Gå til innhold

Hvordan klarer folk å holde bryllupsfeiring med ca.60 gjester for under 100.000 kr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par i midten/slutten av 20-årene som nå planlegger bryllup. Vi har vært sammen i snart 10 år, og ønsker nå å gifte oss (helst innen 2019). Jeg er i 100% fast jobb, han er fremdeles student, men har også en jobb ved siden av. Vi eier bolig og klarer oss helt fint på den inntekten vi har nå, men vi ønsker ikke å tømme sparekonto/bufferkonto bare for at vi skal kunne invitere til en stor bryllupsfeiring.

Vi ønsker aller helst kunne invitere nærmeste familie og gode venner, men vi blir likevel nesten 60 personer dersom vi inviterer alle vi ønsker å invitere. Selvfølgelig vil det bli billigere om vi kutter ned på gjestelisten, men det vil bli veldig vanskelig da alle de som står på listen er personer som betyr mye for oss. Vi ønsker ikke en overdådig feiring, men vi vil ha en fin markering med middag til alle gjestene (ingen kaffegjester). Samtidig ønsker vi ikke å bruke flere hundretusen på bryllupsfeiringen, men vi vil heller ikke at vi skal sitte igjen med følelsen av at feiringen var kjip fordi vi ikke ville bruke "nok" penger på den. Vi har flere vennepar som har giftet seg i løpet av de siste årene, og alle har brukt over 150.000 kr på bryllupene sine (noen har brukt mye mer enn dette også). Greit nok det, men vi synes det er i overkant mye penger for oss å bruke på en dag. 

Jeg kjenner også noen som sier at de "bare" brukte mellom 50.000 og 60.000 kr på sitt bryllup, men da jeg spurte nærmere om dette så viser det seg at det bare var kostnadene for maten, drikke, serveringspersonale, kake og lokale. Alt annet kom i tillegg.

Vi hadde håpet at vi kunne klare bryllupet for under 100.000 kr, men det ser ut til å bli veldig vanskelig å gjennomføre. Er det noen som har tips til hvordan vi kan få det til?

Vi vil altså aller helst at vi skal klare å få til den totale summen vi bruker på bryllupet vårt til å være under 100.000 kr - altså. inkl.alt vi bruker av penger i forbindelse med bryllupet. Invitasjoner, bordkort, mat, drikke, lokale, servitører, kaker,kjole, dress, ringer, fotograf, blomster, dekorasjoner, vielse, toastmaster, musikk, servietter, frisør, sko, sminke, takkekort og.eventuelle andre utgifter jeg ikke kom på i farten. 
Vil dette være mulig? Vi bor i Bergen, og vil nok holde bryllupet vårt her da alle gjestene våre bor her bortsett fra 5 stk som bor litt utenfor. 
Har tak i en del priser fra div.catering, lokaler o.s.v allerede, men det ser altså ut til at bare middagen vil koste ca. 1000 kr pr.pers og da er det ikke mye penger igjen til resten hvis vi skal klare totalen for under 100.000 kr.

Håper noen har noen gode tips til hvordan vi kan klare dette. 

Anonymkode: 38e9a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå for et lokale hvor dere kan bestille inn koldtbord. Man får veldig godt koldtbord til bare 350 kr pr kuvert, altså langt under 1000 kr pr. pers. Sett slekt og venner til å bake kaker. Om dere har koldtbord kan dere også slippe unna servitører. 

Om dere går for alkoholfritt bryllup sparer dere mye bare der. Ellers kan dere ha bonger og ikke fri bar, og be pent om alle dere kjenner som reiser om de kan kjøpe til dere i taxfreen. 

Klær kan dere jo spare på ved å bruke det dere har. Mannen har vel allerede dress, og du har kanskje bunad? Man MÅ ikke ha prinsessekjole og smoking. 

Invitasjoner og bordkort kan være kjempebillig. Et bryllup jeg var i hadde steiner samlet fra stranden, med navnet skrevet med tusj, som bordkort. 

Må du ha frisør? Må du ha dyr sminke? Kan du ikke sminke deg selv, med helt vanlig sminke? 

Toastmaster trenger dere da ikke leie inn, der kan dere be en av gjestene om å ta på seg rollen. Musikk trenger ikke koste noe heller, lag spilleliste på spotify. 

Om dere har sommerbryllup kan dere bruke blomster gratis rett fra naturen. Man er ikke nødt til å kjøpe voldsomme oppsatser til tusenvis av kroner. 

 

Anonymkode: 0d5a8...3d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage invitasjoner, bordkort, sanghefter, meny og lignende selv. Ikke gå bananas i bekledningen, men kjøpe billig/brukt/bruke det man har. Droppe massevis av pynt, får noen som er flink med blomster i familien til å fikse oppsatser av blomster fra plantasjen, går for en billig brudebukett eller lage den selv. Bestill koldtbord/tapas (det mest fancy koster 440 pr pers hos min favoritt og er meget fra), få venner og familie til å lage kakebord og ha det til dessert, spør kjente om de kan servere (naboer, kolleger, klubbkompiser). Dere trenger ikke ha masse sprit, kjør vin/øl/cider i litt diverse utvalg og cognac/likør/whiskey til kaffen. Spør en av gjestene om å være toastmaster, kjøp takkekort over nett eller lag selv, smink deg selv og få evt kun hjelp med håret. 

