Gå til innhold

Bekymret for lønnsutbetaling imorra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rett og slett om den kommer. Jeg jobber 100 %, men bare ca 20 % av dette er ordinær lønn fra arbeidsgiver, resten er nav.

Jeg har ikke fått noen lønnsslipp i posten som jeg pleier, og personen som har pleid å føre timene for meg er sykemeldt. Jeg kan derfor ikke kontakte vedkommende.

Men tror dere det går automatisk? Jeg har et fast antall timer i uka som jeg får lønn for. Problemet er at dette gjør at jeg mister penger fra nav, når jeg tjener ordentlig lønn. De pengene er allerede trukket av på meldekortene i desember, og får jeg ikke vanlig lønn nå er det krise.

Måtte bare få ut bekymringene mine.

Anonymkode: 1d641...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke dette noe du burde spurt sjefen din om? Eller er det sjefen som er sykmeldt? Jeg ville ringt og spurt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe lønningskontoret. Så lenge du har signert kontrakt uten spesielle klausuler om at de holder tilbake lønn en måned så får du den nok denne måneden. 

Anonymkode: a7f1f...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe lønningskontoret. Så lenge du har signert kontrakt uten spesielle klausuler om at de holder tilbake lønn en måned så får du den nok denne måneden. 

Anonymkode: a7f1f...903

Jeg har aldri signert noen kontrakt.

Anonymkode: 1d641...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri signert noen kontrakt.

Anonymkode: 1d641...695

Hvorfor har du ikke det??

Anonymkode: 7ea0c...055

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke det??

Anonymkode: 7ea0c...055

Fikk aldri beskjed om det. Ble bare sagt at det ble lagt inn lønnsmelding på meg.

Anonymkode: 1d641...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk aldri beskjed om det. Ble bare sagt at det ble lagt inn lønnsmelding på meg.

Anonymkode: 1d641...695

Spørs vel hva de har som policy. Tror det er vanlig å enten ikke få lønn før etter du har signert eller så trekker de deg 50% i skatt. 

Anonymkode: a7f1f...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du sikkert funnet ut av det.

Men et tips hadde vært å sjekke på Skatteetaten om de har hentet ut skattekort på deg - da har det ihvertfall vært noe aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.1.2018 at 6:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg har aldri signert noen kontrakt.

Anonymkode: 1d641...695

Ikke så erfaren du ? vel så lenge du ikke har noen kontrakt så har du ikke krav på noe lønn heller. Du må få 100% lønn fra NAV da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xcase33 skrev:

Ikke så erfaren du ? vel så lenge du ikke har noen kontrakt så har du ikke krav på noe lønn heller. Du må få 100% lønn fra NAV da. 

Bullshit. Alle avtaler skal holdes, og muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige. Og det at arbeidstakere har krav på skriftlig kontrakt betyr ikke at de står helt uten rettigheter dersom de ikke har skriftlig kontrakt. 

Det høres dessuten som TS har hatt lønnet arbeid i firmaet en god stund, så problemet her er ikke å måtte "bevise" at TS har jobbet, det er bare snakk om hvorvidt noen har vært på jobb for å sørge for det praktiske rundt lønnskjøringen eller ikke. 

Anonymkode: fb267...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Bullshit. Alle avtaler skal holdes, og muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige. Og det at arbeidstakere har krav på skriftlig kontrakt betyr ikke at de står helt uten rettigheter dersom de ikke har skriftlig kontrakt. 

Det høres dessuten som TS har hatt lønnet arbeid i firmaet en god stund, så problemet her er ikke å måtte "bevise" at TS har jobbet, det er bare snakk om hvorvidt noen har vært på jobb for å sørge for det praktiske rundt lønnskjøringen eller ikke. 

Anonymkode: fb267...9b7

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Jada ring til lønnsavd og si til dem at du har en muntlig avtale om å få så og så mye i lønn....la meg vite hvordan det går :alice: 

Så kan du forsøke å senere få dagpenger fra NAV da uten å kunne dokumentere med arbeidskontrakt fra tidligere arbeidsforhold. 

Hvilken planet lever du egentlig på? er du ung og dum du også kanskje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xcase33 skrev:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Jada ring til lønnsavd og si til dem at du har en muntlig avtale om å få så og så mye i lønn....la meg vite hvordan det går :alice: 

Så kan du forsøke å senere få dagpenger fra NAV da uten å kunne dokumentere med arbeidskontrakt fra tidligere arbeidsforhold. 

Hvilken planet lever du egentlig på? er du ung og dum du også kanskje? 

Lønnslipper (som TS har i dette tilfellet) funker ganske godt som dokumentasjon på at det har eksistert et ansettelsesforhold. 

