Gå til innhold

Hvordan klarer folk å holde bryllupsfeiring med ca.60 gjester for under 100.000 kr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde bryllup til under 50 000,- , og det inkluderer alt fra kjole, sminke og mat til lokaler og slikt. Vi var ca 60 gjester. mine tips:

- Sett opp et detaljert budsjett over hva dere ser for dere å bruke på ulike poster. Vær forberedt på å gjøre noen harde prioriteringer, men samtidig sett av penger der dere ønsker å bruke litt mer.

- Dropp alkoholen. Det gjorde vi, uten at det var et kjipt bryllup av den grunn.

- Be venner og familie om hjelp til helt spesifikke ting, som å lage bordkort og program (hvis dere har noen kjentfolk som er gode på designprogrammer f.eks.), sminke, hår, kaker osv. Jeg opplevde det som at folk stilte velvillig opp, og at folk hadde et litt mer eierskap/følte seg mer delaktig i feiringen.

- Ha et lokale der du ikke er nødt til å ha catering gjennom dem. Vi bestilte koldtbord (både varm og kald mat), det var godt under 1000 kr pr. pers. Det fine med koldtbord er at man mingler litt mer enn når man blir servert maten. Fint for både meg og mannen, som har litt angst for å sitte stille og kjede oss :-D

- Kjøp kjole brukt, evt. ikke bruk 20 000,- på kjole. Jeg kjøpte min på e-bay (det er en sjanse å ta akkurat det der, men jeg ble fornøyd i alle fall).

Og så: Ikke vær redd for hva folk skal tenke om bryllupet deres. Det er IKKE mengden penger brukt på feiringen som avgjør om det var en hyggelig feiring eller ikke. Folk er der for å feire dagen deres, uansett om det vil si en hyttetur med lapskaus eller overdådig 6-retters med gratis alkohol. Så sjansen er stor for at det blir hyggelig uansett. Jeg støtter helt og holdent det å ikke bruke en himla stor sum penger på en dag i livet. Det er ekteskapet og hele livet sammen som er det viktige.

Lykke til med planleggingen!

Anonymkode: 13195...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spar inn på ikke å ha fri bar, blir som regel en tidlig avslutning og labrere stemning uten fri bar

Anonymkode: a7053...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 18.46, BeanB skrev:

 

Skal du gi gave-esker til gjestene, bestill de fra eBay, og lag karameller el å putt oppi. Det får du for under 200;- til 70 gjester.

 

 

 

 

 

Beklager. Men her prøvde TS å spørre om hvordan holde et budsjett innunder en sum. Og du tipser om "gave-esker" til gjestene?????

Det er overhodet ikke normalt her i Norge å gi "gaver" til gjestene. Det er noe "ny-tull-greier" fra diverse amerikanske brude-tv-programmer. 

Jeg har fått såkalte "ny-tull-greier-gaver" i de to siste bryllupene jeg har vært i. Og bare følt dyp medynk med brudeparet fordi de har tullet bort en masse penger på sjokoladegreier i matchende papir. Sikker helt supert i en bursdag for en tiår gammel jente. Men i et bryllup med voksne gjester? Nei. Bare nei. 

Jeg er voksen og trenger ikke "godteri" i en bryllupsfest med treretters mat med drikke. Og der er det også dessert. Og kaker. Så fortell meg: Hva f....  skal man med ekstra (dyr) sjokolade i tillegg? 

Beklager avsporing. 

Men TS, det første du skal gjøre for å holde budsjettet: Drit i alle disse "ny-tull-greiene" fra amerikanske TV-programmer. 

Anonymkode: 605f4...3d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. Men her prøvde TS å spørre om hvordan holde et budsjett innunder en sum. Og du tipser om "gave-esker" til gjestene?????

Det er overhodet ikke normalt her i Norge å gi "gaver" til gjestene. Det er noe "ny-tull-greier" fra diverse amerikanske brude-tv-programmer. 

Jeg har fått såkalte "ny-tull-greier-gaver" i de to siste bryllupene jeg har vært i. Og bare følt dyp medynk med brudeparet fordi de har tullet bort en masse penger på sjokoladegreier i matchende papir. Sikker helt supert i en bursdag for en tiår gammel jente. Men i et bryllup med voksne gjester? Nei. Bare nei. 

Jeg er voksen og trenger ikke "godteri" i en bryllupsfest med treretters mat med drikke. Og der er det også dessert. Og kaker. Så fortell meg: Hva f....  skal man med ekstra (dyr) sjokolade i tillegg? 

Beklager avsporing. 

Men TS, det første du skal gjøre for å holde budsjettet: Drit i alle disse "ny-tull-greiene" fra amerikanske TV-programmer. 

Anonymkode: 605f4...3d7

Hvis du ikke likte tipset, trenger du vel ikke kommentere det?

Men, 200 ,- kr for 70 stk gave-esker med innhold, er ikke akkurat dyrt. Gjestene våre ble kjempeglad for hjemmelaget fudge. Det så jeg bevis på snapper vi så dagen etter bryllupet.

Det går an å gjøre noe ekstra, som blir satt pris på uten at det koster særlig. «Amerikansk» tradisjon eller ei. Btw, i bryllupet til min tante for 27 år siden, fikk alle gjestene gave-esker, så helt nytt er det vel ikke akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere velger å gå for buffet eller koldtbord, er det mulig å bestille til færre personer, og spe på med noe ekstra selv for å redusere kostnaden.

Hvis der er 60 gjester, kan man kanskje bestille til 45, men i tillegg ha karbonader (som man selv har laget på forhånd/eller kjøpt ferdig) som varmes, et fat med god skinke og et ostefat? La catering-selskapet lage de fancy tingene, så velger du det enkle selv.

Men jeg ville uansett helt klart hatt noe serveringshjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Det har hjulpet på jakten på løsninger som ikke koster mer enn det smaker.

Ser at noen reagerer på at jeg tenker at toastmaster kan være en utgift - husk at i denne sammenheng tenker jeg at dersom man gir toastmasteren en gave så må prisen på den gaven også inn i det totale budsjettet. Ja, de fleste jeg kjenner har betalt sin toastmaster, enten fordi de har leid inn en profesjonell eller fordi de har ment at det er en så pass viktig oppgave at den som tar på seg rollen må få noe, men selvfølgelig er ikke dette noe som alle må/skal gjøre. Vi har snakket med en kamerat som har tilbudt seg å være toastmaster for oss, mot at vi gir han en liten påskjønnelse. Dette skal vi så absolutt vurdere.

Ts

Anonymkode: 38e9a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...