Gå til innhold

Fashionistas, hvor viktig er det for dere med merkeklær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg flyttet til Oslo for tre år siden, har jeg gradvis blitt mer og mer opptatt av merkeklær. Før var jeg storfornøyd med klærne mine fra HM, Gina og Bikbok, men nå blir jeg ikke ordentlig fornøyd før det står Ganni i nakken, Holzweiler på skjerfkanten og Acne under foten. Og aller helst at det henger en Chanel over skulderen i tillegg. Jeg lurer litt på hvordan dere som er opptatt av klær og mote tenker om dette. Tenker dere at man kan kjøpe like kule ting på kjedebutikker som HM, Bik Bik og lignende og at å bruke det tredobbelte på et merke er unødvendig? Eller er dere opptatt av at klærne dere kjøper skal være av litt finere merker og kjøper heller en bluse fra Malene Birger, enn tre på HM? Eller gjør dere en kombinasjon av både dyrere og billigere klær? 

Det er kanskje rart å lure så veldig på dette, men jeg merker jeg er litt i en "identitetskrise" der jeg i alle år har vært veldig på at man trenger ikke bry seg om merker, og at man kan ha en vel så kul stil med billigere klær, til plutselig å kjenne på at jeg ønsker å investere i litt dyrere klær av fine merker. I følge familien min er det unødvendig og bortkastet å bruke 1500 på en bluse, når du kan få en til 300 i kjedebutikkene. De har fått meg til å få litt dårlig samvittighet for å ønske meg og kjøpe meg litt dyrere ting.  

Jeg blir veldig glad for all respons og høre deres tanker om temaet :) 

Anonymkode: 9dcde...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merke er ikke nødvendigvis viktig, men kvalitet er! Man finner gjerne bedre kvalitet blandt dyrere klær eller merker. Selv har jeg svært lite penger så kan ikke velge og vrake her. Hadde jeg hatt mer penger hadde jeg nok kjøpt dyrere klær, men jeg er ikke opphengt i merker. Jeg kjører min egen stil, om det så er en mix mellom Chanel, H&M og second hand :)

Anonymkode: dffaa...cdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om merker, men jeg bryr meg om kvalitet slik som AB over meg. Jeg er også høy og tynn og klær fra billigkjeder som HM og Cubus passer meg rett og slett ikke! Jeg bruker heller 1500kr på en fin skjorte jeg kan ha i åresvis enn en billig en fra HM som hverken passer spesielt bra og som er utslitt etter et år. Når jeg kjøper dyre klær passer jeg på å kjøpe mest mulig tidløst slik at jeg kan ha dem i mange år :)

Jeg tenkte som deg TS, at dette var tull og en periode kjøpte jeg en del klær på Gina Tricot. Jeg syntes de har veldig mye fint, men for en ræva kvalitet!!!! Jeg ble helt satt ut over hvor fort klærne ble stygge i forhold til dyrere merker. Jeg har til sammenligning en skjorte fra Gant som nå er 10 år gammel og like fin. Den fine genseren jeg kjøpte på Gina ble kastet etter få vask da den mistet både farge og passform til tross for at jeg fulgte vaskeanvisningen. 

Så jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det står Lindex eller Ralph Lauren i kragen, jeg bryr meg om at klærne passer meg og at kvaliteten er god. Derfor ender jeg som oftest opp med dyrere merker....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre nevner kvaliteten og ikke merket som er viktig. Dessuten blir det dyrere i lengden å kjøpe 'drittklær' når de har kort holdbarhet fordi man stadig må kjøpe nytt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyre merker med topp kvalitet og dyre merker med elendig kvalitet. Samme med billige. Kjøper jeg en joggebukse i billigbutikk som HM etc, så bli den nuppete og slaskete raskt, kjøper jeg en fra adidas kan den holde i årevis uten nupper. Samme med gensere. En dress fra Hugo Boss blir fort glatt i stoffet, og sømmene spesielt i skrittet kan tevne om man setter seg på huk. En Ralph Lauren dress koster mer, men den slites markant saktere. En dress fra Dressmann ser billig ut i stoffkvaliteten, dårlig snitt og er vond å ha på. Komfortforskjellen er enorm på dresser. Skinnsko samme sak, billige er forferdelige, og i skoverden er også Ecco billige sko. Nå har jo kvinner gjerne mer løstsittende plagg enn en dress og jeg kan ikke svare for kjolekvalitet men på en dress er det svært stor forskjell. Til og med en joggedress i bomull. Tskjortr også. En billig en blir fotsid og forferdelig å ha på etter bare noen vask. 

Anonymkode: 28be4...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips til billige merker som har god kvalitet? 

Har dessverre jobbet noen år på Høyer så jeg er kresen på kvaliteten, men nå er jeg student så det er ikke så mye jeg har råd til lengre. Jeg kjøpte feks en genser på Gina som lignet på en vi hadde i butikken på Samsøe, men etter 3 timer på jobb var den helt grusomt nuppete under armene, og det stakk ut små plastikktråder i hele genseren som stakk noe forferdelig. Synes det er mye fint på feks HM og Zara men når alt er akryl og dårlig polyester klarer jeg ikke ha det på meg.. 

Det at det står By Malene Birger er ikke så viktig, da jeg har prøvd ting fra dyre merker som ikke sitter fint, og som da gir meg samme følelsen som et plagg fra HM som ikker sitter fint. Det er bare lettere å finne ting som er av god kvalitet og gode stoffer, og som sitter fint blant de dyre merkene! 

Anonymkode: 325f0...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...