Gå til innhold

Mating av småfugler


Zoey

Anbefalte innlegg

Begynte i høst med dette, til enorm glede for ungene (og meg...Og fuglene).

Har bygget frittstående fuglebrett med tak og kroker til meiseboller, like ved frukttrær og store bærbusker. Det var blitt en vanvittig suksess. Nesten litt vel. 

Men jeg vil ikke slutte å mate. 

Jeg bare lurer på om jeg kan gjøre noe for å redusere antallet kråker, skjærer og duer? Vi har enormt med småfugler innom hver dag, men der er stadig en flokk duer på 15-20 stk som går her og spiser, skjærer, små kråker (kornkråker?). 

Jeg tenkte ikke mye over det i starten, for ungene synes det er gøy med de større fuglene også. Og de er ikke her hele tiden. Men de spiser mye. 

Jeg har en avlagt bolle til en miksmaster, og det går med nesten en full slik hver dag med solsikkefrø, usaltet nøtter, brødsmuler, havre, rosiner og det vi måtte ha av gamle usalta kjeks, rynkete epler ingen vil ha osv. 

Er det noe spesielt som lokker de store fuglene, eller skal jeg bare slå med til ro med å være mangfoldets matfat? :P

Endret av Zoey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får gå over til meisboller og ikke ha foringsautomater/fuglebrett som lar de store fuglene komme til. Små korte pinner som småfuglene bare nesten får plass på når de spiser og ikke de store vil redusere besøkene fra de større fuglene. 

Anonymkode: dec76...dd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg har gitt opp å bli kvitt noen skjærer jeg har på foringen, så jeg kaster ut brød litt unna til de. Men på denne tiden av året vil nok alle ha fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg har gitt opp å bli kvitt noen skjærer jeg har på foringen, så jeg kaster ut brød litt unna til de. Men på denne tiden av året vil nok alle ha fett. 

Når du kaster ut brød er du garantert skjærer og andre store fugler. Skal man fore småfuglene bare må maten legges i fuglematere egnet for småfugler som gjør det vanskelig for de store fuglene å få tak i det.

Anonymkode: dec76...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får gå over til meisboller og ikke ha foringsautomater/fuglebrett som lar de store fuglene komme til. Små korte pinner som småfuglene bare nesten får plass på når de spiser og ikke de store vil redusere besøkene fra de større fuglene. 

Anonymkode: dec76...dd6

De er ikke på meisebollene av det jeg har sett, de henger under brettet. Vi har to små automater som henger mer eller mindre inne i bærbuskene, så her er det kun de små. 

Problemet trodde jeg var i selve kosten, men om det er tilgangen så er det nok det vindskjeve fuglebrettet med tak som mannen og de eldste barna snekret i høst. Her er det plass til ei skjære i høyden og et par i bredden. Det har vært litt av sjarmen, for det gir god utsikt og god underholdning utenfor kjøkkenvinduet. Kunne nok ha laget vegger, men da ofrer vi litt luksus også. 

Så da tror jeg vi får leve med å være matfatet til alle som flyr i nabolaget. :)

De er ikke her hele tiden så de små får god tid til å fråtse de også, samt at de har en automat med villfrø og en med nøtter helt for seg selv inne i buskene. 

Nå håper jeg bare på at vi får mindre veps og fluer her til sommeren som bonus, om alle disse fuglene trives her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min har tatt hønsenetting rundt fuglehuset og det holder de store fuglene :)

Anonymkode: 0abdb...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du kaster ut brød er du garantert skjærer og andre store fugler. Skal man fore småfuglene bare må maten legges i fuglematere egnet for småfugler som gjør det vanskelig for de store fuglene å få tak i det.

Anonymkode: dec76...dd6

Joda, er klar over det. Alle får :) Men skjønner at det blir litt mye med alle stor fugler ts har. 

Ts, jeg ser noen «gjerder inn» foringen sin, bruker stort hundebur etc. der kun småfuglene kommer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten det blir dårlig gjort at ikke de store fuglene kan få mat også. Kråka kan ikke noe for at den er en kråke, liksom... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meadow skrev:

Jeg synes nesten det blir dårlig gjort at ikke de store fuglene kan få mat også. Kråka kan ikke noe for at den er en kråke, liksom... 

