Gå til innhold

Spise det jeg har lyst på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke verdens beste forhold til mat har jeg innsett. Jeg spiser gjerne for mye, spiser relativt usunt, og er veldig impulsiv. Jeg sliter med å skille mellom sult, kjedsomhet og tristhet. Jeg må få kontroll over dette her, og har derfor tenkt å sette opp en plan over hva jeg skal spise og sånn ca når jeg skal spise det. Helt detaljert og ferdig. Problemet er at jeg faktisk ikke helt vet hvordan jeg skal sette det opp. Hvor mange måltider, hvor mye mat, osv? 

Jeg vet at dette er individuelt, men jeg vil gjerne ha noen litt mer overordnede tips og "retningslinjer" :)

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så stor variasjon i hva som er normalt, at du kan spise akkurat det du vil og når du vil, akkurat som du skriver i overskriften, dermed virker det litt mot sin hensikt å få instrukser om hvordan du skal spise. Jeg tror nok du har en anelse om hvordan normale måltider og mengder ser ut. Og du vet at hvis du er overvektig eller på vei opp i vekt, spiser du for mye, mens du spiser for lite hvis du er tynn eller mister vekt. Hvordan spiste du i oppveksten? Kan du bruke noe av erfaringen fra en periode hvor du har spist bedre? Hva liker du? Hva gir deg energi? Når er du sulten? Når har du naturlige pauser i dagen din? Dette er de overordnede retningslinjene.

Anonymkode: b27da...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det sånn: fem måltider. Middag rundt kl 16.30, har da hatt tre måltider i løpet av dagen. Spiser kvelds rundt kl 20. Drikker en del vann. 

To knekkebrød med pålegg, kan være ett måltid, mens havregrøt (av 60 gram) kan være et annet. Yoghurt med müsli er også godt, det samme er omelett. Varierer på dette. Middag spises med familien, store variasjoner her. Mye fisk og grønnsaker. Spiser én porsjon. 

Anonymkode: 80867...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er å finne mat man liker og som også er sunn. Er ikke vits i å tenke at man skal spise havregrøt hver morgen, dersom man ikke liker det særlig godt. 

Min erfaring er at det er greit å ha mye grønnsaker i kosten når man skal ned i vekt. For meg er det iallefall noe psykologisk med det å fortsatt kunne ha en god porsjon mat på tallerkenen. Da har vi også mulighet til at resten av familien får favorittene til middag innimellom, så forsyner jeg med lite av det som er usunt og pøser på med grønnsaker. 

For meg har det vært viktig at det ikke trenger være perfekt. Noen ganger blir det veldig fokus på at man ikke bare skal gå ned i vekt, man skal også lage all mat fra grunnen av og ikke spise noe som helst usunt. For meg har ikke dette vært nødvendig iallefall. Faktisk har jeg noen ganger benyttet meg av halvfabrikat for å spare kalorier, f.eks. hvit saus og sjysaus fra toro er mindre kalorier i enn i de sausene jeg lager vanligvis. 

Det blir ganske overveldende dersom man skal fikse alt på en gang, men det går fint an å gjøre det gradvis. Identifiser og kutt ned på de verste matvarene først. Pass på å spise regelmessig. Så kan du innføre litt og litt mer, plutselig er det normalen for deg. Jeg syns det var mest krevende når jeg ikke lenger var veldig gira og ikke ennå hadde de nye oppskriftene i hodet. For da må man faktisk planlegge all handling og hva man skal ha til middag. Men når man kommer seg igjennom den perioden blir det lettere. 

Anonymkode: 26d48...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det sånn: fem måltider. Middag rundt kl 16.30, har da hatt tre måltider i løpet av dagen. Spiser kvelds rundt kl 20. Drikker en del vann. 

To knekkebrød med pålegg, kan være ett måltid, mens havregrøt (av 60 gram) kan være et annet. Yoghurt med müsli er også godt, det samme er omelett. Varierer på dette. Middag spises med familien, store variasjoner her. Mye fisk og grønnsaker. Spiser én porsjon. 