Anonymkode: ed8e5...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter lokaler som ikke er direkte knyttet til et cateringselskap, slik at dere kan velge selv hvor maten kommer fra. Eventuelt finn et selskapslokale tilknyttet catering som også tilbyr koldtbord/tapas. Hvis dere ikke ønsker koldtbord/tapas og dere ønsker middagsservering så blir det dyrere ja, men det behøver ikke å bli så dyrt som 1000 kr pr kuvert. Man trenger gjerne ikke å ha mange retters middag og da kan det muligens bli billigere. Jeg fikk i hvertfall flere alternativer av forskjellige catering selskap i Bergen når vi begynte vår planlegging. Vet ikke hvilke cateringfirma du har snakket med, men sjekk ut siden mitt-selskap.no. Der er det mange forskjellige selskapslokaler og cateringfirma som er i og rundt Bergen.

Du kan lage mye selv, noe som de over her også nevner. Invitasjoner, bordkort, sanghefter, meny, takkekort og lignende kan du/dere lage selv og sånn sett spare inn noen 1000 lapper. Selvfølgelig koster det litt materialer og utstyr for å kunne lage dette selv, men det er som oftest mye dyrere å bestille alt sammen.

Kjole kan kjøpes brukt på finn.no, men det kan selvfølgelig henne at du trenger tilpasninger på kjolen og da må du jo beregne denne kostnaden også. Ellers så er det også mulig å bruke en hvit/lys selskapskjole i stedet for en brudekjole. Brudekjoler er som oftest ganske mye dyrere enn en vanlig selskapskjole, men en selskapskjole er ikke nødvendigvis en kjip brudekjole av den grunn. Mannen har gjerne en dress fra før som han kan bruke? Hvis ikke, invester i en dress han kan bruke ved andre anledninger senere. 
Fotograf er en post på budsjettet jeg vil anbefale dere å tenke nøye gjennom før dere velger å spare på denne posten. Bildene fra bryllupet er jo en av de få tingene dere sitter igjen med i ettertid, dere vil kanskje ha et bilde eller to på veggen, og da er det jo veldig viktig at dere er fornøyd med resultatet her. Jeg sier ikke at dere trenger å ha profesjonell fotograf hele dagen eller noe sånt, men snakk med forskjellige fotografer og finn en dere føler at dere har god kjemi med. Ikke bare la prisen bestemme akkurat på denne posten (ja, dette er min personlige mening og det kan godt henne at mange er uenig med meg og det er helt greit). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takk for alle svar/tips så langt.

Koldtbord/tapas kan jo selvfølgelig være et alternativ, men vi hadde håpet på at vi kunne klare å få til middagsservering til bryllupet. Men selv om vi skulle velge koldtbord så må vi vel ha en servitør eller to til å sette frem ting, rydde bort ting,  koke/sette frem kaffe og lignende? Ønsker ikke å gjøre dette selv på bryllupsdagen. 

Føler ikke at vi sparer noe særlig om vi velger alkoholfritt bryllup, for vi vil jo ha noe annet enn bare brus, farris og vann å drikke på vår egen bryllupsdag. En finere eplemost eller noe annet og da vil det uansett koste litt (blir selvfølgelig ikke kjempedyrt, men når man slår sammen alle utgiftsposter så blir jo totalsummen stor uansett).

Når det kommer til kaker så har vi vurdert å spørre venner/familie om de kan bake, men siden det er så mange å ta hensyn til p.g.a. diverse allergier/marintoleranser så føler jeg at vi i hvert fall må tilby at vi kan betale for ingredienser. Vi ønsker ikke at gjestene våre skal ha store utgifter med vårt bryllup. Det er jo tross alt vi som skal gifte oss og jeg synes ikke det er riktig å pålegge andre utgifter til dette. 

Vi må skaffe nye klær begge to dessverre, men jeg kan selvfølgelig kjøpe brukt kjole. Jeg har ikke bunad og heller ingen selskapskjole jeg kan bruke. Skal absolutt IKKE ha en prinsessekjole, det er ikke min stil, men ønsker en enkel og pen kjole, gjerne en blondekjole. Han må uansett ha ny dress, bryllup eller ikke, men selv om det er noe han må ha så blir det jo en utgift det også. 

Tenker å lage invitasjoner, bordkort, takkekort og den typen ting selv, men uansett så blir det jo en utgift til materialer. Heldigvis blir denne posten ikke så veldig stor.

Det er ikke det at vi ønsker at alt skal bli så billig som vi overhode kan klare, men vi vil ikke sitte igjen med følelsen at vi heller skulle brukt pengene på noe annet/noe som vi anser som viktigere eller med fornuftig en bryllupet. Vi ønsker en dag som gjenspeiler oss og vårt forhold, som vi kan se tilbake på og tenke at det var en fantastisk dag. Og at gjestene våre skal få en fin dag, vi vil jo være veldig takknemlig for at de ønsker å dele/feire dagen med oss, og da vil vi jo vise at vi setter pris på at de er der og lage en best mulig opplevelse for gjestene også.

