Gå til innhold

Kalorikalkulator


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken er den beste kalorikalkulatoren synes du? Gjerne en som man får vite hvor mye man bør spise når man skal gå ned i vekt, opp i vekt og være på vedlikehold.

Anonymkode: 92630...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den på trening.no er bra for å få sånn noenlunde peiling på kaloribehov ved vedlikehold, men ikke jeg synes ikke noe om anbefalingene om kaloriinntak for opp eller ned i vekt. Til akkurat det synes jeg tommelfingerregelen "inntil 1% av kroppsvekten din per uke" er grei - og siden 1 kg kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier, blir kaloriunder(over)skuddet per dag lik forventet gjennomsnittlig ukentlig ned/oppgang. (Jeg vil egentlig ikke si noe om anbefalinger for vektoppgang, for den problemstillingen har aldri vært aktuell for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anette.94 skrev:

Losertown er veldig bra, syntes jeg! 

http://www.losertown.org/eats/cal.php

Jeg likte den! Morsomt å plotte inn diverse aktivitetsnivå og kaloriinntak - fascinerende å se hvor mye jeg skal spise og hvor aktiv jeg må være for å veie det samme om to og et halvt år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med en aktivitetsmåler en stund nå, og i alle fall for meg personlig, så har jeg opplevd at ALLE kalorikalkulatorene som ligger ute på nett, gir for høyt kaloriforbruk  forhold til meg personlig. Årsaken til at det er slik, er fordi jeg er mye mer stillesittende enn det kalkulatorene legger inn i regnestykkene sine. For at jeg skal oppnå samme forbrenning som i de kalkulatorene, så må jeg bevege meg en del (gå ganske mange skritt) i døgnet, noe jeg dessverre ikke nødvendigvis gjør, siden jeg har et veldig stillesittende yrke, og turene frem og tilbake til printer og kaffemaskin ikke er nok. Jeg har ikke vært klar over dette, og har trodd at jeg har høyere forbrenning enn jeg i virkeligheten har. For å ha en forbrenning på 2100 kcal i døgnet, så må jeg bevege meg ganske mye, og når man da ikke normalt sett gjør dette så er jo egentlig forbrenningen mye lavere enn det man får oppgitt i disse kalkulatorene, og hvis man da setter opp matinntaket deretter, så går man nesten ikke noe ned i vekt, selv om man holder den dietten man har satt opp. Med min aktivitetsmåler har det blitt enklere for meg å passe på at jeg beveger meg nok, så det har blitt en del turer på Ikea etter at barna har lagt seg, når den har vist for lavt, eller turer på treningssenteret for å få opp forbruket.

Min klokke (som skal være en av de beste på markedet) setter sammen kcal forbruket mitt på denne måten:

BMR ( forbrenningen man har hvis man sitter stille hele dagen eller ligger i senga) + aktivitet + trening.

Den er typisk:

BMR: 1500

aktivitet ( hvis jeg beveger meg en del og går rundt): 600

Trening: 400-600 i timen avhengig av intensiteten på treningen

Endret av Atrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...