Gå til innhold

Råd angående budrunde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Heisann. Vet dere om noen som kan gi råd angående budrunde taktikker? Foretrekker å ha en mer privat samtale enn å skrive

altfor mye om slike ting på et forum. Finnes det for eksempel noe hjelpetelefon eller lignende? :)

Setter pris på svar. 

Anonymkode: fd42f...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cocosa

Hæ? Den beste taktikken er å ikke by mer enn du har råd til. Og snakk gjerne med megler før budrunden om det er noe du er usikker på. Virkeligheten er ikke slik man ser på TV, at man kan/bør forhandle med 5000-summer. Bolighjelpen og sånn gjør det for å lage TV. Du kan selvsagt gå opp 10.000 om noen har bydd over deg, men det viser at du er på smertegrensa av hva du kan by, og bør derfor gå en del høyere når du øker budet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktikk i budrunder er stort sett bare å lure seg selv. Spesielt taktikker som innebærer voldsomme budøkninger er skume. Ikke så lurt å øke med 100.000 kroner om den andre i budrunden var 1000 kroner fra grensen sin :)

Jeg pleier å gjøre det veldig enkelt enkelt.

1) Finner ut hva boligen er verdt.

2) Byr aldri mer enn 5000 kroner over forrige bud, og aldri over det jeg mente boligen var verdt før budrunden startet.

3) Ikke bli sur om du "taper" en budrunde

Kunsten er nr 1.

Å finne ut hva boligen er verdt, det krever mye arbeid å sette seg inn i prisnivået på det du har tenkt å kjøpe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir deg min taktikk, jeg ☺

Dersom det er sannsynlig at jeg er alene om å by, venter jeg med å høre fra meg i minst to uker etter at jeg var og så eiendommen. Da byr jeg litt over 90 % av prisantydningen. Med akseptfrist på maks to timer, i arbeidstid. Da er det fire ulike scenarier;

1. Budet aksepteres

2. Budet avslås 

3. Selger kommer med motbud

4. En eller flere andre kjøpere kommer til.

Dersom 2, spiller selger hardball. Da venter jeg 1 - 2 uker, og legger inn samme bud igjen.

Dersom 3 avslører selger at han/hun er villig til å forhandle. Da blir målet mitt å få eiendommen for max 95 % av prisantydning.

Dersom 4 byr jeg prisantydning.

Dersom det er sannsynlig at det blir budrunde med flere potensielle kjøpere, prøver jeg å være den første budgiver, med superkort akseptfrist, i arbeidstid. Da byr jeg noen få prosent over prisantydning.

Endret av Guppy88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min taktikk: 

Pokerfjes på visningen, viser ingen begeistring. Går dit på slutten av visningen, da får jeg et inntrykk av om det var flere/mange på visning, og når megler skriver meg på interessentlisten har jeg lange øyne for å se om det er mange navn der. 

Kan forresten lønne seg å ha ørene på stilk også, sist overhørte jeg de andre avtale med megler om verdivurdering der de bodde nå. Da skjønte jeg at de hadde sannsynligvis ikke finansiering i orden enda. 

Aldri la megler få vite noe om min økonomiske situasjon. Ikke fylle ut noe om finansiering i budskjemaet, men bare oppgi tlf.nr til min kontaktperson i banken (som jeg har snakket/mailet med så hun er klar til å svare megler).

Byr aldri først. Hvis noen byr, så venter jeg til rett før fristen går ut med å legge inn mitt bud (f.eks hvis bud må stå til kl 12 dagen etter visning). Kjører bud med så kort frist som systemet tillater. 

Gir meg når jeg er kommet til min økonomiske grense. Eller jeg la inn tusen over, sist jeg måtte gi meg, og så bød de andre femti tusen opp. Da fikk de den ikke til en pris jeg kunne klart, og som jeg kunne irritert meg over i ettertid. :)

Her jeg endte opp, så var jeg eneste budgiver så jeg bød noe under prisantydning og regnet med å møte selger på halvveien deretter. Slik ble det også. Begge fornøyd. 

Lykke til! 

Anonymkode: 12db0...835

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Heisann. Vet dere om noen som kan gi råd angående budrunde taktikker? Foretrekker å ha en mer privat samtale enn å skrive

altfor mye om slike ting på et forum. Finnes det for eksempel noe hjelpetelefon eller lignende? :)

Setter pris på svar. 

Anonymkode: fd42f...9f4

Hallo? Hvilken verden lever du i? 

Taktikken i en budrunde varierer like mye som objektene og prisene i boligmarkedet. Du må legge opp taktikken etter hva du byr på. Alternativt skaffe deg en advokat som du betaler for å opptre på dine vegne. 

Anonymkode: 09b3b...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativt finnes det nå meglere som jobber for deg (som er litt mer vanlig i enkelte andre land), á la sånn som du ser på TV når noen får hjelp til å finne seg bolig. Det koster penger, men er sikkert verdt det i noen situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Noen flere innspill folkens? :)

Anonymkode: fd42f...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktikken jeg brukte, vi var to i budrunden. 

