Gå til innhold
Horten Market

Når kan vi svare på personangrep?

Anbefalte innlegg

Horten Market

Det korte svaret er at det kan vi ikke. Svar på personangrep med samme mynt betraktes som brudd på retningslinjene. Vi blir isteden oppfordret til å rapportere. Men hva hvis moderator lar rapporterte personangrep stå, da er det et signal om at det også er innenfor å besvare.

Hvor lang tid er det rimelig å gi moderator før vi kan anta at innleggene er vurdert som akseptable? En grei løsning hadde vært om moderator som rutine legger igjen en notis i tråden om at rapporterte innlegg er vurdert, selv om ingen rydding var nødvendig.

Til slutt: Kan vi stole på at moderator gir oss tilsvarsrett til personangrep (i slike tilfeller) uten å risikere en notis i svarteboken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nematocera

Jeg er SKIKKELIG LEI av hele modereringen av personangrep. Det er som om moderatorene har permanente ølbriller og går helt slavisk etter rapporter: uten å se ting i sammenheng i det hele tatt. 

Jeg fikk 3 advarselspoeng og utestengelse. På en gang. Etter at jeg ikke greide å overse en bruker som angrep meg og svarte på tiltale. Jeg var helt sikkert småfrekk i tilsvarene, men det blir ironisk: den andre begynte, den andre gikk aktivt inn for å provosere, den andre rapporterte. Jeg ble angrepet, rapporterte ingenting og ble straffet  HARDT for å være for lite hårsår?

Jeg er en bruker som selv aldri rapporterer annet enn mer ekstreme ting. Det ville ikke falt meg inn å rapportere bagateller som at noen er litt frekk eller sleivkjeftet her og der og jeg nekter å begynne å gjøre det for å unngå å bli utestengt igjen.

Men jeg blir etterhvert sprø av disse folkene som enten er laget av veldig fint glass, eller mer trolig: bruker rapporter og moderatorene som redskaper for manipulering. 

Jeg tror det er  brukere her som aktivt prøver å terge opp noen de ikke liker meningene til, så rapporterer tilsvarene om de lykkes med å hisse noen opp og kynisk kalkulerer med at andre ikke gidder bruke tid på bagateller ala: "Hun sier jeg er en dumming! Moderamamma!!!"

Jeg håper moderatorene klarer se dette problemet. For det blir ganske kjedelig her inne om folk etterhvert blir livredd for å skrive noe som helst eller enda verre: om alle skal begynne å rapportere alle mulige bagateller non-stop til moderator som de klarer gjøre til brudd på retningslinjer med pirking og en god porsjon livlig fantasi. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Junenissen
22 hours ago, Nematocera said:

Jeg fikk 3 advarselspoeng og utestengelse. På en gang. Etter at jeg ikke greide å overse en bruker som angrep meg og svarte på tiltale. Jeg var helt sikkert småfrekk i tilsvarene, men det blir ironisk: den andre begynte, den andre gikk aktivt inn for å provosere, den andre rapporterte. Jeg ble angrepet, rapporterte ingenting og ble straffet  HARDT for å være for lite hårsår?

Har lagt merke til det samme. De sjekker ikke innleggene man svarer på . Klart det burde være formildende at man svarer tilbake på et personangrep.  Alle kan jo bli vippet av pinnen. 

22 hours ago, Nematocera said:

Jeg tror det er  brukere her som aktivt prøver å terge opp noen de ikke liker meningene til, så rapporterer tilsvarene om de lykkes med å hisse noen opp og kynisk kalkulerer med at andre ikke gidder bruke tid på bagateller ala: "Hun sier jeg er en dumming! Moderamamma!!!"

Ja, det tror jeg også og når moderator ikke passer på å lese innleggene man svarer så er jo det en strategi som fungerer ganske greit. 

Endret av Junenissen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Horten Market
1 time siden, Junenissen skrev:

Og klart det burde være formildende at man svarer tilbake på et personangrep.  Alle kan jo bli vippet av pinnen.

Man får bare unngå å la seg vippe av pinnen, da. Verre er det at man kan bli straffet for å svare på personangrep som moderator har godkjent ved å la det stå. Som dere sier, ting må leses i sammenheng. Dertil kommer at et velformulert sleivspark kan oppfattes verre av moderator fordi det er ydmykende å bli æreskjelt uten å skjønne det selv. Du risikerer altså å bli straffet for å svare mer intelligent enn den som angriper deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tekola

Et regelbrudd legitimerer ikke andre regelbrudd. 

