Gå til innhold

Hva får voksne egentlig ut av å lese barnebøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, gjør det. Nettopp ferdig med studier, fikk refs av veileder og streng beskjed om å finne mer kredible kilder hver gang jeg snek inn Wikipedia i kildelisten på masteroppgaven. 

Anonymkode: a0f49...d4f

Det er idiotisk

Det meste som står på wikipedia er riktig. Før i tiden var det et dårlig sted å finne informasjon. Men det er ikke det nå lenger. 

Anonymkode: cd787...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uhumskheter

Min all time favoritt bokserie er serien om den vesle vampyren. Er så utrolig leit at jeg ikke kan finne hele til salgs lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikeholder det man kaller fantasien, og den kan brukes til mye rart, og skaper masse glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anoia skrev:

Hobbiten.
Og jo, den ble skrevet som en barnebok. Den la imidlertid grunnlaget for Ringenes Herre, som er for voksne.

Så kan man jo spørre seg hva slags sort voksne som er voksne nok til å holde ut hele Ringenes herre fra første til siste side, den er passe sær altså og jeg kjenner ingen som har lest hele. Hobbiten derimot når jo et veldig bredt publikum, ikke bare barn.

Jeg sliter litt med liten tålmodighet og blir ikke så lett fenget av bøker. Hvis jeg blir hekta på noe er det gjerne biografier, historier jeg vet er sanne er mest engasjerende, eller så er det noen få utvalgte fantasysjangeren, som Harry Potter og Twilight. Kanskje fordi de er mest feelgood-fremkallende og ikke krever så mye, bare god stemning. Jeg har veldig god kontakt med barnet i meg da, kanskje derfor. 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne hva folk har i mot barnebøker som underholdningskilde for voksne. I Norge har vi forresten en elendig inndeling av litteratur for barn/mellomtrinnet/ungdomsbøker, siden alt bare blir stappa under barnebøker, selv om det er stor forskjell på en bok beregna på syvåringer og bøker beregna på syttenåringer. 

Anonymkode: 666a6...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Harry Potter som bar/ungdom, nå er jeg snart 30 - og er igang med å lese dem igjen. Blir rett og slett ikke lei av historien. Synes den er magisk ;) 

Anonymkode: 05b5d...00a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest Mummibøkene som voksen, Bambi av Felix Salten, Ringenes Herre (ja, den er skrevet som barne/ungdomsbok), Den Uendelige Historien, Momo og Kampen om Tiden....perler som man ikke trenger å være barn for å ha glede av.

Anonymkode: 81cad...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest Mummibøkene som voksen, Bambi av Felix Salten, Ringenes Herre (ja, den er skrevet som barne/ungdomsbok), Den Uendelige Historien, Momo og Kampen om Tiden....perler som man ikke trenger å være barn for å ha glede av.

Anonymkode: 81cad...3b0

Ringenes Herre er ikke skrevet som barne\ungdomsbok. At det er fantasi betyr ikke at det er skrevet for barn\ungdom.

Anonymkode: cd787...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, palamina said:

Så kan man jo spørre seg hva slags sort voksne som er voksne nok til å holde ut hele Ringenes herre fra første til siste side, den er passe sær altså og jeg kjenner ingen som har lest hele. Hobbiten derimot når jo et veldig bredt publikum, ikke bare barn.

Jeg sliter litt med liten tålmodighet og blir ikke så lett fenget av bøker. Hvis jeg blir hekta på noe er det gjerne biografier, historier jeg vet er sanne er mest engasjerende, eller så er det noen få utvalgte fantasysjangeren, som Harry Potter og Twilight. Kanskje fordi de er mest feelgood-fremkallende og ikke krever så mye, bare god stemning. Jeg har veldig god kontakt med barnet i meg da, kanskje derfor. 😎

Hæ, hvaslags folk kjenner du da? Jeg kjenner fire....fem....seks...sju med meg selv :P 

Anonymkode: 81cad...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ringenes Herre er ikke skrevet som barne\ungdomsbok. At det er fantasi betyr ikke at det er skrevet for barn\ungdom.

Anonymkode: cd787...105

Stemmer, beklager det var feil.

Anonymkode: 81cad...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, hvaslags folk kjenner du da? Jeg kjenner fire....fem....seks...sju med meg selv :P 

Anonymkode: 81cad...3b0

Tydeligvis bare folk med begrenset intellekt? :PJeg føler det blir med Tolkien som med Roald Dahl på sine eldre dager i forfatterkarrieren. Bøkene begynner så bra, er fengende og har en sunn fremdrift, før han etter hvert får mental hikke og plutselig begynner å røre i det uendelige med anekdoter som ikke henger godt sammen og ikke tjener historien eller føles som de er skrevet av samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Returnerer stadig til The Wind in the Willows. Ingen annen bok kan som denne ta meg tilbake til guttedagenes forgylte sommerkvelder ved skimrende skogsvann eller til vinterens blåsvarte ettermiddager der frostrøyken rytmisk slo seg av og på foran ansiktet og nysnøen knirket under støvlene mens man vagget seg hjem til den etterlengtede koppen med kakao foran vedovnen.

