Gå til innhold

Fryse kokte poteter, rotmos og ferdig rødkål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at jula varer helt til påske, og da er det greit å ha porsjoner med juletallerken frem mot påske også.

Jeg har stekt ribbe og kokt pinnekjøtt som jeg tenker å fryse i passe porsjoner, og lurer da på om ferdigkokte poteter, rotmos og sånn eldorado rødkål på pose kan fryses. Jeg får dessverre ikke laget egen hjemmelaget rødkål da jeg ikke har mer bær til det, så da blir det ferdigvariant. :D

Anonymkode: 4e200...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at jula varer helt til påske, og da er det greit å ha porsjoner med juletallerken frem mot påske også.

Jeg har stekt ribbe og kokt pinnekjøtt som jeg tenker å fryse i passe porsjoner, og lurer da på om ferdigkokte poteter, rotmos og sånn eldorado rødkål på pose kan fryses. Jeg får dessverre ikke laget egen hjemmelaget rødkål da jeg ikke har mer bær til det, så da blir det ferdigvariant. :D

Anonymkode: 4e200...bf1

Kokte poteter og grønnskaer er ikke noe å fryse. De er rike på stivelse. Stivelsen blir ødelagt ved vanlig frysing. Kjøtt og kjøttmat kan du greit fryse. Men ville kokt poteter og grønnsaker når du skal spise kjøttproduktene. Surkål og andre produkter er heller ikke gode etter frysing. Alt blir vassent og ekkelt.

Anonymkode: b771f...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig det mest ideelle å koke nytt. Alt er bedre når det er ferskt, men spørsmålet er mer hvor mye det forringes. Jeg vet at grønnsaker klarer seg bedre når de er varmebehandlet, enn om man prøver å fryse de ferske.

Jeg bor alene og da blir det veldig mye arbeid og mye svinn på å tilberede dette hver gang, pluss at hensikten er rask og enkel middag som kan varmes i mikro istedenfor ferdigmat som grandiosa de dagene ikke orker å lage annet.
Jeg skammer meg litt hver gang jeg varmer en hel pakke rødkål bare for å ta 2-3 spiseskjeer og resten går i søpla. Enda verre er det med den som er kokt på hjemmelaget ripssaft. Så mye sjel og arbeid, rett i dass.

Anonymkode: 4e200...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig det mest ideelle å koke nytt. Alt er bedre når det er ferskt, men spørsmålet er mer hvor mye det forringes. Jeg vet at grønnsaker klarer seg bedre når de er varmebehandlet, enn om man prøver å fryse de ferske.

Jeg bor alene og da blir det veldig mye arbeid og mye svinn på å tilberede dette hver gang, pluss at hensikten er rask og enkel middag som kan varmes i mikro istedenfor ferdigmat som grandiosa de dagene ikke orker å lage annet.
Jeg skammer meg litt hver gang jeg varmer en hel pakke rødkål bare for å ta 2-3 spiseskjeer og resten går i søpla. Enda verre er det med den som er kokt på hjemmelaget ripssaft. Så mye sjel og arbeid, rett i dass.

Anonymkode: 4e200...bf1

Om du ikke er så nøye på hva du spiser så klarer du gjerne å spise fryste poteter, grønnsaker m.m. 

Her i huset spiser vi ikke denne typen mat etter frysing fordi det er en vassen suppe. 

Å påstå at det er mye svinn å koke en potet og noen gulrøtter i mikroen du tydeligvis har er uforståelig. Det tar deg under 10 minutter å få kokte poteter. En Tupperware grønnsakskoker er og å anbefale, gjerne av damptypen. 

Rødkål kan du kjøpe til en billig penge og oppbevare i kjøleskapet. Og uten at du blir dårlig av hurtigmaten du prøver å lage. Men igjen noen er altspisende andre er mer kritisk til hva de ønsker å spise til middag.

Anonymkode: b771f...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fryse hjemmelaget rødkål og hjemmelaget kålrabistappe går helt utmerket. LIke godt etter opptining.

Ferdig rødkål fra butikken har jeg ikke prøvd å fryse, men det skader jo ikke å teste.

