Gå til innhold

Moden mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes jeg må slite meg halvt ihjel med min samboer, selv om jeg elsker han! Altså jeg ønsker gjerne at han f eks kan gi meg fine kommentarer når han kommer hjem til skinnende ren kåk, trusene brettet osv... Kjøpe meg kvikklunsj på sin regning ut av det blå for gledens skyld... Sånt finnes kanskje ikke i 2018? Hvordan er deres mann versus denne:

- jeg vasker og rydder og shiner hele kåken hver sjuende dag, han kan komme hjem idet grønnsåpen akkurat har satt seg og bemerker det ikke med et ord! Spør jeg "ser du hvor rent og pent det er, er det ikke deilig? Har akkurat vasket!:-)" sier han med et smil "har du? Åja skulle bare mangle!" - han overskriver ikke engang den noe ironiske kommentaren med et "neida, så fint det er her"

- skittentøyet hans ligger oftest slengt i sofaen og på gulvet rundt om, eller til og med på nattbordet. Jeg må plukke det selv etter å ha spurt i 2 dager om han kan ta det og han sier "jada senere" mens det aldri skjer slik at jeg til slutt må ta det selv! Flytter det til skittentøyet, vasker det, tørker det og bretter - legger pent i skuffen. Aldri et takk engang. Hvis jeg nevner det i situasjoner det er aktuelt og sier f eks "er det ikke deilig at klærne kommer brettet tilbake like etter det er brukt" sier han omtrent at det er en selvfølge 

- ser han meg rydde og tørke støv og vaske mens jeg tydelig viser jeg ikke egentlig ønsker det men må, spør han aldri om å hjelpe! Han skal sitte i sofaen på fb eller se tilfeldig skvip på tv

- han har og sagt jeg egentlig burde lage frokost og smøre lunsj til han også, så han kan dra seg i 30 min ekstra om morgenen, bare fordi jeg jobber ettermiddag

- sier jeg at jeg går på badet for å dusje eller ordne klær så kan han 4 minutter senere sette seg på dass og drite åpenlyst så jeg må stå der i drittlukta enda han vet jeg hater det!

- hver dag han kommer hjem drar han av seg buksa og går bukseløs hele dagen om ikke han skal ut døra. Ofte står han å lager middag i trusa og t-skjorte mens han veksler mellom å grafse i boxern og røre i gryta eller raspe ost. Jeg sier det er ekkelt på kjøkkenet og han bare ler det vekk og tar håndvaskingen jeg beordrer han til mindre seriøst... 

- han sitter og ofte i bokseren og slenger på kuken "for moro skyld" så kukosten blafrer mot meg og jeg uttrykker misnøye mens han bare ler! Bukse er undervurdert hos han rett og slett 

Vi puler som bare det og har det kjempebra ellers, men jeg synes disse punktene er fryktelig plagsomme! Jo mer jeg sier det jo mer gjør han det. 

Anonymkode: 2dc98...927

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest andysowhat

Så hvordan fungerer deres kommunikasjon, samarbeids evne, og viljen til å forbedre seg sånn ellers? 

Endret av andysowhat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, andysowhat skrev:

Så hvordan fungerer deres kommunikasjon og samarbeids evne sånn ellers? 

Hva tenker du på her? Når han ikke sitter hele dagen i boxern og grafser på kuken mellom middagslagingen så har han på seg klær, ganske bra stil også, og finner på ting med meg. Men dagene i sofaen er flest og jeg er så lei av å reise meg i refleks fordi lukten som slår imot meg er så intens at jeg blir hissig. Han fortsetter liksom bare. Da går jeg å ser en film eller stikker ut. Eller ber han kle på seg for å bli med ut. Det gjør han noen ganger. Men han bor her like mye som meg- hvorfor pokker er det da "logisk" å ikke bidra til renhold og rydding? Spør jeg er det med en gang masing og da er det trassing han svarer med 

Anonymkode: 2dc98...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:  Attagirl. Han tar seg godt betalt for sex og selskap han der. På tide å la hybelkaniner og alt kroppshår gro fritt leeeenge? 

