Gå til innhold

Krav på husnøkkel av egen bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er eier av bolig etter mine foreldre som begge er døde. Har skrevet under at min stefar har borett til boligen. Han betaler ingen leie. Har jeg krav på å ha nøkkel til boligen for å sjekke om at boligen er ok da han er mye bortreist?

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som kan hjelpe meg med dette spørsmålet?

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter han i uskiftet bo? I så fall har du ikke krav på nøkkel.

Hvis huset står på deg vil jeg tro du har rett på nøkkel. Det vil da også være i hans interesse at noen ser til huset når han er bortreist?

Anonymkode: 64cac...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er eier av bolig etter mine foreldre som begge er døde. Har skrevet under at min stefar har borett til boligen. Han betaler ingen leie. Har jeg krav på å ha nøkkel til boligen for å sjekke om at boligen er ok da han er mye bortreist?

Anonymkode: d2591...e9e

Hvis det er din bolig har du selvsagt rett til å ha en nøkkel dit. Hvorfor har du ikke det fra før av? 

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sitter han i uskiftet bo? I så fall har du ikke krav på nøkkel.

Hvis huset står på deg vil jeg tro du har rett på nøkkel. Det vil da også være i hans interesse at noen ser til huset når han er bortreist?

Anonymkode: 64cac...b6b

Hvis han sitter i uskiftet bo er det ikke TS som eier huset. 

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Han sitter ikke i uskiftet bo da han aldri har vært eier av boligen, men samboer med min mor i mange år som var enke. Hun eide huset 100%. 

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er din bolig har du selvsagt rett til å ha en nøkkel dit. Hvorfor har du ikke det fra før av? 

Anonymkode: 7bb73...212

Det har i alle år vært en reservenøkkel liggende på en fast plass på eiendommen, men den har han nå fjernet

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har i alle år vært en reservenøkkel liggende på en fast plass på eiendommen, men den har han nå fjernet

Anonymkode: d2591...e9e

Vil han ikke gi den til deg da? 

Du må huske at du uansett ikke kan bruke huset som ditt eget når han har borett. Likevel skal du absolutt kunne ha en nøkkel dit.

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Får ikke noe begrunnelse på hvorfor nøkkelen er fjernet. Jeg har aldri brukt huset, da jeg har mitt eget hus, men vil gjerne ha mulighet til å låse meg inn å se at alt er Ok da jeg vet han har vært på ferie og borte i et par uker f.eks

Anonymkode: d2591...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Får ikke noe begrunnelse på hvorfor nøkkelen er fjernet. Jeg har aldri brukt huset, da jeg har mitt eget hus, men vil gjerne ha mulighet til å låse meg inn å se at alt er Ok da jeg vet han har vært på ferie og borte i et par uker f.eks

Anonymkode: d2591...e9e

Har du spurt om å få nøkkelen?

Jeg vet ikke helt reglene for borett, men når man leier ut kan man ikke bare låse seg inn når man vil. Man må gi beskjed til den som bor der. Jeg antar at slike regler gjelder, om ikke strengere, ved borett. 

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det har i alle år, også da mine foreldre levde vært en reservenøkkel liggende på eiendommen. Den har nå blitt fjernet og jeg får ingen begrunnelse eller svar på hvorfor den har blitt fjernet. Derfor har det aldri vært spørsmål før nå om jeg har rett til å kreve om ha reservenøkkel liggende hjemme hos meg så lenge den har blitt fjernet fra eiendommen?

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det har i alle år, også da mine foreldre levde vært en reservenøkkel liggende på eiendommen. Den har nå blitt fjernet og jeg får ingen begrunnelse eller svar på hvorfor den har blitt fjernet. Derfor har det aldri vært spørsmål før nå om jeg har rett til å kreve om ha reservenøkkel liggende hjemme hos meg så lenge den har blitt fjernet fra eiendommen?

Anonymkode: d2591...e9e

Jeg gjentar: har du spurt din stefar om du kan få en av nøklene?

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvordan oppdaget du at den var borte? Hadde du tenkt å låse deg inn uten at han visste det?

Anonymkode: 64cac...b6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar: har du spurt din stefar om du kan få en av nøklene?

Anonymkode: 7bb73...212

Jeg har spurt om hvorfor reservenøkkel som har ligget der i alle år har blitt fjernet og ikke fått verken svar eller noen begrunnelse på det. Jeg har ikke spurt om å få en egen nøkkel liggende hjemme hos meg enda, det er derfor jeg spør her om jeg kan kreve det?

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt om hvorfor reservenøkkel som har ligget der i alle år har blitt fjernet og ikke fått verken svar eller noen begrunnelse på det. Jeg har ikke spurt om å få en egen nøkkel liggende hjemme hos meg enda, det er derfor jeg spør her om jeg kan kreve det?

Anonymkode: d2591...e9e

Det har du fått svar på?

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar: har du spurt din stefar om du kan få en av nøklene?

Anonymkode: 7bb73...212

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan oppdaget du at den var borte? Hadde du tenkt å låse deg inn uten at han visste det?

Anonymkode: 64cac...b6b

Jeg oppdaget det tilfeldig en gang i høst, men sa ingen ting om det da. Det har etter det vært en lekkasje i huset og han har nå vært bortreist en stund så jeg ville låse meg inn å sjekke opp det med lekkasjen.

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår godt han har fjernet nøkkelen om du er der og sniker når han er bortreist. Vil han ha tilsyn så spør han noen. Et hus trenger da ikke tilsyn bare fordi man er på ferie. Å låse seg inn i andres hus ubedt er ulovlig, selv om du eier huset.

Anonymkode: 0404e...92c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Jeg oppdaget det tilfeldig en gang i høst, men sa ingen ting om det da. Det har etter det vært en lekkasje i huset og han har nå vært bortreist en stund så jeg ville låse meg inn å sjekke opp det med lekkasjen.

Anonymkode: d2591...e9e

Det kan ikke du gjøre uten å avtale med ham. Skjønner du ikke det? Det blir som å bryte seg inn hos andre. Når det bor noen andre der kan du ikke bare behandle det som om det er du om bor der, selv om du eier det.

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du fått svar på?

Anonymkode: 7bb73...212

Det er det jeg lurer på om jeg kan kreve? Hadde reservenøkkel ligget på den faste plassen sin så hadde jeg ikke behøvd å ha en nøkkel liggende hjemme hos meg

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...