Gå til innhold

Hvilket garn er brukt på Oslo-anorakken her? Eller tips til to farger som passer m hverandre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har falt litt for Oslo-anorakken, men klarer ikke helt å bestemme meg hvilke farger jeg skal gå for. Er det noen som har tips til to farger som passer godt sammen? Jeg liker naturfarger, blått, gult, brunt, mint... Tenk Steinerskole :D 

Eventuelt hvilke farger som er brukt på genseren her i gult og grått? Ser ut som det er et blandingsgarn i gult?
https://instarix.com/p/1682229699050352543_206031315

Anonymkode: c6821...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Genseren på bildet ser ut som den er strikket i håndfarget garn (det gule). Gult er jo veldig in for tiden, og passer sammen med mye - for eksempel brunt og grått. Dersom du har instagram kan du sjekke emneknaggen for plagget, kanskje du ser noe der du liker! 

Anonymkode: 9d825...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Genseren på bildet ser ut som den er strikket i håndfarget garn (det gule). Gult er jo veldig in for tiden, og passer sammen med mye - for eksempel brunt og grått. Dersom du har instagram kan du sjekke emneknaggen for plagget, kanskje du ser noe der du liker! 

Anonymkode: 9d825...bb7

Takk for gode tips. Vet du hvor man kan få kjøpt håndfarget garn?

Anonymkode: c6821...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har falt litt for Oslo-anorakken, men klarer ikke helt å bestemme meg hvilke farger jeg skal gå for. Er det noen som har tips til to farger som passer godt sammen? Jeg liker naturfarger, blått, gult, brunt, mint... Tenk Steinerskole :D 

Eventuelt hvilke farger som er brukt på genseren her i gult og grått? Ser ut som det er et blandingsgarn i gult?
https://instarix.com/p/1682229699050352543_206031315

Anonymkode: c6821...0e0

Den oppskriften der er vel ikke på den orginale Osloanorakken? 

Skal du først legge penger i garn og arbeid ned på en Osloanorakk så fin  orginalen.  Jeg finner ikke bilde men har sett flere på facebook. 

Hillesvåg har mye ok garn, det samme har Sandnes. Hgor varn anorakken skal være er avgjørende for garnvalget. Om det er til gutt eller jente er avgjørende for fargevalget. 

Anonymkode: cf2e6...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den oppskriften der er vel ikke på den orginale Osloanorakken? 

Skal du først legge penger i garn og arbeid ned på en Osloanorakk så fin  orginalen.  Jeg finner ikke bilde men har sett flere på facebook. 

Hillesvåg har mye ok garn, det samme har Sandnes. Hgor varn anorakken skal være er avgjørende for garnvalget. Om det er til gutt eller jente er avgjørende for fargevalget. 

Anonymkode: cf2e6...568

Å strikke den i originalfargene tenkte du? Skal selvfølgelig følge oppskriften. 

Kanskje dette kan være fint? https://www.ull.no/produkt/tinde-pelsullgarn-rodgul/

 

Anonymkode: c6821...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den oppskriften der er vel ikke på den orginale Osloanorakken? 

Skal du først legge penger i garn og arbeid ned på en Osloanorakk så fin  orginalen.  Jeg finner ikke bilde men har sett flere på facebook. 

Hillesvåg har mye ok garn, det samme har Sandnes. Hgor varn anorakken skal være er avgjørende for garnvalget. Om det er til gutt eller jente er avgjørende for fargevalget. 

Anonymkode: cf2e6...568

For noe tull!

TS: Jeg har strikket denne til barn med garn som heter Nepal fra Drops, og da blir det ganske tykke gensere. Jeg har akkurat lært meg å strikke, så har ikke mye erfaring.  Men jeg kom over denne da jeg nå søkte etter håndfarget garn. For noen nydelige farger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Citronella skrev:

For noe tull!

TS: Jeg har strikket denne til barn med garn som heter Nepal fra Drops, og da blir det ganske tykke gensere. Jeg har akkurat lært meg å strikke, så har ikke mye erfaring.  Men jeg kom over denne da jeg nå søkte etter håndfarget garn. For noen nydelige farger!

Tull? Nei, det er det ikke. Rosa osloanorakk til en gutt med rødt hår, det er vel ikke rette valget? 

Ellers er den lenken du viser til garn til en ekstremt høy pris til en Oslo anorakk. Garnet er vel så langt unna Dropsgarnet som det er mulig å komme både i pris og kvalitet? 

