Gå til innhold

Hvorfor bryr eliten, media og folk flest seg mer om kvinnesak, når kvinner i Norge har det best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er enkelte saker som virkelig får meg til å sukke og føle meg kald i mitt indre. Norsk likestillingspolitikk er en av de. 

Om du leser mye statistikk, slik som meg, så finner du fort ut at norske kvinner har det bedre enn mennene i gjennomsnitt. En evighet av tiltak for kvinner har økt kvinners stilling og på mange måter redusert menns. Det jeg særlig blir trist av, er det de hundretusenene som blir barnløse, fordi kvinner velger de bort. Årsaken er at de har for lav sosioøkonomisk status, pluss andre aspekt vil jeg tro. 

Så har vi de hormonforstyrrende stoffene og andre gifter som skader guttefoster spesifikt. Som ikke i stor nok grad blir fjernet.

Media, politikerne og folk flest velger likevel å fokusere på kvinnesak. Jeg er usikker på grunnen til dette. Hele greiene er bare deprimerende.

Uansett hvor rart det kanskje høres ut, får jeg egentlig litt lyst å gråte av det. Det er fryktelig trist. Hvordan har vi egentlig fått et slikt samfunn? Hva gikk egentlig galt?

Hvorfor tror dere at eliten, media og folk flest bryr seg så mye mer om kvinnesak?

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gynosentrisme enkelt og greit.

Anonymkode: ff2f0...79f

Det kan være det, men hvorfor er de blitt gynosentristiske?

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor media er slik de er, siden de stort sett er venstreorienterte. De verdsetter jo mennesker ulikt.

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skal du egentlig spørre om dette på KG, TS? Hvis dette temaet engasjerer deg så mye, hvorfor ikke skrive en kommentar til media begrunnet med statistikken du har lest, for med det å få til en offentlig debatt?

Anonymkode: 6205e...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.1.2018 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skal du egentlig spørre om dette på KG, TS? Hvis dette temaet engasjerer deg så mye, hvorfor ikke skrive en kommentar til media begrunnet med statistikken du har lest, for med det å få til en offentlig debatt?

Anonymkode: 6205e...ee1

De vil ikke trykke innleggene mine. Enten er det tema eller at jeg er for dårlig til å skrive.

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

De vil ikke trykke innleggene mine. Enten er det tema eller at jeg er for dårlig til å skrive.

Anonymkode: df400...361

Hvis innleggene dine er det samme som du har skrevet 100vis av tråder om på kg, er det nok fordi det er både søkt og at du forsøker å påvirke folk til å mene èn bestemt ting. Det er ekstremt ensporet og har ingen relevans for folk flest.

Anonymkode: 12d82...c7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du sier er det noen "nedsider" ved å kjempe for likestilling - noe som egentlig er veldig vanskelig i seg selv uansett hva slags likestilling man snakker om. Det at kvinner har mer selvstendighet og arbeid har nok vært en viss faktor i lavere fødselstall i vesten f.eks. Det moderne samfunn har både fordeler og ulemper avhengig av hvem man er og hvordan man ser på det. Menn sakker veldig utenfor i utdanningsystemet, av en eller annen grunn.

Hva slags hormonforstyrrende stoffer er det du snakker om? Dette kan da vel ramme begge kjønn. 

Er enig med deg at det er visse mannsaker eller hva jeg nå skal kalle det som burde belyses mer. Dette med menn som blir valgt bort av kvinner som du trekker fram er ikke det som slår meg mest overhodet. Det er da vel viktigere å belyse selvmordsraten blant menn, dødsfall ved arbeidsplassen og tap av foreldrerett i mange saker der faren er bedre skikket f.eks?

Du må huske på at det bare er rundt 100 år siden kvinner begynte å få mer vesentlige rettigheter. Denne utviklinger har gått fortere etterhvert, men historisk sett har den vart veldig kort egentlig. Sånn sett er det ikke så merkelig at det er fortsatt mye fokus på kvinnesaker - spesielt når man tenker på alle de kvinnene som bor i land og samfunn hvor mye av dette ennå ikke er noen selvfølge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer nesten å bli oversett av ts med dette, men prøver likevel.