Anonymkode: 0354e...2e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si "ta på deg buksa og slutt å grafs deg på kuken!" Og "Du, ta deg ti minutter fri fra den tven der å kom å hjelp meg med å brette klær/tørke støv/støvsuge", "Nei, matpakka di kan du lage selv, det er bare å stå opp litt før", "På tide at du begynner å vise litt mer takknemmlighet og er mer oppmerksom på hvor mye jeg faktisk står på, for jeg er lei av å være den ubetalte hjemmehjelpen her"

Anonymkode: d09d8...abf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du på her? Når han ikke sitter hele dagen i boxern og grafser på kuken mellom middagslagingen så har han på seg klær, ganske bra stil også, og finner på ting med meg. Men dagene i sofaen er flest og jeg er så lei av å reise meg i refleks fordi lukten som slår imot meg er så intens at jeg blir hissig. Han fortsetter liksom bare. Da går jeg å ser en film eller stikker ut. Eller ber han kle på seg for å bli med ut. Det gjør han noen ganger. Men han bor her like mye som meg- hvorfor pokker er det da "logisk" å ikke bidra til renhold og rydding? Spør jeg er det med en gang masing og da er det trassing han svarer med 

Anonymkode: 2dc98...927

Så med evne til kommunikasjon og samarbeidsevne så mener jeg hvor harmoniske dere er. 

Si feks det oppstår et problem. Setter dere da ned og faktisk lytter til hverandre, bryr dere om hverandres meninger er, lager kompromisser eller finner felles løsninger på problemet?

det at noen sier noe eller at noen bestemmer noe og den andre bare sier ja/nei til hva den andre sier er ikke sammarbeid. Det er beordring og bruk av egen ytringsfrihet. 

Med vilje til å gjøre ting bedre. Mener jeg at man ønsker det beste for seg selv, partneren og for forholdet, og søker for å forbedre alle de tre tingene. Og tenker ikke bare på hva er best for meg. + Jeg mener om det er noe annet mål med forholdet, enn å ha det gøy og kunne leve livet litt bedre til neste dag bare fordi jeg har noen som vasker opp etter meg. + andre egosentriske idealer. :)

 

ja, det er logisk å rydde og vaske for å pleie forholdet og dele på byrdene.

Endret av andysowhat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du beskriver en fyr som har autistiske tendenser. Det er ikke normalt å være så lite oppmerksom på omgivelsene, og unnlate å reflektere over hvordan andre reagerer på det en gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat
4 minutter siden, Horten Market said:

Du beskriver en fyr som har autistiske tendenser. Det er ikke normalt å være så lite oppmerksom på omgivelsene, og unnlate å reflektere over hvordan andre reagerer på det en gjør.

Han kan like godt være sosiopat, eller ha store latskapslidelser. Men er det virkelig så viktig hva han er? Det som betyr noe er vel hvordan han er.

Endret av andysowhat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, andysowhat skrev:

Han kan like godt være sosiopat, eller ha store latskapslidelser. Men er det virkelig så viktig hva han er? Det som betyr noe er vel hvordan han er.

Jeg tenker at hvordan han skal "håndteres" bestemmes av hvorfor han er som han er. Fedme på grunn av trøstespising må behandles på en annen måte enn om årsaken ligger i stoffskiftet. Hvis han har evner, men ikke gidder, må det håndteres på en annen måte enn om han har mangler i evnene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat
3 minutter siden, Horten Market said:

Jeg tenker at hvordan han skal "håndteres" bestemmes av hvorfor han er som han er. Fedme på grunn av trøstespising må behandles på en annen måte enn om årsaken ligger i stoffskiftet. Hvis han har evner, men ikke gidder, må det håndteres på en annen måte enn om han har mangler i evnene.

Behandle en person utifra problemene de har, sikkert en bra løsning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, andysowhat skrev:

Si feks det oppstår et problem. Setter dere da ned og faktisk lytter til hverandre, bryr dere om hverandres meninger er, lager kompromisser eller finner felles løsninger på problemet?

Jeg mener om det er noe annet mål med forholdet, enn å ha det gøy og kunne leve livet litt bedre til neste dag bare fordi jeg har noen som vasker opp etter meg. + andre egosentriske idealer. :)

Vi har jo et seriøst forhold. Men oppstår det problemer jeg vil snakke om og som MÅ snakkes om, som for eksempel buksemangelen hans og grafsing på kuken på kjøkkenet uten at det har med sex å gjøre, og det at han ikke bidrar annet enn å lage middagen sammen og dra en klut over kjøkkenbenken, det blåser han i realiteten langt i... Da blir han stille og nærmest dukker som en skamfull hund, sier "ja vi må ha det sånn og sånn, unngå det og det" og så er det bot og bedring - and nothing happens. Jeg står der med vaskebøtta uke etter uke uten så mye som et spørsmål om å bidra. Rydder ut av bordet for han når alt hans står der for tredje dag, plukker tøy fra gulvet og hiver i dunken.

