Gå til innhold

Kirkelig bryllup - Noen som har fått lov å droppe salmer?


Silverferret

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her har fått lov til å droppe salmene i et kirkelig bryllup?

Vi har så mange andre fine musikkinnslag hvor familie eller innleide skal synge og spille, og synes det blir litt mye med de påkrevde salmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si at det er helt umulig, men sjansen for at du skal få lov til det, er liten. Kirken har et minimumskrav til hvor mye kristen-snakk et bryllup skal inneholde. Ha også i bakhodet at de fleste bryllup nå til dags bare dette minimumet. Da skjønner du hvor mye det er. Og da skjønner du også at kirken har vanskelig for å gi slipp på noe særlig av kristen-pjattet. 

Anonymkode: af8ca...234

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et kirkebryllup uten salmer og med lite kristensnakk. Men presten var en superliberal dame og venn av familien til brudgommen. Så jeg tror det kommer (mye) an på presten, spør ham/henne du, ts! Og ha borgerlig vielse om det blir et problem. 

Endret av Amawhatsnot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Vi hadde flere musikkinnslag i vårt bryllup, fikk beskjed om å velge minst 2-3 salmer, men det endte med 1 salme (noe presten foreslo) i og med at det var så såpass med annen sang og musikk. Tror det kommer litt an på kirke og prest og litt sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke si at det er helt umulig, men sjansen for at du skal få lov til det, er liten. Kirken har et minimumskrav til hvor mye kristen-snakk et bryllup skal inneholde. Ha også i bakhodet at de fleste bryllup nå til dags bare dette minimumet. Da skjønner du hvor mye det er. Og da skjønner du også at kirken har vanskelig for å gi slipp på noe særlig av kristen-pjattet. 

Anonymkode: af8ca...234

Men nå er det nå engang sånn at Kirken tilhører en kristen menighet, så hvis man skal gifte seg der så må man ta hele pakka. Man skal jo love Gud å elske og ære hverandre osv. 

Hvis man ikke vil ha "kristen-pjatt" så er man vel ikke kristen da, og bør gifte seg borgelig. Litt respektløst å kalle det "pjatt" egentlig, akkurat som å utnytte en tjeneste de tilbyr som man egentlig ikke er berettiget til å bruke fordi man ikke tror på det. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Meadow skrev:

Men nå er det nå engang sånn at Kirken tilhører en kristen menighet, så hvis man skal gifte seg der så må man ta hele pakka. Man skal jo love Gud å elske og ære hverandre osv. 

Hvis man ikke vil ha "kristen-pjatt" så er man vel ikke kristen da, og bør gifte seg borgelig. Litt respektløst å kalle det "pjatt" egentlig, akkurat som å utnytte en tjeneste de tilbyr som man egentlig ikke er berettiget til å bruke fordi man ikke tror på det. 

Enig. Er du ikke kristen, så bør du ikke gifte deg i kirka. Særlig om man ikke vil ha med kristent innhold. 

Likevel skjønner jeg at folk, særlig nå, heller vil gifte seg i kirka enn borgerlig. Jeg hadde i alle fall ikke villet at ordføreren i min kommune skulle vie meg! 

Anonymkode: b4fe1...081

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om man kan gifte seg i en moské jeg, er jo fine bygninger med mye gull og bling. Bare be de droppe muslim-pjattet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Er du ikke kristen, så bør du ikke gifte deg i kirka. Særlig om man ikke vil ha med kristent innhold. 

Likevel skjønner jeg at folk, særlig nå, heller vil gifte seg i kirka enn borgerlig. Jeg hadde i alle fall ikke villet at ordføreren i min kommune skulle vie meg! 

Anonymkode: b4fe1...081

Human-etisk forbund kan også vie deg, og du bestemmer selv hvor vielsen skal finne sted (innen rimelighetens grenser).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor folk som ikke tror på det de tror på i kirka, absolutt må gifte seg der. Kan de ikke gifte seg en annen plass, som er i tråd med deres livssyn og tenkemåte i stedet.

Personlig synes jeg kirkebryllup høres kjedelig ut uansett. Syntes alltid det var kjedelig å være i kirka i det hele tatt.

