Gå til innhold

Vært i skottland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til Skottland i sommer. De eneste planene så langt er å dra innom Edinburgh. Ønsker tips om hva som er verd å få med seg i Skottland. Skal ha med meg tenåringsbarn. 

Anonymkode: 75363...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal reise litt rundt i Skottland vi også, planlegger å dra innom Loch Ness, Inverness, Bettyhill ++ 

Har forresten hørt mye positivt om Sterling. 

 

Anonymkode: 44dc9...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi skal reise litt rundt i Skottland vi også, planlegger å dra innom Loch Ness, Inverness, Bettyhill ++ 

Har forresten hørt mye positivt om Sterling. 

 

Anonymkode: 44dc9...f52

Ups, det heter Stirling og ikke Sterling :P

Anonymkode: 44dc9...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg bor i Skottland, i Edinburgh. Isle of Skye er nydelig og veldig populær å besøke, men da er det lurt å leie bil og bruke et par dager på turen. Eilean Donan Castle er også like ved brua til Skye. Stirling er en fin by å besøke, men ville ikke brukt for mye tid der. Kjæresten min spiller musikk der av og til, og det er veldig lugubert på pubene :P Men Stirling har et veldig fint slott og det er en fin by å gå runt i og se på ting. 

I Edinburgh bør dere gå opp på Arthur's Seat, men om dere ønsker en gåtur uten masse andre turister, anbefaler jeg å ta bussen til Hillend og gå opp i Pentlands (dere bare går opp til skisenteret fra busstoppet og følger bakkene opp mot den nærmeste toppen, deretter kan dere følge stiene langs toppene). Herfra får dere en nydelig utsikt over Edinburgh i finvær. Ceilidh er det også gøy å gjøre når man er i Edinburgh, men de fleste jeg vet om har ganske sikkert 18-årsgrense, men sjekk Ghillie Dhu og Ceilidh Club i Summerhall om dere er interessert. 
Så er det jo slottet og Camera Obscura, som også er populært å se her, gå langt Royal Mile, spise haggis og deep fried mars bar (som fås på nesten alle chip shops i sentrum). 

Om dere kun vil se Loch Ness, dra opp til Inverness og ta rutebuss til sjøen (spør i turistinfo om tider). Det finnes også guida turer, men det koster jo litt mer. Fra Edinburgh kan dere også ta guida turer til Loch Ness overnatting. Er ikke så mye å se rundt Loch Ness, i hvert fall ikke uten bil. Det er bare en innsjø. Inverness er heller ikke en veldig spennende by, med mindre dere er interessert i Geocaching, broene i Inverness har noen av de beste geocachene i hele Storbritannia :P 

 

Bare å komme med praktiske spørsmål. Jeg har bodd en stund i Edinburgh og har reist i store deler av Skottland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg bor i Skottland, i Edinburgh. Isle of Skye er nydelig og veldig populær å besøke, men da er det lurt å leie bil og bruke et par dager på turen. Eilean Donan Castle er også like ved brua til Skye. Stirling er en fin by å besøke, men ville ikke brukt for mye tid der. Kjæresten min spiller musikk der av og til, og det er veldig lugubert på pubene :P Men Stirling har et veldig fint slott og det er en fin by å gå runt i og se på ting. 

I Edinburgh bør dere gå opp på Arthur's Seat, men om dere ønsker en gåtur uten masse andre turister, anbefaler jeg å ta bussen til Hillend og gå opp i Pentlands (dere bare går opp til skisenteret fra busstoppet og følger bakkene opp mot den nærmeste toppen, deretter kan dere følge stiene langs toppene). Herfra får dere en nydelig utsikt over Edinburgh i finvær. Ceilidh er det også gøy å gjøre når man er i Edinburgh, men de fleste jeg vet om har ganske sikkert 18-årsgrense, men sjekk Ghillie Dhu og Ceilidh Club i Summerhall om dere er interessert. 
Så er det jo slottet og Camera Obscura, som også er populært å se her, gå langt Royal Mile, spise haggis og deep fried mars bar (som fås på nesten alle chip shops i sentrum). 