Tenkte å vente med å gi bud til dagen etter. Han la inn bud på 50 000 mindre enn jeg maks kunne bruke. Då kjørte på og bydde 50 000 mer (med div forbehold om at hvitevarer skulle følge med) og fikk leiligheten. Den gikk 100 000 over takst, men verdt det iflg meg. 

Tenkte det ikke var vits å by 5-10000 mer da han gjerne ville tenkt jeg ikke hadde mer å gi. Så satset alt og håpte han ble skremt/ikke hadde mer å rutte med. Da slapp jeg også å vente og vente på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner var med i en budrunde som varte 32 timer!!!!!!!!!!! De bød type fem tusen over hverandre hele tiden, skjønner ikke at de gadd! Hvis du har såpass dårlig råd at du må by fem tusen mer kontinuerlig tenker jeg at du ikke har råd til objektet uansett. Å by fem tusen over når du tror det nærmer seg slutten er greit, men når du forstår at motparten også har «evig» med fem tusenlapper hadde jeg økt differansen en del. Hun endte opp med å kjøpe leiligheten for 800.000 over takst. 

Anonymkode: ffa29...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 20.46, prt90 skrev:

Taktikk i budrunder er stort sett bare å lure seg selv. Spesielt taktikker som innebærer voldsomme budøkninger er skume. Ikke så lurt å øke med 100.000 kroner om den andre i budrunden var 1000 kroner fra grensen sin :)

Jeg pleier å gjøre det veldig enkelt enkelt.

1) Finner ut hva boligen er verdt.

2) Byr aldri mer enn 5000 kroner over forrige bud, og aldri over det jeg mente boligen var verdt før budrunden startet.

3) Ikke bli sur om du "taper" en budrunde

Kunsten er nr 1.

Å finne ut hva boligen er verdt, det krever mye arbeid å sette seg inn i prisnivået på det du har tenkt å kjøpe

 

Det er jo selve oppskriften på å få med seg flere til å by videre. Byr man bare 5000 over forrige bud vil de fleste tenke at du har nådd din grense og at det er verd å by mot deg...

Anonymkode: dd06e...e09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Min taktikk: 

Pokerfjes på visningen, viser ingen begeistring. Går dit på slutten av visningen, da får jeg et inntrykk av om det var flere/mange på visning, og når megler skriver meg på interessentlisten har jeg lange øyne for å se om det er mange navn der. 

Kan forresten lønne seg å ha ørene på stilk også, sist overhørte jeg de andre avtale med megler om verdivurdering der de bodde nå. Da skjønte jeg at de hadde sannsynligvis ikke finansiering i orden enda. 

Aldri la megler få vite noe om min økonomiske situasjon. Ikke fylle ut noe om finansiering i budskjemaet, men bare oppgi tlf.nr til min kontaktperson i banken (som jeg har snakket/mailet med så hun er klar til å svare megler).

Byr aldri først. Hvis noen byr, så venter jeg til rett før fristen går ut med å legge inn mitt bud (f.eks hvis bud må stå til kl 12 dagen etter visning). Kjører bud med så kort frist som systemet tillater. 

Gir meg når jeg er kommet til min økonomiske grense. Eller jeg la inn tusen over, sist jeg måtte gi meg, og så bød de andre femti tusen opp. Da fikk de den ikke til en pris jeg kunne klart, og som jeg kunne irritert meg over i ettertid. :)

Her jeg endte opp, så var jeg eneste budgiver så jeg bød noe under prisantydning og regnet med å møte selger på halvveien deretter. Slik ble det også. Begge fornøyd. 

Lykke til! 

Anonymkode: 12db0...835

kjent meglertriks og skrive en del fiktive navn på den listen...

Da går du glipp av kupp. Det der er så psykisk. Ingen vil by på det andre ikke byr på, man får følelsen av at det er noe galt (hvorfor byr ikke andre?) og når ingen byr så har du potensielt gått glipp av an mulighet til å sikker deg noe til en veldig god pris. Ikke vær avhengig av andes vurdering, stol på deg selv, hvis DU mener den er verd å by på så gjør det, ikke vent til det er en budrunde. 

Anonymkode: dd06e...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

kjent meglertriks og skrive en del fiktive navn på den listen...

Da går du glipp av kupp. Det der er så psykisk. Ingen vil by på det andre ikke byr på, man får følelsen av at det er noe galt (hvorfor byr ikke andre?) og når ingen byr så har du potensielt gått glipp av an mulighet til å sikker deg noe til en veldig god pris. Ikke vær avhengig av andes vurdering, stol på deg selv, hvis DU mener den er verd å by på så gjør det, ikke vent til det er en budrunde. 

Anonymkode: dd06e...e09

Hva mener du med kjent megleyriks?