Anonymkode: cf2e6...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull? Nei, det er det ikke. Rosa osloanorakk til en gutt med rødt hår, det er vel ikke rette valget? 

Ellers er den lenken du viser til garn til en ekstremt høy pris til en Oslo anorakk. Garnet er vel så langt unna Dropsgarnet som det er mulig å komme både i pris og kvalitet? 

Anonymkode: cf2e6...568

Synes det høres pent ut. Er glad jeg ikke er like konvensjonell som deg. :)

Jeg har akkurat begynt å strikke, så har ikke peiling på garn og garntyper. TS spurte om håndfarget garn, jeg ble nysgjerrig og tok en søkerunde. Skjønner ikke hva du spør siden du har et spørsmålstegn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Citronella skrev:

For noe tull!

TS: Jeg har strikket denne til barn med garn som heter Nepal fra Drops, og da blir det ganske tykke gensere. Jeg har akkurat lært meg å strikke, så har ikke mye erfaring.  Men jeg kom over denne da jeg nå søkte etter håndfarget garn. For noen nydelige farger!

Åh, der var det mye vakkert!

Anonymkode: c6821...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull? Nei, det er det ikke. Rosa osloanorakk til en gutt med rødt hår, det er vel ikke rette valget? 

Ellers er den lenken du viser til garn til en ekstremt høy pris til en Oslo anorakk. Garnet er vel så langt unna Dropsgarnet som det er mulig å komme både i pris og kvalitet? 

Anonymkode: cf2e6...568

Er det dårlig kvalitet på dette? Pris er jeg ikke så nøye på egentlig. Så lenge det ikke klør og er fine farger! Jeg er ikke så glad i rosa. Skrev litt hvilke farger jeg liker lenger opp. Tenker at den skal passe begge kjønn. 

Anonymkode: c6821...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den oppskriften der er vel ikke på den orginale Osloanorakken? 

Skal du først legge penger i garn og arbeid ned på en Osloanorakk så fin  orginalen.  Jeg finner ikke bilde men har sett flere på facebook. 

Hillesvåg har mye ok garn, det samme har Sandnes. Hgor varn anorakken skal være er avgjørende for garnvalget. Om det er til gutt eller jente er avgjørende for fargevalget. 

Anonymkode: cf2e6...568

Jeg skjønner ikke hva du mener, det der er da den originale Oslo-anorakken...

Og selv om mange bytter om på garntykkelse ut fra hvor varmt man vil ha et plagg, starter jo ikke de fleste der, siden mitt innrykk er at de fleste ikke driver med omregning av oppskrifter. Så ts sitt utgangspunkt bør jo være å finne originalgarnet eller en tykkelse som tilsvarer det før hun skal ta stilling til om hun skal strikke den tynnere.

Jeg syns personlig heller ikke fargevalget har så mye med kjønn å gjøre, så det er forskjellig hva man syns om det. Jeg har riktignok ikke strikket noe sjokkrosa til guttene mine (men litt fersken her og der har det blitt), men ellers har jeg brukt alle farger.

Til ts: Den er originalt strikket i Pickles tjukk abuelita, som nå heter Pickles tjukk merino (tror jeg). De har hatt den første i en gul, håndfarget, melert variant, hvertfall, så regner med det er det garnet de har brukt på bildet over. Det er ganske tykt, antar at det er rundt 17 masker per 10 cm på pinne 5, eller noe sånt. 

Jeg har strikket en del i det garnet, og liker det godt. Men det er greit å vite at det nuppper en del hvis du strikker et plagg som blir utsatt for en del slitasje. Jeg ville f.eks. ikke strikket det som barnehageplagg. Strikket anorakken i det garnet til et av barna før de begynte i bgh, og måtte da også plukke en del nupper. Det gikk fint å plukke bort nuppene som kom da, men hadde ikke sendt det i bhg. Til barneluer har det ikke vært noe problem, ei heller til gensere til meg selv. Det er et veldig mykt og deilig garn.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager avsporingen, men er det bare jeg som gremmes over at de kaller et strikkeplagg for anorakk? En anorakks viktigste egenskaper er at den er vindtett. 

Anonymkode: b11f6...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager avsporingen, men er det bare jeg som gremmes over at de kaller et strikkeplagg for anorakk? En anorakks viktigste egenskaper er at den er vindtett. 

