Gå til innhold

Å ikke betale på date


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg også, så det er like greit. Vi er nok ikke kompatible. Heldigvis fant jeg meg en som spanderer på date. 

Som jeg skrev, jeg foretrekker at mannen betaler, om han ikke betaler så i hvert fall initierer å betale. Om jeg ikke ser noen date nr 2, eller videre fremtid vil jeg insistere på å betale i hvert fall for min egen halvdel. Det er ikke riktig for meg å ta imot gratis mat når jeg ikke ser noen fremtid.

Det vil ikke jevne seg ut økonomisk, les hva jeg skriver da! Det finnes veldig mange andre ting enn penger man kan gi tilbake.

Anonymkode: d9427...ffd

så du sier du skal gi penger mot sex, da blir jo du en low key prostituert

kom deg ut av den prinsesseboblen du lever i, jobb for dine egne penger og ikke snylt på andre mennesker

ikke rart mange kvinner har behov for å uttryke seg som " strong independent women" når slike som deg forsatt eksisterer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for likestilling, men realiteten er ikke helt der ennå. Jeg er for at et par jobber som et team. Jeg mener at begge skal bidra i et forhold. Ofte går damene ( statistisk sett) i minus grunnet laggvarig sykmeldinger, dropper lederstillinger, har lavtlønnede yrker osv. som alt bidrar til dårligere pensjon og generelt lavere inntekt. Min egen mor måtte si nei til høyere stilling fordi vi var 3 barn som trengte oppfølging, så hun ofret seg. Hun er ekstremt samvittighetsfull. Jeg synes det er direkte turn off når mannen ikke betaler for glasset med juice du bestiller på første date. Jeg ble helt satt ut da han ba om separat betaling og stappet kortet sitt inn. Han gaflet i seg mat og drikke, mens jeg satt med en juice og ba om den betalt separat. Jeg hadde betalt for han om jeg hadde fått kortterminalen. Han som ba meg med ut. Folk kan forandre seg når de kommer i et forhold, men det å ikke kunne betale på første date sier meg at fyren muligens er ekstremt gjerrig og da blinker varsellampene. 

Anonymkode: 1aad9...8ed

Muligens begynt å bli gammel og utradert, men jeg er mann og 100 % enig med deg.  Enkelte eier bare ikke skamvett.

Anonymkode: f34ba...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg ikke sagt noen steder. Igjen, dere tolker tydeligvis ting akuratt som dere vil :rolleyes:

Ikke rart at dere henger på kvinneforum og syter over å aldri få damer, når dere ser på det som en forferdelig ting å gjøre en hyggelig gest å betale for dama på daten og nekter å gjøre noe hyggelig for at hun skal føle seg spesiell. Da velger vi faktisk de andre mennene. Det er et enkelt regnestykke som har med innsats og smiger å gjøre. Lykke til videre da gutter! Hadet!

Anonymkode: d0033...379

Hehe, jeg er en dame;-) Jeg hadde blitt litt fornærmet nesten, hvis en mann hadde insistert å betale for meg på date. Jeg er en selvstendig kvinne som kan betale for meg selv. 

Anonymkode: 89f5a...055

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om jeg skal svare noen med det brukernavnet :fnise: 

Wagegap eksisterer ikke, i Norge får betalt likt for samme jobb.

Kvinner i dag er sterke og selvstendige, det betyr likevel ikke at en del av oss ikke identifiserer oss som feminister og gjerne skulle hatt tilbake gamle kjønnsroller.

For å snakke for meg selv, på date ser jeg helst at han betaler. Han skal i hvert fall ta initiativ til å betale, og om jeg ikke ser noen fremtid, ikke engang en date nr 2 så insisterer jeg på å dele regningen. Om jeg ser en fremtid, i det minste flere dater, lar jeg gladelig han betale. Det går seg til etter hvert. Ikke at det går likt økonomisk, for jeg vil statistisk sett tjene minst, men sånn generelt vil det utjevne seg.