Jeg sperra ute storfuglene fra fuglebrettet. Fikk så dårlig samvittighet at jeg gråt og gjorde det større slik at alle ble mette.

Anonymkode: 7b30d...377

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sperra ute storfuglene fra fuglebrettet. Fikk så dårlig samvittighet at jeg gråt og gjorde det større slik at alle ble mette.

Anonymkode: 7b30d...377

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Meadow skrev:

Jeg synes nesten det blir dårlig gjort at ikke de store fuglene kan få mat også. Kråka kan ikke noe for at den er en kråke, liksom... 

Jeg er også litt der, men tenkte at dersom jeg lokker spesielt mange med rosiner eller epler så kunne jeg kutte litt ned for å få litt færre besøkende. 

Men siden jeg leste at ikke alle har sterkt nok nebb til å spise solsikkefrø, og at mange har varierte ønsker så har jeg forsøk å variere og pøst på med mye rart, så lenge det ikke er salt. Litt av samme grunn. Alle må få, selv de stakkarene med små og svake nebb. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær glad du ikke har ekorn som tømmer alt på mindre enn ett minutt på besøk. ;) Jeg forsto ingenting, vi bodde i 2. etg. midt i Oslo, i alle fall par kilometer fra marka. Gjett hvem som var på besøk.

Tror ekorn er litt som hamstere, så de samler det de får tak i og gjemmer det bort. Men jeg sluttet ikke mate fugler likevel. Nøtteposene forsvant på et blunk. Tror ikke det var en flokk med ekorn, så jeg la ut par nøtteposer i netting par ganger i uka, borte vekk. En gang bodde jeg i 7. etg. og matet fugler på verandaen. Det kom ekorn da også.

Jeg ville ikke matet skjærer og duer, ikke her i byen. De finner mat likevel, og er for mange. Så ville hatt fuglematere tilpasset småfugler (og ekorn selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekorn har jeg aldri sett der, selv om vi har mye i området og ofte ser dem løpe over veien. Synd, de er morsomme :) Og fuglebrettet er 1,5 meter fra vinduet, så... Vel, det vinduet er permanent fingermerker på, for å si det sånn. Nesten mer populært enn Fantorangen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekorn tar alt den kan få tak i og graver ned til dårligere tider. Uavhengig av om det kommer dårligere tider eller ei. Og de husker ikke eksakt hvor de graver ned ting, men alle ekorn gjemmer mat på samme måte, så alle ekorn vet hvor de skal lete. Er det bare noen få, mette ekorn, så sier det seg selv at mye mat blir gravd ned og aldri spist. Kjempefint for mus og rotter! Men de er veldig søte, da :hjerte:

Anonymkode: 321b2...c87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Zoey skrev:

Begynte i høst med dette, til enorm glede for ungene (og meg...Og fuglene).

Har bygget frittstående fuglebrett med tak og kroker til meiseboller, like ved frukttrær og store bærbusker. Det var blitt en vanvittig suksess. Nesten litt vel. 

Men jeg vil ikke slutte å mate. 

Jeg bare lurer på om jeg kan gjøre noe for å redusere antallet kråker, skjærer og duer? Vi har enormt med småfugler innom hver dag, men der er stadig en flokk duer på 15-20 stk som går her og spiser, skjærer, små kråker (kornkråker?). 

Jeg tenkte ikke mye over det i starten, for ungene synes det er gøy med de større fuglene også. Og de er ikke her hele tiden. Men de spiser mye. 

Jeg har en avlagt bolle til en miksmaster, og det går med nesten en full slik hver dag med solsikkefrø, usaltet nøtter, brødsmuler, havre, rosiner og det vi måtte ha av gamle usalta kjeks, rynkete epler ingen vil ha osv. 

Er det noe spesielt som lokker de store fuglene, eller skal jeg bare slå med til ro med å være mangfoldets matfat? :P

Fugler er fugler, og aller Guds skapelser med behov for å finne lettvint frem til matfatet. 

Anonymkode: 23a13...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ut mer fett har vi begynt å ha med noen kopper kokosmasse hver dag nå. Det er skikkelig populært, om noen vil ha tips til fest på fuglebrettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fuglemater med tak og der kommer heldigvis ikke de store fuglene til. Og så gir vi dem kun solsikkefrø. Hender det kommer et ekorn og stjeler frø, men det er bare koselig. :hjerte: 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...