Gå til innhold

Vi ønsker å gifte oss, men ikke enig om hvordan. Har du noen gode tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i 13 år, og vi ønsker ikke det store hvite bryllupet her hjemme. Egentlig kunne vi tenkt oss å gjøre det enkelt, rimelig, med de viktigste rundt oss, men med en fin ramme rundt det hele.

Så kirkebryllup er liksom uaktuelt. Tinghuset kunne ha vært noe, men nå som ordførere og de i kommunen har denne rollen, frister det ikke.

vi forlovet oss i utlandet og derfor frister det noe å ta med de nærmeste på en sermoni eller bryllup utenlands. 

Dillemmaene er: Først og fremst ønsker vi ikke å bruke for mye penger. Svigerfar ønsker ikke å fly, så er redd han ikke blir med om vi vil til varmere strøk for å få garantert godt vær. Været og plassen er kanskje det vi setter høyest om en skal tenke på noe. Om det bare blir barna,foreldre, søsken, noen få av andre i familien og et par eller to vennepar som ble med, så hadde det vært fantastisk. 

Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Skal vi vie oss i nærmest hemmelighet, med middag med forlovere, bare for å ikke gjøre det for dyrt?! Skal vi leie lokale for 100 her vi bor og fikse et bryllup til 50-60.000kr? Eller skal vi utenlands til ambassade eller sjømannskirke/eller lignende.

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 76e95...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan dere ikke bare invitere de nærmeste her i landet, da? Altså invitere barna, foreldre, søsken, noen få andre i familien og et par eller to vennepar her? Jeg skjønner ikke helt hvorfor alternativene er enten i hemmelighet eller med 100 gjester eller i utlandet... 

Vi inviterte nærmeste familie (foreldrene våre og søsken m fam) hjem til oss til hjemmelaget mat og kaker og ikke noe pomp og prakt. 

Anonymkode: a2f04...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan dere ikke bare invitere de nærmeste her i landet, da? Altså invitere barna, foreldre, søsken, noen få andre i familien og et par eller to vennepar her? Jeg skjønner ikke helt hvorfor alternativene er enten i hemmelighet eller med 100 gjester eller i utlandet... 

Vi inviterte nærmeste familie (foreldrene våre og søsken m fam) hjem til oss til hjemmelaget mat og kaker og ikke noe pomp og prakt. 

Anonymkode: a2f04...3ba

Det handler vel om at jeg føler det er mange i familien som forventer et bryllup. Er det utenlands blir det noe spesielt rundt det uansett. Skal vi velge her hjemme føler jeg vi må leie lokale og ha en liten fest.

problemet med å ha det hjemme er at vi hverken vil ha kirkebryllup eller bli viet på rådhuset. 

Ser vi gjør det vanskelig for oss selv, men følelsene strider mot fornuft og hensikt her.

ts

Anonymkode: 76e95...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om at jeg føler det er mange i familien som forventer et bryllup. Er det utenlands blir det noe spesielt rundt det uansett. Skal vi velge her hjemme føler jeg vi må leie lokale og ha en liten fest.

problemet med å ha det hjemme er at vi hverken vil ha kirkebryllup eller bli viet på rådhuset. 

Ser vi gjør det vanskelig for oss selv, men følelsene strider mot fornuft og hensikt her.

ts

Anonymkode: 76e95...f38

Må dere gjøre som familien forventer, da? Det er deres bryllup. 

Søsteren min giftet seg i utlandet, med kun forloverne, og det førte iallefall til veldig såre følelser hos foreldre på begge sider, så de endte opp med å invitere foreldre og søsken til koldtbord og kaker i etterkant som plaster på såret.

Man må ikke bli viet verken i kirken eller på rådhuset. Man kan ha borgerlig vielse også andre steder. 

Anonymkode: a2f04...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært sammen i 13 år, og vi ønsker ikke det store hvite bryllupet her hjemme. Egentlig kunne vi tenkt oss å gjøre det enkelt, rimelig, med de viktigste rundt oss, men med en fin ramme rundt det hele.

Så kirkebryllup er liksom uaktuelt. Tinghuset kunne ha vært noe, men nå som ordførere og de i kommunen har denne rollen, frister det ikke.

vi forlovet oss i utlandet og derfor frister det noe å ta med de nærmeste på en sermoni eller bryllup utenlands. 