For øvrig skyr jeg gjerrige gutter, ja jeg kaller de gutter fordi de fortjener ikke å bli kalt menn, på samme grunnlag som Chloe87. Har forsørget en lat snylter før, aldri aldri igjen. Noe så lite attraktivt!

Anonymkode: d9427...ffd

Wagegap esisterer i aller høyeste grad. Ikke direkte innenfor yrker mer lønnstrinn, men der folk blir individuelt avlønnet, så er det fortsatt slik at kvinner må være "dobbelt så gode" som menn for å bli ansett som "like flinke". I tillegg er det helt vanlig at kvinner ikke tjener det samme som menn, selv i likeverdige stillinger.

Dette er dessverre ikke så lett å påvise, da det i stillinger med individuell avlønning er meningen å avlønne alle i henhold til utdannelse, bakgrunn, erfaring, evner og resultater, i tillegg til ansvar. Og når alle har litt forskjellig bakgrunn, og litt forskjellig ansvar, så er det lett å si at de "ikke er sammenlignbare". Det er likevel påfallende at snittet av kvinnelønn og mannslønn i samme type stillinger kan ha så mye som 15-20% forskjell. Og det er gjerne fordi mennene får hyppigere og høyere lønnsøkninger, også der de starter på samme lønn.

 

Jeg stusser for øvrig på at TS blander det at hennes mor valgte bort jobb for å prioritere oppfølging av barn, med hvem som skal betale regningen på date.

Min oppfatning er at hvem som betaler regningen på date er en ting man bør snakke om før/når regningen kommer, men at man i utgangspunktet bør være forberedt på å betale sin egen del.

Jeg ville nok tatt hele regningen om jeg spiste full middag, mens han satt og drakk en liten brus. (På den annen side fremstår det som en skikkelig merkelig date... Vi går på restaurant, og daten spiser ingenting? Mens jeg skal sitte der og spise?)
Det er mer bryderi for restauranten å dele opp regningen for den ene brusen, enn det er for meg å betale for den. Ville gjort det samme om det var en venninne.

Jeg hadde også ventet at daten gjorde det samme, om det var motsatt. Å insistere på å dele regning for en brus er for meg flisespikkeri. Men dette har for meg ingenting å gjøre med om dette på sikt vil jevne seg ut fordi jeg er mer hjemme med barn, eller han statistisk vil tjene bedre enn meg.

I et forhold tenker jeg at det er greit å bytte på å betale, fremfor å dele regningen. Men da er det jo fordi det må antas at man fortsetter å gå ut med jevne mellomrom når man allerede er i et forhold.

Anonymkode: 07f89...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte går damene ( statistisk sett) i minus grunnet laggvarig sykmeldinger, dropper lederstillinger, har lavtlønnede yrker osv. som alt bidrar til dårligere pensjon og generelt lavere inntekt. Min egen mor måtte si nei til høyere stilling fordi vi var 3 barn som trengte oppfølging, så hun ofret seg. Hun er ekstremt samvittighetsfull

Anonymkode: 044c8...bc9

Du skriver det selv, hun ofret seg, og hun gjorde seg nok også litt til martyr for dette offeret. (Det høres ut som om hun gjerne skulle hatt en annen mulighet, så hun kunne ta jobben. )
Samtidig så tenker jeg at kombinasjonen av høyere stilling og oppfølging av barn antakelig ikke er så umulig som mange vil ha det til. Det handler om prioritering, og tidvis tilrettelegging.
Mange høyere stillinger kan gjøres over større del av døgnet, slik at ettermiddager og morgener er fri til oppfølging av barn, men da jobbes det på kvelden etter barnas aktiviteter er slutt istedenfor. (Og så er man gjerne to om å få barn, så man kan bytte på å følge opp barna og å jobbe.)

Det høres også ut som om din far kunne få gjøre hvilken som helst jobb han ville, uavhengig av at han hadde 3 barn som trengte oppfølging. Det ble ikke et felles prosjekt for familien, men noe din mor måtte løse alene.

