Gå til innhold

Sukkerkutt siden nyttår, magen bråker og krangler så j*vlig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir GAL av dette, har bare lyst til å legge meg ned å gråte! Tenkte ting skulle bli bedre, men med den forferdelige bråkete magen nå har jeg til og med unngått møter på jobb så langt i år.. 

Ja, det er så ille.... 

Har IBS, den delen er jeg ganske "kjent" med, men nå har jeg null kontroll hva som gir meg så inni h*lvetes mye luft i magen..  Og imorgen har jeg et møte jeg MÅ på.. 

Noen tips? Herregud, alt taes imot med stor takk! Jeg er så fortvilet... 

Gir noe av dette bråkete mage på permanent basis?: Nøtter (mandler, cashew, peanøtter), druer, eple, banan. Er vel det jeg har i meg når suget er som verst, men det er ikke hver dag engang, likevel bråker den like mye.. Spiser ikke noe ekstra grønt, det tåler jeg iallefall ikke med IBS. Fiberrik mat har jeg alltid spist uten problem. 

Takk om du orket å lese alt dette❤ Og om det er noen tips mot dette.. JATAKK .. 

Anonymkode: 042a4...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eple er en versting for magen!

Anonymkode: 2c3cc...547

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skikkelig vondt i magen av banan. 

Anonymkode: 1ee18...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får skikkelig vondt i magen av banan. 

Anonymkode: 1ee18...e7a

Jeg også! Trodde jeg var den eneste. Tomat og Banan, er jeg veldig glad i. Men kan ikke spise det uten å få vondt i magen. 

Anonymkode: a21e1...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt hva folk reagerer på, så hva ditt fordøyelsessystem ikke tåler, må du finne ut selv (eliminasjonsdiett).

Ellers kan du prøve ulike probiotika (kefir, Biola, Nycoplus Ferie etc).

Anonymkode: 87251...611

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha prøvd å kutte ut all frukten og prøve en og en sort for å finne ut hva som gir reaksjon. Selv får jeg vondt i magen av druer, spesielt grønne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis noe av det du spiser mer av som magen din ikke liker. Prøv å kutt ned på druer eller epler, eller frukt generelt. 

Anonymkode: 1039b...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nøtter, belgfruktet og frukt er jo kjent for å være vanskelig å fordøye, og nå har du tilsatt mer av alle tre i kostholdet ditt. Klart du merker det. Om det er permanent eller ikke er umulig å vite - det finner du bare ut the hard way. Og hvilke(n) som er verst for akkurat deg, finner du kun ut ved hjelp av eliminasjon. 

Anonymkode: 6066a...bf9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har jeg faktisk ikke tenkt på, eliminasjon altså. Var bra dere nevnte, er vel på tide å finne det ut nå som jeg må ha erstatning for snacksen/sjokoladen jeg pleide å ha i meg. 

Probiotika var heller ingen dum ide! Det skal jeg absolutt kjøpe meg.

Tusen takk for gode råd! Da har jeg en plass å starte iallefall :) ♡ 

-TS

Anonymkode: 042a4...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple og druer får jo "vanlige folk" også luft av - bare tenk på hvordan din sensitive IBS-mage reagerer. Ville heller spist en toppris eller annen sjokolade, enn å spise frukta faktisk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir GAL av dette, har bare lyst til å legge meg ned å gråte! Tenkte ting skulle bli bedre, men med den forferdelige bråkete magen nå har jeg til og med unngått møter på jobb så langt i år.. 

Ja, det er så ille.... 

Har IBS, den delen er jeg ganske "kjent" med, men nå har jeg null kontroll hva som gir meg så inni h*lvetes mye luft i magen..  Og imorgen har jeg et møte jeg MÅ på.. 

Noen tips? Herregud, alt taes imot med stor takk! Jeg er så fortvilet... 

Gir noe av dette bråkete mage på permanent basis?: Nøtter (mandler, cashew, peanøtter), druer, eple, banan. Er vel det jeg har i meg når suget er som verst, men det er ikke hver dag engang, likevel bråker den like mye.. Spiser ikke noe ekstra grønt, det tåler jeg iallefall ikke med IBS. Fiberrik mat har jeg alltid spist uten problem. 

Takk om du orket å lese alt dette❤ Og om det er noen tips mot dette.. JATAKK .. 

Anonymkode: 042a4...e6d

Men Herrefred da menneske! 

En bytter ALDRI diett brått med IBS. Aldri. Det du skal gjøre neste gang du ønsker bli sunn er å følge rådene til sanåmtlige kostholdseksperter der ute: bytte diett gradvis. Du skal regne 6 uker på kostholdsendring. Altså burde du satt i gang et løp som gjorde deg sukkerfri i medio februar. Det haster jo ikke: sukkerfri kan du være de neste 30 årene, liksom...

Gå tilbake til det du spiste før du la om. Så kutter du ett måltid til sunnalternativ per dag i to uker. De neste to ukene kutter du enda et måltid. Fortsett til du er i mål.

Anonymkode: 87925...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les deg opp på FODMAP. Epler og nøtter er ikke bra, og så vet du sikkert om at man bør unngå gluten/hvete og lactose.

Anonymkode: 7ec55...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer er kjent for å gi mye luft i magen, epler også...

Anonymkode: ad216...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har irritabel tarm, og får alltid problemer med magen hvis jeg spiser mye frukt. Får også problemer hvis jeg spiser frukt på tom mage. Hvis du ikke finner én spesifikk synder i listen av frukt du spiser, prøv å se om det blir bedre hvis du alltid passer på å spise frukt etter å ha spist noe annet.

Anonymkode: 2bd49...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis yoghurt naturell.

Anonymkode: 78110...f44

Om man ikke tåler laktose er dette et veldig dårlig råd! Ts, det du bør gjøre er å lese deg opp på lav fodmap diett. Du bør eliminere ALL høy fodmap fra kosten din, og være nøye med mengdebegrensning av andre matvarer. Etter noen uker, ca. 2-8 uker bør magen din være i OK form. Da skal du introdusere høy fodmap igjen. Har du råd bør du oppsøke ernæringsfysiolog da dette er litt innviklet å sette seg inn i. Før da kan du ta en titt på hva du har erstattet sukker med og se hva som er høy fodmap, så eliminerer du dem med en gang.

Anonymkode: 58cbc...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eple er en versting for magen!

Anonymkode: 2c3cc...547

Nei banan

Anonymkode: 98012...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har byttet ut en del ting med light-produkter kan det være grunnen. 

Ved overgang til ny diett burde du ta melkesyrebakterier som du kjøper på eksempelvis helsekost. 

Anonymkode: 98012...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...