Ofte synes han det er direkte morsomt med kukosten han oppdager på seg selv og lar meg ligge under samme dyna med stanken hele natten uten at han gidder gå på badet og i alle fall sveipe vekk det verste med en klut! Når han uforventet kjenner draget selv bare ler han jo mer han skjønner det er uunngåelig for meg å merke godt 

Anonymkode: 2dc98...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har jo et seriøst forhold. Men oppstår det problemer jeg vil snakke om og som MÅ snakkes om, som for eksempel buksemangelen hans og grafsing på kuken på kjøkkenet uten at det har med sex å gjøre, og det at han ikke bidrar annet enn å lage middagen sammen og dra en klut over kjøkkenbenken, det blåser han i realiteten langt i... Da blir han stille og nærmest dukker som en skamfull hund, sier "ja vi må ha det sånn og sånn, unngå det og det" og så er det bot og bedring - and nothing happens. Jeg står der med vaskebøtta uke etter uke uten så mye som et spørsmål om å bidra. Rydder ut av bordet for han når alt hans står der for tredje dag, plukker tøy fra gulvet og hiver i dunken.

Ofte synes han det er direkte morsomt med kukosten han oppdager på seg selv og lar meg ligge under samme dyna med stanken hele natten uten at han gidder gå på badet og i alle fall sveipe vekk det verste med en klut! Når han uforventet kjenner draget selv bare ler han jo mer han skjønner det er uunngåelig for meg å merke godt 

Anonymkode: 2dc98...927

Skammer han seg virkelig så mye? Er det vanlig at han skammer seg? 

 

tro om han tuller og har det morsomt for at han ikke skulle føle på sin egne sterke skam følelse? Fordi det høres jo ut som at han forstår at han gjør noe galt når han føler på såpass mye skam. 

Hva er det han gjør liksom? Er det at han prøver å ha en lett holdning til livet? Glemmer han? Eller hva gjør han i litt mer detalj. Sånn vist du tenker på hva han sier og hvilken unnskyldninger han gir. Kunne man tenkt seg til hvilken holdning han har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg må slite meg halvt ihjel med min samboer, selv om jeg elsker han! Altså jeg ønsker gjerne at han f eks kan gi meg fine kommentarer når han kommer hjem til skinnende ren kåk, trusene brettet osv... Kjøpe meg kvikklunsj på sin regning ut av det blå for gledens skyld... Sånt finnes kanskje ikke i 2018? Hvordan er deres mann versus denne:

- jeg vasker og rydder og shiner hele kåken hver sjuende dag, han kan komme hjem idet grønnsåpen akkurat har satt seg og bemerker det ikke med et ord! Spør jeg "ser du hvor rent og pent det er, er det ikke deilig? Har akkurat vasket!:-)" sier han med et smil "har du? Åja skulle bare mangle!" - han overskriver ikke engang den noe ironiske kommentaren med et "neida, så fint det er her"

- skittentøyet hans ligger oftest slengt i sofaen og på gulvet rundt om, eller til og med på nattbordet. Jeg må plukke det selv etter å ha spurt i 2 dager om han kan ta det og han sier "jada senere" mens det aldri skjer slik at jeg til slutt må ta det selv! Flytter det til skittentøyet, vasker det, tørker det og bretter - legger pent i skuffen. Aldri et takk engang. Hvis jeg nevner det i situasjoner det er aktuelt og sier f eks "er det ikke deilig at klærne kommer brettet tilbake like etter det er brukt" sier han omtrent at det er en selvfølge 

- ser han meg rydde og tørke støv og vaske mens jeg tydelig viser jeg ikke egentlig ønsker det men må, spør han aldri om å hjelpe! Han skal sitte i sofaen på fb eller se tilfeldig skvip på tv

- han har og sagt jeg egentlig burde lage frokost og smøre lunsj til han også, så han kan dra seg i 30 min ekstra om morgenen, bare fordi jeg jobber ettermiddag

- sier jeg at jeg går på badet for å dusje eller ordne klær så kan han 4 minutter senere sette seg på dass og drite åpenlyst så jeg må stå der i drittlukta enda han vet jeg hater det!

