Gå til innhold

Surrogati


Gjest Geirfuglen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ulovlig i Norge, og bruk av andres kropp for å bære frem barn er å regne som menneskehandel. Så nei- det har jeg ikke. 

Anonymkode: 88a2f...97a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig i Norge, og bruk av andres kropp for å bære frem barn er å regne som menneskehandel. Så nei- det har jeg ikke. 

Anonymkode: 88a2f...97a

Det er ikke menneskehandel ved altruistisk surrogati som er tillatt i noen land. For eksempel ved at familiemedlemmer bærer fram. Forstår ikke hvorfor du svarer når du tydelig ikke vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som vurderte det, men det ble for komplisert og dyrt. For dem var det først og fremst business-surrogati som var alternativet og det var heller ikke komfortabelt. De endte opp med to små gutter fra Korea i stedet og i dag sier de at de ikke ville valgt annerledes (vet ikke om det var det de tenkte i starten, da, helt ærlig). Det var ikke billig det heller og tok tid, men det var tross alt ikke like dyrt og vanskelig som alternativet.

Men det er jo et visst antall norske barn som kommer til verden ved surrogati hvert år, så noen må vel ha erfaringer om dette?

Anonymkode: 19d34...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som vurderte det, men det ble for komplisert og dyrt. For dem var det først og fremst business-surrogati som var alternativet og det var heller ikke komfortabelt. De endte opp med to små gutter fra Korea i stedet og i dag sier de at de ikke ville valgt annerledes (vet ikke om det var det de tenkte i starten, da, helt ærlig). Det var ikke billig det heller og tok tid, men det var tross alt ikke like dyrt og vanskelig som alternativet.

Men det er jo et visst antall norske barn som kommer til verden ved surrogati hvert år, så noen må vel ha erfaringer om dette?

Anonymkode: 19d34...ba1

Meg igjen. Dette er noen år siden også, så ting har sikkert forandret seg siden da.

Anonymkode: 19d34...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som vurderte det, men det ble for komplisert og dyrt. For dem var det først og fremst business-surrogati som var alternativet og det var heller ikke komfortabelt. De endte opp med to små gutter fra Korea i stedet og i dag sier de at de ikke ville valgt annerledes (vet ikke om det var det de tenkte i starten, da, helt ærlig). Det var ikke billig det heller og tok tid, men det var tross alt ikke like dyrt og vanskelig som alternativet.

Men det er jo et visst antall norske barn som kommer til verden ved surrogati hvert år, så noen må vel ha erfaringer om dette?

Anonymkode: 19d34...ba1

Ja, det virker utrolig komplisert! Det er bare USA og Canada som har den typen altruistisk surrogati tror jeg, men jeg har ikke satt meg så mye inn i det enda. 

Jeg tror man kan endre synspunkter etter hvert. Før har jeg kun tenkt at jeg vil ha egne barn, men legene sier at jeg kan dø om jeg gjør det. Så jeg ser litt på hvilke andre alternativer som finnes. Adopsjon også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ingenting om lovgivningen for surrogati i Norge, men det foregår her også. I en reportasje i Dagbladet for noen år siden forteller en dame om sine erfaringer som surrogatmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg vet ingenting om lovgivningen for surrogati i Norge, men det foregår her også. I en reportasje i Dagbladet for noen år siden forteller en dame om sine erfaringer som surrogatmor.

