Gå til innhold

Har HM gjort størrelsene større?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stadig vekk dukker det opp saker der litt chubby damer klager på kleskjedene fordi klærne er for små osv. Men nå lurer jeg på om det er slik at HM har gjort størrelsene større?? Handler svært lite på HM, men kjøpte en ny underdel i går, i samme størrelse som jeg tidligere har gjort. Og den er seriøst alt for stor. Mannen kjøpte en t-skjorte for litt siden, en basic t-skjorte han kjøper 10 av i året og alltid har kjøpt i S. Denne var også alt for stor.

Er dette tilfeldig, eller har faktisk HM bukket under for presset og gjort størrelsene større? :sjokkert:

Anonymkode: 2f374...be0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke enig ... prøvde en kjole for litt siden i min størrelse (38-40) og fikk den ikke ver hodet engang ... samme med STRETCH-buksene. :( 

Anonymkode: b8af3...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du har ett poeng der altså. Jeg har alltid brukt størrelse M i topper og L i bukser, men nå må jeg ha str S i topper og str M i bukser når jeg handler på H&M. Det virker sannsynlig at de har gjort noe med størrelsene sine, jeg er ganske høy og slank så ser ingen grunn til at jeg skal ha gått ned i vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig ... prøvde en kjole for litt siden i min størrelse (38-40) og fikk den ikke ver hodet engang ... samme med STRETCH-buksene. :( 

Anonymkode: b8af3...ea6

Såpass ja. Handler som sagt nesten aldri på HM lenger, men siden vi nå har vært "utsatt" for dette ved begge de to siste kjøpene begynner jeg jo å lure. 

3 minutter siden, Aloe_Vera skrev:

Lurer på om du har ett poeng der altså. Jeg har alltid brukt størrelse M i topper og L i bukser, men nå må jeg ha str S i topper og str M i bukser når jeg handler på H&M. Det virker sannsynlig at de har gjort noe med størrelsene sine, jeg er ganske høy og slank så ser ingen grunn til at jeg skal ha gått ned i vekt.

Ingen av oss har gått noe ned i vekt heller (er isåfall motsatt vei :flau:).

Utrolig teit dersom de har gjort dette. Jeg føler meg jo ikke noe slankere, er mer irritert over at jeg nå har kjøpt ting som ikke kommer til å bli brukt.

Anonymkode: 2f374...be0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett på størrelsestabellen og de har økt med 2 cm iløpet av de siste 2 årene. Størrelsene øker med befolkningen..

Anonymkode: 2cf8e...af5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har sett på størrelsestabellen og de har økt med 2 cm iløpet av de siste 2 årene. Størrelsene øker med befolkningen..

Anonymkode: 2cf8e...af5

Tragisk! 

Det er ikke meningen å være stygg og frekk, men jeg syntes IKKE man skal legge opp til at det er ok å være feit. Det er jo nettopp det HM gjør nå som de øker størrelsene slik. 
Tydelig at krenkekoret vant :( 

Anonymkode: 2f374...be0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid brukt XS eller S. Nå har jeg lagt på meg ca 10 kg og bruker fortsatt S. Jeg burde brukt M nå. Så noe har skjedd. 

Anonymkode: 3a41d...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fryktelig irriterende. Jeg bruker mellom XS og S, litt avhengig av plagget. Skjørt som skal gå i midjen må jeg for eksmepel ha XS i, men mange av disse sitter jo også løse rundt livet. Altså flere cm for løse, så jeg må sy de inn. Jeg er ganske smal, men ikke noe ekstremt...

Anonymkode: 29121...7a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er blitt mindre. Jeg bruker 42/44 i andre butikker eller hvis jeg bestiller fra nett. Hos hm må jeg bruke 46 som regel. Det har blitt sånn de siste tre årene kun i den butikken.

Anonymkode: 8096b...e86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tragisk! 

Det er ikke meningen å være stygg og frekk, men jeg syntes IKKE man skal legge opp til at det er ok å være feit. Det er jo nettopp det HM gjør nå som de øker størrelsene slik. 
Tydelig at krenkekoret vant :( 

Anonymkode: 2f374...be0

Det kalles gjerne vanity sizing. (Man er mer tilbøyelig til å kjøpe et plagg dersom man føler seg bra, å passe inn i minst mulig størrelse er tydeligvis det som gjelder for kvinner. (Jfr "size zero". Hvem vil være et null, sier nå jeg..)).

Jeg har endel vintageklær, og en engelsk størrelse 14 fra 60-tallet tilsvarer en dagens 10 (en norsk small/36/38).  Folk har blitt større, og ikke nødvendigvis bare feitere.

 

Anonymkode: 2cf8e...af5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles gjerne vanity sizing. (Man er mer tilbøyelig til å kjøpe et plagg dersom man føler seg bra, å passe inn i minst mulig størrelse er tydeligvis det som gjelder for kvinner. (Jfr "size zero". Hvem vil være et null, sier nå jeg..)).