Tror det er større sjanse for at det blir litt liv på dansegulvet om vi har live musikk fremfor en spilleliste på pc, men ja det er en utgiftspost som vi må vurdere om vi ønsker. 

Jeg må ikke ha dyr sminke, men bruker så sjeldent sminke til vanlig og jeg er ikke særlig flink med det og vil derfor gjerne ha noen som kan det litt bedre enn meg til å fikse dette på bryllupsdagen. Samme gjelder håret. 

Om andre har flere tips så vil jeg gjerne høre det. Er åpen for innspill. Det hjelper på for å kunne finne ut av hva som er viktigst for oss.

Anonymkode: 38e9a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et gardsbryllup eller lignende?

Hvis dere ikke er så keene på gaver, så kan dere fortelle i innbydelsen at dere heller vil at folk skal stille med mat, drikke, og andre tjenesteri stedet for presanger. Kanskje er et par av vennene deres habile fotografer og kan ta bilder? Har du noen som er flinke med hår og/eller sminke, så kan de bidra med det i stedet, Kanskje noen jobber på et slakteri/fiskehall/matbutikk e.l. og har tilgang til matvarer til redusert pris? Det samme gjelder for blomster, annen dekorasjon, musikk, underholdning osv. 

Anonymkode: 2a5f9...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal invitere 75 gjester ca ts.. og regner med at rundt 60 til 65 dukker opp. Vi velger å gjøre mye selv som å produsere kirkeprogram, invitasjoner, bordkort, takkekort, sanghefter. Det vil jo gå med en del papir og blekk, men allikevel mye billigere enn trykkeri. 

Vi har også valgt å leie et klubb hus istedenfor selskapslokale. Klubb huset koster oss 5000 for en helg og man kan ta med egen mat og drikke. Vi skal ha koldtbord som vi lager selv. Det er det rimeligste alternativet og er lett å tilberede. Vi har beregnet inn ca 8000 på matvarer til koldtbord. Skulle vi bestilt ville det kostet 20000 om ikke mer. 

Vi har også valgt å ikke ha fri flyt av alkohol i bryllupet. Det vil bli tilbudt vin til koldtbordet, men utenom det vil kun øl, brus, vann eller andre alkoholfrie alternativer være tilgjengelig. Beregnet kostnad på drikke 10000 kr. 

Toastmaster er noen vi kjenner godt og vedkommende ønsker ikke betaling. 

Servitørene vi får er bekjente som heller ikke ønsker betaling, men de vil få en gave av oss eller lignende for innsatsen.

Til fotograf bruker vi en kompis som er veldig flink til å ta bilder. Han er ikke proffesjonell fotograf men han har tatt brudebilder ved flere annledninger. Isteden for å betale mange tusen så betaler vi våres venn 3000 kr etter hans ønske ca.. og vi får rettigheter til alle bildene.

Eneste kaken vi skal bestille er bryllupskake og kranse kake. Beregnet kostnad ca 6000 til sammen. Resten av kakene har mange fra fam eller vennet tilbudt seg allerede å bake.

Musikk.. vi kjører musikk fra spotify. Det sparer vi mye penger på.

Brudebil... har en venn med fin bil og han kjører oss som gave på dagen.

Pynt.. hvis du gifter deg i kirken hør med de andre parene den dagen om dere skal dele kostnaden med pynt i kirken. Dette er veldig normalt. Vi kommer til å gjøre det om vi blir tilbydt dette. Vi skal ikke ha normale blomster i lokale men kunstige pga allergi. Kunstige blomster koster mye mindre men kan være like fine. Lys og sånn kjøper vi på billig butikker som ikea og nille feks. Det samme med servietter, og annen pynt. 

Duker.. engangsduker er det billigste. Kjøp gjerne på rull og klipp av lengdene selv. Mange engangsduker ser fine ut.

Ellers har du feks noen du kjenner som er god på å sminke eller hår spør de gjerne om hjelp.

Skal du evt ha stoltrekk så er det billigere å leie enn kjøpe. Mange ting kan også fåes tak i på feks ebay..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig ikke så vanskelig. 

1. Festplass: her er vi litt privilegert som bor på gård og har en låve som ikke brukes til dyr. Denne ble ryddet ut, gulvet ble fikset og ta-da! Perfekt lokasjon. Har også vært i nydelige bryllup i ungdomshus og gymsaler - det meste kan pyntes til romantiske, fine steder. Man trenger ikke bruke et typisk bryllupssted. 

2. Mat: vi kontaktet den lokale videregående skolen og hørte om restaurant- og matfagklassen var interessert i å kokkelere/servere. Det var de veldig gjerne, både lærere og elever så det som strålende øving/praksis. Elevene fikk avspasere mandagen etter, og det var svært billig for oss. Det blir jo profesjonell og fin mat, siden lærerne er profesjonelle kokker. Betalte selvfølgelig ingrediensene til maten og kakene, men tilberedning og servering var nesten gratis. Svært fornøyd med det!

