Gå til innhold

Ny lov i Sveits, kan ikke gå på trygd å bli statsborger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig bra forslag! Så kunne de plusse på at du ikke får familiegjenforening før man blir norsk statsborger.

Anonymkode: 72b5c...cf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Alt for "rasistisk" for de politisk korrekte politikerne i Norden...

Anonymkode: 35cef...d1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstår ønsker Østerrike å innføre en tilsvarende lov, da blir det trolig mer attraktivt å velge ut Norge.

Anonymkode: a28f8...1cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde i utgangspunktet ikke være mulig å få et annet statsborgerskap enn det/de du er født til. Sånn utenom det er selvfølgelig dette et veldig godt tiltak som jeg håper Norge også innfører.

Anonymkode: c7e8b...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres helt rimelig ut det. Å være selvforsørget må være et krav for å få norsk statsborgerskap, men ulempen er at man kan fort miste jobben kort tid etter og havne på trygd resten av livet. Det spørs hvordan loven er utformet, men ingen er garantert jobb livet ut, så hva skjer når man mister jobben bør avklares.

Anonymkode: 86764...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres helt rimelig ut det. Å være selvforsørget må være et krav for å få norsk statsborgerskap, men ulempen er at man kan fort miste jobben kort tid etter og havne på trygd resten av livet. Det spørs hvordan loven er utformet, men ingen er garantert jobb livet ut, så hva skjer når man mister jobben bør avklares.

Anonymkode: 86764...bc8

Det burde være en prøveordning, f.eks i 3 år. Men etter det burde det være mulig for en innvandrer å motta trygd.

Anonymkode: a28f8...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde i utgangspunktet ikke være mulig å få et annet statsborgerskap enn det/de du er født til. Sånn utenom det er selvfølgelig dette et veldig godt tiltak som jeg håper Norge også innfører.

Anonymkode: c7e8b...b43

Nåja, så er det jo for eksempel norske menn/kvinner som får seg en partner i si...USA, eller England...Eller tyskland eller andre deler av verden og de gjerne ønsker å bli det landets statsborger. Per dags dato, så må de gi opp sitt norske...Om det blir ett brudd og man ønsker å flytte "hjem" til norge, så må du søke på norsk statsborger igjen..

Ser man på det slikt; Så er jeg for dobbel statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra forslag! Så kunne de plusse på at du ikke får familiegjenforening før man blir norsk statsborger.

Anonymkode: 72b5c...cf3

Det burde heller vært flere typer familiegjenforening. At en flyktning fra Syria får hentet ut ektefelle og barn fra krigen relativt raskt må til. Statsborgerskap tar minst 7 år!

At en fyr oppvokst i Groruddalen får hentet kone han aldri har møtt fra Pakistan/Somalia/Gambia/wherever trenger ikke gå kjapt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits det eneste land i verden som fungerer som det skal.

Anonymkode: 157ad...884

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Chibi skrev:

Nåja, så er det jo for eksempel norske menn/kvinner som får seg en partner i si...USA, eller England...Eller tyskland eller andre deler av verden og de gjerne ønsker å bli det landets statsborger. Per dags dato, så må de gi opp sitt norske...Om det blir ett brudd og man ønsker å flytte "hjem" til norge, så må du søke på norsk statsborger igjen..

Ser man på det slikt; Så er jeg for dobbel statsborgerskap.

Jeg har selv en kjæreste fra USA så jeg er klar over problemstillingen. Likevel vil jeg ikke gi opp mitt norske statsborgerskap og jeg vil uansett aldri bli en amerikaner, så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal få statsborgerskap der. Han vil heller ikke gi opp sine statsborgerskap for å bli norsk statsborger.

Jeg er for dobbelt statsborgerskap for barn av foreldre fra forskjellige land, uavhengig av hvor barna er født. Alle blir født til et statsborgerskap, det er det statsborgerskapet man burde ha resten av livet. Jeg er like norsk selv om jeg velger å flytte til USA. USA er ikke mitt land, jeg bør derfor ikke ha en bestemmelsesrett i det landet heller. Folk fra andre land som får statsborgerskap her vil ikke nødvendigvis landets beste, stemmene deres vil nok reflektere dette. 

Anonymkode: c7e8b...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv en kjæreste fra USA så jeg er klar over problemstillingen. Likevel vil jeg ikke gi opp mitt norske statsborgerskap og jeg vil uansett aldri bli en amerikaner, så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal få statsborgerskap der. Han vil heller ikke gi opp sine statsborgerskap for å bli norsk statsborger.

Jeg er for dobbelt statsborgerskap for barn av foreldre fra forskjellige land, uavhengig av hvor barna er født. Alle blir født til et statsborgerskap, det er det statsborgerskapet man burde ha resten av livet. Jeg er like norsk selv om jeg velger å flytte til USA. USA er ikke mitt land, jeg bør derfor ikke ha en bestemmelsesrett i det landet heller. Folk fra andre land som får statsborgerskap her vil ikke nødvendigvis landets beste, stemmene deres vil nok reflektere dette. 

Anonymkode: c7e8b...b43

Hva skal barn av foreldre hvor begge har doble statsborgerskap ha da? Fire statsborgerskap eller må foreldrene da velge?

Anonymkode: dfed3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal barn av foreldre hvor begge har doble statsborgerskap ha da? Fire statsborgerskap eller må foreldrene da velge?

Anonymkode: dfed3...b45

Det kommer vel an på reglene for hvert statsborgerskap/pass. Om vi får barn har det i teorien mulighet til å ha fire eller fem statsborgerskap, men jeg ser ikke helt vitsen med å skulle ha så mange. Og det burde finnes en maksimumsgrense. Så om det finnes en maksgrense på, la oss si to da, så må foreldrene velge om de har flere å velge mellom.

Anonymkode: c7e8b...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en EU borger. Vi bor i Norge, og vi har bodd i hans hjemland. Vi hadde kunnet ordne oss slik at han kunne blitt norsk statsborger. Han har  intet ønske om det. Vi kunne også ha ordnet oss slik at jeg kunne delt hans statsborgerskap. Vi har ikke ønsket å ordne oss slik heller. 

Hvorfor trenger man å endre sitt statsborgerskap? Man trenger da ikke det.

Anonymkode: bcc34...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...