Ja, jeg vet at det er (var?) en flott og tøff bruker her inne som har vært surrogat mange ganger. :) Men det er nok veldig sjeldent at det skjer i Norge. Og jeg merker at jeg ikke helt har lyst til å fortelle min ganske spesielle historie for å finne noen (det er ganske mange som dømmer de som vurderer det), så jeg tror det er enklere å velge et av de to landene der det foregår på en ålreit måte. Er uansett bare i tenkeboksen, lang prosess. Har jo egentlig veldig lyst til å opplevde graviditet, amming og det hele... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg si at alturistisk surrogati i USA eller Canada er flott for alle involverte parter, og at folk kaller dette menneskehandel er i mine øyne helt latterlig. Ingen barn velger å bli født, så sånn sett er alle graviditeter menneskehandel der barn ufrivillig tvinges inn i eksistens og til å leve med en eller flere voksne mennesker som tvangsoppdrar en. Jeg tenker det er en feilslått tankegang om at kvinners rettigheter må ivaretas. Ingen er uenig i at surrogatens rettigheter bør være sterke. Hva med retten til å bestemme over egen kropp? Ingen skal fortelle meg at jeg ikke kan hjelpe andre som fortjener det med å få barn gjennom å låne bort livmoren min (hvis det hadde vært mulig for meg). Det bør være min rett. Hvis ikke det skal være lov bør alle graviditeter stoppes - også når man bærer frem eget avkom. Lykke til med det samfunnet :fnise:

Når det gjelder egguttak så bør dette gjøres hos klinikken du skal benytte i forbindelse med resten av prosessen, så jeg anbefaler at du kontakter byrået du er interessert i først. Vil dog presisere at jeg anbefaler å bruke eggdonor dersom du allerede har utfordirnger knyttet til eggkvalitet. Jeg kjenner flere som har brent seg på å prøve egne egg først, og dette øker bare kostnadene i en allerede dyr prosess. Selv med alturistisk surrogati må man ut med høye summer dessverre.

Lykke til! Og vit at vi er mange som har surrogatibarn her i Norge, og vi er kjempestolte av det :nori:

Anonymkode: c2416...df1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg si at alturistisk surrogati i USA eller Canada er flott for alle involverte parter, og at folk kaller dette menneskehandel er i mine øyne helt latterlig. Ingen barn velger å bli født, så sånn sett er alle graviditeter menneskehandel der barn ufrivillig tvinges inn i eksistens og til å leve med en eller flere voksne mennesker som tvangsoppdrar en. Jeg tenker det er en feilslått tankegang om at kvinners rettigheter må ivaretas. Ingen er uenig i at surrogatens rettigheter bør være sterke. Hva med retten til å bestemme over egen kropp? Ingen skal fortelle meg at jeg ikke kan hjelpe andre som fortjener det med å få barn gjennom å låne bort livmoren min (hvis det hadde vært mulig for meg). Det bør være min rett. Hvis ikke det skal være lov bør alle graviditeter stoppes - også når man bærer frem eget avkom. Lykke til med det samfunnet :fnise:

Når det gjelder egguttak så bør dette gjøres hos klinikken du skal benytte i forbindelse med resten av prosessen, så jeg anbefaler at du kontakter byrået du er interessert i først. Vil dog presisere at jeg anbefaler å bruke eggdonor dersom du allerede har utfordirnger knyttet til eggkvalitet. Jeg kjenner flere som har brent seg på å prøve egne egg først, og dette øker bare kostnadene i en allerede dyr prosess. Selv med alturistisk surrogati må man ut med høye summer dessverre.

Lykke til! Og vit at vi er mange som har surrogatibarn her i Norge, og vi er kjempestolte av det :nori:

Anonymkode: c2416...df1

For et mega trangsynt innlegg! Ja for all del, bruk kroppen din til å bære frem gjennom surrogati.. men gjør du det? Nei! Fordi mennesker som gjør dette gjør det av en grunn:penger! Det er fattige mennesker, Canada eller India! Og hvorfor ikke menneskehandel? Å selge sex er lov i Norge, vil du påstå at dette også ikke er menneskehandel..? Snakk om å være naiv(og egoistisk)! 

Anonymkode: 88a2f...97a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et mega trangsynt innlegg! Ja for all del, bruk kroppen din til å bære frem gjennom surrogati.. men gjør du det? Nei! Fordi mennesker som gjør dette gjør det av en grunn:penger! Det er fattige mennesker, Canada eller India! Og hvorfor ikke menneskehandel? Å selge sex er lov i Norge, vil du påstå at dette også ikke er menneskehandel..? Snakk om å være naiv(og egoistisk)! 