Jeg synes det er du som høres litt uerfaren og naiv ut, jeg, om du tror at alt en arbeidsgiver trenger gjøre for å skaffe seg gratis arbeidskraft er å la være å skrive kontrakt. Jeg har vært i arbeidslivet lenge nok til å vite at det alltids vil kunne bevises at man har vært ansatt. Grunnen til dette er at veldig få jobber utføres i et vakuum helt uten kontakt med kunder, leverandører, kollegaer eller andre. I tillegg er det ganske sannsynlig at det finnes tekstmeldinger, eposter e.l. mellom arbeidsgiver og ansatt som kan funke som bevis på et arbeidsforhold, selv når kontrakt ikke foreligger. 

Anonymkode: fb267...9b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Lønnslipper (som TS har i dette tilfellet) funker ganske godt som dokumentasjon på at det har eksistert et ansettelsesforhold. 

Jeg synes det er du som høres litt uerfaren og naiv ut, jeg, om du tror at alt en arbeidsgiver trenger gjøre for å skaffe seg gratis arbeidskraft er å la være å skrive kontrakt. Jeg har vært i arbeidslivet lenge nok til å vite at det alltids vil kunne bevises at man har vært ansatt. Grunnen til dette er at veldig få jobber utføres i et vakuum helt uten kontakt med kunder, leverandører, kollegaer eller andre. I tillegg er det ganske sannsynlig at det finnes tekstmeldinger, eposter e.l. mellom arbeidsgiver og ansatt som kan funke som bevis på et arbeidsforhold, selv når kontrakt ikke foreligger. 

Anonymkode: fb267...9b7

Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen.

Det er hovedsitatet fra arbeidstilsynet selv. (https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/
Denne lenken publiserte jeg sammen med mitt forrige innlegg så nå må du våkne opp. 

....du snakker og snakker om erfaringen din men du har ikke fått med deg dette? vi springer ikke rundt å dokumenterer og samler bevis for at man har hatt en ansettelsesforhold i 2018 ser du ;)  vil du virkelig ta denne diskusjonen videre nå eller er det ikke best at du trekker deg litt stille ut av denne tråden?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang lønningskontoret på arbeidsplassen min slet litt med å få utbetalt riktig lønn i en eller annen forbindelse. Vet ikke om det var sykdom og ferieavvikling eller hva det var. Det de da gjorde var at de bare betalte ut standard lønn basert på timelønn, men ingenting av f.eks. overtider, bonus, eller eventuelt trekk ved permisjon ble med. Så ved neste lønnskjøring ordnet de det og la til eller trakk fra differansen. Så folk fikk penger, bare kanskje ikke 100% riktig beløp.

Anonymkode: 0d9ae...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Xcase33 skrev:

Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen.

Det er hovedsitatet fra arbeidstilsynet selv. (https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/
Denne lenken publiserte jeg sammen med mitt forrige innlegg så nå må du våkne opp. 

....du snakker og snakker om erfaringen din men du har ikke fått med deg dette? vi springer ikke rundt å dokumenterer og samler bevis for at man har hatt en ansettelsesforhold i 2018 ser du ;)  vil du virkelig ta denne diskusjonen videre nå eller er det ikke best at du trekker deg litt stille ut av denne tråden?  

Det er vel ingen som har påstått at arbeidstaker har krav på kontrakt. Det har hun utvilsomt.

Det det argumenteres for er at kontrakt på ingen måte er en forutsetning for å få utbetalt lønn. Det er det nemlig ikke. Arbeidsgivers plikt til å utbetale lønn trer inn  når arbeidstaker jobber. Helt uavhengig sv kontrakt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Eliza Doalot said:

Det er vel ingen som har påstått at arbeidstaker har krav på kontrakt. Det har hun utvilsomt.

Det det argumenteres for er at kontrakt på ingen måte er en forutsetning for å få utbetalt lønn. Det er det nemlig ikke. Arbeidsgivers plikt til å utbetale lønn trer inn  når arbeidstaker jobber. Helt uavhengig sv kontrakt. 

Han jeg siterte sa dette: 

Lønnslipper (som TS har i dette tilfellet) funker ganske godt som dokumentasjon på at det har eksistert et ansettelsesforhold. 

Jeg har vært i arbeidslivet lenge nok til å vite at det alltids vil kunne bevises at man har vært ansatt. Grunnen til dette er at veldig få jobber utføres i et vakuum helt uten kontakt med kunder, leverandører, kollegaer eller andre. I tillegg er det ganske sannsynlig at det finnes tekstmeldinger, eposter e.l. mellom arbeidsgiver og ansatt som kan funke som bevis på et arbeidsforhold, selv når kontrakt ikke foreligger. 

Så opplyser jeg vedkommende at lønnsslipper ikke fungerer alene, det skal UTEN unntak skrives kontrakt. Det holder ikke å samle bevis på den måten som beskrives i sitatet ovenfor her. Det beste er jo at vedkommende som sa dette i tillegg kvalifiserer seg inn med store ord om egen erfaring.  Så da får han\hun nesten tåle å høre det. 