3. Klær: kjole leide jeg hos en brudebutikk. Så ikke poenget med å kjøpe, skal jo ikke bruke den igjen :P Hår og sminke fikk en frisør-lærling ta seg av, svært billig. Mannen brukte sin vanlige dress fra Dressmann, vi brydde oss ikke om å leie noen smoking. 

4. Dekorasjon: alt finnes billig-billig på E-bay. 

5. Drikke: serverte vin til maten, og hadde ''åpen bar'' på hjemmelaget sider og øl (gratis for oss å lage). var i kontakt med kommunen og fikk lov å samarbeide med en lokal bar - de kom med drikkevarer og bartender og vi hadde betalbar på øvrig alkohol (bortsett fra hjemmebrygg og sider som sagt). Betalte ikke noe for dette, siden baren så sitt snitt til å tjene gode penger (noe de gjorde :P )

7. Fotograf: også lærling. Nydelige bilder! 

Dette var vel de punktene vi sparte mest på tror jeg :) Nå er vel slike ting kanskje litt enklere å få til på bygda hvor alle kjenner alle og alle vil hjelpe - men mye av det kan man nok ordne mange steder i landet :) Vi var heller ikke så opptatt av at skulle være perfekt, vi ønsket oss heller en uformell fest hvor alle hadde det gøy! 

Anonymkode: 8ebcd...040

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 7.35, tussi84 skrev:

Vi skal invitere 75 gjester ca ts.. og regner med at rundt 60 til 65 dukker opp. Vi velger å gjøre mye selv som å produsere kirkeprogram, invitasjoner, bordkort, takkekort, sanghefter. Det vil jo gå med en del papir og blekk, men allikevel mye billigere enn trykkeri. 

Vi har også valgt å leie et klubb hus istedenfor selskapslokale. Klubb huset koster oss 5000 for en helg og man kan ta med egen mat og drikke. Vi skal ha koldtbord som vi lager selv. Det er det rimeligste alternativet og er lett å tilberede. Vi har beregnet inn ca 8000 på matvarer til koldtbord. Skulle vi bestilt ville det kostet 20000 om ikke mer. 

Vi har også valgt å ikke ha fri flyt av alkohol i bryllupet. Det vil bli tilbudt vin til koldtbordet, men utenom det vil kun øl, brus, vann eller andre alkoholfrie alternativer være tilgjengelig. Beregnet kostnad på drikke 10000 kr. 

Toastmaster er noen vi kjenner godt og vedkommende ønsker ikke betaling. 

Servitørene vi får er bekjente som heller ikke ønsker betaling, men de vil få en gave av oss eller lignende for innsatsen.

Til fotograf bruker vi en kompis som er veldig flink til å ta bilder. Han er ikke proffesjonell fotograf men han har tatt brudebilder ved flere annledninger. Isteden for å betale mange tusen så betaler vi våres venn 3000 kr etter hans ønske ca.. og vi får rettigheter til alle bildene.

Eneste kaken vi skal bestille er bryllupskake og kranse kake. Beregnet kostnad ca 6000 til sammen. Resten av kakene har mange fra fam eller vennet tilbudt seg allerede å bake.

Musikk.. vi kjører musikk fra spotify. Det sparer vi mye penger på.

Brudebil... har en venn med fin bil og han kjører oss som gave på dagen.

Pynt.. hvis du gifter deg i kirken hør med de andre parene den dagen om dere skal dele kostnaden med pynt i kirken. Dette er veldig normalt. Vi kommer til å gjøre det om vi blir tilbydt dette. Vi skal ikke ha normale blomster i lokale men kunstige pga allergi. Kunstige blomster koster mye mindre men kan være like fine. Lys og sånn kjøper vi på billig butikker som ikea og nille feks. Det samme med servietter, og annen pynt. 

Duker.. engangsduker er det billigste. Kjøp gjerne på rull og klipp av lengdene selv. Mange engangsduker ser fine ut.

Ellers har du feks noen du kjenner som er god på å sminke eller hår spør de gjerne om hjelp.

Skal du evt ha stoltrekk så er det billigere å leie enn kjøpe. Mange ting kan også fåes tak i på feks ebay..

 

 

TS her igjen :)

Takk for gode tips. Og takk for at du legger ved sånn ca.priser på noen av postene også. Blir lettere å vurdere det som et reelt alternativ når man vet hva andre har gjort og sånn ca.hvor mye man må beregne i pris.

Jeg kommer nok til å lage invitasjoner, bordkort, takkekort, sanghefte o.l selv ja. Virker som det blir mer og mer vanlig å gjøre dette selv også (det har kanskje vært vanlig lenge, men jeg kjenner ingen som har gjort det så vidt jeg vet om i hvert fall)

Vi har muligens funnet et lokale vi kan bruke, ca.samme pris som det du har tussi84. Lokalet har kjøkken og det er mulig å ta med egen mat og drikke om man ønsker det eller man kan leie inn catering hvis man ønsker. Vi vet ikke enda om vi kommer til å bestille mat eller stå for det selv, men vi ser jo at det rimeligste alternativet er å gjøre så mye man kan selv. Så det er absolutt noe vi vurderer. 