Om dere kun vil se Loch Ness, dra opp til Inverness og ta rutebuss til sjøen (spør i turistinfo om tider). Det finnes også guida turer, men det koster jo litt mer. Fra Edinburgh kan dere også ta guida turer til Loch Ness overnatting. Er ikke så mye å se rundt Loch Ness, i hvert fall ikke uten bil. Det er bare en innsjø. Inverness er heller ikke en veldig spennende by, med mindre dere er interessert i Geocaching, broene i Inverness har noen av de beste geocachene i hele Storbritannia :P 

 

Bare å komme med praktiske spørsmål. Jeg har bodd en stund i Edinburgh og har reist i store deler av Skottland. 

Ikke min tråd, men takk for tips! Synes det er spennende at du bor i Skottland, det er et land vi gleder oss til å besøke. Vi skal reise sammen med en kamerat som er oppvokst og bor nord i England. Han skal kjøre til Skottland og møter oss der og så reiser vi rundt med bil. Han har foreslått at vi for det meste holder oss nord i Skottland, har du reist noe rundt der? Er det noen flotte steder du kan anbefale som er i nord? Tenker da på natur, landsbyer ++

Anonymkode: 44dc9...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
On 1/5/2018 at 12:23 AM, AnonymBruker said:

Ikke min tråd, men takk for tips! Synes det er spennende at du bor i Skottland, det er et land vi gleder oss til å besøke. Vi skal reise sammen med en kamerat som er oppvokst og bor nord i England. Han skal kjøre til Skottland og møter oss der og så reiser vi rundt med bil. Han har foreslått at vi for det meste holder oss nord i Skottland, har du reist noe rundt der? Er det noen flotte steder du kan anbefale som er i nord? Tenker da på natur, landsbyer ++

Anonymkode: 44dc9...f52

Jeg har ikke vært så mye helt i nord, nei. Ikke nord for Inverness, da jeg ikke har bil og nord for Inverness får man nesten ikke reist uten bil. Kjæresten min har bil da, så blir nok noen turer dit når ting endelig roer seg litt for oss. Vi er ganske opptatt for tida :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Linaria: kan godt hende jeg sender deg en PM når det nærmer seg. 

Anonymkode: 75363...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nord for Inverness i fjor! Det går buss til Ullapool flere ganger om dagen. Fint landskap, svært mange turister tar den veien pga at det går ferje fra Ullapool til Lewis (Hebridene). Jeg var i Ullapool for å spille på pub, og tok ikke ferja videre.

Ellers har jeg vært mye i Argyll-regionen. Vi er ofte på øya Islay om somrene, men stopper alltid innom Inveraray, en vakker by ved sjøen, som er verdt et besøk. Hvis dere drar med tenåring, ville jeg prøvd å få med meg Highland games, som foregår på ulike steder i Skottland spesielt om sommeren. En spesiell opplevelse, kjempegøy!

Sist vi var i Stirling bodde vi i et gammelt airbnb-hus midt i byen. Si fra om du vil ha link, TS. Det huset og beliggenheten var verdt hele turen i seg selv. :)

Anonymkode: 07dfb...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange, gode tips! Har et spørsmål om valg av transport. Vi er to vennepar som planlegger ukestur til Skottland til sommeren. Ankomst og retur fra Edinburgh. Vi tenker bla å reise nordover til Inverness og kanskje en avstikker vestover fra Edinburgh (til bla Glascow) Vi har tenkt på å bruke tog/buss, fremfor å leie bil, men er det lurt? Eller blir det da vanskelig å ta seg til "typiske" severdigheter?    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville leid bil rett og slett fordi da kan man se ting på veien. Hvis dere reiser nordover til Inverness, dra litt lengre og se dere rundt, for eksempel Cromarty, Cairngorms, Black Isle.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg ville leid bil rett og slett fordi da kan man se ting på veien. Hvis dere reiser nordover til Inverness, dra litt lengre og se dere rundt, for eksempel Cromarty, Cairngorms, Black Isle.. 

Bortsett fra at det er litt skit å kjøre på venstre side ;)

 

Anonymkode: 306b0...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at det er litt skit å kjøre på venstre side ;)

 

Anonymkode: 306b0...adc

Det er helt likt hjemme når du gjør det, absolutt alt er likt - rompa midt i veien ;) det er ikke så vrient som man tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Carrot skrev:

Det er helt likt hjemme når du gjør det, absolutt alt er likt - rompa midt i veien ;) det er ikke så vrient som man tror. 

