Gå til innhold

Måltidshjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg trenger hjelp. Etter en lang periode med stillesitting pga dødsfall i nær familie, flytting, ny jobb, totalsvikt fra nære venner osv osv så har jeg lagt utrolig mye på meg. Motivasjonen for trening er ikke tilstede, men trangen for å spise bedre er der. En plass må man jo starte, sant?

Jeg er en kvinne på 31. xx cm og (hold deg fast!!) 107 kg! 😞 missliker kroppen min så mye at jeg gråter hver dag. 

Kan noen hjelpe meg med en enkel men sunn kostholdplan, for å komme meg i gang?

 

takk ❤️

Anonymkode: ddfa4...84d

Innlegget er ryddet for opplysning om både høyde og vekt.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er trist å høre at du har hatt det så leit. Hvis du er deprimert eller har andre helseproblemer, må disse tas tak i - fastlegen er første instans.

Å sette opp en kostplan er ikke noe hokus pokus. Hvis du har gjennomført norsk grunnskole, vet du hva et sunt kosthold er. Du vet hvordan du kan finne kostholdsplaner på nett. Det som kan være forvirrende, er antakeligvis "kalorier", for alle som vil selge dietter, planer og tilskudd, trenger å gjøre kundene usikre sånn at de er avhengig av "hjelp". Siden jeg ikke har noen økonomisk interesse i dette, kan jeg fortelle deg hvordan det fungerer, men du kommer neppe til å like det (og det er også helt greit, for jeg er ikke avhengig av at du stoler på meg):

Vektnedgang er enkelt, men noe du må gjøre selv. Det betyr at du kan få hjelp, men du må ta tak selv. Å komme i gang er en ting, å fortsette er noe helt annet. Hvis du skal kunne fortsette å følge en plan, må den være tilpasset deg, dine behov, din timeplan, dine preferanser. Du er den som vet mest om akkurat dette, så du er den rette til å sette opp planen. Og selv med verdens beste plan må du være disiplinert nok til å følge den, for at den skal fungere.

Du trenger ikke å trene for å gå ned i vekt, men du må spise mindre og/eller bevege deg mer. Du kan spise hva du vil, men du må spise mindre. Du må redusere kaloriinntaket ditt, men ikke altfor mye. Hvis du kan gjøre det bare ved å redusere porsjoner og kutte ut spising mellom måltider, så er det det enkleste. I grunnen skal du kunne gå tilbake til vekta du hadde før, bare ved å gå tilbake til livsstilen du hadde før. Men noen ganger er det umulig, så du må finne en ny strategi, men da må du passe på at den ikke gjør det vanskeligere å holde vekta etterpå. Altfor mange går hardt ut, og på en smell. Vektmestring handler aller mest om å få orden på tanker og forestillinger, dernest om vaner og omgivelser. Du må sannsynligvis utfordre alt du tror du vet, hvordan du tenker om deg selv og andre, lære deg å spise på en mer hensiktsmessig måte, og tilpasse miljøet ditt og rutinene dine så de støtter opp om gode spisevaner.

Din nåværende vekt burde tillate deg å gå ned ca en kilo i uka, men det krever et daglig kaloriunderskudd på 1000. Hvis du vil ha bedre kontroll på kalorier inn og ut, anbefaler jeg myfitnesspal. Du får et kalorimål tilpasset deg, og en dagbok å logge matinntaket ditt, og evt trening. Du veier alt du spiser (og drikker) - pass på å sjekke alle databaseinnførsler (mange er feil eller ufullstendige eller tvetydige). Du veier deg jevnlig (jeg anbefaler daglig) og logger vekta di, og følger med på den over tid. Siden vekt svinger fra dag til dag, mye mer enn du kan forvente å miste på en uke, trenger du flere uker med korrekt matlogging og tålmodighet før du kan se en nedgang tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...