Tror heller ikke vi kommer til å ha fri flyt av alkohol. Jeg ser i hvert fall ikke behovet for det, men vi er enda bare i starten av planleggingen og det er mye vi trenger å finne ut av. 

Vi har en person i tankene når det kommer til toastmaster, men føler at vi i hvert fall må tilby litt betaling siden det er et stort ansvar for personen (hvis vedkommende ønsker å takke ja til jobben da)

Tror ikke vi har noen bekjente som kan fungere som servitører dessverre, men det kan jo være noen jeg ikke har tenkt på.

Når det kommer til fotograf synes jeg det blir vanskelig. Jeg er på mange måter den som er regnet som vennegjengens fotograf. Det er alltid jeg som blir spurt av både venner og familiemedlemmer, og jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som jeg er komfortabel med å spørre om de vil påta seg den oppgaven. Jeg har ingen tanker om at jeg MÅ ha profesjonell fotograf, men vil i det minste at den som skal ha ansvar for bilder er komfortabel med å påta seg den jobben.

Jeg kan gjerne spørre familie/venner om de kan bake kake til bryllupet, men fordi det er flere allergier/marintoleranser man må ta hensyn til på vår gjesteliste så føler jeg at vi i hvert fall må tilby at vi betaler for ingredienser. Vi som sagt ikke pålegge gjestene våre unødvendige/ekstra kostnader ved vårt bryllup. Det er tross alt vi som gifter oss og velger å holde bryllup. Om folk ikke ønsker at vi betaler for ingrediensene så er jo det ok, men jeg tenker at vi må i hvert fall ta med i beregningen på det totale budsjettet vår at vi skal betale for ingredienser til diverse kaker også. 

Brudebil hadde jeg faktisk ikke tenk på en gang. Men det er jo selvfølgelig greit å ha transport den dagen...

 

Anonymkode: 38e9a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom på ca 180 000 når vi giftet oss i 2017 i Bergen. Vi var bare 50  gjester, og jeg gjorde MYE selv som sparte oss for penger. Likevel ble det svindyrt!  Vi brukte Catecom til catering, det kostet rundt 500,- på 3 retters middag som holdt meget høy standard. Jeg anbefaler de på det sterkeste. Vi kunne endre på alle rettene, og tilpasset alt til allergier uten ekstra kostnad. Mye av drikken kjøpte vi i Sverige, så det kan du spare mye på, spes øl og vin

 

Endret av BeanB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig å betale toastmaster? Det har jeg aldri hørt om :klo: 

Og dere kjenner vel noen som kan servere. Altså tenåringsbarna til en venninne av moren din, noen du trener sammen med, veninner som ikke er invitert i bryllupet osv. 

Anonymkode: 5c353...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke vanlig å betale toastmaster? Det har jeg aldri hørt om :klo: 

Og dere kjenner vel noen som kan servere. Altså tenåringsbarna til en venninne av moren din, noen du trener sammen med, veninner som ikke er invitert i bryllupet osv. 

Anonymkode: 5c353...124

Har inntrykk av at alle i vår omgangskrets, som har holdt bryllup, har betalt sin toastmaster. Uansett om de bruker en bekjent/venn/et familiemedlem eller om de leier inn en person til å ta jobben. Vet i hvert fall at de fleste ikke har leid inn en profesjonell, men likevel gitt betaling til den/de som tok på seg dette ansvaret. De som har leid inn en profesjonell har selvfølgelig måtte betalt der etter, og har derfor betalt mer enn de som har fått noen de kjenner til å ta oppgaven.

Nei, når det kommer til servering så har vi ingen vi er komfortabel med å spørre.

21 timer siden, BeanB skrev:

Vi kom på ca 180 000 når vi giftet oss i 2017 i Bergen. Vi var bare 50  gjester, og jeg gjorde MYE selv som sparte oss for penger. Likevel ble det svindyrt!  Vi brukte Catecom til catering, det kostet rundt 500,- på 3 retters middag som holdt meget høy standard. Jeg anbefaler de på det sterkeste. Vi kunne endre på alle rettene, og tilpasset alt til allergier uten ekstra kostnad. Mye av drikken kjøpte vi i Sverige, så det kan du spare mye på, spes øl og vin

 

Måtte dere ha servitører i tillegg eller var det inkludert i de ca.500 ,-?

Ts

Anonymkode: 38e9a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at alle i vår omgangskrets, som har holdt bryllup, har betalt sin toastmaster. Uansett om de bruker en bekjent/venn/et familiemedlem eller om de leier inn en person til å ta jobben. Vet i hvert fall at de fleste ikke har leid inn en profesjonell, men likevel gitt betaling til den/de som tok på seg dette ansvaret. De som har leid inn en profesjonell har selvfølgelig måtte betalt der etter, og har derfor betalt mer enn de som har fått noen de kjenner til å ta oppgaven.

Nei, når det kommer til servering så har vi ingen vi er komfortabel med å spørre.

Måtte dere ha servitører i tillegg eller var det inkludert i de ca.500 ,-?

