Gå til innhold

Hukommelsesproblemer? Eller hersketeknikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet faktisk ikke om dette er et "samlig og kjærlighetsrelasjoner"-problem, eller et "kropp og helse" problem, men jeg prøver meg likevel....

Jeg har alltid vært ansett som å ha god hukommelse. Jeg husker samtaler, avtaler, oppgaver som skal gjøres, regninger som skal betales, ting som skal gjøres i tilknytning til studier. En sjelden glipp skjer så klart, som å gå inn i et rom og glemme hva man skulle hente f.eks, men totalt sett føler jeg jeg har god oversikt over alt i livet mitt. Jeg er i 20-årene.

Etter jeg ble sammen med min nåværende samboer har jeg blitt veldig usikker på meg selv og egen hukommelse. I begynnelsen var jeg veldig sta på hva jeg husker/ikke husker, men nå har dette pågått så lenge at jeg vet rett og slett ikke lenger. Jeg begynner å få veldig dårlig selvtillitt og tillitt til eget minne/egen kognitiv funksjon, og lurer seriøst på hva som er galt med meg. Jeg har tatt mange hukommelsestester på nettet, og vurderer å bestille meg legetime eller psykologtime..

Problemet kommer i at min samboer ofte sier at jeg husker ting feil, og blir veldig irritert på meg. Hoveddelen av ting jeg husker feil er hvordan en samtale mellom oss har spilt seg ut, eller en hendelse. For eksempel kan han si noe innledende om en traumatisk hendelse i barndommen, hvor jeg sier "Oi, dette har du ikke fortalt om", hvorpå han insisterer på at han har fortalt om det og blir sint på meg fordi jeg er dårlig til å følge med. Det kan være helt syke ting i baner av "mamma brente seg selv levende foran meg da jeg var liten". Med andre ord ting jeg aldri hadde glemt hvis han hadde fortalt det... Det kan også være snakk om helt hverdagslige ting...

Min indre tanke sier jo at han er veldig påståelig og redd for å dumme seg ut ved å huske feil slik at han legger det over på meg isteden. Han er veldig sta av natur og veldig opptatt av å ha rett. Men dette skjer så ofte at jeg begynner å bli dypt redd for at det er noe galt med meg. Jeg er redd for mitt eget hode og blir flau over å ha glemt ting, og tør ikke diskutere lenger fordi jeg sikkert har feil uansett..... Er det noen som har noen erfaringer??

Anonymkode: 2deac...444

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du har hukommelsesproblemer, men at han får deg til å tvile for mye på deg selv og hva du husker. Hvordan er han ellers mot deg (og andre)?

Anonymkode: a1ecb...ef5

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig skadelig å bli utsatt for personer som driver på slik og overfører sine problemer på deg over tid. Noe du nå har begynt å merke effekten av. Dessverre finnes slike typer, og de tenker ikke over hva slags konsekvenser dette får for andre. Hvis du ikke har hatt slike problemer før, ser jeg ingen grunn til at de plutselig skulle ha oppstått nå. Du har kanskje familier og venner som du kan spørre om hvordan de oppfatter din hukommelse? 

Anonymkode: 7de16...c46

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du har hukommelsesproblemer, men at han får deg til å tvile for mye på deg selv og hva du husker. Hvordan er han ellers mot deg (og andre)?

Anonymkode: a1ecb...ef5

Han er generelt en litt distré person selv, så den som egentlig er sanssynlig til å glemme ting er han. Han glemmer jo alt annet av ting (avtaler, ting han skulle gjort etc).. Veldig sta, spontan, meget karismatisk, sosial, ekstrovert, litt bedreviter på en del ting. Også veldig snill, morsom, spøker mye, ler, liker å lage show, er generelt en veldig god og søt person.

Anonymkode: 2deac...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig skadelig å bli utsatt for personer som driver på slik og overfører sine problemer på deg over tid. Noe du nå har begynt å merke effekten av. Dessverre finnes slike typer, og de tenker ikke over hva slags konsekvenser dette får for andre. Hvis du ikke har hatt slike problemer før, ser jeg ingen grunn til at de plutselig skulle ha oppstått nå. Du har kanskje familier og venner som du kan spørre om hvordan de oppfatter din hukommelse? 

Anonymkode: 7de16...c46

Jeg har tatt det opp med ham, fortvilet, kanskje mest i affekt når han insisterer på at jeg har glemt detaljer. Jeg må kanskje spørre noen andre ja. Syntes bare det er så rart at jeg sjonglerer jobben min uten problem (sykepleier, mange arbeidsoppgaver som må huskes og sjongleres mellom hver dag), og tilsynelatende har kontroll på alt annet... Unntatt dette. Har nesten vurdert å SKRIVE NED ting vi prater om der og da, slik at jeg kan ta det frem senere. Men da hadde han vel blitt sur fordi jeg skrev det ned....

