Gå til innhold

Lavkalori middagstråd.


Atrix

Anbefalte innlegg

Nytt år, nye muligheter!

Jeg sliter ofte med å finne varierte middager. Jeg sliter enda mer med å finne varierte middager med lavt kcal innhold. Vi har pleid å spise magerfisk med grønnsaker til. Så mitt bidrag til denne middagstråden blir:

 

middag 1

300 gram torsk (225 kcal)

Ratatoille, laget med sparsommelige mengder olivenolje ( 150 kcal)

Totale kcal i middag 375.

 

middag 2

300 gram sei (225 kcal)

Løk stekt i sparsommelige mengder smør (150 kcal)

Totalt kcal i middag 375

 

Håper flere har oppskrifter å dele på lavkalori middager :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg helt hvor få kalorier du ønsker at middagen skal inneholde, men jeg tenker at alt under 500 kcal kvalifiserer til lavkalori, siden middagen gjerne er dagens hovedmåltid. Prøv for eksempel denne marokkanskinspirerte kikertgryten med en frisk agurksalat

1 pk (380 g) kikerter

1 boks (400 g) knuste tomater

1/4 løk, gul eller rød

1 fedd hvitløk

1 ss olivenolje

1 ss (mildt) chilipulver

1 ss malt spisskummen

1 ts garam masala

1 ts gurkemeie

1 ts havsalt

Kanel og cayennepepper etter smak

 

Agurksalat:

1/2 agurk

1 ts olivenolje

Litt sitronsaft

Hakkede, ferske urter: Mynte, persille og koriander

Varm 1 ss olivenolje i en stekepanne til middelsvarme. Surr løken til den er myk og blank, tilsett deretter hvitløk og krydder. Når krydderne begynner å dufte skikkelig, tilsetter du de skylte og avrente kikertene. Rør sammen kikerter og krydder til kikertene er dekket av krydderblanding, tilsett deretter tomatene og la småkoke i ca. 20 minutter. Smak til med mer krydder om ønskelig.

Skjær agurk i terninger og bland med olivenolje, sitronsaft og krydderurter. Server med 1 ss gresk yoghurt 2% fett.

Dette er nok til 2 pers. og gir ca. 340 kcal pr. porsjon. Legger du til 1 porson quinoa, er du oppe på 490 kcal.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så god ut, Roci :). Enig med deg, jeg tenker også på lavkalori som under 500-600 et sted.

I dag hadde vi taco salat. De som ikke teller kalorier om dagen spiste vanlig taco.

75 gram karbonadedeig (97 kcal) Gir mye mindre kcal enn vanlig kjøttdeig

25 gram veldig lett rømme (30 kcal)

så mye tomat, agurk, paprika og salat man orker (70-80 kcal)

50 gram fetaost (125 kcal)

olje til steking ( 60 kcal)

Totale kcal 392

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 gram kylling

salat

30 gram Caesar dressing

8 krutonger

 

Totale kcal ca 400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 20.29, Atrix skrev:

Den så god ut, Roci :). Enig med deg, jeg tenker også på lavkalori som under 500-600 et sted.

I dag hadde vi taco salat. De som ikke teller kalorier om dagen spiste vanlig taco.

75 gram karbonadedeig (97 kcal) Gir mye mindre kcal enn vanlig kjøttdeig

25 gram veldig lett rømme (30 kcal)

så mye tomat, agurk, paprika og salat man orker (70-80 kcal)

50 gram fetaost (125 kcal)

olje til steking ( 60 kcal)

Totale kcal 392

 

Takk :) Til og med min kjøttelskende, storspisende kjæreste synes denne er både god og mettende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingsuppe med lett kokosmelk. Har funnet på bloggen kvardagsmat, men lager min med fond istedenfor kjøttkraft og bruker lett kokosmelk. Og så har jeg i litt mer grønnsaker enn det står i oppskriften. 1 porsjon blir under 300 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare lurer, fordi jeg synes det virker for trist: Har du ikke mer kalorier å avse til middag? Ingen burde gå under 1500 kcal selv ved slanking, og halvparten av det er nok til en anstendig middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettpanert torsk eller laksefilet med frosne erter som dampes og kjøres i blender til pure. Super godt!

