Gå til innhold

Pusse opp gammel skjenk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips? Litt kreative ideer? Fleste møblene i stua er mørkebrune. Arvet. Mannen tviholder på dem... jeg liker mer lyse farger, som blått og grønt, og lys brun, beige, grått og hvitt. Gjerne kalde farger. 

Må jeg pusse vekk all malingen før jeg maler på nytt eller kan jeg bare male over? Tror jeg må ta det som et uteprosjekt for den malingen er nok veldig gammal. Brukte de ikke bly i maling før? Jeg er astmatiker så er litt forsiktig med støv og sånn.

Kom gjerne med bildeeksenpler på noe fint man kan gjøre med en gammel skjenk. 

Den er lav og lang, kanskje 150cm lang og ca 80-90 cm høy?

Anonymkode: fc6ab...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør pusse den ned først, ja, for best resultat. Bruk støvmaske når du holder på med det, og gjerne vernebriller (spesielt om du bruker kontaktlinser, er noe skit med fint støv som klistrer seg på linsene). 

Anonymkode: 403ca...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med salmiakk først, kan være mye gammel skit på eldre møbler. Pusse, grunne (gjerne to ganger), så male. Du må kjenne på treverket etter at du har grunnet, for treverk kan reise seg. Da må du pusse lett over igjen, kjenn på overflaten mens du pusser, til det er glatt. Grunn i såfall én gang til før du maler. Kjenn over flere ganger at ikke treverket reiser seg. Gjør det det må du igang igjen. Den siste fargen hadde jeg definitivt malt to strøk av. Heller to tynne strøk enn ett tykt. Følger du dette bør du få et resultat som holder lenge. Og husk maling beregnet på treverk!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. Maling av eldre møbler, som ikke i utgangspunktet er malt, blir ALLTID mislykket. Hver gang.

Jeg prøver å ikke svare negativt i tråder, men her klarer jeg ikke å la være.

Anonymkode: e1192...e0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det. Maling av eldre møbler, som ikke i utgangspunktet er malt, blir ALLTID mislykket. Hver gang.

Jeg prøver å ikke svare negativt i tråder, men her klarer jeg ikke å la være.

Anonymkode: e1192...e0c

I og med at ts spør om hun må pusse vekk malingen før hun maler på nytt, ville jeg anta at skjenken allerede ER malt... 

Anonymkode: 403ca...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den allerede er malt (ødelagt) ville jeg pusset den ned og malt opp igjen. Eventuelt tapetsert skapdørene i en tapet som stikker seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør pusse, og så male med sperregrunn før du maler toppstrøk. Gamle mørke farger kan trenge gjennom lys maling, og gjøre møbel gult og skjoldet. Sperregrunn hindrer dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske med trestjernes vask, pusse, tørke godt over, grune med heft/sperregrunn, og male 2-3 strøk - avhengig avhvilken type maling du velger. Og velg maling av god kvalitet, som er slitesterk og lett å jobbe med. Nordsjø har veldig god interiørmaling, men jeg syns den gir for mye avgasser mtp allergi. Du har også Jotun interiørmaling, og 3 stjerners gulvmaling. 

Har alltid malt halvblank selv på gamle møbler. Lett å holde rent. Hvilken farge du skal gå for avhenger veldig av møbelet og resten av interiør. Hvilken farge har dere på veggene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 15.27, Trolltunge skrev:

Du bør pusse, og så male med sperregrunn før du maler toppstrøk. Gamle mørke farger kan trenge gjennom lys maling, og gjøre møbel gult og skjoldet. Sperregrunn hindrer dette. 

Den er ikke mørk, den er en slags mellomgrønn farge. 

Anonymkode: fc6ab...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Legg heller på en fargesterk duk. 

Anonymkode: 95a3f...9ea

Duk? Hater duker :P bruker bare duk i jula.

Anonymkode: fc6ab...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 23.23, 2shy skrev:

Vaske med trestjernes vask, pusse, tørke godt over, grune med heft/sperregrunn, og male 2-3 strøk - avhengig avhvilken type maling du velger. Og velg maling av god kvalitet, som er slitesterk og lett å jobbe med. Nordsjø har veldig god interiørmaling, men jeg syns den gir for mye avgasser mtp allergi. Du har også Jotun interiørmaling, og 3 stjerners gulvmaling. 

Har alltid malt halvblank selv på gamle møbler. Lett å holde rent. Hvilken farge du skal gå for avhenger veldig av møbelet og resten av interiør. Hvilken farge har dere på veggene? 

Hvitt på veggene. Vil gjerne ha en nøytral farge som kan gå godt overens med det meste - selv om vi flytter. 

Tenkte jordfarger, eller kanskje lys blå

 

Anonymkode: fc6ab...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det. Maling av eldre møbler, som ikke i utgangspunktet er malt, blir ALLTID mislykket. Hver gang.

Jeg prøver å ikke svare negativt i tråder, men her klarer jeg ikke å la være.

Anonymkode: e1192...e0c

Men den er malt. Den er grønn. Regner med at det ikke er treverket som har mugnet ;)

Anonymkode: fc6ab...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvitt på veggene. Vil gjerne ha en nøytral farge som kan gå godt overens med det meste - selv om vi flytter. 

Tenkte jordfarger, eller kanskje lys blå

 

Anonymkode: fc6ab...61c

Men hvilken type hvit? Klassisk? Bomull? Egghvit? Matcher hvitfargen listverket, så er det trolig bomull. 

Hvitt er nemlig ikke hvitt, og feil fargenyanser inntil hvitt kan bli..veldig kræsj.

 

f.eks i min forrige leilighet var alt hvitt. Malte skjenken lys blå, og plutselig så veggene gule og skitne ut. Malte så skapet i en mørk beigetone med en litt gule undertoner, og da ble det balanse med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, 2shy skrev:

Men hvilken type hvit? Klassisk? Bomull? Egghvit? Matcher hvitfargen listverket, så er det trolig bomull. 

Hvitt er nemlig ikke hvitt, og feil fargenyanser inntil hvitt kan bli..veldig kræsj.

 

f.eks i min forrige leilighet var alt hvitt. Malte skjenken lys blå, og plutselig så veggene gule og skitne ut. Malte så skapet i en mørk beigetone med en litt gule undertoner, og da ble det balanse med en gang. 

Det er en kald hvit. 

Anonymkode: fc6ab...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, Try2 skrev:

har du ikke pussemaskin kan du leie. Puss det helt ned osv:mynona:

Kan låne 

Anonymkode: fc6ab...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...