Gå til innhold

Hva foretrekker du: sovesofa eller madrass på gulvet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Melis123

Jeg ville helst sovet på sofa, fordi jeg gjerne vil litt opp fra gulvet. Er pga angst for edderkopper. Vet at de kan klatre så høyt de vil, føler meg bare ekstra utrygg på gulvet🙈 skjønner at dette fremstår som litt underlig altså, men min stemme går uansett til sovesofaen, helt uavhengig av hvor hard den er😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sovesofa i kombinasjon med en 5cm tykk overmadrass gjør susen på gjesterommet her hos meg. Jeg har sovesofaen som heter "Friheten" fra IKEA. Den har sjeselong som kan åpnes for å lagre ting nedi, hvor jeg oppbevarer en "Tuddal" overmadrass på 140x200, samme størrelse som sofaen utslått. Da blir det litt som en vanlig seng, og gjestene synes den er bra å ligge på, men jeg vet jo ikke om de mener det eller bare sier det for å være høflige :-) Jeg har prøveligget den, men har ikke prøvd å overnatte på den selv. Men jeg synes den virker jevn og bra med overmadrassen.

Ellers når det kommer til mine preferanser så spiller det ikke stor rolle om det er madrass, sofa eller seng. Jeg har min egen madrass som jeg har pleid å ha med på besøk til folk som ikke har gode overnattingsmuligheter. Det går fint så lenge det ikke er gulvvarme der jeg ligger, da blir det forferdelig varmt. Ellers går sofa fint så lenge det ikke er skinnsofa. Det må være tøy, og så må den være lang nok til at jeg kan ligge helt utstrakt uten at bena tar borti armlenet.

Anonymkode: ab1fa...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker en tre meter lang seng i stua. 

Anonymkode: 122ed...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sovesofa fra Ikea med ganske tykk overmadrass. Jeg foretrekker også selv sovesofa foran madrass på gulvet, da det ofte er kaldt å ligge så lavt. Dessuten er det ikke så mange som har så gode madrasser at de er noe bedre enn en sovesofa. Aberet hos oss er at overmadrassen vi har ikke er så god. Det er en Ikea-variant som virket veldig god da vi kjøpte den, men etter å ha testet den selv er den ikke optimal. Vår sofa har en sjeselong med lagerplass i, så det er lettvint å pakke bort overmadrassen.

Anonymkode: 992b7...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Jolen77 skrev:

Har også lurt på å ha en oppblåsbar dobbel madrass som ekstra gjesteseng. Disse er ganske høy også. 

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/luftmadrasser/gjesteseng-velour-durabeam-b152xl203xh46

Oppblåsbare madrasser ser alltid bedre ut enn det de er i virkeligheten. Problemet er at de synker ned f.eks. ved hoften og skulderen der man ligger med mest vekt og press nedover, akkurat der du helst trenger mest støtte. Der støtten trengs minst, f.eks. ved bena, tyter madrassen heller oppover. Man blir liggende ujevnt og ukomfortabelt med svai i rtggen og våkner gjerne med kink i både nakke og rygg. Hvis de er ordentlig blåst opp så går det fint en stund, men min erfaring er at luften siver ut sakte men sikkert selv om det ikke egentlig er hull i de. 

Noen isolerer dessuten dårlig under slik at all kroppsvarmen forsvinner ut i luften inni madrassen og blir nedkjølt slik at man blir kald under. Så man har bare varmeisolasjon fra dynen over seg og ingenting under.

Jeg gir luftmadrasser strykkarakter med tanke på komfort. De egner seg kun til campingturer o.l. der vekt og plass er viktig, kun fordi de er bedre enn ingenting. Da foretrekker jeg faktisk heller å ligge på en sånn tynn madrass fra en sammenleggbar seng, men rett på gulvet uten ramme. Når de er sammenrullet er de både lettere og tar mindre plass enn en luftmadrass.