Anonymkode: 0cd36...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet med maggikrydder stekt i stekepose. Sammen med blomkålmos og valgfrie grønnsaker. 

Blomkålmos: 1 blomkål, 40 gram melange, 2 dl ekstra lett melk. Del blomkål i biter og  kok blomkålen mør. Moses sammen med melange og melk med stavmikser. 

Blomkålsuppe

1 blomkål, 0,5 hakket løk, 8 dl vann, 2 stk hønsebuljongterning, salt og pepper. Kan ha i litt melk for rundere smak. 

Kok blomkålenog løken mør sammen med buøjong, vann og evt melk. Kjør suppa jevn med en stavmikser. Smak til med salt og pepper. 

Kan serveres med bacon og ost. For et kalorifattig alternativ kan man servere med oppvarmet spekeskinke. 

Matprat sin hjemmelagde tomatsuppe er godt og kalorifattig. 

Mager paibunn: 125 gram hvetemel, 50 gram flytende margarin, 75 gram cottage cheese og 2 ss vann. Eltes sammen og deigen skal hvile i 30 minutter i kjøleskap. (for stor form doble oppskrifta) 

Pai kan en jo fylle med hba som helst, men magert fyll jeg har brukt er : kokt skinke, sjampinjong, purre, paprika, lett gulost, egg, lettmelk og salt/pepper. 

 

 

Anonymkode: 7c80e...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kyllingfilet med maggikrydder stekt i stekepose. Sammen med blomkålmos og valgfrie grønnsaker. 

Blomkålmos: 1 blomkål, 40 gram melange, 2 dl ekstra lett melk. Del blomkål i biter og  kok blomkålen mør. Moses sammen med melange og melk med stavmikser. 

Blomkålsuppe

1 blomkål, 0,5 hakket løk, 8 dl vann, 2 stk hønsebuljongterning, salt og pepper. Kan ha i litt melk for rundere smak. 

Kok blomkålenog løken mør sammen med buøjong, vann og evt melk. Kjør suppa jevn med en stavmikser. Smak til med salt og pepper. 

Kan serveres med bacon og ost. For et kalorifattig alternativ kan man servere med oppvarmet spekeskinke. 

Matprat sin hjemmelagde tomatsuppe er godt og kalorifattig. 

Mager paibunn: 125 gram hvetemel, 50 gram flytende margarin, 75 gram cottage cheese og 2 ss vann. Eltes sammen og deigen skal hvile i 30 minutter i kjøleskap. (for stor form doble oppskrifta) 

Pai kan en jo fylle med hba som helst, men magert fyll jeg har brukt er : kokt skinke, sjampinjong, purre, paprika, lett gulost, egg, lettmelk og salt/pepper. 

 

 

Anonymkode: 7c80e...1b7

Har prøvd meg på den flere ganger, men den sitter alltid fast i formen. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mippi skrev:

Har prøvd meg på den flere ganger, men den sitter alltid fast i formen. Har du noen tips?

Smøre paiformen med olje eller smør.

Anonymkode: 7c80e...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaigryte med svinekjøtt er også godt og lite kalorier. Brukte matprat sin men brukte litt fishsauce oppi også. 

Anonymkode: 7c80e...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens middag som hos meg havnet på 335 kcal 😋 

ytrefilet (pepperbiff) av storfe 150 gram: 165 kcal 

fløtegratinerte poteter (mills) laget med lettmelk. 150 gram: 120 kcal (nei det er ikke så usunt som man skulle tro) 😙

kokte grønnsaker som havnet på ca 60 kcal :) 

suuuupergodt 😋😛😋

Anonymkode: 20541...3b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Pringle said:

Bare lurer, fordi jeg synes det virker for trist: Har du ikke mer kalorier å avse til middag? Ingen burde gå under 1500 kcal selv ved slanking, og halvparten av det er nok til en anstendig middag.