Anonymkode: 80867...0db

Takk for tips :)

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mithuriel skrev:

Gå inn på Fitfocuse.no og meld deg på fit på 30 dager, da får du variert kostplan og treningsopplegg helt gratis! Veldig ålreit opplegg, men skynd deg - påmeldingen stanser torsdag 08.01 kl1800! 

Ahh, det høres bra ut, men jeg vil gjerne bestemme selv hva jeg skal spise, og jeg har ikke tilgang til treningssenter, så med mindre det er lagt opp for hjemmetrening får jeg ikke bruk for det. 

Det jeg heller trenger litt veiledning til er hvor mye og hvor ofte jeg muligens bør spise.

Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg skal skynde meg. Det er hele fem dager til 8. januar. 

Anonymkode: e5b4d...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis når du er sulten og stopp når du ikke føler deg sulten lenger, ikke spis til du bli mett. Spis saktere og ta en liten pause mellom porsjoner så du får tid til å kjenne på om du faktisk trenger mer mat.

Anonymkode: d4d65...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spis når du er sulten og stopp når du ikke føler deg sulten lenger, ikke spis til du bli mett. Spis saktere og ta en liten pause mellom porsjoner så du får tid til å kjenne på om du faktisk trenger mer mat.

Anonymkode: d4d65...b40

Med mindre jeg har planlagt på forhånd akkurat hvor mye jeg skal spise klarer jeg ikke stoppe. 

Anonymkode: e5b4d...14c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller enkleste måten å få oversikt på er og skaffe seg ordentlige rutiner når du spiser. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds omtrent samtidig hver dag. Da venner kroppen seg til det og du skal se at sulten justerer seg etter de gitte tidspunktene. Så må du prøve deg frem. Ha fokus på å spise variert. Spiser du gulost på knekkebrødet hver dag, ender du opp med å bli matlei. Prøv litt forskjellig, gjerne prøv deg litt på enkle oppskrifter. Lær deg og sette ordentlig pris på mat. Unngå all godteri of chips o.l. i hverdagene. Prøv å ha fokus på at maten skal gjøre deg godt, og ikke føle deg dårlig etterpå. Også trenger ikke mat og smake kjempegodt hele tiden. Til hverdags kan man fint spise mat som er litt "kjedelig" og heller glede seg til utskeilser til helga.

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mithuriel skrev:

Det er et veldig godt opplegg med STORE variasjonsmuligheter, jeg. ble utrolig overrasket forrige gang jeg var med. Anbefaler deg å gå inn og lese hva det går ut på! Hun lager treningsopplegg for både hjemmetrening og på senter. 

Det var ikke særlig mye info der dessverre. 

 

6 minutter siden, miaw skrev:

Den aller enkleste måten å få oversikt på er og skaffe seg ordentlige rutiner når du spiser. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds omtrent samtidig hver dag. Da venner kroppen seg til det og du skal se at sulten justerer seg etter de gitte tidspunktene. Så må du prøve deg frem. Ha fokus på å spise variert. Spiser du gulost på knekkebrødet hver dag, ender du opp med å bli matlei. Prøv litt forskjellig, gjerne prøv deg litt på enkle oppskrifter. Lær deg og sette ordentlig pris på mat. Unngå all godteri of chips o.l. i hverdagene. Prøv å ha fokus på at maten skal gjøre deg godt, og ikke føle deg dårlig etterpå. Også trenger ikke mat og smake kjempegodt hele tiden. Til hverdags kan man fint spise mat som er litt "kjedelig" og heller glede seg til utskeilser til helga.