Her i denne tråden og i andre tråder på dette forumet med lignende tema, går fokuset vekk fra gutters og menns stilling i samfunnet, til å handle om at det er for mye fokus på jenter og kvinner. Jeg synes det blir like mye enten/eller som i problemstillingen din. Samfunnet har blitt alt for mye tilpasset den kvinnelige befolkningen, derfor burde vi slutte å se den veien og heller fokusere fult på den mannlige. Nå vet jeg ikke om du faktisk mener det på denne måten, men det er inntrykket jeg sitter igjen med. Jeg synes det blir feil. Jeg er enig i at det er veldig mye fokus på jenter og kvinner og veldig lite på gutter og menn, men jeg synes ikke det skal være en enten/eller sak. Jeg synes vi skal kunne diskutere begge sider like fult og jobbe for et bedre samfunn for begge kjønnene. Kvinners frihet i dagens samfunn skader menn. Javel, hva skal vi gjøre med det da? Hvordan skal vi jobbe for at menn skal få det lettere og bedre i samfunnet, uten at det skal gå på bekostning av kvinner? Jeg forstår også såpass at det er vanskelig å få frem sider ved dette, da det fort blir dratt over på den kvinnelige befolkningens problemer igjen, men man må bare prøve tenker jeg. Kjemp for saker for menn, fokus på bedre tilpassninger for gutter i skolen osv, men ikke overta fanen til kvinnene, lag en egen. Jobb side om side. 

Anonymkode: 7f398...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Edinbruh skrev:

Sånn som du sier er det noen "nedsider" ved å kjempe for likestilling - noe som egentlig er veldig vanskelig i seg selv uansett hva slags likestilling man snakker om. Det at kvinner har mer selvstendighet og arbeid har nok vært en viss faktor i lavere fødselstall i vesten f.eks. Det moderne samfunn har både fordeler og ulemper avhengig av hvem man er og hvordan man ser på det. Menn sakker veldig utenfor i utdanningsystemet, av en eller annen grunn.

Hva slags hormonforstyrrende stoffer er det du snakker om? Dette kan da vel ramme begge kjønn. 

Er enig med deg at det er visse mannsaker eller hva jeg nå skal kalle det som burde belyses mer. Dette med menn som blir valgt bort av kvinner som du trekker fram er ikke det som slår meg mest overhodet. Det er da vel viktigere å belyse selvmordsraten blant menn, dødsfall ved arbeidsplassen og tap av foreldrerett i mange saker der faren er bedre skikket f.eks?

Du må huske på at det bare er rundt 100 år siden kvinner begynte å få mer vesentlige rettigheter. Denne utviklinger har gått fortere etterhvert, men historisk sett har den vart veldig kort egentlig. Sånn sett er det ikke så merkelig at det er fortsatt mye fokus på kvinnesaker - spesielt når man tenker på alle de kvinnene som bor i land og samfunn hvor mye av dette ennå ikke er noen selvfølge.

Det er stort sett østrogenhermere som blir brukt, hvorfor ikke testosteronhermere er like utbredt vet jeg ikke. Det skader guttefoster i magen til mor.

En kan ikke endre at en økende andel menn blir valgt bort ved å bare snakke om det. Problemet er for lav sosioøkonomisk status i forhold til kvinner og sannsynligvis at de bor på feil steder. Så da er det nok som du sier best å fokusere på de underliggende problemene, utdanningssektoren osv. 

Det handler nok ikke om at det liksom er ikke er lenge siden kvinner foll stemmerett. Alt handler nok om at mennesket biologisk mener at kvinner er mer verdt enn menn. Noe som skaper dagens politiske situasjon. Når jobb ol. ble et gode, skulle selvsagt kvinnene komme i arbeid. Før, når arbeid var hardt og skadelig, ble ikke kvinner forsøkt sendt i arbeid.

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De vil ikke trykke innleggene mine. Enten er det tema eller at jeg er for dårlig til å skrive.

Anonymkode: df400...361

Det er tema. For det du skriver er ikke-problemer og ikke-sannheter. Selvom du opplever livet ditt som surt og urettferdig betyr det ikke at samfunnet er strukturert på en måte for å gjøre livet surt og urettferdig for deg fordi du er mann.
Media skriver om kvinnesak fordi bevegelsene bak er så ekstremt trengt i samfunnet, og har dermed stort engasjement og viktig mål, og er derfor en samfunnsrelatert sak og nyhetssak.

Anonymkode: 7d296...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forventer nesten å bli oversett av ts med dette, men prøver likevel.