TS

Anonymkode: 2deac...444

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gaslighting er en form for psykisk mishandling der falsk informasjon blir presentert for offeret i den hensikt å så  tvil om offerets egen hukommelse, oppfattelsesevne og forstand. http://kilden.info/2013/12/10/gaslighting-psykisk-mishandling/

Anonymkode: 7de16...c46

.... Så ekkelt... Dette er faktisk akkurat noe av dette jeg har gått igjennom... Vantro over at jeg tydeligvis hadde glemt noe, så forsvar (Selvfølgelig har du ikke sagt det, det hadde jeg husket!!!!), og nå har det gått over i depresjon (er det faktisk noe galt med meg? Så jeg har vel glemt det da... herlighet)

Dette virker jo helt tuppete, selvom det passer helt på en prikk...

TS

Anonymkode: 2deac...444

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt det opp med ham, fortvilet, kanskje mest i affekt når han insisterer på at jeg har glemt detaljer. Jeg må kanskje spørre noen andre ja. Syntes bare det er så rart at jeg sjonglerer jobben min uten problem (sykepleier, mange arbeidsoppgaver som må huskes og sjongleres mellom hver dag), og tilsynelatende har kontroll på alt annet... Unntatt dette. Har nesten vurdert å SKRIVE NED ting vi prater om der og da, slik at jeg kan ta det frem senere. Men da hadde han vel blitt sur fordi jeg skrev det ned....

TS

Anonymkode: 2deac...444

Du burde ikke bry deg om at han blir sur. Han hever sin selvfølelse på din bekostning, ved å erodere din selvtillit. Det har du full rett til å bli sur for. Folk gjør ikke slike ting i utgangspunktet for å være slemme, de bare hevder seg selv. Men over tid, uansett hvor søte og snille de er ellers, så har dette en tendens til å bli skadelig for den som er utsatt for det. Noen til det punkt der de blir glemsk og forvirret til slutt, fordi det går så utover selvtilliten. 

Anonymkode: 7de16...c46

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn fyr har jeg vært borti. Det var helt forferdelig. Begynte å tvile på meg selv og om jeg hadde et "annet syn på virkeligheten" fordi han sa det så mange ganger.

Han var en fyr som aldri tok feil og var litt for stolt til å høre på andres meninger, ting jeg sa var latterlig. Var det en konflikt var det alltid jeg som måtte tenke meg om, reflektere og vokse opp. 

Anonymkode: 5ae75...338

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

.... Så ekkelt... Dette er faktisk akkurat noe av dette jeg har gått igjennom... Vantro over at jeg tydeligvis hadde glemt noe, så forsvar (Selvfølgelig har du ikke sagt det, det hadde jeg husket!!!!), og nå har det gått over i depresjon (er det faktisk noe galt med meg? Så jeg har vel glemt det da... herlighet)

Dette virker jo helt tuppete, selvom det passer helt på en prikk...

TS

Anonymkode: 2deac...444

Vet det..man vil ikke tro at noen man er så nær vil gjøre noe slikt mot en. Men det skjer. Jeg har opplevd det selv. Det er ikke for å være slem de gjør det, i alle fall ikke alle, eller i utgangspunktet. Men slik atferd kan utvikle seg til at de gjør det bevisst også. Så du bør i alle fall få satt en stopper for det.  

Anonymkode: 7de16...c46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ikke bry deg om at han blir sur. Han hever sin selvfølelse på din bekostning, ved å erodere din selvtillit. Det har du full rett til å bli sur for. Folk gjør ikke slike ting i utgangspunktet for å være slemme, de bare hevder seg selv. Men over tid, uansett hvor søte og snille de er ellers, så har dette en tendens til å bli skadelig for den som er utsatt for det. Noen til det punkt der de blir glemsk og forvirret til slutt, fordi det går så utover selvtilliten. 

Anonymkode: 7de16...c46

Hvis jeg tar et skritt tilbake og forsøker å analysere det utenifra:

Han er såpass "høy på seg selv" (redd for å ta feil) og sta, at det virker som at det er helt urealistisk for han at han kan ha feil... På en måte. Selv om han selv er en veldig vimsete person som generelt glemmer av mye i hverdagen... Det virker som at han faktisk tror han har rett, fordi han ikke annerkjenner at han selv kan ha feil... Det er liksom ikke et spørsmål.....

Jeg må gjøre noe med dette her.

TS

Anonymkode: 2deac...444

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn og kvinner snakker iblant forskjellige språk,tror de fleste opplever dette til tider i forhold,.? 