Takk. Ser ut som jeg får sette meg ned og lage en aldri så liten "plan" over tidspunkt på måltider og hva jeg skal spise. Også må jeg finne meg noen mestringsstrategier når jeg føler impulsen til å spise alt jeg kommer over. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre jeg har planlagt på forhånd akkurat hvor mye jeg skal spise klarer jeg ikke stoppe. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Hvor mange ganger spiser du om dagen nå da, og spiser du frokost? Frokost kan være veldig kjekt å starte med, så fyller man på utover dagen. Om du ikke har noen rutiner på måltider så kan bare det å skaffe en rutine på det hjelpe veldig. Frokost, lunsj, middag, kveldsmat. Lag til én porsjon om du ikke klarer å stoppe. Føler du deg fremdeles sulten så kan du ha litt frukt/grønnsaker, en yoghurt, litt havregryn, nøtter eller noe annet for å fylle opp mer. Du må nesten bare prøve deg frem for hvor mye/lite mat du trenger for å ikke være sulten. 

Anonymkode: d4d65...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruk my fitnesspal eller lifesum. 

Anonymkode: a844f...28d

Til hva da? Det hjelper ikke å loggføre hva jeg spiser. Jeg vet hva jeg spiser. 

Ellers er det sikkert et godt tips hvis man vil passe på akkurat hvor mange kcal man spiser, men det blir rett og slett en for stor overgang for meg akkurat nå. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger spiser du om dagen nå da, og spiser du frokost? Frokost kan være veldig kjekt å starte med, så fyller man på utover dagen. Om du ikke har noen rutiner på måltider så kan bare det å skaffe en rutine på det hjelpe veldig. Frokost, lunsj, middag, kveldsmat. Lag til én porsjon om du ikke klarer å stoppe. Føler du deg fremdeles sulten så kan du ha litt frukt/grønnsaker, en yoghurt, litt havregryn, nøtter eller noe annet for å fylle opp mer. Du må nesten bare prøve deg frem for hvor mye/lite mat du trenger for å ikke være sulten. 

Anonymkode: d4d65...b40

Jeg spiser frokost. Noen ganger lager jeg feks havregrøt, spiser det, men det er ikke nok. Jeg er ikke sulten, jeg bare må ha mer. Så da henter jeg ofte en pakke knekkebrød og noe pålegg, og spiser det. Så finner jeg kanskje noe frukt ev noe sjokolade hvis jeg har det, fordi jeg får alltid behov for noe søtt etter et måltid. Så går det noen timer så vil jeg ha mer mat. Da blir det muligens en yoghurt, noen brødskiver og noe søtt, enten det er frukt eller godteri. Så er det middag da lager jeg som oftest flere porsjoner fordi jeg ikke gidder å lage middag til meg selv hver dag, men så blir det kanskje til at jeg må ha en porsjon til, og etter det noe søtt. På kvelden blir det gjerne kjeks, potetgull, knekkebrød eller hva enn jeg har tilgjengelig. 

Jeg er ikke nødvendigvis sulten. Sulten har jeg kontroll på hvis jeg skulle oppleve det. Det er en slags impulsiv greie som skjer med en trang til at jeg bare må ha noe, og må ha mer også har jeg spist det før jeg har fått tenkt meg om. 

Jeg vet også at jeg må la være å kjøpe inn godteri ol., men der også skjer den impulsen og før jeg har tenkt meg om har jeg plutselig kjøpt inn noe jeg ikke skulle ha. 

Anonymkode: e5b4d...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre jeg har planlagt på forhånd akkurat hvor mye jeg skal spise klarer jeg ikke stoppe. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Men da er jo saken klar, da planlegger du og porsjonerer ut det du har tenkt å spise, og spiser det. Jeg gjør det sånn, det fungerer helt fint.

Anonymkode: b27da...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da er jo saken klar, da planlegger du og porsjonerer ut det du har tenkt å spise, og spiser det. Jeg gjør det sånn, det fungerer helt fint.

Anonymkode: b27da...7f4

Har du lest hva jeg faktisk spør om? 

