Gå til innhold

Hvorfor/hvordan blir noen ekstremt feite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 8.1.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo bare snakke for min egen del. 

Jeg har alltid hatt et svært problematisk forhold til vekt og mat, og startet allerede i barndommen med å bruke mat som "makt" bl.a ovenfor foreldrene mine. Det var en måte å skape kontroll i egen hverdag hvor jeg generelt følte meg konstant utrygg. Samtidig er nesten alle i min familie/slekt sterkt overvektig og det var jeg veldig redd for å bli selv. Jeg ville være tynn, det viktigste i verden for meg. Så jeg utviklet anorexia allerede da jeg var 11 år og var syk frem til jeg ble 16 år, da endret det seg til bulimi. Det gikk så noen år og etter hvert ville jeg bli frisk. Jeg hadde (og har) ingen sultfølelse og ingen formening om hva som er et normalt kosthold eller normal mengde å spise. 

Men når en med bulimi slutter og kaste opp, men fortsatt overspiser.. Vel ja, da skjer det som måtte skje. Jeg la på meg veldig mye i løpet av få år og var oppe i 125 kg. Jeg overså det, var livredd for å endre det, ville ikke bli syk igjen, osv. MANGE unnskyldninger. Spiste ikke så store mengder egentlig, men mye godteri og potetgull som er min store synd. Jeg visste jeg var ekstremt overvektig, men jeg innså ikke hvor mye og jeg overså det glatt hver dag. Fortrengte det er vel rette ordlag. 

Jeg har i løpet av de siste årene gått drastisk ned i vekt, men det får jeg til kun dersom jeg holder meg på et strikt kalorifattig kosthold. Jeg spiser stort sett hva jeg vil så lenge jeg holder meg under så og så mange kalorier pr. dag. Men det er tøft og mat er jo min "trøst" i alt. Så jeg har hatt mange tilbakefall og da kryper vekta litt oppover, men de siste årene har jeg heldigvis klart å snu det i tide så jeg ikke ender opp med ekstremt overvekt igjen (men kun +5/10kg). 

Jeg har aldri vært en storspiser egentlig, så jeg kan leve på sjokolade en hel dag. Før jul hadde jeg en sprekk i ca to uker. Da var store sjokoladeplater på tilbud i alle butikker. Jeg spiste to - tre 200g plater HVER DAG. Hele dagen. Det blir en psykisk avhengighet. Man må bare ha noe i munnen hele tiden. Og det tankemønstret er vanskelig å snu. 

Anonymkode: 93278...2e0

Blir du ikke kvalm av å spise så mye sjokolade? Ikke frekt ment, forstår bare ikke at det går an.. Hadde spydd etter en halv en.

Anonymkode: ebfe4...ac8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Graviditetskilo som de ikke får av seg, gener, spiseforstyrrelser, overspising osv.

Anonymkode: 4d5ff...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du ikke kvalm av å spise så mye sjokolade? Ikke frekt ment, forstår bare ikke at det går an.. Hadde spydd etter en halv en.

Anonymkode: ebfe4...ac8

Jeg ser for meg at det går fint om man sprer det utover en hel dag, ikke spise noe annet og bare spiser ett par biter av gangen.. Jeg kunne fint levd på det liksom.. 

Anonymkode: ebaf0...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...