person som tar opp dette hele tiden på forumet? Jeg tror du bare må forstå at noen klarer det uten å få så mye hjelp av foreldrene sine. Misunnelsen din må du nok bare prøve og svelge snart. 

Jeg var selv 21 da jeg kjøpte min første leilighet. Gikk fint det ☺️

Anonymkode: ca2af...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi besteforeldrene mine ( vanlige arbeidsfolk), sparte pengene sine så vi skulle få det enklere. Delt på alle, ble det nok til egenkapital. Resten betaler jeg selv. 

Anonymkode: 7d0a2...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig nok til å komme meg inn på boligmarkedet som 18 åring ved hjelp av forskudd på arv på Kr 200.000.

Dette har hjulpet meg masse  og gjorde at jeg kunne betale mindre ned på lånet enn jeg gjorde i leie på det tidspunktet.

I dag, 15 år etter, har egenkapitalen min vokst til over 2 mill. Vil si det var en smart investering i min fremtid av mine foreldre og de er langt fra noen curlingforeldre selv om de valgte å gi meg forskudd på arv når jeg ble myndig.

Jeg studerte fulltid og jobbet ved siden av så og de ønsket rett og slett å hjelpe meg inn på boligmarkedet, noe jeg ikke kunne satt mer pris på da og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1/14/2018 den 6.20, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av disse. Jeg kjøpte meg leilighet for 6 år siden, når jeg var 19.

Det er lett å se at misunnelsen lyser fra særlig TS, men også andre i tråden, men å kjøpe seg leilighet når man er 20-21år er ikke vanskelig for de fleste som faktisk står på og jobber for det.

Jeg begynte selv å gå med avisen i ung alder og jobbet hvert år i sommerjobb, disse pengene satt jeg i banken og i aksjefond, der andre på min alder som jobbet sløste det på alt mulig tull. Når jeg var ferdig med ungdomsskolen gikk jeg videre til yrkesfaglig utdanning. I løpet av hele vgs og ungdomsskolen så fikk jeg 300kr i månedslønn av foreldrene mine, ikke mer, ikke mindre. På denne tiden kostet et busskort 290 kroner i månden, så da hadde jeg valget av å sykle til skolen (4-5km) eller å ta bussen som de fleste andre gjorde. På VGS kunne jeg ikke sykle (kunne, men det var 20km, så ikke lengre like aktuelt). Det gjorde at hvis jeg ville spise noe annet enn niste hjemmefra så måtte jeg jobbe for å få penger til det selv.

Når jeg var ferdig på skolen begynte jeg som lærling, der jeg fortsatt levde med et nøkternt forbruk for å spare penger. I det siste året av lærlingperioden min hadde jeg 300 000 på konto og gikk da til banken og fikk lån. Jeg kunne selvsagt ikke bo akkurat der jeg ville og ha den feteste, nyoppussede leiligheten, da jeg hadde et bestemt budsjett. Jeg fikk lån, da jeg hadde jobb og kom til å få bedre lønn fra nyåret, så da kjøpte jeg meg en fin leilighet litt utenfor bykjernen.

Dette er overhodet ikke vanskelig å få til, men når jeg ser på alle kolegaene mine, klassekameratene og venner som bruker opp hele lønningen sin på fjas og byturer mellom hver utbetaling, for så å klage på at de ikke har penger, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor jeg nå sitter bedre i det.

Og denne veien er på ingen måte til hinder for å gå på universitetet heller. Når jeg fikk fagbrev tok jeg generell studiekompetanse som privatist på kveldstid og er nå straks ferdig med bacheloren min, gjeldsfri, med egen leilighet og penger på konto. Selv foretrekker jeg min metode over de fleste i klassen som er på sin 2.bachelor eller er noen år yngre, men nedsyltet i gjeld og ingen bolig.

Anonymkode: 214f0...8e1

Kjempeinnsats, men det er ikke dermed sagt at "alle" kan gjøre dette. Boligmarkedet er på godt og vondt noe helt annet i dag enn for bare 5-6 år siden (i en del områder kan man plusse på ca 1. mill i pris, sett opp mot prisene for 5-6 år tilbake) da du kjøpte, og 300K holder ikke lenger til egenkapital i svært mange deler av landet, så da er det jo mange som ikke får kjøpt seg inn selv om de gjør nøyaktig det samme som deg. I tilllegg har egenkapitalskravet, inntektskravet samt maks lånebeløp sett opp mot inntekt blitt strammet inn, så man får ikke nødvendigvis like lett lån lenger. 

Man har jo heller ingen garanti for at det man setter inn i aksjefond stiger i verdi, og det er også en risiko for å gå med helt eller delvis tap. En del som har gått på den. 

Anonymkode: 3b8ce...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å kjøpe bolig alene, i en storby, uten hjelp. 

Dersom den billigste leiligheten koster 2 millioner kr, så er det snakk om 300000 i egenandel. Og med dagens lover om årsinntekt, så må du også jobbe, eller spare om mer enn 15% av de 2 millionene. 

Hvordan har en 21 åring spart opp 300000 kr? 

Kanskje har de jobbet hver sommer, og tjent 50000 kr i året, og sluppet å betale skatt. Da må de ha jobbet i 6 år. Dette er ikke usannsynlig. Eller kanskje de bodde hjemme, og jobbet fulltid et år eller to? Har en kompis som bodde hjemme, og jobbet fulltid. Han betalt litt i husleie, samt mat, men greide altså å spare opp rundt 150000 kr i året ved å bo hjemme. 

Men! Ikke alle bor i storbyer, eller midt i byene. Hadde jeg flyttet hjem, så måtte jeg bare ha spart opp 50000 kr i egenkapital, for å kjøpe min første bolig. 

 

Anonymkode: a5a99...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...