Gå til innhold

Surrogati


Gjest Geirfuglen

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner et par som brukte surrogatmor i Canada. Damen i paret kunne ikke bære fram selv, og eggene hennes var for dårlige, så de brukte donoregg og mannens sperm, og fikk befruktet egg satt inn i surrogatmor. De prøvde først med hennes egne egg, så det virker ikke som om det var et problem å bruke egne. Men jeg tror beregnet at det ville koste minste 500 000 inkludert reise og opphold før de satte i gang, og de måtte prøve to eller tre runder før det satt, så jeg vet ikke hva den endelige prisen på det ble. De har vært i Canada flere ganger nå, og skal over igjen snart for fødsel. Han er biologisk far, og så adopterer hun  når de kommer til Norge. 

Jeg synes det er flott at de som har mulighet til å hjelpe andre med egg/sperm/surrogati, gjør nettopp dette. Så lenge det skjer i ordnede former og frivillig, burde det være lov å hjelpe andre 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

For et mega trangsynt innlegg! Ja for all del, bruk kroppen din til å bære frem gjennom surrogati.. men gjør du det? Nei! Fordi mennesker som gjør dette gjør det av en grunn:penger! Det er fattige mennesker, Canada eller India! Og hvorfor ikke menneskehandel? Å selge sex er lov i Norge, vil du påstå at dette også ikke er menneskehandel..? Snakk om å være naiv(og egoistisk)! 

Anonymkode: 88a2f...97a

Det er litt morsomt at DU hevder at det er JEG som er trangsynt :fnise: 

Forresten er jeg veldig for at folk skal få lov til å prostutisere seg - problemet er bare at slik det fungerer i dag så blir de utnyttet. Dersom prostitusjon var en legitim jobb med klart regelverk og mange fine rammer - så ja - da er jeg for prostitusjon. Ingen skal fortelle meg at jeg ikke kan selge sex.

Anonymkode: c2416...df1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg tror det er veldig strenge regler for eggdonasjon i andre land også, så det er jeg ikke sikker på. Eggdonasjon i seg selv er vel populært å gjøre i Danmark, tror jeg. Jeg tror du kan føde her i Norge som surrogat, jeg vet det er en norsk bruker her inne som har hjulpet andre med mange surrogatbarn. Det er vel bare selve IVF som gjøres utenlands, tror jeg. Men akkurat IVF og eggdonasjon har jeg lite kunnskap om. 

Nei, du kan ikke føde et surrogatbarn i Norge. I Norge er reglene sånn at fødemor er mor. Det er derfor eggdonasjon ikke er lovlig. Selv om jeg er helt enig at et er dustete, når sæddonasjon er helt greit. 

Man kan la seg befrukte med embryodonasjon, som surrogat i utlandet. Dra hjem og leve her. Men man må føde i et annet land. Også må man ha det juridiske i orden selvsagt. 

Anonymkode: 36142...42f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke føde et surrogatbarn i Norge. I Norge er reglene sånn at fødemor er mor. Det er derfor eggdonasjon ikke er lovlig. Selv om jeg er helt enig at et er dustete, når sæddonasjon er helt greit. 

Man kan la seg befrukte med embryodonasjon, som surrogat i utlandet. Dra hjem og leve her. Men man må føde i et annet land. Også må man ha det juridiske i orden selvsagt. 

Anonymkode: 36142...42f

Ok, takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett vennepar som valgte å bruke surrogat i USA for å lage sitt barn. De er begge menn, så de brukte nok donoregg og egne spermier. Den nydelige gutten kostet rundt 1 mill, og de synes det var verdt hver krone :)

Anonymkode: 45362...5c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert vært surrogat om jeg fikk nok betalt for deg. Har kjempe lette svangerskap uten noen plager. 

Men skulle hatt myyye penger. Hadde ikke gjort det gratis for noen, ikke engang min beste venninne 

Anonymkode: d8453...e5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En vennine etter flere ivf forsøk har endelig bestemt seg å gjøre det i Georgia. Mye billigere enn å gjøre det i USA for eksempel. 