Anonymkode: 07f89...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, pewdiepie said:

så du sier du skal gi penger mot sex, da blir jo du en low key prostituert

kom deg ut av den prinsesseboblen du lever i, jobb for dine egne penger og ikke snylt på andre mennesker

ikke rart mange kvinner har behov for å uttryke seg som " strong independent women" når slike som deg forsatt eksisterer

Det virka på noen ser jeg.

Anonymkode: 044c8...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Wagegap esisterer i aller høyeste grad. Ikke direkte innenfor yrker mer lønnstrinn, men der folk blir individuelt avlønnet, så er det fortsatt slik at kvinner må være "dobbelt så gode" som menn for å bli ansett som "like flinke". I tillegg er det helt vanlig at kvinner ikke tjener det samme som menn, selv i likeverdige stillinger.

Dette er dessverre ikke så lett å påvise, da det i stillinger med individuell avlønning er meningen å avlønne alle i henhold til utdannelse, bakgrunn, erfaring, evner og resultater, i tillegg til ansvar. Og når alle har litt forskjellig bakgrunn, og litt forskjellig ansvar, så er det lett å si at de "ikke er sammenlignbare". Det er likevel påfallende at snittet av kvinnelønn og mannslønn i samme type stillinger kan ha så mye som 15-20% forskjell. Og det er gjerne fordi mennene får hyppigere og høyere lønnsøkninger, også der de starter på samme lønn.

Jeg stusser for øvrig på at TS blander det at hennes mor valgte bort jobb for å prioritere oppfølging av barn, med hvem som skal betale regningen på date.

Min oppfatning er at hvem som betaler regningen på date er en ting man bør snakke om før/når regningen kommer, men at man i utgangspunktet bør være forberedt på å betale sin egen del.

Jeg ville nok tatt hele regningen om jeg spiste full middag, mens han satt og drakk en liten brus. (På den annen side fremstår det som en skikkelig merkelig date... Vi går på restaurant, og daten spiser ingenting? Mens jeg skal sitte der og spise?)
Det er mer bryderi for restauranten å dele opp regningen for den ene brusen, enn det er for meg å betale for den. Ville gjort det samme om det var en venninne.

Jeg hadde også ventet at daten gjorde det samme, om det var motsatt. Å insistere på å dele regning for en brus er for meg flisespikkeri. Men dette har for meg ingenting å gjøre med om dette på sikt vil jevne seg ut fordi jeg er mer hjemme med barn, eller han statistisk vil tjene bedre enn meg.

I et forhold tenker jeg at det er greit å bytte på å betale, fremfor å dele regningen. Men da er det jo fordi det må antas at man fortsetter å gå ut med jevne mellomrom når man allerede er i et forhold.

Anonymkode: 07f89...00d


Ja, det eksisterer i høyeste grad siden kvinner nå får mer betalt for samme jobb enn det menn gjør før fylte 30 år.

Anonymkode: 63c78...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du selv føler deg berettiget til at han spanderer mat på deg kun fordi han er mann, ellers er han gjerrig å ikke noe å samle på? **Gold digger alert**

Anonymkode: 63c78...a18

Ok, nå er det vel tredje eller fjerde gangen jeg skriver dette! Så lenge jeg ser en fremtid så er det ok at han betaler på første. Ser jeg ikke det så betaler jeg selv min egen halvdel og kan betale hele og for den saks skyld. Ser jeg at det kan bli mer enn en date så syns jeg det er fint at han betaler/initierer å betale. Ser ikke jeg noen fremtid så betaler JEG for meg selv, og kan godt betale hans del også, kommer an på daten.

Anonymkode: d9427...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pewdiepie skrev:

så du sier du skal gi penger mot sex, da blir jo du en low key prostituert

kom deg ut av den prinsesseboblen du lever i, jobb for dine egne penger og ikke snylt på andre mennesker

ikke rart mange kvinner har behov for å uttryke seg som " strong independent women" når slike som deg forsatt eksisterer

Hvor har jeg skrevet dette?

