Gå til innhold

øke forbrenning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan få økt forbrenning eller at overskuddslageret(fett) i kroppen skal ta fra fett lageret, slik at jeg kan gå ned 20 kilo. Det er iallfall målet, og jeg er villig til å gjøre hva som helst, så lenge det er riktig det jeg gjør. Og jeg regner med det er mange erfaringer og anbefalinger der ute. 

Er det viktigst å kjøpe joggesko, og løpe 15 minutter hverdag, eller bør jeg bruke tid på kostholdet ved å være på kjøkkenet i 2 timer. 

ps. jeg har ikke kone, men ønsker det.

Anonymkode: 20302...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går ned i vekt (tærer på fettvevet i kroppen) ved å ha et kaloriunderskudd over tid. Det betyr rett og slett "spis mindre, beveg deg mer". 

Hvor mye eller hva slags aktivitet du bedriver er uvesentlig, det samme er hvor lang tid du bruker på kjøkkenet. 

Det er lurt å spise sunt. Det er ingen spesifikke måter å gjøre dette på, du skal bare få i deg det du trenger av næring for å være opplagt og i godt humør. Du skal spise mindre, ikke for lite.

Du øker forbrenningen når du er i mer aktivitet, men det viktigste, i praksis, for vektnedgang, er at du ikke spiser for mye.

Hvis du vil være sikker på at du spiser nok, men ikke for mye, er det lurt å bruke en matvekt og en tjeneste som lar deg loggføre matinntak (og evt trening), det finnes mange gratis på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er bare min mening og det kan godt hende mange er uenig med meg som jeg har full forståelse for, men håper du/dere leser alt først.

Det er en selvfølge att man må redusere på kalori inntaket for å kunne gå ned i vekt. Men det veldig mange ikke vet er at kroppen din har ikke lyst til å gå ned i vekt. Det jeg mener med dette er at vi har flere forskjellige hormoner i kroppen som signaliserer med hypotalamus (en del av hjernen ansvarlig for føde & veskeinntaket ditt.), som er ansvarlig for hva som skjer med næringen vi får i oss. Diverse prosesser  iverksettes som gjør at du føler deg mer eller mindre sulten. For å la kroppen 'hente' ut og starte å forbrenne fett må man redusere nivået av Insulin hormonet.

Insulin sin jobb er å kommunisere med cellene du har i kroppen om de skal få energi fra maten du spiser eller lagret fett. Hver gang du spiser Karbohydrater eller store mengder protein så vil kroppen produsere mer Insulin, (fettprodukter har ingen påvirkning på Insulin). Dette vil da medføre att kroppen din ikke vil bruke fettvevet dit som energi, siden du får i deg mat. Når kroppen har produsert mye Insulin, så kommer et annet hormon inn i bildet, kalt Leptin. Dette er hormonet som sier i fra om du er mett eller ikke. Det som skjer med Leptin er at dette hormonet reduseres når du får høyere Insulin mengder. Dette vil da føre til at når du spiser DÅRLIGE karbohydrater (typ; lite fiber & sukkerprodukter.) så må det mye mer til for at du skal bli mett og du får lyst til å bare fortsette å spise konstant utover dagen. 

Selv om fett har mer kalorier i seg så utgjør dette ikke NOE respons på insulin, pluss at Leptin hormonet vil bli høyere.(Vil da si ifra til deg at du er mett.) Visst du allikevel hadde klart og fått i deg store mengder med kun fett, så kan kroppen din sette i gang prosesser for å forbrenne dette. Fett har blitt gjort til 'syndebukken' i epidemien når det egentlig, etter min mening; er sukker som er ansvarlig for dette. Det mat industrien har gjort som følge av dette er at de har laget 'lav-fett' produkter. Når fettet blir tatt bort fra produktet så vil også smaken bli vond. Da må de kompensere ved å legge til sukker eller 'søtstoffer' slik att produktet skal ha "den samme gode smaken, bare med mindre fett." Eller så ville ingen ha kjøpt disse produktene. Minst 70% av produkter i matbutikkene har tilsatt sukker (Tall hentet ut fra oversikt over USA, men antagelig noe i samme duren for Norge.)

Visst du følger det standard rådet som alle gir; "Spis litt mindre, beveg deg litt mer (og spis gjerne ofte for å ha en forbrenning.) så vil dette utgjøre at kroppen har store mengder Insulin utover dagen. Visst man da i tillegg reduserer på sitt daglige kaloribehov så vil hormonene i kroppen din begynne å signalisere med hjernen din at det er noe veldig unormalt som skjer. Da vil du føle deg svakere i musklene, ofte føle deg kald og generelt 'slapp' i hverdagen. Dette skjer da fordi kroppen din MÅ justere ned energibehovet ditt ved å skru ned på nødvendige funksjoner. 

Så hva kan man gjøre da for og faktisk redusere på fettmengden på kroppen? Reduser på Insulin hormonet.

 

En bra start er å redusere på brus, juice og godteri og legge til mer mat med fiber i kostholdet. Du kan også prøve 'Keto' dietten som vil la deg forbrenne fett hele tiden. Eller så kan du faktisk rett å slett faste. Alle tror dette er farlig men nyere studier viser at dette ikke er dårlig i hele tatt, SÅ LENGE DU HAR NOK FETT PÅ KROPPEN, IKKE FAST VISST DU HAR UNDER 10% FETT!!. Dette er det som kalles 'Intermittent fasting', hvor du kun drikker vann, te eller kaffe uten noe tilsatt. Mange tror også att man blir mer og mer sulten desto lengre man går uten mat men dette er feil, man merker nok bare på humøret att man blir mer 'gretten' og furt, fordi glukoselageret i leveren begynner å bli minimalt. Jeg selv synes det er for mye å sette seg inn i Keto dietten, siden det er så vanskelig å få tak i produkter med fett og ikke tilsatt sukker så jeg faster. Jeg selv har vært overvektig nesten hele livet mitt, men har nå fastet siden Juli 2017 daglig.  Og jeg har nådd idealvekten min ekstremt lett (gikk ned fra 83kg til 70kg på 2 måneder). Jeg går alt i fra 16-48 timer uten mat og jeg har latterlig mye energi i denne perioden til å takle hverdagen mye bedre. Har i tillegg bygget mye mer muskler og fått til bedre treningsøkter på tom mage. Jeg skal være ærlig å si att enkelte dager har jeg bare ekstremt lyst på å skeive ut noen ganger, og dette gjør jeg. Att jeg f. eks en helg spiser når som helst og hva enn jeg vil, men da kompenserer jeg med att jeg vannfaster i alt i fra 36-48timer som regel dagen(e) i etterkant.

Anbefaler deg sterkt å informere deg selv om før man eventuelt prøver å faste da dette vil være unormalt for kroppen din de første gangene. Noen bra kilder for dette er: Dr Jason fung, www.idmprogram.com sin 'blog' eller en youtube kanal kalt: What I've Learned. 

Lykke til!

Endret av xorze
Lagt til nødvendig informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...