Gå til innhold

Hvilken diagnose for sykmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en syk far (uhelbredelig kreft) som har trengt noe pleie i det siste. Jeg skal til lege imorgen for å skaffe en sykmelding, rett og slett fordi jeg ikke har noe å gjøre på jobb for tiden. Jeg har ventet i det lengste, redd for å få stemplet en diagnose på meg som kan være til hinder senere. Derfor lurer jeg, hvilken diagnose har dere fått i lignende tilfeller? 

Anonymkode: de98d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker på at du ikke kan få omsorgspermisjon eller velferdspermisjon? Med lønn? Pleiepenger? I utgangspunktet er det ikke lov til å sykemeldes hvis man ikke selv er syk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z23;  Problem tap/dødsfall av foreldre/fam

Anonymkode: e0d4d...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har brukt alt vi kan av pleiepenger og permisjon. Det krever også at han er hjemme og ikke innlagt. 

Anonymkode: de98d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Z23;  Problem tap/dødsfall av foreldre/fam

Anonymkode: e0d4d...67f

Z-diagnoser gir i utgangspunktet ikke rett til sykepenger. Pleiepenger er antageligvis rett ytelse. Er det ikke mulig å få en forlengelse på pleiepengene? 

Anonymkode: 45bad...cda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Har brukt alt vi kan av pleiepenger og permisjon. Det krever også at han er hjemme og ikke innlagt. 

Anonymkode: de98d...f9f

Hvem krever at han skal være hjemme? Om han behøver stell og pleie har han krav på tjenester fra kommunen. Har dere vært i kontakt med hjemmesykepleie?

Anonymkode: 350f6...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ønske om at han skal få være hjemme så lenge som mulig. Pleiepenger er 60 dager per pasient og de er brukt opp. Hjemmesykepleie har vi. 

Det er ikke bare det at han skal være hjemme jeg ønsker sykmelding. Han er min beste venn, han er ikke gammel, og jeg sliter med å forstå at han snart skal være borte. De dagene jeg er på arbeid er jeg ukonsentrert, og jeg gjør ikke nytte for meg. Det vil også kunne gå utover andre på jobb. 

 

Anonymkode: de98d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din om det. Hvis du ikke fungerer i hverdagen pga faren din sin sykdom så får du en diagnose for det. Det blir da en midlertidig diagnose pga den situasjonen du selv er i nå. 

Anonymkode: 5b77b...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med legen din om det. Hvis du ikke fungerer i hverdagen pga faren din sin sykdom så får du en diagnose for det. Det blir da en midlertidig diagnose pga den situasjonen du selv er i nå. 

Anonymkode: 5b77b...6f3

Midlertidig diagnose? Blir den slettet? 

 

Anonymkode: de98d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Midlertidig diagnose? Blir den slettet? 

 

Anonymkode: de98d...f9f

Nei, slettet blir den ikke. Den vil jo ligge i journalen din. Men det er ikke en permanent diagnose. Men at du sliter nå pga mye psykisk belastning. Det er ikke noen diagnose å bry seg om, men man må ha en diagnose for å få rettigheter til sykepenger. 

Anonymkode: 5b77b...6f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for eksempel få 'situasjonsbetinget depresjon', utmattelse eller stress som diagnose. Alle disse vil da være forbigående/kurerbare på linje med 'brukket bein' og ikke følge deg videre.

Anonymkode: 62665...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut ferie? Full forståelse for en vanskelig situasjon, det unner jeg ingen, men det er ikke sykemeldingsgrunn. Det er legen som sykemelder deg, ikke deg selv. 

Anonymkode: b6c6c...c13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får du en z diagnose som gir deg fri men ikke sykepenger, eller så får du en psykiatrisk diagnose som kan hindre deg senere. Sånn er det, samfunnet kan ikke betale for at du ikke har lyst å gjøre en skikkelig innsats på jobb, unansett hvor brutalt det høres ut. Evt kan du ta ut ferie. 

Anonymkode: da6f6...60a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er folk så redd for psykiatriske diagnoser? Og på hvilken måte kan den «hindre deg senere»?

Anonymkode: 0948c...e1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det er helt riktig å være sykmeldt i den situasjonen du er i. 

Det er også godt mulig det vil forebygge at du får langvarige helseplager pga overbelastning etc. 

Men du trenger ikke gå til legen med et svar, gå til legen og drøft situasjonen, beskriv symptomene du opplever nå- og situasjonen din, og lytt til legens råd.  

Det kan og hende det finnes sosionom e.l tilknyttet palliativ team på sykehuset, som kan gi deg råd,  (Det er jo godt mulig du allerede har hatt kontakt med noen med en slik funksjon da.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal få sykemelding så vil jeg tro at din fars kreftdiagnose må ha påvirket deg negativt enten psykisk eller fysisk på en eller annen måte, evt. begge deler. Å få sykemelding kun for å pleie din far vil jeg tro ikke er gyldig. 
Jeg vil tro at det både kan være positivt for deg å kanskje få delvis sykemelding. F.eks. 50%. Enten at du noen dager er på jobb, mens andre dager er sykemeldt. Eller at du er litt på jobb hver dag, men færre timer. Det kan være greit å være i arbeid underveis for at det ikke skal være like vanskelig å komme tilbake i arbeid senere. Ved 50% sykemelding er det ingen som kan forvente at du klarer å yte mer enn 50% (evt annen prosent). Da slipper du å bli belastet negativt av tanken på at du kanskje ikke strekker til slik du egentlig burde :) Det kan hvertfall være ok å se om det kan fungere før du eventuelt skulle blitt fult sykemeldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke forstå hvorfor arbeidsgiver og staten skal  betale for at du skal være hjemme med din far. Ta deg ferie. 

Endret av FrodeF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en syk far (uhelbredelig kreft) som har trengt noe pleie i det siste. Jeg skal til lege imorgen for å skaffe en sykmelding, rett og slett fordi jeg ikke har noe å gjøre på jobb for tiden. Jeg har ventet i det lengste, redd for å få stemplet en diagnose på meg som kan være til hinder senere. Derfor lurer jeg, hvilken diagnose har dere fått i lignende tilfeller? 

Anonymkode: de98d...f9f

Kan man få en diagnose på seg ved sykemelding?

Anonymkode: d8483...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på hvilken måte kan det være til hinder for noe senere? Legen har vel taushetsplikt?

Anonymkode: d8483...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ønske om at han skal få være hjemme så lenge som mulig. Pleiepenger er 60 dager per pasient og de er brukt opp. Hjemmesykepleie har vi. 

Det er ikke bare det at han skal være hjemme jeg ønsker sykmelding. Han er min beste venn, han er ikke gammel, og jeg sliter med å forstå at han snart skal være borte. De dagene jeg er på arbeid er jeg ukonsentrert, og jeg gjør ikke nytte for meg. Det vil også kunne gå utover andre på jobb. 

 

Anonymkode: de98d...f9f

Konsentrasjonsproblemer vil nok være riktig i dette tilfellet. Hadde en slik diagnose når jeg var utbrent. 

Anonymkode: 43b53...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...