Gå til innhold

Meslingutbrudd i Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rammer det kun uvaksinerte folk? 

Anonymkode: 8b02f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor lenge det er siden du tok vaksinen. Man bør ta vaksine ca hvert tiende år for å friske opp. Jeg har ingen erfaring med meslinger, men vil tro det går litt på det. Og at det kan være lurt å holde seg unna en som er syk eller som kan være smittebærer

https://www.aftenposten.no/verden/i/p6A7Jo/Meslingutbrudd-i-Sverige

Endret av Millimani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, meslingutbrudd kan også oppstå i fullvaksinerte befolkninger:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8483623
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1646939/

E vaksinert person kan være opprinnelse til utbruddet: 
http://www.sciencemag.org/news/2014/04/measles-outbreak-traced-fully-vaccinated-patient-first-time

Anonymkode: 1683f...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk uten vaksine kan også få sykdommen. Barn som kun har 1 vaksine har litt større sjangse for å få den. Med 2 vaksiner under belte er du 97% sikret mot syndommen. Ca 3/100 folk som er vaksinert kan fortsatt bli smittet av sykdommen. Det er sjeldent, men det kan skje. Men jo flere som er vaksinert, jo vanskeligere vil det jo være å spre sykdommen.

I de fleste tilfeller så vil uvaksinerte folk som reiser, ta sykdommen med seg hjem og smitte andre som også ikke er vaksinert. 

Joda, som skrevet over, finnes det unntak, men som oftest er de som får sykdommen ikke vaksinert.

Anonymkode: 4bec0...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, meslingutbrudd kan også oppstå i fullvaksinerte befolkninger:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8483623
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1646939/

E vaksinert person kan være opprinnelse til utbruddet: 
http://www.sciencemag.org/news/2014/04/measles-outbreak-traced-fully-vaccinated-patient-first-time

Anonymkode: 1683f...c27

Det kan være lurt å forstå det man leser. Her dreier det seg om folk som er vaksinerte, men ikke har oppnådd tilfredsstillende immunisering. Dette støtter ikke påstanden din i det hele tatt. Vaksiner er ikke en av/på-knapp, men en "opplæringsmodul" til immunforsvaret. Noen ganger blir denne "instruksen" ikke riktig implementert i immunforsvaret. Ulike forhold kan bevirke at vaksinen ikke gir fullgod beskyttelse selv om den er gitt korrekt. Det du linker til, er studier som søker å undersøke hvorfor akkurat denne populasjonen opplevde en unormalt høy prosent av inadekvat immuniserte individer.

Det er ingen vaksiner som gir 100% beskyttelse.

Anonymkode: deee2...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være lurt å forstå det man leser. Her dreier det seg om folk som er vaksinerte, men ikke har oppnådd tilfredsstillende immunisering. Dette støtter ikke påstanden din i det hele tatt. Vaksiner er ikke en av/på-knapp, men en "opplæringsmodul" til immunforsvaret. Noen ganger blir denne "instruksen" ikke riktig implementert i immunforsvaret. Ulike forhold kan bevirke at vaksinen ikke gir fullgod beskyttelse selv om den er gitt korrekt. Det du linker til, er studier som søker å undersøke hvorfor akkurat denne populasjonen opplevde en unormalt høy prosent av inadekvat immuniserte individer.

Det er ingen vaksiner som gir 100% beskyttelse.

Anonymkode: deee2...597

Jeg forstår utmerket godt hva jeg leser takk. Og jeg er dritt lei av dine nedlatende personangrep i alle tråder du kommenterer i.

Og idiotiske selvmotsigelser som "Dette støtter ikke påstanden din i det hele tatt."  og likevel "Det er ingen vaksiner som gir 100% beskyttelse.". Måten du argumenterer på er jo helt fucked up!

Anonymkode: 1683f...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår utmerket godt hva jeg leser takk. Og jeg er dritt lei av dine nedlatende personangrep i alle tråder du kommenterer i.