Jeg lever fint i "prinsesseboblen" min. Uansett lesere dere bare halvparten av hva jeg skriver så nå gidder jeg ikke mer.

Har uansett funnet meg en som takler prinsessenykkene mine og setter pris på gamle kjønnsroller. :) 

Anonymkode: d9427...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet dette?

Jeg lever fint i "prinsesseboblen" min. Uansett lesere dere bare halvparten av hva jeg skriver så nå gidder jeg ikke mer.

Har uansett funnet meg en som takler prinsessenykkene mine og setter pris på gamle kjønnsroller. :) 

Anonymkode: d9427...ffd

Du er et barn som snylter , haha du kommer ikke langt i livet med det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har uansett funnet meg en som takler prinsessenykkene mine og setter pris på gamle kjønnsroller. :) 

Anonymkode: d9427...ffd

Selvsagt gjør han det. Det er jo han som kommer til å tjene på det, på sikt. De innledende omkostningene hans er peanuts i forhold til hva du kommer til å tape senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pewdiepie skrev:

så du sier du skal gi penger mot sex, da blir jo du en low key prostituert

kom deg ut av den prinsesseboblen du lever i, jobb for dine egne penger og ikke snylt på andre mennesker

ikke rart mange kvinner har behov for å uttryke seg som " strong independent women" når slike som deg forsatt eksisterer

Du er jo strong and independent, men fortsatt på utkikk etter kjærlighet. Man vil jo gi, men tror damer ( snakker om meg selv) er opptatt av trygghet, økonomisk sikkerhet og omsorg. Jeg er et omsorgsmenneske og ingen karrierekvinne. Jeg gir alt når jeg elsker og vil gjøre alt for familien. Jeg må se at mannen jeg dater ikke teller tiøringer. Selv har jeg en fin jobb og tjener greit  ikke det det går på. TS

Anonymkode: 1aad9...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo strong and independent, men fortsatt på utkikk etter kjærlighet. Man vil jo gi, men tror damer ( snakker om meg selv) er opptatt av trygghet, økonomisk sikkerhet og omsorg. Jeg er et omsorgsmenneske og ingen karrierekvinne. Jeg gir alt når jeg elsker og vil gjøre alt for familien. Jeg må se at mannen jeg dater ikke teller tiøringer. Selv har jeg en fin jobb og tjener greit  ikke det det går på. TS

Anonymkode: 1aad9...8ed

nei det er du ikke. når du betaler og ordner opp for deg selv er du selvstendig. du tjener forsatt penger selv om du ikke satser på karriere. Om mannen teller tiøringer eller ikke finner du fort ut uten om å være smålig på date og forvente at han skal bla opp. Kos deg singel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.1.2018 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri sett ham igjen.

Noen gang.

For en guttevalp. 

Anonymkode: 74e74...a1f

Tror det er like greit, de fleste menn vil ikke date småjenter som ikke har økonomi til å betale for seg selv. de forholdene mannen betaler og forsørger alt blir det et kunde og prostituert forhold, mannen betaler for sex

Anonymkode: 51404...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, WubWub skrev:

Heller singel enn å date en kvinne som leter etter en forsørger/lommebok enn kjærligheten. 

Og som sagt er det ikke hyggelig å behandle kvinnen som et uselvstendig barn. Det strider imot prinsippet om likeverd

Hm, og hva skjer dersom jeg inviterer en mann på date og spanderer på ham, rett og slett fordi jeg synes det er en hyggelig gest og fordi jeg vil vise litt generøsitet? Strengt tatt kan jeg jo ikke vite om han er en snylter som leter etter ei dame til å forsørge seg.....

Men alvorlig talt, prinsipper er nå en ting, men å ikke kunne spandere et glass juice på daten sin er bare kjipt. Man må kunne se ting litt i perspektiv, og jeg tviler på at noen ville føle seg umyndiggjort ved å få påspandert et glass juice!