Dillemmaene er: Først og fremst ønsker vi ikke å bruke for mye penger. Svigerfar ønsker ikke å fly, så er redd han ikke blir med om vi vil til varmere strøk for å få garantert godt vær. Været og plassen er kanskje det vi setter høyest om en skal tenke på noe. Om det bare blir barna,foreldre, søsken, noen få av andre i familien og et par eller to vennepar som ble med, så hadde det vært fantastisk. 

Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Skal vi vie oss i nærmest hemmelighet, med middag med forlovere, bare for å ikke gjøre det for dyrt?! Skal vi leie lokale for 100 her vi bor og fikse et bryllup til 50-60.000kr? Eller skal vi utenlands til ambassade eller sjømannskirke/eller lignende.

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 76e95...f38

Jeg ville ha valgt tinghuset. Og en tur på restaurant med de nærmeste :) Enkelt og greitt :) Vil dere ha det billigere, kan dere ha mat servering hjemme. Lage maten selv og servere :) Billig, alle som ikke ønsker å fly får delta og blir inkludert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjømannskirken tilbyr vielse på 20 forskjellige steder i verden. Noen steder er det mulig å gjøre det ute, andre steder primært i kirkene. Noen steder tilbyr de også muligheten for å ha selskapet i kirkens flotte lokaler, for eksempel i Paris. Her ser du hvor dere kan gifte dere https://www.sjomannskirken.no/bryllup/.

Lykke til med valget, bryllupet og ikke minst ekteskapet :)

Anonymkode: 3cf6f...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en sjømannskirke et varmt og fint sted. Leid en større bolig for hele brudefølget.

Hvis noen faktisk nekter å ta fly for å delta i sitt eget barns bryllup, så sier det sitt om dem.

Anonymkode: 7942e...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gifter dere på din og mannen sin sine premisser. Jeg hadde giftet meg i utlandet, og så hadde jeg heller tatt en feiring sammen med hele familien ved et senere høve. Det er deres bryllupsdag, så dere bestemmer hvor og hvordan dere vil ha det :) 

Anonymkode: 224d3...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 6.02, AnonymBruker skrev:

Dere gifter dere på din og mannen sin sine premisser. Jeg hadde giftet meg i utlandet, og så hadde jeg heller tatt en feiring sammen med hele familien ved et senere høve. Det er deres bryllupsdag, så dere bestemmer hvor og hvordan dere vil ha det :) 

Anonymkode: 224d3...dbf

Jeg er enig i alt du sier, bortsett fra biten med å ta en feiring når vi kommer hjem igjen. Det går tross alt litt penger på lokale, mat og det som er for 80+ stykker. Bare nærmeste familie ( som vi ber til dåp å konfirmasjon, er 60). Legger man til noen venner, blir man fort mange. 

Jeg blir faktisk ikke mye klokere enda jeg. Og forstår ikke hvordan det går an å være så ubesluttsom. Hvorfor liker jeg ikke den ene ideen bedre enn den andre liksom?!

Ts

Anonymkode: 76e95...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra over til Sverige eller Danmark og gift dere der?

Anonymkode: 11442...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å gifte seg i sjømannskirken i København og spise på en bedre restaurant der? Ta med de nærmeste, og si at reisen er gaven fra dem. Til København kan man jo ta nåde fly, bil, båt og tog. 

Anonymkode: f45e8...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utenlandsbryllup må dere tenke på at det koster for de tilreisende. Ikke alle har mulighet/lyst til å måtte bruke feriedager fra jobb (ofte har man mer enn nok planer som må rekke over de 5 ukene en får). Ellers må en søke permisjon og ta ulønnet fri. Men dette er jo noe annet dersom dere står for det meste av utgiftene. I såfall bør dere reise et sted det er lett og relativt billig å bo/reise til. 

Hva med å gifte seg i tinghuset (kommunen?) og deretter invitere til fest et sted i Norge? Gjerne ikke for langt unna der dere/gjestene bor. Feks et høyfjellshotell? Da kan dere invitere til middag og kanskje ha noen hyggelige aktiviteter sammen (skitur osv) om dere vil gjøre det på dn annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...