Og idiotiske selvmotsigelser som "Dette støtter ikke påstanden din i det hele tatt."  og likevel "Det er ingen vaksiner som gir 100% beskyttelse.". Måten du argumenterer på er jo helt fucked up!

Anonymkode: 1683f...c27

Men de gjør jo ikke det, fordi du ikke forstår hvordan vaksiner fungerer. Du forsøker å understreke et poeng gjennom å vise til en kilde som sier noe annet enn det du hevder.

Anonymkode: deee2...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men de gjør jo ikke det, fordi du ikke forstår hvordan vaksiner fungerer. Du forsøker å understreke et poeng gjennom å vise til en kilde som sier noe annet enn det du hevder.

Anonymkode: deee2...597

Jeg hevder at vaksinerte kan bli smittet og stå for smitte. Jeg linker til kilder som viser at vaksinerte kan bli smittet og stå for smitte :daane:

Anonymkode: 1683f...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere som er vaksinert jo bedre blir flokkimmuniteten,  hvis flere ikke blir vaksinert vil dette gå utover de som er vaksinert... Derfor er flere bekymret når noen ikke vaksinerer barna sine-selv om ens egne barn er. 

Anonymkode: 2a9af...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hevder at vaksinerte kan bli smittet og stå for smitte. Jeg linker til kilder som viser at vaksinerte kan bli smittet og stå for smitte :daane:

Anonymkode: 1683f...c27

Du viser til en studie som er initiert fordi man finner et befolkningssegment som skulle være godt immunisert, men av en eller annen grunn ikke er det. hvis dette var vanlig, ville ikke disse undersøkelsene blitt gjort, fordi man så på smitten som en normalvariasjon. Det kan være mange grunner til at slike ting skjer, f.e ks. kan det være en hel vaksinebatch som er blitt galt behandlet, og derfor ikke fungerer, det kan være ulike helsetilstander i en befolkning som har gitt inadekvat immunrespons på vaksinen, det kan være at et stort antall vaksiner ikke er satt riktig, etc.

Linkene dine viser til unntak. Det er som å si at man er i risiko for gulfebersmitte i norge fordi du kan vise til noen isolerte tilfeller.

 

Jeg gjentar at du ikke forstår hva du leser, og at linkene dine ikke understøtter det du tror de gjør.

Anonymkode: deee2...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du viser til en studie som er initiert fordi man finner et befolkningssegment som skulle være godt immunisert, men av en eller annen grunn ikke er det. hvis dette var vanlig, ville ikke disse undersøkelsene blitt gjort, fordi man så på smitten som en normalvariasjon. Det kan være mange grunner til at slike ting skjer, f.e ks. kan det være en hel vaksinebatch som er blitt galt behandlet, og derfor ikke fungerer, det kan være ulike helsetilstander i en befolkning som har gitt inadekvat immunrespons på vaksinen, det kan være at et stort antall vaksiner ikke er satt riktig, etc.

Linkene dine viser til unntak. Det er som å si at man er i risiko for gulfebersmitte i norge fordi du kan vise til noen isolerte tilfeller.

 

Jeg gjentar at du ikke forstår hva du leser, og at linkene dine ikke understøtter det du tror de gjør.

Anonymkode: deee2...597

Nei, du bruker en hersketeknikk, og hersketeknikken går ut på at du ikke godtar noen av mine kilder uansett hvor de kommer fra.

Anonymkode: 1683f...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du bruker en hersketeknikk, og hersketeknikken går ut på at du ikke godtar noen av mine kilder uansett hvor de kommer fra.

Anonymkode: 1683f...c27

Og du har vel lært det av han her: https://www.nettavisen.no/nyheter/--jeg-ble-en-ekstremist/5171544.html

Anonymkode: 1683f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo flere som er vaksinert jo bedre blir flokkimmuniteten,  hvis flere ikke blir vaksinert vil dette gå utover de som er vaksinert... Derfor er flere bekymret når noen ikke vaksinerer barna sine-selv om ens egne barn er. 