Ts

Anonymkode: 38e9a...bd4

Servitører kom i tillegg, de leide vi via selskapslokalet. Mange selskapslokaler har avtaler med servitører dere kan bruke, så ville forhørt meg med lokaler dere ser på. Ellers ville jeg kontaktet en skole som utdanner servitører som Sandsli e.l, det ble vi tipset om. Det er godt mulig det er noen skoleelever som gjør det til en grei pris og som ønsker erfaringen fra bryllupservering. 

Vi betalte ikke toastmaster, men gav han en gave som takk i etterkant. Han var forøvrig en god venn av oss. Følte det ble rart å skulle betale han, ikke tror jeg han hadde tatt imot kontanter for det heller.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss sommeren 2015.  Vi hadde 45 gjester i bryllupet vårt og totalt kom festen på ca. 95.000 kr.  Mat (3-retters middag), drikke (inkl. fri bar) og leie av selskapslokalet (inkl. serveringspersonale og bartender) kom på snaut 60.000 kr og var den største utgiftsposten.  

Vi sparte penger på følgende:

  • Mannen min hadde relativt ny smoking, så vi slapp utgifter til kjøp/leie av det.  Hadde han ikke hatt smoking hadde han giftet seg i sort dress, det har han også.
  • En venninne av meg som er frisør fikset hår og sminke gratis - det var hennes gave til meg.
  • En slektning som er blomsterdekoratør med egen butikk gjorde jobben gratis og vi betalte kun innkjøpspris for materialene hun brukte.  Dette gjaldt både brudebukett, bordpynt og pynt i kirken.
  • En venn som er fotograf tok bildene.  Vi betalte kun for fremkalling.
  • Jeg kjøpte brudekjolen brukt og en venninne av mamma sydde den om så den passet perfekt og gikk fra "ok" til å bli drømmekjolen.
  • Jeg er grafisk designer, så invitasjoner, takkekort, bordkort, menyer etc. designet jeg selv og fikk trykket dem hos en kopisjappe i byen.  
  • Vi brukte ikke penger på "unødvendigheter" som servietter med monogram, gjestegaver og dokurver.
  • Lys og servietter fikk vi en god pris på via slektningen med egen blomsterbutikk.  

Anonymkode: ced08...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å velge hva som er viktigst for deg. Profesjonell fotograf var et must for meg. Hun tok så mange gode bilder, og jeg syns det var verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noen år siden, men betalte ikke mer enn 10000 kr for 30 stk. Sa da hadde det vel kostet ca 20000 for 60 gjester.

Kjole 1000 kr; mannen hadde dress fra før.
Brudebukett/blomster. 1500 kr Kjøpte brudebukett og brudepikebuketter, men plukket blomster til bordene fra hagen til svigermor.
Lokale 1000 kr
Invitasjon, servietter osv, 500 kr.
Frisør 1000 kr.
Mat lagde jeg selv, og det er mye mindre jobb enn mange tror. Kylling kan man kjøpe ferdig og dele i 4. eller kalkun som kan steker hel og deler opp. Stek kan stekes på forhånd og fryses ned i god tid før selve dagen. Kjøpt4e ferdig karbonader som man bare varmer opp. Røkalaks med eggerøre, fiskepudding og reker, osv. Loff og potetsalat, og masse god frisk salat.
Får mye mat hvis man gjør det på den måten.
Kaker, vi bestilte bryllupskake 1000 kr, kjente noen som lagde det billig. Jeg bakte 3 kaker og frøs ned, flere andre i familien bakte og tok med.
Resten 5000 ca var drikkevarer. 

 

Anonymkode: f9995...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.1.2018 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Vi er et par i midten/slutten av 20-årene som nå planlegger bryllup. Vi har vært sammen i snart 10 år, og ønsker nå å gifte oss (helst innen 2019). Jeg er i 100% fast jobb, han er fremdeles student, men har også en jobb ved siden av. Vi eier bolig og klarer oss helt fint på den inntekten vi har nå, men vi ønsker ikke å tømme sparekonto/bufferkonto bare for at vi skal kunne invitere til en stor bryllupsfeiring.

Vi ønsker aller helst kunne invitere nærmeste familie og gode venner, men vi blir likevel nesten 60 personer dersom vi inviterer alle vi ønsker å invitere. Selvfølgelig vil det bli billigere om vi kutter ned på gjestelisten, men det vil bli veldig vanskelig da alle de som står på listen er personer som betyr mye for oss. Vi ønsker ikke en overdådig feiring, men vi vil ha en fin markering med middag til alle gjestene (ingen kaffegjester). Samtidig ønsker vi ikke å bruke flere hundretusen på bryllupsfeiringen, men vi vil heller ikke at vi skal sitte igjen med følelsen av at feiringen var kjip fordi vi ikke ville bruke "nok" penger på den. Vi har flere vennepar som har giftet seg i løpet av de siste årene, og alle har brukt over 150.000 kr på bryllupene sine (noen har brukt mye mer enn dette også). Greit nok det, men vi synes det er i overkant mye penger for oss å bruke på en dag. 

Jeg kjenner også noen som sier at de "bare" brukte mellom 50.000 og 60.000 kr på sitt bryllup, men da jeg spurte nærmere om dette så viser det seg at det bare var kostnadene for maten, drikke, serveringspersonale, kake og lokale. Alt annet kom i tillegg.