- hver dag han kommer hjem drar han av seg buksa og går bukseløs hele dagen om ikke han skal ut døra. Ofte står han å lager middag i trusa og t-skjorte mens han veksler mellom å grafse i boxern og røre i gryta eller raspe ost. Jeg sier det er ekkelt på kjøkkenet og han bare ler det vekk og tar håndvaskingen jeg beordrer han til mindre seriøst... 

- han sitter og ofte i bokseren og slenger på kuken "for moro skyld" så kukosten blafrer mot meg og jeg uttrykker misnøye mens han bare ler! Bukse er undervurdert hos han rett og slett 

Vi puler som bare det og har det kjempebra ellers, men jeg synes disse punktene er fryktelig plagsomme! Jo mer jeg sier det jo mer gjør han det. 

Anonymkode: 2dc98...927

Jeg er nok mer glad i å vaske enn det kjæresten er, men han setter stort sett pris på det, og bidrar selv hvis han ikke er for sliten fra jobben. Han er også flink til å be meg roe meg ned hvis jeg blir nøye med vaskinga, sånn at vi kan slappe av sammen og kose oss. Jeg gjør det selv også, roer ned hvis jeg merker at det stresser meg eller jeg forventer komplimenter for ting som ikke betyr så mye for ham der og da. Men alt i alt synes han det er digg at jeg er såpass husmor. 

Typen min kan finne på å slenge ting rundt omkring, særlig sko. Jeg har innsett at dette hverdagsrotet plager meg mest, og derfor bare rydder jeg det - for min skyld. Gjelder det å rydde på kjøkkenet og sånt, så bidar han. 

Jeg tørker ikke støv hvis jeg ikke vil gjøre det. Og hvis jeg skulle havne inn i en vaskemani, sier han bare at jeg skal roe ned og tar jeg meg en tre dager der jeg ikke fokuserer på huset. Han ser ikke støvet, det vet jeg. Men han kan såklart lukte det hvis det begynner å lukte bedre fordi det gamle støvet er borte. 

Vi har litt omvendt problemstilling - jeg jobber dag og han jobber sein. Akkurat hvem som skal gjøre hva, kan være litt konfliktstoff, men alle bør kunne lage mat til seg selv. Jeg elsker når han lager til meg, men han kan jo være trøtt han og. Jeg forventer det ikke hver dag. Og så gjør jeg ting for ham også, som han synes er hyggelige. 

Alvorlig talt, typen min får lov til å gå på do akkurat når han føler for det. Uansett om jeg er på badet eller ei. Det er ikke alltid blomster som dufter når han går på do, men i så fall har jeg valget mellom å gå ut eller si til meg selv hviken nydelig mann jeg har som nesten er lit sexy tom i drittalukt. 

Jeg synes det er litt fint å se at typen min tar av seg dressbuksa og slapper av i boxer eller en joggebukse. Han er flink til å dusje, da, jeg har lite å klage på der. Jeg synes faktisk den der tendensen menn har til å hele tida klø seg på kuken er ganske søt, kanskje vi jenter skulle god-klødd oss på musa litt oftere også. Men man må vaske hender hvis man lager mat, da. 

Jeg elsker typen sin kuk, så han må gjerne slenge rundt med den. Men han er jo rein og fin også da, pleier ofte å dusje når han kommer fra skift, jeg setter veldig pris på at han er så renslig med seg selv. Selvfølgelig hender det at han slapper litt vel av og kjører litt mye joggebukse etter jobb, jeg vurderer å kjøpe til ham noen litt penere avslapningsbukser (feks kordfløyel eller ei myk bukse i litt nøytrale farger), for jeg skjønner at han lengter etter å "slippe fri" fra jobbklærne når han jobber lange dager. 

Altså, mannen din må jo gå og vaske seg hver dag, eventuelt gå til lege hvis han har unormalt mye kukost. Og så må han bidra noenlunde i hjemmet, med mindre det er sånn at han tjener enormt bra og du slipper å jobbe. 

Anonymkode: fe2cc...fc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi puler som bare det og har det kjempebra ellers, men jeg synes disse punktene er fryktelig plagsomme! Jo mer jeg sier det jo mer gjør han det. 

Anonymkode: 2dc98...927

Der har du svaret. Han har en dame som gjør all jobben og pule gjør dere også. Klart han ikke endrer oppførsel! 

Anonymkode: b933f...513

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, andysowhat skrev:

Tro om han tuller og har det morsomt for at han ikke skulle føle på sin egne sterke skam følelse? Fordi det høres jo ut som at han forstår at han gjør noe galt når han føler på såpass mye skam. 