Ja, jeg har jo leid bil der en 3-4 ganger, og det var ikke noe ekstremt stort problem. Men noen utfordringer kan det være, for under kjøreopplæring og videre i livet så legger man jo til seg vaner ubevisst i tråd med kjøremønsteret i det landet man lærer å kjøre bil i. Vanligvis er det jo lett å se at man selvsagt ikke skal ligge på høyre side av veien i UK, siden det kommer biler i motsatt retning der, men når det er kveld, man er på en liten landevei i the highlands e.l. og kanskje litt sliten så skjer det i blant at noen glemmer seg når de skal ut av et kryss og legger seg i feil fil. Det er ikke grunn til at det var trykket "drive on the left" på enkelte veistrekker. 

Anonymkode: 306b0...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har jo leid bil der en 3-4 ganger, og det var ikke noe ekstremt stort problem. Men noen utfordringer kan det være, for under kjøreopplæring og videre i livet så legger man jo til seg vaner ubevisst i tråd med kjøremønsteret i det landet man lærer å kjøre bil i. Vanligvis er det jo lett å se at man selvsagt ikke skal ligge på høyre side av veien i UK, siden det kommer biler i motsatt retning der, men når det er kveld, man er på en liten landevei i the highlands e.l. og kanskje litt sliten så skjer det i blant at noen glemmer seg når de skal ut av et kryss og legger seg i feil fil. Det er ikke grunn til at det var trykket "drive on the left" på enkelte veistrekker. 

Anonymkode: 306b0...adc

Min mann har gjort samme feil i Norge, ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret i feil fil etter at vi har vært "hjemme" en tur og kjørt bil, og han er Norsk.. 

Personlig hjelper "rumpa midt i veien" tanken om jeg er her eller der ;) og min personlige mening er at om man er så "sliten" eller på andre måter ukonsentrert bør man nok vurdere å la bilen stå uansett hvor man er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Carrot skrev:

Min mann har gjort samme feil i Norge, ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret i feil fil etter at vi har vært "hjemme" en tur og kjørt bil, og han er Norsk.. 

Personlig hjelper "rumpa midt i veien" tanken om jeg er her eller der ;) og min personlige mening er at om man er så "sliten" eller på andre måter ukonsentrert bør man nok vurdere å la bilen stå uansett hvor man er..

Ja, kjører man bil der en stund, så venner man seg en viss grad til det, og kan gjøre feil når man kommer tilbake også. Ikke ukjent det heller. Da jeg bodde i Skottland, så var det heller ikke ukjent med de andre "høyrekjørte" europeerne som hadde med sine egne biler til Skottland. 

Det som kan være skummelt er nødsituasjoner. I Norge lærer man å "kaste" rattet til høyre hvis det kommer en møtende bil over i eget kjørefelt, det er tross alt bedre å kjøre i grøfta enn å fronte. Men gjør man det i UK, så vil man jo potensielt kjøre over i det andre feltet selv. Og relfeksbevegelser som dette er det faktisk ikke bare å avlære. 

Men ja, jeg har også gjort tilsvarende feil som din mann i UK. Kjørte inn på høyrefila på en parkeringsplass et eller annet sted i skottland (det var jo da utkjørselen)...måtte fint rygge ut igjen da gitt ;) 

 

Anonymkode: 306b0...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linaria
On 1/9/2018 at 9:21 AM, Stallo said:

Her var mange, gode tips! Har et spørsmål om valg av transport. Vi er to vennepar som planlegger ukestur til Skottland til sommeren. Ankomst og retur fra Edinburgh. Vi tenker bla å reise nordover til Inverness og kanskje en avstikker vestover fra Edinburgh (til bla Glascow) Vi har tenkt på å bruke tog/buss, fremfor å leie bil, men er det lurt? Eller blir det da vanskelig å ta seg til "typiske" severdigheter?    

Hvis dere bare skal til Edinburgh, Inverness og Glasgow er det ikke noe problem å ta buss. Jeg var i Glasgow i dag. Bussen kosta 5 pund og tok 1 time og 15 min. Sjekk Megabus sine nettsider ca. en måned før dere drar da de noen ganger har svært billige bussbilletter (jeg har fått mange billetter til Glasgow gratis).

Jeg har ikke lappen, og jeg har sett massevis av Skottland uten bil, men om dere vil se forskjellige slott og sjøer i Highlands er dere nødt til å leie bil. Loch Ness kan man se uten bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Forresten vil jeg virkelig ikke anbefale å leie bil de dagene dere skal være i Glasgow eller Edinburgh da parkering er dyrt og vanskelig å finne. Er nesten kun gateparkering, og det KRYR av parkeringsvakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...