Anonymkode: 2d54e...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 15.1.2018 den 19.53, Geirfuglen skrev:

Takk for svar! Jeg har selv vært blodgiver og stått på liste over eventuell benmargsdonasjon i mange år (nå kan jeg ikke lenger pga sykdom jeg har hatt). Det er ikke sånn at jeg vil knytte meg til benmargen selvfølgelig, men det kan oppstå komplikasjoner på den måten også, selv om det er utrolig sjelden. Jeg har alltid tenkt at det er flott hvis noen kan nyttiggjøre seg den, og til og med redde liv hos et menneske i kreft.

 

Det er jo noe helt annet. Man knytter seg til det ufødte barnet, utvikler sterk beskyttelsestrang (det er derfor mange som egentlig ønsker abort ombestemmer seg og beholder barnet til tross for at det vil gjøre livet svært vanskelig for dem) og xår sterke følelser. Å måtte gjøre dette for penger er umennskelig. 

Å gjøre det for et familiemedlem i ren velvilje fra surrogatmorens side blir noe annet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er jo noe helt annet. Man knytter seg til det ufødte barnet, utvikler sterk beskyttelsestrang (det er derfor mange som egentlig ønsker abort ombestemmer seg og beholder barnet til tross for at det vil gjøre livet svært vanskelig for dem) og xår sterke følelser. Å måtte gjøre dette for penger er umennskelig. 

Å gjøre det for et familiemedlem i ren velvilje fra surrogatmorens side blir noe annet. 

 

Hvis du hadde lest tråden ville du sett at det er snakk om altruistisk og ikke kommersiell surrogati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle surrogatimotstandere. 

Hvor mange surrogater i USA og Canada kjenner dere, siden dere er så fast bestemt på at dette er en forferdelig opplevelse for dem? Jeg kjenner faktisk to forskjellige surrogater personlig. De har egne barn fra før, som de beholder, men ønsker ikke flere barn selv. Begge jeg kjenner har valgt å gjennomføre surrogatiprosesser mer enn en gang, så veldig forferdelig for dem er det neppe. Nevnte jeg at både surrogatene og mennene deres er i jobb, og at de klarer seg fint økonomisk? Noen mennesker har lette svangerskap, elsker følelsen av å produsere babyer, og ønsker å hjelpe andre. Å være gravid med noen andres barn når man fra starten av er innstilt på at dette ikke er ens eget barn føles helt annerledes enn å gå gravid med eget kjøtt og blod. 

Haters gonna hate, men vit hva dere snakker om før dere spyr ut negative kommentarer om noe dere ppenbart ikke vet noenting om.

Anonymkode: c2416...df1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noe om det. Hva gjør du om surrogaten din dør, eller får permanente skader som ikke kan fikses, ønsket ditt om å få barn ødelegger hennes liv, og med det hennes families liv. Jeg hadde ikke følt meg noe særlig om det skjedde.

Anonymkode: f1b80...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På ‎11‎.‎01‎.‎2018 den 20.31, Geirfuglen skrev:

Er det noen som har forsøkt surrogati her med egne egg? Hvordan gikk dere fram?

Hei! Ja jeg hørte om et norsk par som gjorde det, de har fått tvillinger og er veldig lykkelige:) også kjenner  andre par som gjør det samme og de venter på barnet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror dette handler om menneskesalg er delvis på jordet. I india ja.

I usa og Canada nei.

Hadde eggdonasjon vært lovlig hadde jeg selv ønsket å donere. Hvorfor? Fordi vi selv har opplevd hvor jævlig det er å ønske seg barn uten å få det til på mange år (problemet her ligger hos mannen).

Surrogati ville ikke vært mulig for meg da kroppen ikke tåler graviditet godt.

