Gå til innhold

Vaske fuger/fliser som er umulige å få rene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fliser på kjøkkenet (på gulvet), og de har ikke blitt vasket skikkelig på 10 år. Usikker på hvilke type fliser de er, men de er ikke slike blanke baderomsfliser - disse er mer av det matte slaget. Særlig fugene ser så fæle ut, og jeg aner ikke hvordan jeg kan få dem rene! Er det noe spesielt flisemiddel som kan brukes? Jeg har dampvasker, og selv om dampvaskeren tar alle slags inngrodde flekker jeg finner på gulvet / i fugene så ser likevel ikke fugene bra ut!

Trenger noen skikkelige tips, noen som vet om noe?

Anonymkode: 6799f...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk tips om å bruke sitron. Eva så kan fugene males. 

Anonymkode: df99d...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugepenn er løsningen.

Velg nogenlunde samme farge som fugene du har, eller en nyanse mørkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oppgitt78 said:

Fugepenn er løsningen.

Velg nogenlunde samme farge som fugene du har, eller en nyanse mørkere.

Men da dekker jeg jo bare over problemet, og slikt slites vel også uansett ned etter noen måneder?

Anonymkode: 6799f...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da dekker jeg jo bare over problemet, og slikt slites vel også uansett ned etter noen måneder?

Anonymkode: 6799f...2bb

Hvis fugene er så begrodd at du ikke klarer å skrubbe de rene, eller hvis det er sølt ymse mat/fett som har trukket ned i fugen, så har du nesten ikke så mange alternativer igjen.. 

En del flis er utsatt for å bli stygge ved bruk av veldig sterke vaskemidler, og fugene blir gjerne også mer porøse ved bruk av f.eks. syre. Da kommer problemet raskere tilbake..

Hvis du har tenkt å ha gulvet i mange år til, så kan det være verdt å vurdere å fuge det på nytt (bruk da epoxybasert fugemasse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sprayer med Klorin-spray og gnukker med en gammel tannbørste. Da blir de hvite og fine. 

Anonymkode: d40a7...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google "2 clean". Det er FANTASTISK! Kan ikke brukes på alle overflater, for det er temmelig sterkt. Men jeg brukte det på fug, og det funket som bare det. Og når det har blitt rent, så impregnerer du fugene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tannbørste+drill :)

Anonymkode: 1e6a2...d68

Da vil det sannsynligvis være bedre å investere i en negerkuse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fliser på kjøkkenet (på gulvet), og de har ikke blitt vasket skikkelig på 10 år. Usikker på hvilke type fliser de er, men de er ikke slike blanke baderomsfliser - disse er mer av det matte slaget. Særlig fugene ser så fæle ut, og jeg aner ikke hvordan jeg kan få dem rene! Er det noe spesielt flisemiddel som kan brukes? Jeg har dampvasker, og selv om dampvaskeren tar alle slags inngrodde flekker jeg finner på gulvet / i fugene så ser likevel ikke fugene bra ut!

Trenger noen skikkelige tips, noen som vet om noe?

Anonymkode: 6799f...2bb

Tannkrem og tannbørste, funker best!

Anonymkode: 74aef...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...