Gå til innhold

Noen som har opplevd svulmende dørkant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i en leilighet som ble bygget i 2012.

Etter år med bruk har underkant av dørene sugd til seg fukt så de svulmer noen centimeter helt nederst. 

Flere som har opplevd dette? Det er verst på innsiden av baderomsdøren.

Men jeg mistenker at det er den kontinuerlige luftstrømmen fra ventilasjonen som forårsaker dette, for problemet er på alle dørene i rommet og hovedavsuget er på badet.

Anonymkode: 65e8a...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ikke normalt ut. Har du lest manualen for boligen? Jeg gjetter på enten feil bruk av ventilasjonsanlegg eller konstruksjonsfeil. Har du målt luftfuktigheten?

Vi har baderomsdør av billigste sort (mdf til 299,-) og den er helt fin etter 15 år med daglig dusjing og ventilasjon med hovedavsug på badet.

 

Anonymkode: e2c8d...f71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Bor i en leilighet som ble bygget i 2012.

Etter år med bruk har underkant av dørene sugd til seg fukt så de svulmer noen centimeter helt nederst. 

Flere som har opplevd dette? Det er verst på innsiden av baderomsdøren.

Men jeg mistenker at det er den kontinuerlige luftstrømmen fra ventilasjonen som forårsaker dette, for problemet er på alle dørene i rommet og hovedavsuget er på badet.

Anonymkode: 65e8a...379

Luftstrøm alene gir ikke svulmende fuktskader på dører, det er det fukt som gjør. Her er det en klassis feilbruk av leiligheten der det er for mye fukt og feil eller manglende bruk av ventilasjon. Hvordan tørker du f.eks. klær?.

Anonymkode: ca1be...3ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være fuktskader når ventilasjonen har stått på nærmest maks hele tiden pga dårlig lukt.

En brødskalk ville feks blitt like tørr og hard over natten som de skorpebitene man kan kjøpe på butikken om den ikke lå i en pose..

 

Anonymkode: 65e8a...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig lukt? Enda et tegn fukt/vannskade.

Sikker på at du lufter riktig? Konstruksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.1.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Bor i en leilighet som ble bygget i 2012.

Etter år med bruk har underkant av dørene sugd til seg fukt så de svulmer noen centimeter helt nederst. 

Flere som har opplevd dette? Det er verst på innsiden av baderomsdøren.

Men jeg mistenker at det er den kontinuerlige luftstrømmen fra ventilasjonen som forårsaker dette, for problemet er på alle dørene i rommet og hovedavsuget er på badet.

Anonymkode: 65e8a...379

Er det dørene, eller dørkarmen som du ser svulmer? Er det selve karmen, kan det være fukt som kommer opp gjennom gulvet, ikke sikkert det er fuktsperre som hindrer den i å komme opp. Og at det er verst på innsiden av baderomsdøren kan jo være at det fukt fra badet er med å lage krøll.

Har du et par bilder som du kan vise hvordan det ser ut? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, prt90 skrev:

Dårlig lukt? Enda et tegn fukt/vannskade.

Sikker på at du lufter riktig? Konstruksjonsfeil?

Det kan så være, dette er bare en leid leilighet. Jeg har kjøpt hus og holder på å flytte ut.
Leiligheten er brukt på en helt normal måte - har ikke hatt uhell med vann o.l i leiligheten.
Jeg synes bare det er merkelig at malingen svulmer 0.5 - 2 cm nederst på innerdørene. Jeg har lagt merke til at de svulmer i retning luftstrømmen.

Alle dører på f.eks soverom har små tegn på innsiden av dørene hvor luften kommer ut i dørglipen 0.5-1 cm  mens baderomsdør på innsiden har 1-2 cm tegn på innsiden (hovedavsuget er inne på badet)

Jeg syntes siden jeg flyttet inn at det luktet "innestengt", derfor har jeg hatt ventilasjonen på maks, har prøvd å ha den på minimum en uke osv. Merket veldig godt at det var et veldig tørt inneklima. Tøy som ble hengt opp til tørking var tørre på bare noen timer, kunne ikke la brød stå uten å være i pose, tørr i halsen osv. 

Merker vesentlig forbedring i mitt nå "nye" gamle hus som ikke har tek10 standard og ventilasjon.
 

Anonymkode: 65e8a...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...