Anonymkode: 88a2f...97a

Har du lest hva altruistisk surrogati er? Greit å vite før man uttaler seg

Anonymkode: 88ff2...090

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg si at alturistisk surrogati i USA eller Canada er flott for alle involverte parter, og at folk kaller dette menneskehandel er i mine øyne helt latterlig. Ingen barn velger å bli født, så sånn sett er alle graviditeter menneskehandel der barn ufrivillig tvinges inn i eksistens og til å leve med en eller flere voksne mennesker som tvangsoppdrar en. Jeg tenker det er en feilslått tankegang om at kvinners rettigheter må ivaretas. Ingen er uenig i at surrogatens rettigheter bør være sterke. Hva med retten til å bestemme over egen kropp? Ingen skal fortelle meg at jeg ikke kan hjelpe andre som fortjener det med å få barn gjennom å låne bort livmoren min (hvis det hadde vært mulig for meg). Det bør være min rett. Hvis ikke det skal være lov bør alle graviditeter stoppes - også når man bærer frem eget avkom. Lykke til med det samfunnet :fnise:

Når det gjelder egguttak så bør dette gjøres hos klinikken du skal benytte i forbindelse med resten av prosessen, så jeg anbefaler at du kontakter byrået du er interessert i først. Vil dog presisere at jeg anbefaler å bruke eggdonor dersom du allerede har utfordirnger knyttet til eggkvalitet. Jeg kjenner flere som har brent seg på å prøve egne egg først, og dette øker bare kostnadene i en allerede dyr prosess. Selv med alturistisk surrogati må man ut med høye summer dessverre.

Lykke til! Og vit at vi er mange som har surrogatibarn her i Norge, og vi er kjempestolte av det :nori:

Anonymkode: c2416...df1

Kan du si noe konkret om hva som ligger i  "høye summer"? Hvordan var prosessen med å få barnet hjem til Norge?

Anonymkode: 19d34...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg si at alturistisk surrogati i USA eller Canada er flott for alle involverte parter, og at folk kaller dette menneskehandel er i mine øyne helt latterlig. Ingen barn velger å bli født, så sånn sett er alle graviditeter menneskehandel der barn ufrivillig tvinges inn i eksistens og til å leve med en eller flere voksne mennesker som tvangsoppdrar en. Jeg tenker det er en feilslått tankegang om at kvinners rettigheter må ivaretas. Ingen er uenig i at surrogatens rettigheter bør være sterke. Hva med retten til å bestemme over egen kropp? Ingen skal fortelle meg at jeg ikke kan hjelpe andre som fortjener det med å få barn gjennom å låne bort livmoren min (hvis det hadde vært mulig for meg). Det bør være min rett. Hvis ikke det skal være lov bør alle graviditeter stoppes - også når man bærer frem eget avkom. Lykke til med det samfunnet :fnise:

Når det gjelder egguttak så bør dette gjøres hos klinikken du skal benytte i forbindelse med resten av prosessen, så jeg anbefaler at du kontakter byrået du er interessert i først. Vil dog presisere at jeg anbefaler å bruke eggdonor dersom du allerede har utfordirnger knyttet til eggkvalitet. Jeg kjenner flere som har brent seg på å prøve egne egg først, og dette øker bare kostnadene i en allerede dyr prosess. Selv med alturistisk surrogati må man ut med høye summer dessverre.

Lykke til! Og vit at vi er mange som har surrogatibarn her i Norge, og vi er kjempestolte av det :nori:

Anonymkode: c2416...df1

Takk for svar! Jeg har selv vært blodgiver og stått på liste over eventuell benmargsdonasjon i mange år (nå kan jeg ikke lenger pga sykdom jeg har hatt). Det er ikke sånn at jeg vil knytte meg til benmargen selvfølgelig, men det kan oppstå komplikasjoner på den måten også, selv om det er utrolig sjelden. Jeg har alltid tenkt at det er flott hvis noen kan nyttiggjøre seg den, og til og med redde liv hos et menneske i kreft.