Her i denne tråden og i andre tråder på dette forumet med lignende tema, går fokuset vekk fra gutters og menns stilling i samfunnet, til å handle om at det er for mye fokus på jenter og kvinner. Jeg synes det blir like mye enten/eller som i problemstillingen din. Samfunnet har blitt alt for mye tilpasset den kvinnelige befolkningen, derfor burde vi slutte å se den veien og heller fokusere fult på den mannlige. Nå vet jeg ikke om du faktisk mener det på denne måten, men det er inntrykket jeg sitter igjen med. Jeg synes det blir feil. Jeg er enig i at det er veldig mye fokus på jenter og kvinner og veldig lite på gutter og menn, men jeg synes ikke det skal være en enten/eller sak. Jeg synes vi skal kunne diskutere begge sider like fult og jobbe for et bedre samfunn for begge kjønnene. Kvinners frihet i dagens samfunn skader menn. Javel, hva skal vi gjøre med det da? Hvordan skal vi jobbe for at menn skal få det lettere og bedre i samfunnet, uten at det skal gå på bekostning av kvinner? Jeg forstår også såpass at det er vanskelig å få frem sider ved dette, da det fort blir dratt over på den kvinnelige befolkningens problemer igjen, men man må bare prøve tenker jeg. Kjemp for saker for menn, fokus på bedre tilpassninger for gutter i skolen osv, men ikke overta fanen til kvinnene, lag en egen. Jobb side om side. 

Anonymkode: 7f398...fb5

Feminister jobber iherdig mot alle former for "mannesak". De er alt på Stortinget og i ledende posisjoner og samfunnet blir deretter.

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett østrogenhermere som blir brukt, hvorfor ikke testosteronhermere er like utbredt vet jeg ikke. Det skader guttefoster i magen til mor.

En kan ikke endre at en økende andel menn blir valgt bort ved å bare snakke om det. Problemet er for lav sosioøkonomisk status i forhold til kvinner og sannsynligvis at de bor på feil steder. Så da er det nok som du sier best å fokusere på de underliggende problemene, utdanningssektoren osv. 

Det handler nok ikke om at det liksom er ikke er lenge siden kvinner foll stemmerett. Alt handler nok om at mennesket biologisk mener at kvinner er mer verdt enn menn. Noe som skaper dagens politiske situasjon. Når jobb ol. ble et gode, skulle selvsagt kvinnene komme i arbeid. Før, når arbeid var hardt og skadelig, ble ikke kvinner forsøkt sendt i arbeid.

Anonymkode: df400...361

Sånn rent logisk sett gir det vel mening at kvinnelige hormoner er mer utbredt da stoffer som ligner på disse er utbredt i plast, mat osv. Å blande for mye testosteron opp i det hele hadde jo ikke hjulpet. Det eneste menn kan gjøre med det sånn som det forbrukersamfunnet vi har nå er å passe på dietten og slikt dessverre.

Hva mener du man kan gjøre da? Man kan jo ikke tvinge folk til å være sammen selvfølgelig. Det er kun andre problemer blant menn som gir mening å fokusere på ja, da det du nevner om enslige menn har om folks personlige privatliv å gjøre tross alt.

Skjønner ikke helt poenget etterhvert her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Edinbruh skrev:

Sånn rent logisk sett gir det vel mening at kvinnelige hormoner er mer utbredt da stoffer som ligner på disse er utbredt i plast, mat osv. Å blande for mye testosteron opp i det hele hadde jo ikke hjulpet. Det eneste menn kan gjøre med det sånn som det forbrukersamfunnet vi har nå er å passe på dietten og slikt dessverre.

Hva mener du man kan gjøre da? Man kan jo ikke tvinge folk til å være sammen selvfølgelig. Det er kun andre problemer blant menn som gir mening å fokusere på ja, da det du nevner om enslige menn har om folks personlige privatliv å gjøre tross alt.

Skjønner ikke helt poenget etterhvert her nå.

Nei, menn, som mennesker, burde bli beskyttet mot skadelige stoffer. Små foster i magen til mor, skal ikke bli skadet av slike giftstoffer. Det er ikke rett. De burde for lengst bli forbudt. Det burde være en rettighet å sleppe å bli ødelagt av slikt.

