Gå til innhold

Skal slanke meg for første gang, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank og ikke tenkt noe særlig på hva jeg spiser. Aldri trent noe særlig bortsett fra å gå turer. Nå er jeg 30 år og har lagt på meg ca 10kg grunnet sykdom, medisiner og mye godteri. Jeg føler meg ikke vel i kroppen lenger og vil tilbake til min gamle vekt på 58kg. Så skal prøve å slanke meg for første gang i mitt liv! Er det noen som har noen tips eller råd på veien?

Anonymkode: 77b07...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viljestyrke.. eneste som teller.

kutt kalorier... finn kalorimengde du må ha i deg og kutt 500-1000 hver dag.. 

du må være beinhard. Trenger ikke nødvendigvis trene men lengre turer hver dag fungerer.. 

15 kg ned på meg siste 7 uker på dette men trener noe også

Anonymkode: a0161...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mye om disiplin. Man må lære seg nye vaner og holde seg til de. 

Anonymkode: 186fa...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn for å gi deg et godt svar hvor det ikke er mulig å utvikle en anoreksi pga lavt inntak; 

Rene produkter; kylling, cottage cheese, grønt, fisk etc. Det handler om at kroppen skal forbruke mer enn det du spiser. Det er også greit å finne ut hva din BMR ligger på og jobbe deg videre fra den. Ikke kutt frokost, ikke kutt lunsj og ikke kutt småmåltider. Enkelt å gå ned i vekt nå, men vanskelig ved et senere tidspunkt hvor du har fullstendig øddelagt kroppen pga en dårlig vektnedgang. Ta deg noen turer i løpet av uken, velg trapper og kutt ned på godteri. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dillyduzit said:

Sånn for å gi deg et godt svar hvor det ikke er mulig å utvikle en anoreksi pga lavt inntak; 

Rene produkter; kylling, cottage cheese, grønt, fisk etc. Det handler om at kroppen skal forbruke mer enn det du spiser. Det er også greit å finne ut hva din BMR ligger på og jobbe deg videre fra den. Ikke kutt frokost, ikke kutt lunsj og ikke kutt småmåltider. Enkelt å gå ned i vekt nå, men vanskelig ved et senere tidspunkt hvor du har fullstendig øddelagt kroppen pga en dårlig vektnedgang. Ta deg noen turer i løpet av uken, velg trapper og kutt ned på godteri. 

Hilsen dama med KG’s deiligste kropp! :nori::wow:

Anonymkode: 94333...b61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen dama med KG’s deiligste kropp! :nori::wow:

Anonymkode: 94333...b61

Å Neida du, bare opptatt av kosthold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hva du vil og ikke unngå noen matvarer. Vei alt du spiser og skriv ned hvor mye kcal du har spist.

Kjøkkenvekt/brevvekt+matvaretabellen+varedeklarasjon og du vil lett finne ut hvor mye du putter i deg. 

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp bruk denne kalkulatoren til en guide om hvor mye du bør ha hver dag. Så klart ikke nøyaktig men funker for de fleste.

Du trenger ikke å unngå goddis, bare redusere mengden. Jeg spiser sjokolade, goddis, is osv osv flere ganger i uken og går forsatt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned på brød, poteter, pasta og ris.. Og godteri! :-)

Anonymkode: 1409e...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ned noen kg til bryllupet mitt meldte jeg meg inn på vektklubben. (VG)  og så spiste jeg bare det de sa og trente litt ved siden av. Det var ikke noe problem å gå ned de kg, og var aldri sulten eller følte jeg manglet noe. Anbefaler vektklubben altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "slank deg" - gå tilbake til livsstilen du hadde før du ble syk, dvs kutt ned på godteriene og begynn å gå turer igjen. Regn med at det vil ta noe tid å komme tilbake til den gamle vekta, men du har ikke hastverk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha godteri i helger, ikke på ukedagene. Spis supper og salater 👍

Anonymkode: cd5af...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
1 minutt siden, Pringle skrev:

Ikke "slank deg" - gå tilbake til livsstilen du hadde før du ble syk, dvs kutt ned på godteriene og begynn å gå turer igjen. Regn med at det vil ta noe tid å komme tilbake til den gamle vekta, men du har ikke hastverk.

Kunne ikke vært mer enig.

Du har hatt alder på din side lenge, og når man bikker over til 30 går forbrenning ned og kilo kommer raskere på. Du har jo i dag en normal vekt, så det du må fokusere på er varig livsstilsendring og ikke slankekur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, dillyduzit said:

Å Neida du, bare opptatt av kosthold. 

Kommentaren var overhodet ikke relatert til ditt innlegg om kosthold :blomst:

Anonymkode: 94333...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommentaren var overhodet ikke relatert til ditt innlegg om kosthold :blomst:

Anonymkode: 94333...b61

Søtt

Anonymkode: ad7b1...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Jeg var kanskje litt uklar i åpningsinnlegget mitt. Jeg vil ikke gå på en slankekur hvor jeg sulter meg osv for å gå ned fortest mulig! Jeg vil sakte men sikkert nå min idealvekt og ha et kosthold som gjør at jeg blir værende der. Min bmi nå er 23,5. Så jeg er ikke feit som en her sa. Men jeg er vant til å veie rundt 58, og jeg savner å føle meg fin. Jeg vet at medisinene kan bremse vektnedgang noe, men jeg vil prøve likevel. Jeg bruker appen lifesum for å ha litt oversikt, samt kutter godterier i hverdagen. Vil det være nok tro? 

Ts

Anonymkode: 77b07...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle! Jeg var kanskje litt uklar i åpningsinnlegget mitt. Jeg vil ikke gå på en slankekur hvor jeg sulter meg osv for å gå ned fortest mulig! Jeg vil sakte men sikkert nå min idealvekt og ha et kosthold som gjør at jeg blir værende der. Min bmi nå er 23,5. Så jeg er ikke feit som en her sa. Men jeg er vant til å veie rundt 58, og jeg savner å føle meg fin. Jeg vet at medisinene kan bremse vektnedgang noe, men jeg vil prøve likevel. Jeg bruker appen lifesum for å ha litt oversikt, samt kutter godterier i hverdagen. Vil det være nok tro? 

Ts

Anonymkode: 77b07...582

Det høres ut som du har løsningen selv, TS. Ha også å minne at kilo kommer raskere på jo eldre du blir. Kutt ned på kaloririk snacks i hverdagene. Bytt ut brød med havregrøt og knekkebrød i det daglige. Knekkebrød med skinke/kokt egg, salat, paprika, tomat og gjerne litt avokado eller Cottage Cheese er mat som metter og som gir deg de næringsstoffene du behøver. To sånne knekkebrød med masse digg er både sunt og kalorifattig. Gode mellommåltider er gulrøtter og andre rå grønnsaker, bær/frukt med mager kesam og spekeskinke på flatbrød.

Det er nå du skal etablere gode og varige kostvaner. Flott at du ikke tenker slankekur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latteliggjøring og lite kalori- og matinntak, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...