Hva er det han gjør liksom? Er det at han prøver å ha en lett holdning til livet? Glemmer han? Eller hva gjør han i litt mer detalj. Sånn vist du tenker på hva han sier og hvilken unnskyldninger han gir. Kunne man tenkt seg til hvilken holdning han har?

Jeg opplever ikke at han skammer seg mye. Bare akkurat når jeg faktisk setter meg ned med han for rolig og konkret fortelle at noen forandringer og litt skjerping trengs, da skjønner han først ikke hva han gjør galt, men når jeg setter det i perspektiv og sier "du hater jo mensenblod, skal jeg gni meg rundt i musa på sofaen når jeg menser, og ikke vaske meg, eller vifte det mot deg?" Da innrømmer han det er ekkelt og sier han skal kutte det ut. Er da han blir flau og skammer seg som en liten hund. Det varer til dagen etter kanskje, så glemmer han hva vi har sagt...

Unnskyldningene hans er som oftest "gidder ikke" og "vil ikke bli kommandert", men han skiller ikke et vanlig spørsmål om hjelp, som jeg uansett må gjenta, fra en kommando. Mener aldri å kommandere og føler ikke jeg gjør det! Holdningen hans tror jeg er ganske enkelt at han er en mann og menn skal gjøre minst mulig - om ikke det er snakk om å montere møbler eller bruke verktøy, da er han kjempebehjelpelig. Er ikke så ofte vi trenger gjøre den slags da.

Anonymkode: 2dc98...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest andysowhat

Det er bra at du klarer å sette perspektiv på ting, høres ut som en god ferdighet å ha. Mange som ikke klarer å gjøre seg ordentlig forstått.

Når det er sagt, så lurer jeg virkelig hva som ligger bak disse ord uttrykkene hans "gidder ikke" og "vil ikke bli kommandert." 

Er det faktisk sånn at han faktisk ikke gidder, og han hater å bli kommandert uten at han selv forstår hvorfor han føler det sånn,

eller er dette noe han sier fordi han faktisk ikke bryr seg,

eller kanskje det er sånn at han mener at han gjør mye hjemme, og han forstår ikke hvorfor han skal gjøre dine arbeidsoppgaver også til sine egne.

eller kanskje han sliter med en følelse av frihet i forholdet, og hver gang du spør han om å gjøre noe så føler han at han mister friheten sin. Det hadde jo vært litt viktig å vist, forhold til om hvilket råd jeg skal gi, siden alle disse problemstillingene kreves forskjellige løsninger. 

 

Men uansett, om han ser på det å vaske opp etter seg selv som en tjeneste du vil han skal gjøre. Så tror jeg det er viktig at man gjør kanskje en "byttehandel" Man finner på noe morsomt å gjøre sammen eller noe han har lyst å gjøre sammen med deg, og bytte mot at han hjelper deg litt rundt huset. Så får han ihvertfall en grunn, eller et mål å oppnå. :) (hørtes nesten ut som hunde trening, men det må kanskje av og til til for at man forstår hva man kan gjøre for å gjøre hverandre glad.) Viktig at ikke bare han skal gjøre deg glad, men du må også gjøre noe for han.

Og dette med sex og sånt, er noe dere gjør sammen, så det er noe dere begge gjør for å få noe godt ut av ting. Prøv å tenk på samme måte i forhold til husarbeid. Det er veldig slitsomt å gjøre husarbeid bare for å unngå smell fra dama. Mye bedre å gjøre husarbeid for å oppnå ett eller annet morsomt noe. ^^ Også må du tillate at mannen din er et dumt brød frem til at han får trent inn rutinene sine. :) 

Denne filmen tror jeg kunne vært veldig hjelpsom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat

Det viktigste er at han må få lov å stille noen krav tilbake, og begge kravene må bli hørt og gjort noe med. ^^

Endret av andysowhat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg må slite meg halvt ihjel med min samboer, selv om jeg elsker han! Altså jeg ønsker gjerne at han f eks kan gi meg fine kommentarer når han kommer hjem til skinnende ren kåk, trusene brettet osv... Kjøpe meg kvikklunsj på sin regning ut av det blå for gledens skyld... Sånt finnes kanskje ikke i 2018?

Anonymkode: 2dc98...927

Jo, det finnes mange av dem. Du har bare ikke valgt slik.

Anonymkode: a6ce4...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...