Men jeg har ingen problemer med å forstå grunnene til altruistisk surrogati. Det er nestekjærlighet 

Anonymkode: e3c0c...453

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎11‎.‎01‎.‎2018 den 20.31, Geirfuglen skrev:

Er det noen som har forsøkt surrogati her med egne egg? Hvordan gikk dere fram?

De som jeg kjenner gjorde det i Russland. Enten var det i Moskva eller St.Petersburg.  «Агентство репродукции ЕВА» Programma koster 2600 000 rub. som tilsvarer ca.400 000kr...( +/-), inkluderer to IVF forsøk., full oppfølging av surrogat mor i private klinikker, privat fødsel, personlig assistent i 24 timer pr. døgn,full oppfølging med dokumentasjon etter fødsel. Ekstra utgifter kan komme dersom man må ha flere IVF forsøk ca. 24000 kr., for stimulering medisiner - 10 0000 kr., hvis man får tvillinger -ca.30 000 kr, dersom surrogat mor får keisersnitt - ca. 23 000 kr., dersom man har behov for donoregg - ca.18000kr., genetisk test av embryon for tre egg ca.10000kr. ( genetisk test gir 70% sjanse og man får vite om kjønn ),... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 18.26, AnonymBruker skrev:

For et mega trangsynt innlegg! Ja for all del, bruk kroppen din til å bære frem gjennom surrogati.. men gjør du det? Nei! Fordi mennesker som gjør dette gjør det av en grunn:penger! Det er fattige mennesker, Canada eller India! Og hvorfor ikke menneskehandel? Å selge sex er lov i Norge, vil du påstå at dette også ikke er menneskehandel..? Snakk om å være naiv(og egoistisk)! 

Anonymkode: 88a2f...97a

Nettopp! Påfallende at alle disse ‘altruistiske’  damene aldri er fra øvre middelklasse eller oppover...

Anonymkode: 62da8...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Påfallende at alle disse ‘altruistiske’  damene aldri er fra øvre middelklasse eller oppover...

Anonymkode: 62da8...a8f

Hadde gladelig lånt bort livmoren min til andre. Men nå er jeg bare middelklasse, så i følge utsagnet om at øvremiddelklasse ikke ville gjort det, så er det da manko på empati? Eller er altruister kun middelklasser og nedover?

Eneste problemet jeg kan se for meg er jo jobben, man trenger en inntekt og ved fødsel tar det vel 1 mnd før man er klar for jobb igjen.  Ser ikke for meg at staten skal dekke lønn igjennom sykemeldinger. Så hvis det skulle bli lovlig i Norge, så ville det jo måtte dekke kostnadene til surrogatsmorens lønn 3 uker før fødsel og 1 mnd etter.

Anonymkode: 1d413...4fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Påfallende at alle disse ‘altruistiske’  damene aldri er fra øvre middelklasse eller oppover...

Anonymkode: 62da8...a8f

Kilde? De er jo nettopp det..

Anonymkode: 366a5...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå ikke det er så veldig moralsk forkastelig som "alle" skal ha det til! Det å sammenligne det med menneskehandel er for meg absurd. Å bli bortført og tvunget til å selge sex hele dagen og trussel om å bli drept er da ikke det samme som at et voksent menneske velger å bære frem noen andres barn? 

Selv i India er det da krav om at man skal ha født og ha egne barn selv før man kan vurderes til surrogatmor? Jeg regner med at de fleste skjønner hva de går til? Og om noen synes penger er et incentiv, hva så? Om de kan tjene gode penger til mat, skole og helse til sine egne barn så er vel ikke det så ille? Er det en selvfølge at man knytter seg så sterkt til barnet i magen om det ikke er deres eget og de vet fra starten at det skal trygt videre til sine biologiske foreldre? Jeg ville ha sørget ekstra nøye for at det ble gjort skikkelig psykologisk vurdering samt meget god oppfølging for vedkommende. Men utover det så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet ett sekund. Sikkert mange her som synes det er sykt provoserende ståsted, men det er nå uansett min mening. 

