Gå til innhold

Når bør man egentlig slanke seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er din mening? Bmi over 25? Når buksa strammer og du er over trivselvekta? 

Spør fordi jeg aldri har vært fornøyd med kroppen. Er normalt aktiv men spiser litt for mye på kvelden og spesielt i perioder jeg er stresset... men nødvendigvis gjør ikke en tynnere kropp oss mer lykkelig? Jeg veide 4 kilo minste i fjor Og fikk da kommentarer på at jeg var blitt så tynn. 

Jeg er 160 cm og bruker bukser med waist str 26, eller bukser i str 36 stort sett. Siden vekt og høyde er forbudt å oppgi☺ 

Anonymkode: 320e3...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes man burde slanke seg når man selv merker at vekten går utover livskvaliteten, enten gjennom fysiske plager eller at man får et dårligere selvbilde. Hvis vekten din er et hinder for at man skal nyte livet til det fulle vil jeg mene det er sunt å slanke seg. 

Om du burde slanke deg eller ikke er umulig å svare på utifra HI. Utifra opplysningene du gir så virker det jo ikke som du trenger det, men om du selv ønsker å være tynn så kan man jo ikke si at du ikke burde heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi er mangelfull måling, og en bukse kan man jo kjøpe for liten eller for stor. Man må gå inn i seg selv og virkelig kjenne etter - er det her jeg vil være? Og for mange gjelder det å holde den samme stabile vekten over lengre tid - har jeg plutselig gått opp? 

Jeg har forøvrig lagt på meg 5 kg det siste halvåret- kjenner det litt selv siden klærne strammer bittelitt mer, men andre folk ser det jo ikke, så. Ps: 36 / 26bukse er ganske så smalt, bare tenk på hvor langt under snittet du er. 

Anonymkode: 8bbe8...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke har flat mage lenger

Anonymkode: 06519...84a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vekten går ut over trivsel og fysisk/psykisk livskvalitet. Jeg har noen kilo for mye, men er stabil der, spiser relativt sunt og er aktiv - samtidig elsker jeg kroppen og formene mine. Gidder derfor ikke å sette himmel og jord i bevegelse for å miste de kiloene. Er man veldig overvektig og ikke liker seg selv, ikke trives, ikke vil møte folk og ikke vil gå ut fordi man synes man er for tykk - bør man vurdere å gå ned noen kilo. Ikke bare for utseende sin del, men også helsas del. 

Anonymkode: 790b8...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp en liten kilo i jula og er nå på "slankern". Det betyr for meg å ikke spise godteri og øke på med trening igjen. Har vært en inaktiv jul. På en joggetur brenner jeg fort 1000 kcal og greier ikke spise inn det, så skal se det går fort ned. Trives med flat mage mer enn jeg liker mat. 

Anonymkode: 464d1...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bmi er mangelfull måling, og en bukse kan man jo kjøpe for liten eller for stor. Man må gå inn i seg selv og virkelig kjenne etter - er det her jeg vil være? Og for mange gjelder det å holde den samme stabile vekten over lengre tid - har jeg plutselig gått opp? 

Jeg har forøvrig lagt på meg 5 kg det siste halvåret- kjenner det litt selv siden klærne strammer bittelitt mer, men andre folk ser det jo ikke, så. Ps: 36 / 26bukse er ganske så smalt, bare tenk på hvor langt under snittet du er. 

Anonymkode: 8bbe8...558

Når det er blitt vanlig å være overvektig sånn at snittet på bukser er ganske høyt så er det ingen trøst at det å bruke 36 i bukser er lite. Jeg holder meg til å være 34/36 altså. Det er svært flott å være slank. Elsker å være i god form også.

Anonymkode: 464d1...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri mener jeg. Dersom man veier for mye, og vil gjøre noe med det, da må man legge om livsstilen.

Anonymkode: 53fb1...fc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din mening? Bmi over 25? Når buksa strammer og du er over trivselvekta? 

Spør fordi jeg aldri har vært fornøyd med kroppen. Er normalt aktiv men spiser litt for mye på kvelden og spesielt i perioder jeg er stresset... men nødvendigvis gjør ikke en tynnere kropp oss mer lykkelig? Jeg veide 4 kilo minste i fjor Og fikk da kommentarer på at jeg var blitt så tynn. 