Anonymkode: 31a39...77a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Bøker som Harry Potter, Narnia og Miss Peregrine og øyas hemmelighet. Hva får voksne ut av disse ?

Hva er egentlig underholdene i barnebøker for voksne ?

Anonymkode: cd787...105

Leser ikke barnebøker som voksen, men jeg husker fremdeles en scene i Narnia-serien, hvor en jente observerte at bestevennina hennes pratet dritt om henne bak ryggen hennes.
Hvorpå den voksne forklarte til henne at for det første så er det ikke alt som er riktig eller bra for deg å vite, og for det andre så kan det være veldig mange grunner til at bestevennina di sa det hun sa, og det trenger ikke være 100% oppriktig heller.

Som er en grunn til å verne om privatlivet på nettet. Fordi folk med diverse skroting-problemer, leter etter noen de kan hakke på, og gir faen i å tenke på om de kan misforstå eller til og med forsøke å tolke ting i beste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg ser myten om at wikipedia er en side med dårlig informasjon fremdels lever i beste velgående.. 

 

Anonymkode: cd787...105

Det er ingen myte, nødvendigvis. Problemet med Wikipedia er at hvem som helst kan redigere det, og det kan derfor være endel feilinformasjon der. 

Derfor skal man være forsiktig med å bruke Wikipedia som kilde. Mine forelesere og veiledere har sagt at vi gjerne kan bruke Wikipedia til å finne stoff, men at vi bør gjøre litt research først. Ofte henvises det til andre kilder og der kan man finne mye bra. 

Jeg forstår i hvert fall hvorfor de ikke ønsker at studenter skal bruke det totalt ukritisk. Noe jeg tror mange gjør. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, palamina skrev:

Tydeligvis bare folk med begrenset intellekt? :PJeg føler det blir med Tolkien som med Roald Dahl på sine eldre dager i forfatterkarrieren. Bøkene begynner så bra, er fengende og har en sunn fremdrift, før han etter hvert får mental hikke og plutselig begynner å røre i det uendelige med anekdoter som ikke henger godt sammen og ikke tjener historien eller føles som de er skrevet av samme person.

What? Snakker vi om trilogien nå eller det han skrev i etterkant? (For mye av f.eks unfinished tales er jo faktisk anekdoter osv.)
Jeg har lest Ringenes Herre minst 5-6 ganger, og det stemmer at språket og fortellerstilen endrer seg utover i historien, men det har ikke med noen mental hikke å gjøre, men at perspektivet endrer seg mens historien beveger seg utover fra synsvinkelen til de uerfarne og naive hobbitene som ikke har opplevd stort utenfor Hobsyssel, til å romme en stadig mer episk fortelling. 
Men smak og behag og alt det der... :P

Forøvrig tror jeg vi beveger oss i veldig ulike kretser, for jeg kjenner fryktelig mange som har lest bøkene. Og tatt i betraktning hvor utbredt og elsket boka er over hele verden er den nok ikke så sær som du skal ha det til. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Bøker som Harry Potter, Narnia og Miss Peregrine og øyas hemmelighet. Hva får voksne ut av disse ?

Hva er egentlig underholdene i barnebøker for voksne ?

Anonymkode: cd787...105

Har du lest noen slike bøker selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Har du lest noen slike bøker selv?

Ja som barn\ungdom.

Anonymkode: cd787...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det jeg tenker om dette har alt blitt skrevet, så jeg nøyer meg med å si at jeg hadde mye større glede av å lese Harry Potter på engelsk i voksen alder enn det jeg hadde da jeg leste dem på norsk som tenåring. Plutselig har historiene og karakterene flere lag, og de er veldig godt skrevet. En ren fornøyelse.

Anonymkode: 70a3d...017

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten synes jeg at det er verdt å påpeke at alle disse barnebøkene er skrevet av voksne mennesker som gjerne er/var brennende engasjert i universet, historien og karakterene de har skapt, dvs at det alltid finnes et visst voksenperspektiv å spore. Selv om bøkene er skrevet for å kunne leses av barn og unge betyr det ikke at ikke voksne også kan ha stor glede av dem. Som mange her i tråden nevner finnes det mye dybde i mange barnebøker, med lag som man kanskje ikke oppdager eller setter ordentlig pris på før man blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anoia skrev:

Forresten synes jeg at det er verdt å påpeke at alle disse barnebøkene er skrevet av voksne mennesker som gjerne er/var brennende engasjert i universet, historien og karakterene de har skapt, dvs at det alltid finnes et visst voksenperspektiv å spore. Selv om bøkene er skrevet for å kunne leses av barn og unge betyr det ikke at ikke voksne også kan ha stor glede av dem. Som mange her i tråden nevner finnes det mye dybde i mange barnebøker, med lag som man kanskje ikke oppdager eller setter ordentlig pris på før man blir voksen.

Hvem skulle ellers ha skrevet dem ?

Anonymkode: cd787...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...