Ta heller luftmadrassen med på badetur. Da vil alle misunne deg der du flyter rundt og soler deg på madrassen. Er du handy kan du kanskje bygge om luftpumpen og bruke den som en liten båtmotor, så slipper du til og med å padle. :-)

Anonymkode: ab1fa...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært camping ferie i en uke og sovet på en slik oppblåsbar velour madrass (en litt kjipere utgave enn den jeg linket til) og vi sov godt til tross for dårlig rygg. Det er innebygd elektrisk oppblåsing så det er er enkelt å ha den helt fylt med luft hver kveld. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovesofa, litt av samme grunn som @Melis123. Ofte er gjestrom i kjelleren og jeg er litt skeptisk til hva som kan kravle rundt på gulvene i nattens mulm og mørke. Foretrekker derfor å sove litt over gulvnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativene er vanlig madrass, sovesofa eller oppblåsbar madrass, ville jeg foretrukket vanlig madrass. Oppblåsbar madrass, og særlig dobbel, er det desidert dårligste av de tre alternativene. Som AB over her sier har de liten støtte og kroppsvarmen «forsvinner». I tillegg: hvis dere er to stykker på den madrassen, vil dere til enhver tid kjenne den andres minste bevegelse. Spesielt ille er dette hvis det er en viss vektforskjell mellom de to som deler madrass. Hver gang den tyngste snur seg, vil den letteste sprette rundt som en liten ball. Det kan sammenliknes med slik man ser når flere barn leker sammen på en trampoline. Man sover ikke videre godt sammen på en slik madrass. 

Anonymkode: 6ca87...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre, så jeg ville gjort det dere selv ønsker.

Har ikke noe problem med å sove på madrass på gulvet, gjør alltid det når jeg er på besøk hos foreldrene mine. Hos et vennepar har de verken sovesofa eller madrass, så da har de bare lagt på et laken oppå sofaen og fjernet ryggputene. Funket fint det også. Men nå er jeg slik som kan sove hvor som helst egentlig, kan fint sove på gulvet liksom :fnise: 

Anonymkode: d0de1...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.1.2018 at 5:29 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar! Virker som om de fleste foretrekker madrasser, noe jeg gjør selv også. Da går vi for det! 😊

TS

Anonymkode: 2ebd1...4a3

Ville foretrukket madrass på gulvet. Har selv erfart å ligge på dårlig sovesofa, det går for en natt men ikke mer. Jeg har en sovesofa i stua, den kostet cirka 15.000 (nedsatt pris), og er ikke noe jeg ville kjøpt i dag hvis jeg ikke hadde daglig behov for den selv da jeg kjøpte den. Som sagt, ikke noe jeg ville betalt for nå når jeg har soverom, men er glad for at jeg har den når jeg har overnattingsbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker det som er best å sove på. 

Men dere må jo se på hva som er praktisk for dere. Vi har valgt å ha sovesofa på gjesterommet, til tross for at madrass nok hadde vært langt mer behagelig. Men vi har ikke lyst til å bruke opp all plassen på rommet når vi har overnattingsgjester 2-3 ganger i året max. Vi brukes rommet ellers til å tørke klær på, ungene leker der, osv, og da er det dumt å ha ting som tar opp hele plassen. 

Anonymkode: 6e0ae...c4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.1.2018 den 1.20, Melis123 skrev:

Jeg ville helst sovet på sofa, fordi jeg gjerne vil litt opp fra gulvet. Er pga angst for edderkopper. Vet at de kan klatre så høyt de vil, føler meg bare ekstra utrygg på gulvet🙈 skjønner at dette fremstår som litt underlig altså, men min stemme går uansett til sovesofaen, helt uavhengig av hvor hard den er😄

Haha, samme her. Føler det er bedre å komme litt opp fra gulvet pga edderkopper. Sikkert en rar tankegang, men jeg tåler å ligge på en hard sovesofa en natt uten å knekke ryggen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes skikkelige sovesofaer, men de er dyre. Bed inside fra Hovden med den tykkeste fjærmadrassen (og gjerne en god overmadrass) er bra. Der kan du også få "bed in box". Ellers finnes det jo artige løsninger for "skapsenger" også. Jeg foretrekker å sove godt, hvordan det nå måtte være. 

 

Anonymkode: 06ee4...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...