At flere menn blir enslige handler ikke om privatliv, men om statlig politikk. Når staten og politikerne har valgt å drite i gutters situasjon i skolen og generelt i menns situasjon i samfunnet spesifikt, så blir det slik. Det blir store forskjeller i samfunnet og fult av ulykkelige mennesker. 

Det er velkjent i sosiologien og psykologien, at mennesker generelt mener kvinner er mer verdt enn menn. Det gjelder begge kjønn, men kvinner har noe mer preferanse for kvinner, enn menn har for kvinner. Det er gjerne derfor vi har en politikk som i dag. At når mennesket får stemme på dem de liker, så blir det parti som verdsetter kvinner mer enn menn. Slik er det bare. Det er ikke rett, faktisk er det forkastelig. Men det er et slikt samfunn de vil ha. Uansett om det er ondskapsfullt eller ikke. 

Anonymkode: df400...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feminister jobber iherdig mot alle former for "mannesak". De er alt på Stortinget og i ledende posisjoner og samfunnet blir deretter.

Anonymkode: df400...361

Hvilke "mannesaker" er det feminister jobber iherdig mot?

Feminister jobber mot patriarkatet , mener du det er "mannesak" å få lov til å foregripe seg på kvinner, utstøte kvinner fra arbeidsplasser og nekte kvinner hobbyer og interesser som ikke er strikking eller ballett?

Vi har hatt kvinnelig statsminister i noen få år, samfunnets ledere er og har alltid vært menn og samfunnet blir deretter , altså misogynistisk og patriarkalsk - kvinneundertrykkende.
Det at kvinner vil ha en stopper for objektivisering, seksualisering, undertrykking, underbetaling, voldtekt, vold og drap er vel ikke å "jobbe iherdig mot mannesaker"?

Hvorfor er det kvinner sin oppgave å ikke bare kjempe mot strukturen som undertrykker dem, men også kjempe for undertrykkeren? Det er menn som lagde samfunnet patriarkalsk, og uansett hvordan du vrir og vender på det så får du som mann fordeler av det, og ikke vi kvinner.

Før du spør hva feminister kan gjøre for mtp "mannesaker" så fortell meg hva du som mann noen gang har gjort for "mannesaker" og hva disse "mannesakene" går ut på. For det er ikke kvinner eller feminister sitt ansvar å ta ansvar for problemene menn har skapt for dere selv.

Menns problemer kommer ikke av kvinner, de kommer av patriarkatet og skadelig maskulinitet (eksempler under) som menn har satt. Mange av problemene menn har er skapt av nettopp det samme systemet vi feminister kjemper i mot.

Hva gjør du for mannesakene du snakker om? Gjør du faktisk noe for det, eller sitter du bare på internett og klager over at feminister ikke gjør noe for det?

Hvis du vil ha litt kunnskap om hva slags mannesaker feminister faktisk jobber for så er det blandt annet menn utsatt for politivold og vold fra andre menn, oppfordrer menn til å uttrykke andre naturlige følelser enn sinne (som sorg, smerte osv uten at de skal føle seg "svake" av dette, en misogynistisk hjernevask fordi de ser på sorg som feminister og dermed svak siden de ikke vil bli oppfattet som det) , vi kjemper mot homofobi og for transpersoners rettigheter, vi validerer og støtter mannlige voldtektsofre, vi oppretter krisesentere for menn og kjemper mot skadelige  forventninger rundt hva det vil si å "være mann" (som hypermaskulinitet og forventninger om store muskler og stor selvtillitt osv for å være "mann nok", menn med spiseforstyrrelser fordi de ikke tør å søke hjelp fordi spiseforstyrrelse "bare er noe jenter har", og det faktum at mange menn er deprimerte og tar selvmord nettopp pga disse skadelige forventningene om såkalt "maskulinitet" at menn for eksempel er svake om de gråter eller søker hjelp eller blir lett av av andre menn om de forteller de har blitt voldtatt fordi det forbindes med svakhet og svakhet forbindes med feminitet, en vrangforestilling og holdning som det patriakalske samfunnet har skapt, ikke fordi de er menn engang, men fordi samfunnet i slike tilfeller kategoriserer dem som kvinner) men jeg gjetter at du har stoppet å lese for lenge siden siden du faktisk ikke bryr deg om å hjelpe menn og kjempe for mannesaker så mye som du bryr deg om å forbanne og diskredittere feminister. :sarkasme:
 

Anonymkode: 7d296...565

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...