Vi hadde håpet at vi kunne klare bryllupet for under 100.000 kr, men det ser ut til å bli veldig vanskelig å gjennomføre. Er det noen som har tips til hvordan vi kan få det til?

Vi vil altså aller helst at vi skal klare å få til den totale summen vi bruker på bryllupet vårt til å være under 100.000 kr - altså. inkl.alt vi bruker av penger i forbindelse med bryllupet. Invitasjoner, bordkort, mat, drikke, lokale, servitører, kaker,kjole, dress, ringer, fotograf, blomster, dekorasjoner, vielse, toastmaster, musikk, servietter, frisør, sko, sminke, takkekort og.eventuelle andre utgifter jeg ikke kom på i farten. 
Vil dette være mulig? Vi bor i Bergen, og vil nok holde bryllupet vårt her da alle gjestene våre bor her bortsett fra 5 stk som bor litt utenfor. 
Har tak i en del priser fra div.catering, lokaler o.s.v allerede, men det ser altså ut til at bare middagen vil koste ca. 1000 kr pr.pers og da er det ikke mye penger igjen til resten hvis vi skal klare totalen for under 100.000 kr.

Håper noen har noen gode tips til hvordan vi kan klare dette. 

Anonymkode: 38e9a...bd4

Gå for coltbord, da trenger dere ikke servitører.

Anonymkode: f9995...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2018 den 17.52, AnonymBruker skrev:

TS her

Takk for alle svar/tips så langt.

Koldtbord/tapas kan jo selvfølgelig være et alternativ, men vi hadde håpet på at vi kunne klare å få til middagsservering til bryllupet. Men selv om vi skulle velge koldtbord så må vi vel ha en servitør eller to til å sette frem ting, rydde bort ting,  koke/sette frem kaffe og lignende? Ønsker ikke å gjøre dette selv på bryllupsdagen. 

Føler ikke at vi sparer noe særlig om vi velger alkoholfritt bryllup, for vi vil jo ha noe annet enn bare brus, farris og vann å drikke på vår egen bryllupsdag. En finere eplemost eller noe annet og da vil det uansett koste litt (blir selvfølgelig ikke kjempedyrt, men når man slår sammen alle utgiftsposter så blir jo totalsummen stor uansett).

Når det kommer til kaker så har vi vurdert å spørre venner/familie om de kan bake, men siden det er så mange å ta hensyn til p.g.a. diverse allergier/marintoleranser så føler jeg at vi i hvert fall må tilby at vi kan betale for ingredienser. Vi ønsker ikke at gjestene våre skal ha store utgifter med vårt bryllup. Det er jo tross alt vi som skal gifte oss og jeg synes ikke det er riktig å pålegge andre utgifter til dette. 

Vi må skaffe nye klær begge to dessverre, men jeg kan selvfølgelig kjøpe brukt kjole. Jeg har ikke bunad og heller ingen selskapskjole jeg kan bruke. Skal absolutt IKKE ha en prinsessekjole, det er ikke min stil, men ønsker en enkel og pen kjole, gjerne en blondekjole. Han må uansett ha ny dress, bryllup eller ikke, men selv om det er noe han må ha så blir det jo en utgift det også. 

Tenker å lage invitasjoner, bordkort, takkekort og den typen ting selv, men uansett så blir det jo en utgift til materialer. Heldigvis blir denne posten ikke så veldig stor.

Det er ikke det at vi ønsker at alt skal bli så billig som vi overhode kan klare, men vi vil ikke sitte igjen med følelsen at vi heller skulle brukt pengene på noe annet/noe som vi anser som viktigere eller med fornuftig en bryllupet. Vi ønsker en dag som gjenspeiler oss og vårt forhold, som vi kan se tilbake på og tenke at det var en fantastisk dag. Og at gjestene våre skal få en fin dag, vi vil jo være veldig takknemlig for at de ønsker å dele/feire dagen med oss, og da vil vi jo vise at vi setter pris på at de er der og lage en best mulig opplevelse for gjestene også.

Tror det er større sjanse for at det blir litt liv på dansegulvet om vi har live musikk fremfor en spilleliste på pc, men ja det er en utgiftspost som vi må vurdere om vi ønsker. 

Jeg må ikke ha dyr sminke, men bruker så sjeldent sminke til vanlig og jeg er ikke særlig flink med det og vil derfor gjerne ha noen som kan det litt bedre enn meg til å fikse dette på bryllupsdagen. Samme gjelder håret. 

Om andre har flere tips så vil jeg gjerne høre det. Er åpen for innspill. Det hjelper på for å kunne finne ut av hva som er viktigst for oss.