NAV krever dokumentasjon på at en arbeidskontrakt er underskrevet ved ansettelsesforholdet og når det startet og stillingsprosent. Ellers vil du ikke få noe dagpenger ved stønad. Hvor mye du har tjent kan det offentlige finne ut av selv. 

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du også fortsetter å snakke om at man kan få utbetalt lønn uten kontrakt. 
Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Hva er det du egentlig ikke forstår med setningen ovenfor? DET ER INGEN UNNTAK FRA DENNE REGELEN.

Nå forventer jeg at du underbygger følgende av din påstand: Arbeidsgivers plikt til å utbetale lønn trer inn  når arbeidstaker jobber. Helt uavhengig sv kontrakt.  

Du kan sende epost til arbeidstilsynet om påstanden din, du vil få akkurat samme svar som jeg gir deg her. Krangler du mer nå så kommer jeg faktisk til å gjøre det for poenget sin skyld. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.1.2018 at 12:34 PM, Eliza Doalot said:

Det er vel ingen som har påstått at arbeidstaker har krav på kontrakt. Det har hun utvilsomt.

Det det argumenteres for er at kontrakt på ingen måte er en forutsetning for å få utbetalt lønn. Det er det nemlig ikke. Arbeidsgivers plikt til å utbetale lønn trer inn  når arbeidstaker jobber. Helt uavhengig sv kontrakt. 

Du hadde ikke så mye å si etter siste understående post ? 

On 14.1.2018 at 2:20 PM, Xcase33 said:

Han jeg siterte sa dette:alice:ar i dette tilfellet) funker ganske godt som dokumentasjon på at det har eksistert et ansettelsesforhold. 

Jeg har vært i arbeidslivet lenge nok til å vite at det alltids vil kunne bevises at man har vært ansatt. Grunnen til dette er at veldig få jobber utføres i et vakuum helt uten kontakt med kunder, leverandører, kollegaer eller andre. I tillegg er det ganske sannsynlig at det finnes tekstmeldinger, eposter e.l. mellom arbeidsgiver og ansatt som kan funke som bevis på et arbeidsforhold, selv når kontrakt ikke foreligger. 

Så opplyser jeg vedkommende at lønnsslipper ikke fungerer alene, det skal UTEN unntak skrives kontrakt. Det holder ikke å samle bevis på den måten som beskrives i sitatet ovenfor her. Det beste er jo at vedkommende som sa dette i tillegg kvalifiserer seg inn med store ord om egen erfaring.  Så da får han\hun nesten tåle å høre det. 

NAV krever dokumentasjon på at en arbeidskontrakt er underskrevet ved ansettelsesforholdet og når det startet og stillingsprosent. Ellers vil du ikke få noe dagpenger ved stønad. Hvor mye du har tjent kan det offentlige finne ut av selv. 

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du også fortsetter å snakke om at man kan få utbetalt lønn uten kontrakt. 
Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Hva er det du egentlig ikke forstår med setningen ovenfor? DET ER INGEN UNNTAK FRA DENNE REGELEN.

Nå forventer jeg at du underbygger følgende av din påstand: Arbeidsgivers plikt til å utbetale lønn trer inn  når arbeidstaker jobber. Helt uavhengig sv kontrakt.  

Du kan sende epost til arbeidstilsynet om påstanden din, du vil få akkurat samme svar som jeg gir deg her. Krangler du mer nå så kommer jeg faktisk til å gjøre det for poenget sin skyld. 

 

 

Jeg avventer enda svar fra deg ....fikk du noe svar fra arbeidstilsynet eller var det slik at det virkelig ikke var noen unntak fra regelen likevel? :fnise: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xcase33 skrev:

Du hadde ikke så mye å si etter siste understående post ? 

Jeg avventer enda svar fra deg ....fikk du noe svar fra arbeidstilsynet eller var det slik at det virkelig ikke var noen unntak fra regelen likevel? :fnise: 

 

Jeg kan gjerne gjenta det jeg sa i forrige innlegg.

Alle har rett på kontrakt, men arbeidsgiver har ikke rett på å holde tilbake lønn som følge av at kontrakt ikke foreligger.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/Grunnleggende-rettigheter.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Eliza Doalot said:

Jeg kan gjerne gjenta det jeg sa i forrige innlegg.

Alle har rett på kontrakt, men arbeidsgiver har ikke rett på å holde tilbake lønn som følge av at kontrakt ikke foreligger.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/Grunnleggende-rettigheter.html

Du fatter enda ikke greia? arbeidsgiver gjør noe ulovlig å utbetale lønn uten at det foreligger kontrakt. 

Jeg gjentar: Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen.

Faen ..dumme folk må ha det inn med teskje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...