Anonymkode: b11f6...12c

Jeg syns ikke det er så ille. Jeg vil tro det er ganske vanskelig å finne gode navn til strikkeoppskrifter, slik at man kan skille dem fra hverandre. Så når fasongen er som en anorakk, og de i tillegg valgte å slenge på Oslo, reagerer jeg ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella
På 11.1.2018 den 10.37, Vera Vinge skrev:

Jeg skjønner ikke hva du mener, det der er da den originale Oslo-anorakken...

Og selv om mange bytter om på garntykkelse ut fra hvor varmt man vil ha et plagg, starter jo ikke de fleste der, siden mitt innrykk er at de fleste ikke driver med omregning av oppskrifter. Så ts sitt utgangspunkt bør jo være å finne originalgarnet eller en tykkelse som tilsvarer det før hun skal ta stilling til om hun skal strikke den tynnere.

Jeg syns personlig heller ikke fargevalget har så mye med kjønn å gjøre, så det er forskjellig hva man syns om det. Jeg har riktignok ikke strikket noe sjokkrosa til guttene mine (men litt fersken her og der har det blitt), men ellers har jeg brukt alle farger.

Til ts: Den er originalt strikket i Pickles tjukk abuelita, som nå heter Pickles tjukk merino (tror jeg). De har hatt den første i en gul, håndfarget, melert variant, hvertfall, så regner med det er det garnet de har brukt på bildet over. Det er ganske tykt, antar at det er rundt 17 masker per 10 cm på pinne 5, eller noe sånt. 

Jeg har strikket en del i det garnet, og liker det godt. Men det er greit å vite at det nuppper en del hvis du strikker et plagg som blir utsatt for en del slitasje. Jeg ville f.eks. ikke strikket det som barnehageplagg. Strikket anorakken i det garnet til et av barna før de begynte i bgh, og måtte da også plukke en del nupper. Det gikk fint å plukke bort nuppene som kom da, men hadde ikke sendt det i bhg. Til barneluer har det ikke vært noe problem, ei heller til gensere til meg selv. Det er et veldig mykt og deilig garn.

Siden du virker som erfaren strikker. Hva slags garn kan jeg velge om jeg vil strikke denne til flere barn? Jeg er nybegynner i strikkefaget, men denne fikk jeg til lett! Ser etter et garn som ikke nupper, og et tynnere garn slik at den kan strikkes til sommerbruk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Citronella skrev:

Siden du virker som erfaren strikker. Hva slags garn kan jeg velge om jeg vil strikke denne til flere barn? Jeg er nybegynner i strikkefaget, men denne fikk jeg til lett! Ser etter et garn som ikke nupper, og et tynnere garn slik at den kan strikkes til sommerbruk også. 

Generelt er det jo ikke noe problem å bytte ut garn med samme tykkelse. Når du er i butikken kan du se på banderolen hva slags strikkefasthet de anslår med hvilken pinne og før du strikker bør du ideelt strikke prøvelapp for å sjekke hvilken pinne du må ha for å få riktig strikkefasthet, hvis du ikke kjenner garnet fra før.

Når du spør om tynnere garn, mener du faktisk tynnere eller bare mindre varmt? Hvis jeg skulle strikket denne mer vårlig, ville jeg vurdert garn som heter Extra fine merino med 21-22 masker per 10 cm. Jeg har mest erfaring med pickles sitt, som tåler mye barnehagebruk uten synlig slitasje. Eller Sandnes Duo eller Dale Lerke, som er samme tykkelse som det jeg nevnte over, og som også holder seg godt i bruk. De er begge ca 50/50 ull og bomull, og min favoritt til barnehagegenser på vår og tidlig høst. Det eneste er at det er ekstra viktig å tørke plagg i disse garnene flatt etter vask, siden de kan utvide seg i våt tilstand hvis plagget henger.

Men å strikke i tynnere garn krever jo at man klarer å regne om oppskriften og/eller skjønne hvor mye større størrelse man da må strikke.

Hvis du tenker samme tykkelse som originalen, bare mindre varmt, har jo pickles selv en variant hvor de kombinerer bomullsgarn med en tynn tråd alpakka. Og en sånn variant har jeg selv i genser til meg selv, og den er mindre varm enn en tykk ullgenser. Ellers har du Lerke pluss, som er ca like tykt som originalen, og 50/50 ull og bomull. Jeg strikket en genser til sønnen min i det, og jeg syns personlig genseren ble litt tung og det krevde mange nøster, men gutten elsker genseren. Passe varm den også vår og tidlig høst og veldig myk. Har også holdt seg godt gjennom mye bruk forrige sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...