Jeg har endel vintageklær, og en engelsk størrelse 14 fra 60-tallet tilsvarer en dagens 10 (en norsk small/36/38).  Folk har blitt større, og ikke nødvendigvis bare feitere.

 

Anonymkode: 2cf8e...af5

At man har blitt større annet enn feitere er en ting. Men de siste årene er det fett som har kommet på kroppene i den vestlige verden. 

Og ja, mange føler seg sikkert bedre av å passe en M og ikke en L. Men det er jo bare å lure seg selv. Jeg husker en gang i USA. Skulle prøve noen kjoler og tok med alle i str S som jeg bruker i kjoler. Alle var for store. Og det var bare utrolig irriterende. Og det er tragisk at man skal lure seg selv til å tro man er mindre enn man egentlig er. Er man 165 cm og veier 85 kg, så er man ikke noe sunnere dersom man plutselig kan bruke en kles størrelse eller to mindre enn tidligere (uten at kroppen er endret).

Jeg syntes det er ekstremt dumt å skulle legge til rette for fedme. For det er det de underforstått gjør. De sier det er greit at man blir større. 

Anonymkode: 2f374...be0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt for meg med HM. Alltid brukt M og S, nå må jeg ha XS i topper og noe S. Ikke gått ned i vekt, faktisk gått litt opp.

Anonymkode: bca23...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fryktelig irriterende. Jeg bruker mellom XS og S, litt avhengig av plagget. Skjørt som skal gå i midjen må jeg for eksmepel ha XS i, men mange av disse sitter jo også løse rundt livet. Altså flere cm for løse, så jeg må sy de inn. Jeg er ganske smal, men ikke noe ekstremt...

Anonymkode: 29121...7a1

Ja samme her. Mange er den minste størrelsen for stor. Jeg har hvertfall inntrykk av at klær blir større, for jeg har ikke forandret meg på mange år. Eller så er det bare en veldig lang trend med at klær skal være "Oversize". 

Ser jo at noen butikker har startet med å innføre xxs og str 32 da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper lite om størrelsene går opp ett par cm da de ikke alltid fører mere enn XS-L eller 32-42. Hva med den største størrelsen XL/44/46. Se på varelappen. Den største står ikke der en gang, fordi de rett og slett har fjernet den fra mange plagg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig kjedelig for jeg kan ikke kjøpe bukser som er små nok der. Kunne det før, men nå er alt for stort... det eneste stedet jeg finner bukser som faktisk passer er på Bikbok, og det er litt kjipt når jeg er 30 år:/ 

Anonymkode: 94708...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig kjedelig for jeg kan ikke kjøpe bukser som er små nok der. Kunne det før, men nå er alt for stort... det eneste stedet jeg finner bukser som faktisk passer er på Bikbok, og det er litt kjipt når jeg er 30 år:/ 

Anonymkode: 94708...892

Du har også Zara og Mango. De er små spanske merker...

og Oasis er smått. 

Endret av Wonders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pinar skrev:

Ja samme her. Mange er den minste størrelsen for stor. Jeg har hvertfall inntrykk av at klær blir større, for jeg har ikke forandret meg på mange år. Eller så er det bare en veldig lang trend med at klær skal være "Oversize". 

Ser jo at noen butikker har startet med å innføre xxs og str 32 da. 

Har også lagt merke til det. Om 10 år har vi plutselig xxxxxs :fnise: 

Men synes det er litt trist, ofte jeg finner kjempefine kjoler, men de passer jo aldri, henger bare løst på meg, og da snakker jeg om kjoler som skal sitte i livet. Kan bare kjøpe kjoler som kan knytes rundt livet med bånd...

Anonymkode: 29121...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig ... prøvde en kjole for litt siden i min størrelse (38-40) og fikk den ikke ver hodet engang ... samme med STRETCH-buksene. :( 

Anonymkode: b8af3...ea6

Syns det er vanskelig å få stretchbukser over hodet, uansett hvilket merke det dreier seg om jeg. 😂

Anonymkode: 82ecc...617

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man har blitt større annet enn feitere er en ting. Men de siste årene er det fett som har kommet på kroppene i den vestlige verden. 

Og ja, mange føler seg sikkert bedre av å passe en M og ikke en L. Men det er jo bare å lure seg selv. Jeg husker en gang i USA. Skulle prøve noen kjoler og tok med alle i str S som jeg bruker i kjoler. Alle var for store. Og det var bare utrolig irriterende. Og det er tragisk at man skal lure seg selv til å tro man er mindre enn man egentlig er. Er man 165 cm og veier 85 kg, så er man ikke noe sunnere dersom man plutselig kan bruke en kles størrelse eller to mindre enn tidligere (uten at kroppen er endret).

Jeg syntes det er ekstremt dumt å skulle legge til rette for fedme. For det er det de underforstått gjør. De sier det er greit at man blir større. 

Anonymkode: 2f374...be0

Det kan nok kalles både dumt og tragisk, men verden vil bedras og folk vil tjene penger. Sånn er det bare. 

 

 

 

Anonymkode: 2cf8e...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...