Anonymkode: 96fca...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er deg eller din hukommelse det er noe feil med. Bare det at det kun er i forhold til ting samboeren din skal ha sagt du skal ha dårlig hukommelse er en klar indikasjon på at det ikke er du som glemmer. Har du noen gang prøvd å spørre om når han i tilfelle har sagt ting?

 

Anonymkode: 3f911...dce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er han omtalt som distre av venner?har han mye å forholde seg til i hverdagen? Jeg bor med kronisk syk mann som jobber mye,dette påvirker hukommelsen hans til tider pga mye stress,smerter.

Bare et eksempel...

 

Anonymkode: 96fca...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun er han og ingen andre som klager på hukommelsen din så ligger nok ikke problemet hos deg, nei.

Anonymkode: 0c634...423

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette virkar veldig ubehagelig, eg trur eg hadde vurdert seriøst om han er noko å satse på vidare. Det er ikkje sannsynleg at du berre er distre og gløymer relativt alvorlege ting på heimebane, dersom du elles har kontroll på jobb etc.

Det er kanskje ein ide å skrive ned hovedtrekk av det han har fortalt deg, ikkje for å slå han i hovudet med det, men for å kunne hjelpe deg sjølv med å sortere ut kva som faktisk skjer. Er dette eit vedvarande problem, kjem du til å ende opp som eit nervevrak utan tru på deg sjølv i det heile.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig ekkelt å lese. Du beskriver egentlig kjæresten min på punkt og prikke her. Han også blir sint fordi jeg har "glemt", når jeg vet godt at han ikke har sagt det. Jeg er også som deg. Husker veldig godt samtaler og situasjoner og generelt ting i hverdagen som må gjøres osv. Han derimot er vimsete, sliter med konsentrasjonen og stryker på mesteparten av eksamene på studiet sitt. 

Har dog aldri tenkt på at dette kanskje kan være skadelig. Jeg reagerer jo med sinne tilbake for jeg vet han tar feil om at jeg liksom ikke får med meg ting. Men samtidig klarer han alltid å vinne og det irriterer meg noe utrolig. 

Anonymkode: a9a54...9ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: Du skal ikke finne deg i at samboeren din gjør deg usikker og redd. Han skal gi deg god selvtillitt og støtte deg i tykt og tynt. Dersom han gjør det motsatte, ville jeg kommet meg unna. 

Men samtidig minner dette litt om diskusjoner vi har hatt i familien. Selv husker jeg svært godt alle detaljer fra barndommen for eksempel. Jeg var i 20-åra før det gikk opp for meg at de fleste av familiemedlemmene mine IKKE gjør det samme. Dersom jeg nevner noe fra en ferie vi har vært på for 20 år siden, så husker de som regel ikke det jeg nevner. De har heller aldri noe å tilføye som jeg har glemt.

I tillegg glemmer familiemedlemmene mine ting jeg har fortalt. For eksempel at en bekjent av meg var i en bilulykke og ble alvorlig skadet for resten av livet. Når denne personen så ble nevnt etter et halvår igjen, så er reaksjonen: Hæ? Det har du aldri fortalt!

Jeg måtte samle sammen noen historier og diskutere om det var normalt å huske dette med utenforstående av familien i et selskap før familiemedlemmene mine innså at de kanskje har lett for å glemme ting. Før dette hadde jeg som regel vært den urimelige som kunne komme her og si at det og det hadde skjedd. Og de sa også ofte: Det har jeg aldri sagt! (Om ting jeg husket de har sagt).

MEN jeg må presisere at jeg har verdens herligste og mest elskelige familie, og de er som deg: kjempeflinke i jobbene sine, og de er intelligente. De husker også alt mulig annet, som for eksempel hva de skal handle på butikken. Der er jeg mye mer glemsk! De ser ikke på det som noe problem at de lett glemmer hendelser. De ser faktisk på det som bra. Jeg som husker godt, kan ofte være trist og lei og bitter for gamle hendelser som mye heller burde vært i glemmeboka.

Det finnes også noe som heter falske minner, som er interessant. Men slike har man nok ett av med maks med flere års mellomrom vil jeg tro. Jeg har selv hatt det en gang som jeg vet om. https://www.nrk.no/nrk-lesernes-falske-minner-1.13566165

Jeg sier ikke at du nødvendigvis har dårlig hukommelse som mine familiemedlemmer, men jeg ville bare si det går an hvert fall. I min familie har vi nå etter hvert hatt mest morsomt med det, og det er et stadig tilbakevendende tema hver gang noe er glemt. Det hjelper kanskje for familien at det på en måte er jeg som er den unormale som husker (normalt?) godt. 

Sorry hvis dette ikke gjelder deg i det hele tatt, men følte bare for å nevne det :D

Anonymkode: 6ebb1...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...