Anonymkode: 98630...e4c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meadow skrev:

Men nå er det nå engang sånn at Kirken tilhører en kristen menighet, så hvis man skal gifte seg der så må man ta hele pakka. Man skal jo love Gud å elske og ære hverandre osv. 

Hvis man ikke vil ha "kristen-pjatt" så er man vel ikke kristen da, og bør gifte seg borgelig. Litt respektløst å kalle det "pjatt" egentlig, akkurat som å utnytte en tjeneste de tilbyr som man egentlig ikke er berettiget til å bruke fordi man ikke tror på det. 

Det er egentlig akkurat det jeg mener. Selv er jeg ikke kristen,  og skal gifte meg til neste år. Da blir det selvfølgelig ikke kristelige. Jeg syns heller ikke at man bør gifte seg i kirken hvis man ikke ønsker "kristen-pjattet", som jeg kaller det. 

Anonymkode: af8ca...234

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gifte deg i kirka, så syns jeg dere bør tåle én salme. Jeg er ikke kristen selv, men en kirke er tross alt et gudshus, ikke et forsamlingslokale. Kan ikke en av vennene deres synge en salme i kirken og spare det andre innslaget til etterfesten? Jeg tror det er veldig forskjellig fra prest til prest, men å ha bryllup i kirke uten en eneste salme syns jeg er meget sært

Anonymkode: c8bf8...6d8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amawhatsnot skrev:

Human-etisk forbund kan også vie deg, og du bestemmer selv hvor vielsen skal finne sted (innen rimelighetens grenser).

 

Må man ikke være medlem for det da? 

Anonymkode: b4fe1...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt hvorfor folk som ikke tror på det de tror på i kirka, absolutt må gifte seg der. Kan de ikke gifte seg en annen plass, som er i tråd med deres livssyn og tenkemåte i stedet.

Personlig synes jeg kirkebryllup høres kjedelig ut uansett. Syntes alltid det var kjedelig å være i kirka i det hele tatt.

Anonymkode: 98630...e4c

Enig. Kirken er en religiøs bygning og da får en finne seg i at vielsen blir gjort på kristen måte

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at kristne slektninger gjerne tar styringen. Det vanlige er en kristen begravelse, og mye må gjøres av den avdøde for å forhindre det

Selv synes jeg det er dumt med så mye kristensnakk om de døde. Som om den døde ikke var verdt noe annet enn jesus frelse

Anonymkode: 86025...a7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke være medlem for det da? 

Anonymkode: b4fe1...081

Vet ikke, men vil anta at iallfall en av brudeparet må være det. Men det er jo bare å melde seg inn, i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Er du ikke kristen, så bør du ikke gifte deg i kirka. Særlig om man ikke vil ha med kristent innhold. 

Likevel skjønner jeg at folk, særlig nå, heller vil gifte seg i kirka enn borgerlig. Jeg hadde i alle fall ikke villet at ordføreren i min kommune skulle vie meg! 

Anonymkode: b4fe1...081

Hvorfor skjønner du det?   Hvordan kan folk stå foran en Gud de ikke tror på og love og elske og ære hverandre?  Hykleriske er veldet rette ordet om sånne folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 19.23, Peonjenta skrev:

Hvorfor skjønner du det?   Hvordan kan folk stå foran en Gud de ikke tror på og love og elske og ære hverandre?  Hykleriske er veldet rette ordet om sånne folk.

Tradisjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapsinngåelse er ikke et sakrament i den lutherske kirke, og dermed kan man være med å påvirke innholdet selv, men det er fremdeles en liturgi som følges under en vielse. Det går an å snakke med presten om innholdet som er rundt den faste rammen, som for eksempel salmer, men om en ikke har noen som helst interesse for eller respekt for at det er en kirkelig handling, så hadde jeg overveid å hatt en borgerlig vielse i stedet. En har samtaler med presten før ekteskapet, og det er da litt kleint å erkjenne at det kun er bygningen en egentlig er ute etter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Problemet er at kristne slektninger gjerne tar styringen. Det vanlige er en kristen begravelse, og mye må gjøres av den avdøde for å forhindre det

Selv synes jeg det er dumt med så mye kristensnakk om de døde. Som om den døde ikke var verdt noe annet enn jesus frelse

Anonymkode: 86025...a7b

Fra det ene til det andre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...