Selv hadde jeg hatt større problemer med å donere bort egne egg enn jeg ville ha hatt med å bære frem noen andre sitt ønskebarn. 

Anonymkode: 47734...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes nå ikke det er så veldig moralsk forkastelig som "alle" skal ha det til! Det å sammenligne det med menneskehandel er for meg absurd. Å bli bortført og tvunget til å selge sex hele dagen og trussel om å bli drept er da ikke det samme som at et voksent menneske velger å bære frem noen andres barn? 

Selv i India er det da krav om at man skal ha født og ha egne barn selv før man kan vurderes til surrogatmor? Jeg regner med at de fleste skjønner hva de går til? Og om noen synes penger er et incentiv, hva så? Om de kan tjene gode penger til mat, skole og helse til sine egne barn så er vel ikke det så ille? Er det en selvfølge at man knytter seg så sterkt til barnet i magen om det ikke er deres eget og de vet fra starten at det skal trygt videre til sine biologiske foreldre? Jeg ville ha sørget ekstra nøye for at det ble gjort skikkelig psykologisk vurdering samt meget god oppfølging for vedkommende. Men utover det så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet ett sekund. Sikkert mange her som synes det er sykt provoserende ståsted, men det er nå uansett min mening. 

Selv hadde jeg hatt større problemer med å donere bort egne egg enn jeg ville ha hatt med å bære frem noen andre sitt ønskebarn. 

Anonymkode: 47734...a84

Tror man virkelig at surrogat mor kan bli hvem som helst, bare hun sier ja?!, Nei det er ikke så enkelt. De jeg kjenner som fikk sine ønske barn av surrogat mødre fortalte meg om prosessen i Russland. Den kvinnen som frivillig melder seg for å bli surrogatmor MÅ ha sine egne barn, aldersgrense - 35 år,  må være frisk og uten keisersnitt - må bli godkjent av gynekolog, surrogatmor kan ikke bli både donor og surrogatmor for ett barnløs par, hvis hun er gift må mannen hennes skriftlig godkjenne det og hun MÅ gjennom PSYKOLOG, dersom psykologen i sin vurdering viser at kvinne ikke klar for å bli surrogatmor.... får hun ikke lov å delta i surrogat-program. Surrogatbyråer er veldig nøye på det,... for de selv vil ikke ha noe problem med det. Så nei, det er ikke alle de kvinnene som melder seg får lov å delta i surrogat program. De kvinnene som melder seg i surrogat program er mange av dem til og med høy utdannet og har jobb..... men mange av dem har bolig lån som de vil gjerne nedbetale fortere og samtidig vil de bruke mer tid med sine egne barn. I Norge blir alle surrogat mødre assosiert med fattig kvinne..... men det er ikke alle surrogat mødre fattige svært mange av dem hører til middelklasse. Hvis surrogati hadde ha vært åpent og tillat i Norge,.... da ville det  alltid være noen som ville frivillig melde seg,....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke føde et surrogatbarn i Norge. I Norge er reglene sånn at fødemor er mor. Det er derfor eggdonasjon ikke er lovlig. Selv om jeg er helt enig at et er dustete, når sæddonasjon er helt greit. 

Man kan la seg befrukte med embryodonasjon, som surrogat i utlandet. Dra hjem og leve her. Men man må føde i et annet land. Også må man ha det juridiske i orden selvsagt. 

Anonymkode: 36142...42f

Fødemor er mor, ja. Men det gjelder nok også om barnet er født i utlandet. Så intervju med norsk kvinne som hadde gjort dette for norsk homofilt par. Der var en av mennene biologisk far, de gikk uten klinikk og praktiserte hjemmeinseminasjon (hun ble da også biologisk mor). Hun sa fra seg foreldreansvar, og fars partner fikk gjort stebarnsadopsjon etter en tid. Prosessen blir veldig sårbar og avhengig av at alle følger avtaler, for avtalene vil ikke være juridisk bindende.

Anonymkode: 60f7e...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...