Jeg er 160 cm og bruker bukser med waist str 26, eller bukser i str 36 stort sett. Siden vekt og høyde er forbudt å oppgi☺ 

Anonymkode: 320e3...0cf

Jeg slanker meg når jeg veier mer enn idealvekta mi. I følge BMI er jeg innenfor normalen, men det hjelper ikke det spøtt når vekten fordeler seg på en måte jeg ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Burde" er individuelt. Min idealvekt er i nedre grense av normalen. Jeg spiser godt, men sunt og skeier ikke ut ofte. Gleden ved å spise godteri er for meg så kortvarig og flyktig og har ingenting med god livskvalitet å gjøre. Så jeg velger å la være og holde meg på den vekten jeg trives med. Jeg har prøvd å legge på meg litt, men følte meg miserabel på en høyere vekt.

Men andre tenker kanskje at å passe vekten og slanke seg bare er stress, feks en venninne som trives med et par kilo ekstra og virkelig koser seg og nyter livet med et kakestykke til kaffen noen ganger i uken. 

Så lenge man er sunn og frisk og vekten ikke er til hindring i å leve det livet man ønsker så "bør" man ikke slanke seg. 

Anonymkode: c74a1...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig når man nærmer seg 29-30 i bmi. Man MÅ ned i vekt når man bikker 35. Ellers kommer det an på hva man trives med. Jeg er pr. definisjon normalvektig men ønsker å gå ned litt til, for å føle meg vel.

Anonymkode: c6e82...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg  ønsker å gå ned i vekt 20 kg, men mangler kunnskap til å ta de riktige beslutningene fordi mange ting på besluttes på kjøkken benken, og dermed kommer jeg til kort når man skal tilberede mat som øker forbrenning på for mye magefett. Målet mitt jeg har satt er på 6 mnd, fokusert på at vektnedgang skal skje drastisk. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg  ønsker å gå ned i vekt 20 kg, men mangler kunnskap til å ta de riktige beslutningene fordi mange ting på besluttes på kjøkken benken, og dermed kommer jeg til kort når man skal tilberede mat som øker forbrenning på for mye magefett. Målet mitt jeg har satt er på 6 mnd, fokusert på at vektnedgang skal skje drastisk. 

Anonymkode: 24c56...709

Bruk en App så slipper du å tenkte på "kunnskap" og "riktige beslutninger" og "forbrenning av magefett". Spis det du liker av ren mat i mengder som tilsvarer det kcal nivået du vil legge deg på. Det er ikke så vanskelig, i hvert fall ikke i teorien. 

Anonymkode: b0bec...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg  ønsker å gå ned i vekt 20 kg, men mangler kunnskap til å ta de riktige beslutningene fordi mange ting på besluttes på kjøkken benken, og dermed kommer jeg til kort når man skal tilberede mat som øker forbrenning på for mye magefett. Målet mitt jeg har satt er på 6 mnd, fokusert på at vektnedgang skal skje drastisk. 

Anonymkode: 24c56...709

Det finnes ingen mat som øker forbrenning av magefett. Det finnes heller ingen trening som øker forbrenning av magefett. Det eneste som øker forbrenning er mosjon, og da vil man miste fett generelt over hele kroppen. Punktslanking er en myte. Hvis man trener sånn at man får økt muskelmasse vil også hvileforbrenningen øke fordi musklene trenger mer energi. Styrketrening gjør også at man faktisk har en høyere forbrenning flere dager i etterkant av treningen. 

Mat kan ikke øke eller redusere forbrenningen, men du må ha kunnskap om hva som er sunn og usunn mat og hvor mye mengder det er greit å spise. 

Anonymkode: 464d1...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk en App så slipper du å tenkte på "kunnskap" og "riktige beslutninger" og "forbrenning av magefett". Spis det du liker av ren mat i mengder som tilsvarer det kcal nivået du vil legge deg på. Det er ikke så vanskelig, i hvert fall ikke i teorien. 

Anonymkode: b0bec...6d0

app sier du? takk dessuten for svar. Mange utgaver av app, og alle appene koster jo. Ren mat sier, ja, det er jo nesten som man skal snakke rundt grøten. For min del trenger jeg konkrete ord, og definisjoner på ren mat. Kcal kan lyve veldig, fordi det er ikke mye kcal i sjokolade. Dermed kan man gå i en felle. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen mat som øker forbrenning av magefett. Det finnes heller ingen trening som øker forbrenning av magefett. Det eneste som øker forbrenning er mosjon, og da vil man miste fett generelt over hele kroppen. Punktslanking er en myte. Hvis man trener sånn at man får økt muskelmasse vil også hvileforbrenningen øke fordi musklene trenger mer energi. Styrketrening gjør også at man faktisk har en høyere forbrenning flere dager i etterkant av treningen. 

Mat kan ikke øke eller redusere forbrenningen, men du må ha kunnskap om hva som er sunn og usunn mat og hvor mye mengder det er greit å spise. 

Anonymkode: 464d1...41e

takk for utfyllende svar.