Anonymkode: 8fc1d...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen problemer med å fryse rotmos og kokte poteter. Potetene kan bli litt sånn.. Hvordan forklarer jeg det? De faller letter fra hver andre liksom :fnise: Men de smaker det samme syns jeg :) 

Rødkål vet jeg ikke, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig det mest ideelle å koke nytt. Alt er bedre når det er ferskt, men spørsmålet er mer hvor mye det forringes. Jeg vet at grønnsaker klarer seg bedre når de er varmebehandlet, enn om man prøver å fryse de ferske.

Jeg bor alene og da blir det veldig mye arbeid og mye svinn på å tilberede dette hver gang, pluss at hensikten er rask og enkel middag som kan varmes i mikro istedenfor ferdigmat som grandiosa de dagene ikke orker å lage annet.
Jeg skammer meg litt hver gang jeg varmer en hel pakke rødkål bare for å ta 2-3 spiseskjeer og resten går i søpla. Enda verre er det med den som er kokt på hjemmelaget ripssaft. Så mye sjel og arbeid, rett i dass.

Anonymkode: 4e200...bf1

Jeg fryser ned alt du nevner og det går helt fint! Selvsagt er det bedre med nykokt, men det blir ikke så mye dårligere av å fryses at det er et problem. Jeg lager ofte mat i store posjoner og fryser ned i passe middagsposjon. Fryser både kokte grønnsaker og poteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke er så nøye på hva du spiser så klarer du gjerne å spise fryste poteter, grønnsaker m.m. 

Her i huset spiser vi ikke denne typen mat etter frysing fordi det er en vassen suppe. 

Å påstå at det er mye svinn å koke en potet og noen gulrøtter i mikroen du tydeligvis har er uforståelig. Det tar deg under 10 minutter å få kokte poteter. En Tupperware grønnsakskoker er og å anbefale, gjerne av damptypen. 

Rødkål kan du kjøpe til en billig penge og oppbevare i kjøleskapet. Og uten at du blir dårlig av hurtigmaten du prøver å lage. Men igjen noen er altspisende andre er mer kritisk til hva de ønsker å spise til middag.

Anonymkode: b771f...d3c

Men jeg er da ganske kritisk til det jeg spiser? Det er jo det tråden dreier seg om. Jeg skal da ikke bestride det at ferskt er bedre enn fryst, eller at mat som tines og varmes i mikro forringes mer enn ved andre oppvarmingsalternativer. Men det er fortsatt bedre enn grandis, og billigere enn å kjøpe mat ute de gangene man ikke orker.

Bor man alene og ønsker noen lettvinte middager også på de dagene man ikke har tid, så er frysing og mikro dessverre et nødvendig onde om man ønsker å være økonomisk i matveien og å unngå å kaste for mye mat, ihvertfall hvis man ønsker å ha et måltid som holder en minstestandard hver dag. Det tar omtrent like mye tid, og man bruker omtrent like mye kjøkkenutstyr om man lager mat til 1 eller 6 personer. Men er man 6 personer kan man rullere på hvem som lager mat. Er man alene så må man lage den selv. Det har man ikke alltid tid og ork til, og da gjelder det å finne de tingene som forringes minst og å fryse det ned. Å varme en potet eller gulrot er ikke all verden. Men en pakke poteter og gulrot skal også spises opp før det blir dårlig, og man kan ikke lage ny rotmos og rødkål hver gang.

Anonymkode: 4e200...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips til deg TS, kunne du kanskje ha prøvd å hatt flere middager som bruker det samme tilbehøret flere dager på rad? Sånn at du f.eks. kan spise opp alle potetene i løpet av et par dager. Det samme med eventuell rødkål o.l. Det er kanskje ikke det aller mest spennende å spise rødkål 3 dager på rad, men det blir iallefall spist og du slipper å kaste det.

Hvorvidt det fungerer godt å fryse det eller ikke kan jeg ikke si noe på, da det aldri har vært noe jeg har prøvd å fryse ned. Her forsøker jeg heller bare å spise det opp dagen(e) etterpå. :) 

Anonymkode: bfe18...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...