Gå til innhold

Hva får voksne egentlig ut av å lese barnebøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bøker som Harry Potter, Narnia og Miss Peregrine og øyas hemmelighet. Hva får voksne ut av disse ?

Hva er egentlig underholdene i barnebøker for voksne ?

Anonymkode: cd787...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare lest harry potter av de du nevner, men synes historien er kjempefin og underholdende. Spennende er de også. Likte også filmene. Av andre bøker leser jeg mye krim, er ikke så glad i romaner da jeg synes de er kjedelige.

Anonymkode: 36f0a...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mange tusen bøker, alt fra Shakespeare til Kafka, og elsker god litteratur. Harry Potter er likevel favorittbøker mine, og jeg har lest hver bok rundt 30 ganger. Historien er fantastisk, bøkene er godt skrevet, budskapet er oppløftende, karakterene er flerdimensjonale og interessante. Mest av alt elLer jeg hvordan Rowling syr sammen detaljene, og det merker man best når man har lest de flere ganger. Hvordan en liten bagatell som er nevnt i en bisetning i bok 2, blir kjempeviktig i bok 6, og hvordan hun har planlagt hele universet til hver minste detalj, inkl slektninger som ikke er nevnt i bøkene engang.

Jeg leser young adult når jeg trenger et avbrekk, det er rett og slett god underholdning. :)

Anonymkode: cdbfb...6ff

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt av bøker, også barnebøker som Alice in Wonderland, Charlie og sjokoladefabrikken, norske eventyr og hobbitten. Det gir meg veldig mye "å dukke inn i eventyrenes verden" har sterk fantasi og kan leve meg inn, det blir en sunn virkelighetsflukt fra en hard verden.

Leser også bøker for voksne og faglitteratur, men liker barnebøker best!:)

 

Min favoritt er Ole Brumm:hjerte:

Anonymkode: f666d...726

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser alt av bøker, også barnebøker som Alice in Wonderland, Charlie og sjokoladefabrikken, norske eventyr og hobbitten. Det gir meg veldig mye "å dukke inn i eventyrenes verden" har sterk fantasi og kan leve meg inn, det blir en sunn virkelighetsflukt fra en hard verden.

Leser også bøker for voksne og faglitteratur, men liker barnebøker best!:)

 

Min favoritt er Ole Brumm:hjerte:

Anonymkode: f666d...726

Hobbitten er ikke barnelitteratur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hobbitten er ikke barnelitteratur. 

Var visst ment som en barnebok.

:a034:

Anonymkode: f666d...726

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hobbitten er ikke barnelitteratur. 

Hobbiten.
Og jo, den ble skrevet som en barnebok. Den la imidlertid grunnlaget for Ringenes Herre, som er for voksne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anoia skrev:

Hobbiten.
Og jo, den ble skrevet som en barnebok. Den la imidlertid grunnlaget for Ringenes Herre, som er for voksne.

Hobbbiiittten eller Hobiten... eller Hobbitten...... det er ikke så himla nøye, alvene er det, trollene er det, og magien er det:hjerte:

Samler også på alt av pop up bøker, nettopp fått meg en Star Wars.... Liker også Elsa Beskows bøker.

Anonymkode: f666d...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hobbbiiittten eller Hobiten... eller Hobbitten...... det er ikke så himla nøye, alvene er det, trollene er det, og magien er det:hjerte:

Anonymkode: f666d...726

Som den språknerden jeg er synes jeg at det er fryktelig nøye, og det ville nok Tolkien synes også, i alle fall utifra alskens fotnoter og appendikser han har skrevet å dømme.

Men for all del, hver og en setter pris på verkene på sin måte :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg leste f.eks Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte for første gang som voksen. Er nesten litt skummelt å tenke på at hvis jeg hadde hatt samme fordommer mot barnebøker som noen har så hadde jeg gått glipp av de perlene! :hjerte:

Barnebøker kan ha kvalitet! De er som to forskjellige historier av og til, en overfladisk men også lærerik for barna, og en annen dypere for de voksne. Andre ganger er det barnebøker som de jeg nevnte som tar for seg viktige, vanskelige ting på en sånn barnevennlig måte som vi som voksne kanskje glemmer litt av og til.  Vi skal bruke så store ord, skrive så vanskelig og modent. Mem de viktigste tingene går på tvers av kjønn og rase, nasjon og også alder. BarnebøkeNei skriver om det så enkelt, men samtidig så nært, viktig, lærerikt og vakkert. 