Jeg sporer av på matveien, for det er veldig mye kunnskap og veldig mange retter man skal forholde seg til.

Jeg ser det sånn at jeg må dessuten unngå ferdigretter. Men lage alt fra bunn av, ja, det er vel det dere definerer som sunn mat. 

Det er utallige oppskrifter man må slå i hjel med for å finne den rette røde snoren for å holde seg fokusert på slagplanen. Og det er slagplanen jeg trenger for å oppnå målet. Jeg har ikke andre som jeg kan snakke om vektreduksjon fordi mange har ikke interesse eller dem har iallfall ikke kunnskap. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

app sier du? takk dessuten for svar. Mange utgaver av app, og alle appene koster jo. Ren mat sier, ja, det er jo nesten som man skal snakke rundt grøten. For min del trenger jeg konkrete ord, og definisjoner på ren mat. Kcal kan lyve veldig, fordi det er ikke mye kcal i sjokolade. Dermed kan man gå i en felle. 

Anonymkode: 24c56...709

Det er mye kalorier i sjokolade jo!

http://www.kk.no/livstil/7-middager-under-500-kalorier-68094303

Anonymkode: 464d1...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for utfyllende svar.

Jeg sporer av på matveien, for det er veldig mye kunnskap og veldig mange retter man skal forholde seg til.

Jeg ser det sånn at jeg må dessuten unngå ferdigretter. Men lage alt fra bunn av, ja, det er vel det dere definerer som sunn mat. 

Det er utallige oppskrifter man må slå i hjel med for å finne den rette røde snoren for å holde seg fokusert på slagplanen. Og det er slagplanen jeg trenger for å oppnå målet. Jeg har ikke andre som jeg kan snakke om vektreduksjon fordi mange har ikke interesse eller dem har iallfall ikke kunnskap. 

Anonymkode: 24c56...709

Hva med å snakke med ernæringsfysiolog?

Mat fra bunnen er nødvendigvis ikke sunt. Fløtegratinerte poteter og saus er ikke sunt.

Du kan ta en laksefilet (eller skrei når det nå blir sesong for det) i ovnen i en smurt form (smurt i rapsolje) med salt og pepper. Så tar du frosne grønnsaker i en annen form med noen spiseskjeer olivenolje på. Så koker du en potet. Vipps så har du middag. Husk at det er 70 kcal i en ss olje så ikke overdriv oljeforbruket, men olivenolje er utrolig bra for kroppen vår. 

Lag hjemmelagde grovbrød og gjerne med havregryn så blir du mett leeenge. Jeg spiste to skiver hjemmelagde proteinbrød klokken 10 og var mett til klokken 17 for eksempel. 

Anonymkode: 464d1...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

app sier du? takk dessuten for svar. Mange utgaver av app, og alle appene koster jo. Ren mat sier, ja, det er jo nesten som man skal snakke rundt grøten. For min del trenger jeg konkrete ord, og definisjoner på ren mat. Kcal kan lyve veldig, fordi det er ikke mye kcal i sjokolade. Dermed kan man gå i en felle. 

Anonymkode: 24c56...709

På hvilken måte er det ikke mange kcal i sjokolade? 100 g sjokolade gir 400- 500 kcal, så dersom du f.eks. skal ned i vekt og er mann (av en eller annen grunn går jeg ut fra det) og skal ligge på la oss si 2200 kcal/ dag, så har plutselig den sjokoladeplata dratt avgårde med nesten en fjerdedel av den energien du skal tilføre kroppen i løpet av en dag. Det er ikke bare kalorier som avgjør om ting er sunne eller usunne, men det er greit å tenke at man vil ha mest mulig "valuta for pengene", dvs at når man skal ned i vekt og må ligge i kaloriunderskudd, så vil man ha mest mulig metthetsfølelse og næringsverdi pr.  kcal. Da er ikke sjokolade spesielt lurt. 200 g kyllingfilet stekt i littegrann fett gir f.eks. ca. 250 kcal. Dvs. at du kan spise 400 g kyllingfilet for like mange kcal som en liten sjokoladeplate. Hva tror du er best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye kalorier i sjokolade jo!

http://www.kk.no/livstil/7-middager-under-500-kalorier-68094303

Anonymkode: 464d1...41e

Nei, ikke i alle sammenhenger er det mye kalorierer, jeg har også sett det er lite kalorier i sjokolade, men så er fettet svært høy og sukker. Derfor kan det raskt bli misvisende når man henger seg veldig opp i kalorierer. Men primært ønsker jeg selvsagt å unngå sukker, for jeg vil ned i vekt, jeg vil ha en stram mage, fordi jeg vil høre kvinner si: så flott du er. Liker deg. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...