Gå til innhold

Regjeringen foreslår post annenhver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samferdselsdepartementet og statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) foreslår å redusere utdelingen av post til annenhver dag. 3.000 postbud kan bli overflødige.

http://www.tv2.no/nyheter/9604360/

Hva synes dere, er dette et bra forslag ?

Anonymkode: bccd2...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff

Nei.. et veldig dumt forslag, faktisk. Så har du 3000 ansatte på trygd, da. Å, hurra! Nå sparte vi penger, dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uheldig for alle postbudene som da mister jobben.

Hva skal de bruke besparelsene til? Blir det billigere for oss å sende brev? (Tenker ikke det nei).

Anonymkode: c1dac...3b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig spiller det ingen rolle. Får aldri post lengre. Ellers er det jo dumt for de som mister jobben. Posten slik den er i dag vil jo uansett bli lagt ned på sikt da.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for alle som blir arbeidsledige, dyrt for samfunnet dersom mange av disse ender opp på trygd. Men som mottager av post så er det greit nok med post annenhver dag. Får ikke så mye post lenger at jeg gidder å sjekke postkassa hver dag uansett. 

Anonymkode: 5c62e...2bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn det jeg så at en eller annet mente at kommer til å skje på sikt...nemlig post 1 dag i uka....men nei, annen hver dag syns jeg ikke noe om - hvordan skal de gjøre det da? post 3 dager ene uka og 2 den neste? (leste ikke artikkelen...)

Anonymkode: 9e09b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er veldig moderat forslag. Jeg tror ikke en trenger postlevering mer en én gang per uke, og etterhvert avvikle papirposten helt. Det er synd for postbud, men det er ikke lenger et behov med daglig postutlevering og postmannen er nok snart historie.

Anonymkode: 26ac1...262

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Veldig bra forslag. Helt unødvendig å levere post hver dag.

 

Å betale folk for å gjøre unødvendig arbeid er som å betale folk for å bære vann fra Oslofjorden til Sognefjorden. Ja, de har jobb, men det er ikke samfunnsnyttig på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dumt! Men jeg skjønner jo at det ikke lengre er behov for post hver dag. 

Jeg får post hver dag, takket være ebay, og jeg er på hils med mitt postbud pga alle pakkene jeg får. Hadde savnet hver dag, er og synd på alle som mister jobbene sine. 

 

Anonymkode: a357f...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Veldig bra forslag. Helt unødvendig å levere post hver dag.

 

Å betale folk for å gjøre unødvendig arbeid er som å betale folk for å bære vann fra Oslofjorden til Sognefjorden. Ja, de har jobb, men det er ikke samfunnsnyttig på noen som helst måte.

Akkurat som det å sitte på Kvinneguiden. Næmmen.. Så ironisk 

Anonymkode: f6d5f...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre enn det jeg så at en eller annet mente at kommer til å skje på sikt...nemlig post 1 dag i uka....men nei, annen hver dag syns jeg ikke noe om - hvordan skal de gjøre det da? post 3 dager ene uka og 2 den neste? (leste ikke artikkelen...)

Anonymkode: 9e09b...a04

Det blir vel mandag, onsdag og fredag, da. De har jo allerede sluttet å levere på lørdager.

Anonymkode: b6b40...dbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Veldig bra forslag. Helt unødvendig å levere post hver dag.

 

Å betale folk for å gjøre unødvendig arbeid er som å betale folk for å bære vann fra Oslofjorden til Sognefjorden. Ja, de har jobb, men det er ikke samfunnsnyttig på noen som helst måte.

Så du synes det er greit at enda flere går på trygd ?

Anonymkode: bccd2...546

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag. Sparer både miljø og lommebok.

At folk mister jobben får så være. De skal ikke gjøre dette over natten. Flere går gjerne av med pensjon i den tiden, og de andre har god tid til å søke nye jobber.

Anonymkode: 3cc6e...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som det å sitte på Kvinneguiden. Næmmen.. Så ironisk 

Anonymkode: f6d5f...f56

Så vidt meg bekjent får ingen lønn for å sitte på KG.

Anonymkode: 38aa1...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf?! Det tar jo allerede lengre tid enn før å få tilsendt post. For ikke å snakke om at postgangen ikke lenger er til å stole på. 

Anonymkode: 2cfb1...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi sender mindre brev, så er dette fornuftig. 
Er selvfølgelig synd for de som mister jobben, men slik jeg skjønner skal dette gå gradvis og at man legger opp til en verdig avslutning. 
Noen vil havne på trygd ja, men så lenge prosessen gjøres gradvis vil det ikke bli 3000 personer på trygd. 
Siden dette skal gjøres over flere år, så vil nok noen gå av naturlig med pensjon, og flere vil nok få seg nye jobber før prosessen er ferdig. 
Noen postbud leverer jo ut mer reklame enn post nå, og skal man beholde alle og det skal være økonomisk forsvarlig vil det bety enda mer reklame. 

Anonymkode: 763b8...d99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Neinøff skrev:

Nei.. et veldig dumt forslag, faktisk. Så har du 3000 ansatte på trygd, da. Å, hurra! Nå sparte vi penger, dere. 

Faktisk langt på vei rett. Svært mange av de som er blitt nedbemannet fra Posten er blitt uføre, og det samme vil skje med mange av de 3000 som ev. må gå. Så det blir bare å flytte penger fra et budsjett til et annet, forskjellen er at de ikke lenger vil gjøre noe nytte for seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel taktikk. Ruiner og ødelegg det som er av kommunale/statlige tilbud, så viser du til at private tilbud er så mye bedre. Slik får du privatisert det staten gjorde så mye bedre før.

Anonymkode: ed2f8...c98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må forvente at det nå vil ta lengre tid å motta post som er bestilt :) Og jeg for min del setter pris på rask levering!

Anonymkode: d280c...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten er inne i krise i øyeblikket, pga eBay, wish, ali express, amazon osv med små pakker som avsenderen får gode priser på og Posten Norge får ingenting, fordi internasjonale avtaler gjør at posten forplikter seg til å levere alt fra disse andre landene, selv om de ikke får betalt. 

Men denne typen handel er ny og øker og øker og øker. Folk får små pakker med plastskit levert i postkassa annenhver dag, postbudene har mer av disse emnene av noen annen post ofte, pakker som må leveres i postkassen til alle mulige adresser, flere tonn daglig... Uten at de får betalt. Og det er ikke så enkelt som at postbudet er der hver dag likevel, for den skal håndteres, sorteres og legges på rute. Det koster posten masse arbeid som de ikke får et eneste frimerke for. 

Denne handelen dytter posten inn i en krise i forhold til andre transportører. 

FedEx og DHL osv er anerledes. Det er private aktører og om DHL Kina får betalt for frakten så har selskapet DHL fått betalt for leveringen som skjer i Norge også. 

Det er kun posten som sliter med totalt tap på sånne sendinger. 

Så jeg skjønner godt at de må ta grep, men håper de klarer å ta grep uten at folk må miste jobbene sine. 

Anonymkode: e1084...572

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...