Hvis man har så store prinsipielle issues i forhold til hvem som skal betale på date, er det kanskje like godt å droppe datingen en periode......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja, det eksisterer i høyeste grad siden kvinner nå får mer betalt for samme jobb enn det menn gjør før fylte 30 år.

Anonymkode: 63c78...a18

Det er mulig de gjør det i starten av karrieren, det har i så fall ikke jeg sett gjennom mitt yrke. Det jeg derimot har sett, er at fra likt utgangspunkt, så stiger menn fortere og høyere i lønn, på tross av at de ikke jobber hardere eller har mer ansvar enn kvinner. Kvinner får/tar ofte mer ansvar uten å kreve økt lønn samtidig, tror jeg.

Anonymkode: 07f89...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Roci skrev:

Hm, og hva skjer dersom jeg inviterer en mann på date og spanderer på ham, rett og slett fordi jeg synes det er en hyggelig gest og fordi jeg vil vise litt generøsitet? Strengt tatt kan jeg jo ikke vite om han er en snylter som leter etter ei dame til å forsørge seg.....

Men alvorlig talt, prinsipper er nå en ting, men å ikke kunne spandere et glass juice på daten sin er bare kjipt. Man må kunne se ting litt i perspektiv, og jeg tviler på at noen ville føle seg umyndiggjort ved å få påspandert et glass juice!

Hvis man har så store prinsipielle issues i forhold til hvem som skal betale på date, er det kanskje like godt å droppe datingen en periode......

Dette har jeg allerede besvart.

Om du inviterer meg på kafe og jeg svarer "jeg har ikke råd til det for øyeblikket dessverre" og du tilbyr deg å spandere så ville jeg svart "Det er veldig snilt av deg, men da spanderer jeg på deg igjen på neste kafe besøk". 

Som voksen syntes jeg det er viktig at man betjener egne regninger. 

Om man er i et forhold derimot så stiller det seg litt annet, da tenker jeg "mitt er ditt og ditt er mitt" ala en samordnet økonomi hvor man i teorien (men kanskje ikke alltid i praksis) har en 50/50 ordning.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har uansett funnet meg en som takler prinsessenykkene mine og setter pris på gamle kjønnsroller. :) 

Anonymkode: d9427...ffd

Og her er vi inne på det jeg har nevnt tidligere, gamle utdaterte kjønnsroller hvor kvinnen var uselvstendig å måtte forsørges i bytte for at hun kledde på seg husmorrollen.

Hverken majoriteten av menn eller kvinner ønsker et slikt ujevnt forhold i 2018. Men om du og typen din trives med slikt så , whatever floats your boat. Jeg ville dog kalt dette for noe helt annet enn prinsessenykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan mener du det "går opp i opp" hvis det ender med den første daten? Og han da gjør dette for 10 - 20 jenter der alle ender med første date? Du syntes fortsatt det er helt ok?

Anonymkode: 63c78...a18

Det får være hans eget problem. Har selv betalt 600 kr for middag til en fyr på første date som jeg aldri møtte igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok tatt hele regningen om jeg spiste full middag, mens han satt og drakk en liten brus. (På den annen side fremstår det som en skikkelig merkelig date... Vi går på restaurant, og daten spiser ingenting? Mens jeg skal sitte der og spise?)
Det er mer bryderi for restauranten å dele opp regningen for den ene brusen, enn det er for meg å betale for den. Ville gjort det samme om det var en venninne.

Jeg hadde også ventet at daten gjorde det samme, om det var motsatt. Å insistere på å dele regning for en brus er for meg flisespikkeri.

Dette. Jeg har som utgangspunkt at jeg kan og skal betale for meg, men å være så demonstrativ på å ikke skulle betale for datens drikke blir bare merkelig. Er man så opptatt av en så liten sum (evnt så firkantet på prinsippene sine) på første date, hvor de fleste jo går inn for å gjøre et godt inntrykk, lover det ikke veldig godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...