Anonymkode: 38e9a...bd4

Når det kommer til kjole, jeg ville dratt til Oslo å sett/prøvd. Det er mange flere butikker å velge blandt en i Bergen. Både vintage og nytt, og det er mer konkurranse på priser. Jeg endte opp med å kjøpe en kjole som tok nesten 8mnd å få, i Bergen. Når den kom til salongen hadde de bestilt den altfor stor og påstod jeg hadde gått for mye ned i vekt.. Det vil si 4 kg, som ikke er en kles-str engang. Kjolen hadde snøring bak så det skulle egentlig ikke ha noe å si at jeg hadde gått ned 4 kg hvis de hadde bestilt den mer lik min egen str. De begrunnet at de bestilte den i en str for stor så de hadde stoff å ta av når de skulle tilpasse den, som er i utgangspunktet er logisk, men jeg fikk inntrykk av at de gjorde det for å tjene mer penger på tilpasninger. Jeg trengte 3 tilpasninger og det kom på flere tusen ekstra. Kjolen endret fasong siden den ble sydd inn så mye. Kjolen var ikke lenger drømmekjolen, selvom den var kjempefin. Tør ikke si hvor mye den kostet, men kan si at pga tilpasningene skredder i salongen hadde gjort, var den ødelagt neste morgen :icon_frown: 

Følg brudesalonger på Facebook, da er du oppdatert på tilbud/kundekvelder/salg og kan gjøre et kupp. Danmark er mye billigere på kjoler enn Norge.

 

Blomster: Solstrand blomster er blandt de rimeligste på brudebuketter i byn. Jeg sammenlignet priser med absolutt alle. De lagde verdens fineste bukett, en som lignet en jeg fant på Pinterest. Jeg bestilte svære oasis ringer fra eBay.uk som jeg lagde selv til bordoppsats på runde bord (hadde kubbelys på staker i midten). Jeg kjøpte  masse blomster som eukalyptus, roser osv  på Mestergrønn, 3 for 2 og enda flere roser på Rema og Europris. Sparte utrolig mye penger på å lage de selv. Mestergrønn skulle ha over 5000;- på tilsvarende, for 1 krans. Jeg lagde 8 for ca 5000,-. 

Skal du gi gave-esker til gjestene, bestill de fra eBay, og lag karameller el å putt oppi. Det får du for under 200;- til 70 gjester.

Time til håroppsats bør bestilles nesten samtidig som kjole, det er ikke alle salonger som gjør dette, og er det sommerbryllup du skal ha blir de fort fullbooket. Jeg var aaaaltfor sent ute når jeg prøvde å få time i alle sentrums salonger 4 mnd før bryllupet. Jeg fant en ved støletorget i sentrum. Hun var sååå koselig. Har aldri fått så god hjelp av en frisør og betalte bare 1500;- som er et kupp! Hun hadde kjøpt sjokolade og musserende, tent lys og fikk meg til å slappe helt av. Når frisyren min falt litt sammen pga veldig tungt slør 1 time før vielsen, stengte hun salongen, fløy ned på hotellet jeg var på og fikset det på nytt uten å skulle ha en kr.  Hun kom også til kirken for se oss :ninuskapus: Anbefaler denne frisøren på det varmeste.

 

 

 

 

Endret av BeanB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skal gifte oss (i Bergensområdet) har vi tenkt til å bestille mat fra Spisekroken på Nordnes. Der har de 3-rettersmeny til 450kr per pers! Hvis du slenger på 2000kr ekstra får du med en kokk som hjelper til :) Kan jo være noe å sjekke ut!

Anonymkode: 35201...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg giftet meg, men vi sparte i alle kanter fordi jeg fortsatt var student og vi akkurat hadde kjøpt leilighet. Det vi gjorde var at jeg fikk meg en jobb ved siden av studiene, og vi ble enige om at alt jeg tjente det året i tillegg til en annen sommerjobb, ble satt av til bryllupet. Jeg husker nå ikke hva det ble på, men hvertfall under 100.000. Vi leide et lokale som ikke var av de aller dyreste (men litt dyrere enn det billigste, siden vi ville ha det fint også), og tror vi hadde catering utenom lokalet. Vi hadde buffet med mest varme retter. Det var viktigere for oss at det var nok mat enn veldig fancy mat, og kuvertprisen var vel 350,- eller noe sånt den gangen. Mannen min kjøpte dress på tilbud og jeg en kjole som ikke kostet veldig mye. Jeg gikk til frisør  og fikk ordnet hår og sminke (men ble dessverre misfornøyd, så burde bare ha ordnet det selv). Men hadde en venninne som har tatt en del bilder og fikk låne bra utstyr, som tok bildene av oss. Handlet mye vin i tax free, og det samme gjorde foreldrene våre. Tok sånt løpende gjennom det halvannet året vi var forlovet. 

Ja, i det hele tatt sparte vi på alt mulig. Men prioriterte å leie inn band, hvor jeg tror vi fikk en ok pris pga. kjennskap. De spilte mye 60-tallsmusikk o.l, og det var masse folk på dansegulvet hele kvelden. Og det snakker venner og familie fortsatt om som spesielt og fint.

Men det er jo også mulig å ta det helt ned og ha hagebryllup i egen hage eller kanskje man kan låne? Invitere folk til grilling og kaker? Det må jo ikke være så voldsomt.

Og ja, og så lagde vi invitasjoner, menyer og sånt selv. Det samme med brudebukett. Satte bare sammen en enkel bukett med hvite peoner og hortensia, og syns det ble bra. Hadde samme blomster i skåler og vaser på bordene. Svigermor lagde bryllupskaka.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...