Anonymkode: 2a9af...3c6

Hvordan kan det gå utover de som er vaksinert? Er det ikke nettopp derfor de tar vaksinen for å bli beskyttet mot sykdommen? Hvis vaksinen virker er det vel ingenting å være redd for?

Anonymkode: 89256...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det gå utover de som er vaksinert? Er det ikke nettopp derfor de tar vaksinen for å bli beskyttet mot sykdommen? Hvis vaksinen virker er det vel ingenting å være redd for?

Anonymkode: 89256...84e

3/100 som er vaksinert (2 ganger) vil kunne bli smittet. Vaksinen er desverre ikke 100% garanti.

Anonymkode: 4bec0...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du bruker en hersketeknikk, og hersketeknikken går ut på at du ikke godtar noen av mine kilder uansett hvor de kommer fra.

Anonymkode: 1683f...c27

Kan du ikke heller ta fatt på argumentene du har fått?

Kildene dine er fine, de. Det er bare at du tolker dem feil, og jeg har vist deg hvorfor. Det er ikke noen hersketeknikk å påpeke det.

Anonymkode: deee2...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.1.2018 den 13.36, Millimani skrev:

Kommer an på hvor lenge det er siden du tok vaksinen. Man bør ta vaksine ca hvert tiende år for å friske opp. Jeg har ingen erfaring med meslinger, men vil tro det går litt på det. Og at det kan være lurt å holde seg unna en som er syk eller som kan være smittebærer

https://www.aftenposten.no/verden/i/p6A7Jo/Meslingutbrudd-i-Sverige

Tok du alle vaksinene mot meslinger som barn, varer de resten av livet. De fleste nordmenn er det. Det er boostrix vaksinen man må ta hvert 10. år. meslinger inngår ikke i boostrix vaksinen. 

Anonymkode: 0db6d...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det gå utover de som er vaksinert? Er det ikke nettopp derfor de tar vaksinen for å bli beskyttet mot sykdommen? Hvis vaksinen virker er det vel ingenting å være redd for?

Anonymkode: 89256...84e

Flokkimmunitet eller flokkbeskyttelse er et begrep som benyttes innen immunologi for å beskrive effekten av massevaksinering.

I de fleste tilfeller vil en liten andel av befolkningen ikke være immune selv om det er etablert et velfungerende og akseptert vaksineprogram. Nyfødte barn vil ikke være vaksinerte ennå, mens andre ikke kan ta vaksinen grunnet alder, medfødte sykdommer, nedsatt immunforsvar eller lignende. I tillegg vil noen få av dem som vaksineres ikke bli immune fordi ingen vaksiner gir full immunitet hos 100 % av dem som vaksineres. Dersom mange nok vaksineres vil sykdommen ikke ha tilstrekkelig med individer som bærere av smitten, noe som gjør at de som ikke er immune heller ikke utsettes for smitte.[1] Fordi sykdommer smitter ytterst forskjellig vil det også være variasjon når det gjelder hvor stor andel av befolkningen som må vaksineres for å oppnå effektiv flokkimmunitet. De fleste sykdommer ligger i området 85 til 95 %.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet

Anonymkode: 2a9af...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2018 at 11:33 PM, AnonymBruker said:

Kan du ikke heller ta fatt på argumentene du har fått?

Kildene dine er fine, de. Det er bare at du tolker dem feil, og jeg har vist deg hvorfor. Det er ikke noen hersketeknikk å påpeke det.

Anonymkode: deee2...597

Nei jeg gjør ikke det, og grunnene dine til hvorfor er bare avledninger.

Anonymkode: 1683f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei jeg gjør ikke det, og grunnene dine til hvorfor er bare avledninger.

Anonymkode: 1683f...c27

Din mangel på motargumenter forteller mer enn det du skriver.

Anonymkode: deee2...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...