For min del er jeg glad i varme lunsjer og store frokoster, så jeg deler nærmere 1/3 til hvert måltid. Har slitt med å finne ut hva jeg kan spise til middag, fordi den middagen jeg kan å lage, er gjerne 700-1000 kalorier. Alt avhenger vel av hva man trives med? :) 

Anonymkode: 62afb...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sier at en gjennomsnittsperson bruker ca 2000 kalorier hver dag på å leve, sengeliggende eller ei. Det er forbrenning, varme og varmetap (du forbrenner mer når du fryser) og hjernefunksjoner. Jeg skal ned ti til femten kilo, og har halvert middagsporsjonene. I går begynte det å flimre for øynene på meg da jeg måkte snø. Jeg veier bare rundt femten kilo mer enn jeg bør, så moderat overvektig. Uansett, håper på gode mattips, det er det vanskeligste. 

Anonymkode: b9b80...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen min sier at en gjennomsnittsperson bruker ca 2000 kalorier hver dag på å leve, sengeliggende eller ei. Det er forbrenning, varme og varmetap (du forbrenner mer når du fryser) og hjernefunksjoner. Jeg skal ned ti til femten kilo, og har halvert middagsporsjonene. I går begynte det å flimre for øynene på meg da jeg måkte snø. Jeg veier bare rundt femten kilo mer enn jeg bør, så moderat overvektig. Uansett, håper på gode mattips, det er det vanskeligste. 

Anonymkode: b9b80...62d

Mattips er ikke det vanskeligste, du kan spise hva du vil og nettet flommer over av oppskrifter - å forstå og bruke informasjon riktig er det vanskeligste. Legen har kanskje rett i at 2000 er et gjennomsnitt, men gjennomsnittsverdier er ikke viktig for deg - du trenger å ta inn et antall kalorier som får deg til å gå ned i vekt, men ikke gjør deg svak eller mer sulten. Teller du kalorier? Hvis du bruker feks Myfitnesspal, får du både et kalorimål å nå, og et sted å logge matinntaket ditt. De aller fleste legger på seg av det de spiser mellom måltidene, og den maten er gjerne også den minst næringsrike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili con carne er min favoritt :) Smakfull, mettende og veldig sunt! Her er min oppskrift som jeg har tilpassa i flere år til perfeksjon. ;) Hvis man vil ha den enda magrere kan man droppe kjøttet. Bønnene og kikertene gjør den fortsatt mettende.

Chili con carne - ca 5-6 porsjoner.
- 500g karbonadedeig
- 1 stor løk, fnhakket
- 1 rød paprika, i terninger
- 1 grønn paprika, i terninger
- 1 liten gulerot, i terninger
- 4 fedd hvitløk, finhakket
- 1 liten rød chili, finhakket
- 1 boks hermetiserte tomater
- 1 boks chilibønner
- 1 boks kikerter
- 1-2 ss tomatpure
- 1 terning kjøttbuljong blandet med 1 dl vann
- ca 1/2 ts spisskummin
- ca 1 ts chilipulver
- salt og pepper

Stek kjøttdeig og ha i ei stor gryte. Stek løken gyllen sammen med hvitløk og ha i gryta. Stek paprika og gulerot og ha i gryta. Bland deretter inn tomatpure, buljong, hermetiserte tomater og chilibønner. Smak til med krydder og ha i chili. Kok på svak varme i ca 30min eller til vesken har trukket inn.
Server med frisk salat eller spis for seg selv.

De gangene jeg har regnet på kaloriene har en alminnelig stor porsjon havnet på 400kcal. Jeg deler gryta inn i porsjoner og fryser de ned. Veldig lettvint mat når man først har laga det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer enda et tips. For de late eller de med dårlig tid. ;)
Knorr sin ferdiglagde Karrisuppe. Hele posen inneholder 342kcal og er myntet på to personer.
Sleng i en pakke stekt og krydret strimlet kyllingfilet (250g). Dette blir vel ca. 275kcal.
Hver porsjon blir kun 308kcal. Suppa er fyldig og mettende og kyllingen tilfører proteiner for dem som trener. :)
Smaker ganske godt også!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...