 

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.1.2018 den 11.16, Geirfuglen skrev:

Det er ikke menneskehandel ved altruistisk surrogati som er tillatt i noen land. For eksempel ved at familiemedlemmer bærer fram. Forstår ikke hvorfor du svarer når du tydelig ikke vet noe om det?

Er det lov i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et mega trangsynt innlegg! Ja for all del, bruk kroppen din til å bære frem gjennom surrogati.. men gjør du det? Nei! Fordi mennesker som gjør dette gjør det av en grunn:penger! Det er fattige mennesker, Canada eller India! Og hvorfor ikke menneskehandel? Å selge sex er lov i Norge, vil du påstå at dette også ikke er menneskehandel..? Snakk om å være naiv(og egoistisk)! 

Anonymkode: 88a2f...97a

Enda en som ikke vet hva dette handler om, men likevel har bastante meninger? Ved altruistisk surrogati er det ikke slik at man betaler store summer for at et fattig menneske skal bære fram barnet for en, men kvinner som ønsker å hjelpe f.eks homofile eller kvinner som har fjernet livmor i kreft med å få barn. Jeg ville selvsagt aldri betalt for å gjør det i India, det er helt uaktuelt.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
5 minutter siden, Forundret.. skrev:

Er det lov i Norge?

Nei, det er ikke tillatt i helsevesenet, men det er ikke forbudt å gjøre det som nordmann. I Norge er det heller ikke tillatt med eggdonasjon, men sæddonasjon er lov. Egentlig ganske diskriminerende, det burde vært enten eller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Nei, det er ikke tillatt i helsevesenet, men det er ikke forbudt å gjøre det som nordmann. I Norge er det heller ikke tillatt med eggdonasjon, men sæddonasjon er lov. Egentlig ganske diskriminerende, det burde vært enten eller. 

Så da kan jeg som ikke ønsker flere barn selv dra utenlands og donere eggene der til andre nordmenn? Og evt få satt inn befruktet egg fra en annen kvinne, reise hjem og reise utenlands igjen ved fødsel?

Eller hvordan fungerer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Så da kan jeg som ikke ønsker flere barn selv dra utenlands og donere eggene der til andre nordmenn? Og evt få satt inn befruktet egg fra en annen kvinne, reise hjem og reise utenlands igjen ved fødsel?

Eller hvordan fungerer det? 

Jeg tror det er veldig strenge regler for eggdonasjon i andre land også, så det er jeg ikke sikker på. Eggdonasjon i seg selv er vel populært å gjøre i Danmark, tror jeg. Jeg tror du kan føde her i Norge som surrogat, jeg vet det er en norsk bruker her inne som har hjulpet andre med mange surrogatbarn. Det er vel bare selve IVF som gjøres utenlands, tror jeg. Men akkurat IVF og eggdonasjon har jeg lite kunnskap om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg tror det er veldig strenge regler for eggdonasjon i andre land også, så det er jeg ikke sikker på. Eggdonasjon i seg selv er vel populært å gjøre i Danmark, tror jeg. Jeg tror du kan føde her i Norge som surrogat, jeg vet det er en norsk bruker her inne som har hjulpet andre med mange surrogatbarn. Det er vel bare selve IVF som gjøres utenlands, tror jeg. Men akkurat IVF og eggdonasjon har jeg lite kunnskap om. 

Ok. Takk for svar.

Er litt der hvor jeg tenker at jeg har egg som jeg ikke trenger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 minutter siden, Forundret.. skrev:

Ok. Takk for svar.

Er litt der hvor jeg tenker at jeg har egg som jeg ikke trenger..

Så snilt! <3 Jeg har egne egg, så jeg kjenner som sagt ikke helt til hvordan det fungerer, hos meg er det noe(n) som gjorde så jeg fikk ødelagt livmoren. Så jeg kan bruke egne egg hvis jeg finner ut at jeg vil gjøre det. Men jeg tror kanskje eggdonasjon vil bli tillatt i Norge om ikke så lenge, da det vel er flertall på Stortinget for det nå. Og det er flertall blant velgerne i alle partiene minus KrF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...