Anonymkode: 73826...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/9/2018 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Min taktikk: 

Pokerfjes på visningen, viser ingen begeistring. Går dit på slutten av visningen, da får jeg et inntrykk av om det var flere/mange på visning, og når megler skriver meg på interessentlisten har jeg lange øyne for å se om det er mange navn der. 

Hvorfor ikke bare spørre hvor mange som er på listen?
Du er på visning, gjør da ikke noe om man spør hvordan interessen har vært uten å være overivrig. 

Kan forresten lønne seg å ha ørene på stilk også, sist overhørte jeg de andre avtale med megler om verdivurdering der de bodde nå. Da skjønte jeg at de hadde sannsynligvis ikke finansiering i orden enda. 

Aldri la megler få vite noe om min økonomiske situasjon. Ikke fylle ut noe om finansiering i budskjemaet, men bare oppgi tlf.nr til min kontaktperson i banken (som jeg har snakket/mailet med så hun er klar til å svare megler).

Det med finnansiering har heller ikke noe å si, de spør deg om det. For hvis DNB f.eks er megler av boligen så vil jo de bare har mer penger med å få deg som kunde til et lån.

Byr aldri først. Hvis noen byr, så venter jeg til rett før fristen går ut med å legge inn mitt bud (f.eks hvis bud må stå til kl 12 dagen etter visning). Kjører bud med så kort frist som systemet tillater. 

Også bare tull, hvem som bryr først har ingenting å si. Det ender bare opp med at alle venter og venter på hva da? De som er interessert i by vil gjøre det uansett om det kommer inn et bud kl 10 eller kl 12. Er det ikke like greit å få ting i gang.... 

Gir meg når jeg er kommet til min økonomiske grense. Eller jeg la inn tusen over, sist jeg måtte gi meg, og så bød de andre femti tusen opp. Da fikk de den ikke til en pris jeg kunne klart, og som jeg kunne irritert meg over i ettertid. :)

Lurt å gi seg når grensa er nådd, her er vi enig ;)
(å by 1000 kr over derimot synes jeg er tullete)

Her jeg endte opp, så var jeg eneste budgiver så jeg bød noe under prisantydning og regnet med å møte selger på halvveien deretter. Slik ble det også. Begge fornøyd. 

Lykke til! 

Anonymkode: 12db0...835

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 20.58, Guppy88 skrev:

Gir deg min taktikk, jeg ☺

Dersom det er sannsynlig at jeg er alene om å by, venter jeg med å høre fra meg i minst to uker etter at jeg var og så eiendommen. Da byr jeg litt over 90 % av prisantydningen. Med akseptfrist på maks to timer, i arbeidstid. Da er det fire ulike scenarier;

1. Budet aksepteres

2. Budet avslås 

3. Selger kommer med motbud

4. En eller flere andre kjøpere kommer til.

Dersom 2, spiller selger hardball. Da venter jeg 1 - 2 uker, og legger inn samme bud igjen.

Dersom 3 avslører selger at han/hun er villig til å forhandle. Da blir målet mitt å få eiendommen for max 95 % av prisantydning.

Dersom 4 byr jeg prisantydning.

Dersom det er sannsynlig at det blir budrunde med flere potensielle kjøpere, prøver jeg å være den første budgiver, med superkort akseptfrist, i arbeidstid. Da byr jeg noen få prosent over prisantydning.

Hvor ofte kjøper du bolig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo selve oppskriften på å få med seg flere til å by videre. Byr man bare 5000 over forrige bud vil de fleste tenke at du har nådd din grense og at det er verd å by mot deg...

Anonymkode: dd06e...e09

Og hvilken rolle spiller det?

Hvis noen andre har lyst på boligen, og sitter klare til å komme med et bud så kommer de uansett ikke til å la deg få leiligheten før prisen har passert deres grense. 

Hvis noen sitter med 2 millioner og har lyst på samme leilighet som deg så er det mye lurere å by 1.995.000 og få en budrunde opp til 2.005.000 enn å smelle til med 2.1 millioner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

kjent meglertriks og skrive en del fiktive navn på den listen...

Da går du glipp av kupp. Det der er så psykisk. Ingen vil by på det andre ikke byr på, man får følelsen av at det er noe galt (hvorfor byr ikke andre?) og når ingen byr så har du potensielt gått glipp av an mulighet til å sikker deg noe til en veldig god pris. Ikke vær avhengig av andes vurdering, stol på deg selv, hvis DU mener den er verd å by på så gjør det, ikke vent til det er en budrunde. 

Anonymkode: dd06e...e09

Hvis det ikke kommer noen bud så er det jo helt glimrende, la heller megler og selger svette et par dager før du kommer med et et lavt bud. Ingen muligheter tapt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, FrodeF skrev:

Hvor ofte kjøper du bolig? 

Har kjøpt tre (den siste for en mnd siden) og solgt en i løpet av 7 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...