Dette betyr ikke at alle barnebøker er kvalitet, men er de ikke verdt å ta en kikk på som voksen så ville jeg ikke anbefalt dem til barna mine heller egentlig. Hvorfor skal ikke de få kvalitet? Det er mer enn nok gode barnebøker. F.eks Roald Dahl og Astrid Lindgren. 

Harry Potter vokste jeg opp med, når jeg leser det igjen nå som voksen ser jeg virkelig "feilene" i de første bøkene, men de er jo nettopp skrevet for barn og ikke en voksen kvinne. Men historien og handlingene og universet har jo fremdeles evnen å fange meg. Og disse bøkene har også elementet av nostalgi og minner. Og historien passer mer og mer for voksne etter hvert. 

Jeg får mye ut av å lese barnebøker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anoia skrev:

Som den språknerden jeg er synes jeg at det er fryktelig nøye, og det ville nok Tolkien synes også, i alle fall utifra alskens fotnoter og appendikser han har skrevet å dømme.

Men for all del, hver og en setter pris på verkene på sin måte :)

My GAD, folk dør her i verden, respekterer da Tolkien fordet. 

men, forstår jo deg også.....:)

Anonymkode: f666d...726

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er gøy og gir meg glede. Jeg får litt den samme følelsen som da jeg var liten, og jeg kunne forsvinne inn i en magisk verden. Jeg liker også animerte filmer for barn, og får stor glede av det også. 

Mange bøker har jo mye ved seg som passer for voksne. Det blir en dobbelthet, som nevnt ovenfor her. Barn leser noe og de voksne noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anoia skrev:

Hobbiten.
Og jo, den ble skrevet som en barnebok. Den la imidlertid grunnlaget for Ringenes Herre, som er for voksne.

Skulle likt å se en 5 åring lese den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Skulle likt å se en 5 åring lese den. 

Bøker blir gjerne laget for ulike aldersgrupper, så Hobbiten var nok ikke ment for 5-åringer, men for eldre barn. 

Den er relativt lettlest så eldre barn kan fint lese den. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Percy Jackson av ordentlig barnebøker, og det har nok noe med at det var de bøkene som fikk i gang lesegleden min ordentlig. 

Ellers leser jeg massevis av young adult, og så og si bare fantasy, men det er ikke noe rart ettersom jeg faktisk er en ung voksen :PMen uansett så kommer jeg til å lese det så lenge jeg finner det underholdende og så lenge det vekker den herlige lesegleden. Helt greit at ikke alle leser samme sjangre tenker nå jeg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Peonjenta said:

Hobbitten er ikke barnelitteratur. 

Vet Wikipedia ikke er beste kilden til informasjon, men

 

Quote

The Hobbit, or There and Back Again is a children's fantasy novel by English author J. R. R. Tolkien. It was published on 21 September 1937 to wide critical acclaim, being nominated for the Carnegie Medal and awarded a prize from the New York Herald Tribune for best juvenile fiction. The book remains popular and is recognized as a classic in children's literature.

 

Anonymkode: a0f49...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Peonjenta skrev:

Skulle likt å se en 5 åring lese den. 

Nå kan vel de færreste 5 åringer lese. Uansett Hobbiten er barnelitteratur og Tolkien skrev det som en historie for barn. 

Og jeg tror nok at Tolkien vet hvem han skrev historien for det var tross alt han som skrev historien.

Anonymkode: cd787...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet Wikipedia ikke er beste kilden til informasjon, men

 

 

Anonymkode: a0f49...d4f

Så jeg ser myten om at wikipedia er en side med dårlig informasjon fremdels lever i beste velgående.. 

 

Anonymkode: cd787...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg ser myten om at wikipedia er en side med dårlig informasjon fremdels lever i beste velgående.. 

 

Anonymkode: cd787...105

Jepp, gjør det. Nettopp ferdig med studier, fikk refs av veileder og streng beskjed om å finne mer kredible kilder hver gang jeg snek inn Wikipedia i kildelisten på masteroppgaven. 

Anonymkode: a0f49...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...