Takk for innspill på rutineendring.

Opplever man det man mener er trakassering eller lignende på forumet, vil jeg anbefale å sende PM med linker til en moderator, så skal vi se på saken.

Tekola, teamleder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nematocera
4 timer siden, Tekola skrev:

Et regelbrudd legitimerer ikke andre regelbrudd. 

Takk for innspill på rutineendring.

Opplever man det man mener er trakassering eller lignende på forumet, vil jeg anbefale å sende PM med linker til en moderator, så skal vi se på saken.

Tekola, teamleder.

Det var et veldig lite utdypende svar? Selv i rettsystemet har en jo lov å forsvare seg så lenge man ikke går lenger en motparten: straffefritt. Og dere modererer jo også med en filosofi om fortolkninger og ikke bare ting som er faktiske personangrep? Da kan man jo i praksis si at nesten hva som helst er personangrep fordi "jeg opplever det sånn og sånn"

En annen ting er også at det er problemer med selve "straffesystemet" deres: jeg fikk f.eks 3 advarselspoeng og utestengelse på 2 mnd. På én gang. For det første er det jo litt pekuliært at man kan få så mye straff på én gang i mine øyne, men det særeste er kanskje at man da ikke har tilgang på nettsiden deres i det hele tatt, ikke kan kontakte moderator hverken for å be om begrunnelse eller har mulighet til å se på tråden det gjelder. Det står bare et digert "Suspendert" over hele skjermen om man søker opp kvinneguiden sin nettside. Jeg skjønner ikke hvordan dere tror folk skal lære noe annet av det enn: "Det er visst best å holde kjeft og bare lese tråder på dette forumet", emigrere til andre forum eller bare gi faen og sørge for at man i det minste gjør seg fortjent til straffen neste gang. For man gidder jo ikke kontakte moderator om ting som ligger mange mnd bak i tid når man har "sont" ferdig straffen om man i det hele tatt har en formening om hvorfor en ble utestengt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

slagelse

Jeg har også opplevd å få advarselpoeng og utestengelse uten at Moderator klarer å gi en saklig og sannferdig begrunnelse på dette. Personangrep rettet på meg får stå og står enda. Om jeg svarer rolig på dem blir jeg moderert vekk med begrunnelse brukerdebatt og ensidig meningspåvirkning. De sletter ikke personangrepene til tross for flere rapporteringer. Om jeg konfronterer Moderator med saker får jeg en bortforklaring som ikke har noe med saken å gjøre eller ingen svar. Kan også risikere å få ny trussel om ny utestengelse. Er ikke Moderatorene Kvinneguidens ansikt utad? Medfører ikke dette ansvar om å gå foran med godt eksempel med å være imøtekommende og saklig?

Endret av slagelse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neinøff

Hva er personangrep, da? "Du høres lite opplyst ut", kan være et personangrep. "Hvorfor skriver du på den måten" kan oppfattes som personangrep.

Skal vi virkelig være så krenket idag? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
slagelse
På 15.1.2018 den 13.48, Neinøff skrev:

Hva er personangrep, da? "Du høres lite opplyst ut", kan være et personangrep. "Hvorfor skriver du på den måten" kan oppfattes som personangrep.

Skal vi virkelig være så krenket idag? 

Det jeg sikter til med personangrep er klart grovere enn det du tar opp :)

Personangrep slik jeg ser det er når man blir beskyldt for å være løgner uten at det kan dokumenteres, sjikanerer psykisk med beskyldninger om å være psykisk syk/ustabil og at man er psykiatrisk pasient med denne type lidelser. Man snakker ikke til andre mennesker på den måten bare fordi at man møter brukere online på et forum som kan snakke for seg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neinøff
1 time siden, slagelse skrev:

Det jeg sikter til med personangrep er klart grovere enn det du tar opp :)

Personangrep slik jeg ser det er når man blir beskyldt for å være løgner uten at det kan dokumenteres, sjikanerer psykisk med beskyldninger om å være psykisk syk/ustabil og at man er psykiatrisk pasient med denne type lidelser. Man snakker ikke til andre mennesker på den måten bare fordi at man møter brukere online på et forum som kan snakke for seg :)

Men er din tolkning av personangrep lik KG sin tolkning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MrBart

Jeg foreslår at kg tolererer flere personangrep. Mer moro for alle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden