Gå til innhold

Slå av luftinntak ved kjøring i tuneller. Finnes det regler, forskrifter, anbefalinger el.l. for dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angående å slå av luftinntak ved kjøring i tuneller. Finnes det regler, forskrifter, anbefalinger el.l. for dette? Jeg tenker spesielt på busstransport av passasjerer. Flere erfarer å få luftveisplager av å puste inn den dårlige luften i tuneller (som inneholder både svevestøv, fukt, eksos, vindusspylervæske (når sjåføren bruker dette mens vi kjører i tunell), m.m.)  som er i tuneller, når bussjåførene velger å ikke slå av luftinntaket.

Anonymkode: 94659...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan nok ikke stenge på en buss, som på en bil hvor du kan sette på resirkulering, må ha gjennomlufting for å hindre dugg. Slår heller aldri på resirkulering når jeg kjører i tunnel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at vi ikke helt har kommet dit hen at bussjåfører må slå av viften fordi det dør to kattunger hver gang en allergiker eller hypokonder kjører gjennom en tunnel.

Anonymkode: b59aa...9d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker

Safety first. Hvis sjåføren må ha frisk luft for å ha sikt, så tar han inn frisk luft. Han er lovpålagt å gjøre dette, siden veitrafikkloven krever at du kjører sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Luftveisplager av fukt og vindusspylervæske? Virker litt søkt for meg. Når det gjelder svevestøv og partikler fra eksos, så har moderne busser filtre som fjerner det meste av dette. I likhet med moderne personbiler. Jeg kan ikke huske sist jeg brukte resirkuleringsfunksjonen i personbil, men jeg husker at pappa brukte den funksjonen på 80- og 90-tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kjøretøy har jo luftfilter og enda mer til for å hindre inntak av den slags. Når jeg kan stå rett bak en annen bil som spyr ut eksos i kø uten å kjenne antydning til eksoslukt så tror jeg ikke lufta i en tunnel vil vare lenge nok til å plage nevneverdig mange - om ikke filteret stopper partiklene i første omgang. Og om sjåføren skulle skru på resirkuleringen vil det uansett ta litt tid før det dugger på innsiden.

Anonymkode: 40f61...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2018 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Alle kjøretøy har jo luftfilter og enda mer til for å hindre inntak av den slags. Når jeg kan stå rett bak en annen bil som spyr ut eksos i kø uten å kjenne antydning til eksoslukt så tror jeg ikke lufta i en tunnel vil vare lenge nok til å plage nevneverdig mange - om ikke filteret stopper partiklene i første omgang. Og om sjåføren skulle skru på resirkuleringen vil det uansett ta litt tid før det dugger på innsiden.

Anonymkode: 40f61...2cc

OI, nei, i en buss med så mye utådningsluft, og gjerne våte klær, så vil det ikke gå lenge før det dugger til, og jeg for min del synes tunellkjøring uten å se noe er litt vel spennende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Angående å slå av luftinntak ved kjøring i tuneller. Finnes det regler, forskrifter, anbefalinger el.l. for dette? Jeg tenker spesielt på busstransport av passasjerer. Flere erfarer å få luftveisplager av å puste inn den dårlige luften i tuneller (som inneholder både svevestøv, fukt, eksos, vindusspylervæske (når sjåføren bruker dette mens vi kjører i tunell), m.m.)  som er i tuneller, når bussjåførene velger å ikke slå av luftinntaket.

Anonymkode: 94659...3cf

At noen får plager av busskjøring i tunnel, er tull. Der er ventilasjon i tunnelene og ikke minst alle kjøretøy har filtrering av luften. Nullstilles ventilasjonen så vil fukt føre til dugg og ingen sikt for bussjåførene. Bruker ikke bussen vindusspyleren så ser han ikke gjennom skitten på ruta. 

Enda verre, mange busser så styres ikke luftstrømmene både av/på og varme av sjåførene, men av de som klargjør bussene før de kjører ut. 

Skulle du gått eller syklet gjennom tunnelene så skulle jeg ha forstått klagingen din, men når du sitter på buss så er denne klagetråden temmelig uforståelig. Men du får kjøpe deg en friskluftsmaske for bruk ved busskjøring, noe annet kan ikke jeg foreslå her. 

Anonymkode: 7e91f...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mercedesen min merker jeg ikke forskjell på resikulering og vanlig luft. Men tunnelene her er kanskje gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

I Mercedesen min merker jeg ikke forskjell på resikulering og vanlig luft. Men tunnelene her er kanskje gode.

Du prater alltid om Mercedesen din. Nevner den usaklig i mange tråder.  Er det så enestående med Mercedes?  :)

Anonymkode: 62c1a...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du prater alltid om Mercedesen din. Nevner den usaklig i mange tråder.  Er det så enestående med Mercedes?  :)

Anonymkode: 62c1a...1c3

Nei, jeg har lyst på porsche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg skal handle en slik maske.

Anonymkode: 94659...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...