Dette har vært mitt spisemønster såpass lenge at jeg ikke helt vet hva som er normalt og ikke. Hvor mye og hvor ofte skal jeg spise? Det har jeg nå altså fått svar på av noen som har forstått hva jeg mente. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser frokost. Noen ganger lager jeg feks havregrøt, spiser det, men det er ikke nok. Jeg er ikke sulten, jeg bare må ha mer. Så da henter jeg ofte en pakke knekkebrød og noe pålegg, og spiser det. Så finner jeg kanskje noe frukt ev noe sjokolade hvis jeg har det, fordi jeg får alltid behov for noe søtt etter et måltid. Så går det noen timer så vil jeg ha mer mat. Da blir det muligens en yoghurt, noen brødskiver og noe søtt, enten det er frukt eller godteri. Så er det middag da lager jeg som oftest flere porsjoner fordi jeg ikke gidder å lage middag til meg selv hver dag, men så blir det kanskje til at jeg må ha en porsjon til, og etter det noe søtt. På kvelden blir det gjerne kjeks, potetgull, knekkebrød eller hva enn jeg har tilgjengelig. 

Jeg er ikke nødvendigvis sulten. Sulten har jeg kontroll på hvis jeg skulle oppleve det. Det er en slags impulsiv greie som skjer med en trang til at jeg bare må ha noe, og må ha mer også har jeg spist det før jeg har fått tenkt meg om. 

Jeg vet også at jeg må la være å kjøpe inn godteri ol., men der også skjer den impulsen og før jeg har tenkt meg om har jeg plutselig kjøpt inn noe jeg ikke skulle ha. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Du ikke ha mer, du har lyst på mer. Og det er veldig lett å følge den lysten, du har ubegrenset tilgang. Du må på begrense tilgangen, fysisk og mentalt. Hvis du vet at du har spist nok, er det lettere å stoppe. Ikke knirkefritt (du vil ha!) men det du beskriver er en dårlig vane som har begynt å bli et mønster. Når du lager mat for flere dager, så ha en plan for restene. Du spiser ikke opp morgendagens middag hvis du tenker at det er alt du har. Når du er i butikken, ha med handleliste, som du har skrevet ut fra hvilke måltider du har planlagt, og følg den. Ros deg selv når du har kommet ut med alt som sto på lappen, og ingenting annet. Godteri kjøper du også i henhold til planen din.

Anonymkode: b27da...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er psykolog som kan hjelpe deg med både overspising og grunnen til at du gjør det. 

Diett er ikke noe hokuspokus. Du virker som  du egentlig ikke vil ha råd her. Hvor mye du veier, hvor høy du er, hvor mye vekten øker ukentlig, hva du spiser nå er EKSTREMT viktig for å hjelpe deg. Uten at du gidder å si noe om det får du klare deg selv. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ikke ha mer, du har lyst på mer. Og det er veldig lett å følge den lysten, du har ubegrenset tilgang. Du må på begrense tilgangen, fysisk og mentalt. Hvis du vet at du har spist nok, er det lettere å stoppe. Ikke knirkefritt (du vil ha!) men det du beskriver er en dårlig vane som har begynt å bli et mønster. Når du lager mat for flere dager, så ha en plan for restene. Du spiser ikke opp morgendagens middag hvis du tenker at det er alt du har. Når du er i butikken, ha med handleliste, som du har skrevet ut fra hvilke måltider du har planlagt, og følg den. Ros deg selv når du har kommet ut med alt som sto på lappen, og ingenting annet. Godteri kjøper du også i henhold til planen din.

Anonymkode: b27da...7f4

Det er så absolutt mer enn en lyst! Det er en jævlig trang som gjør at jeg bare mister kontrollen. Det er ikke så forbanna enkelt å bare "ikke gjøre det"!

1 minutt siden, FrodeF skrev:

Det du trenger er psykolog som kan hjelpe deg med både overspising og grunnen til at du gjør det. 

Diett er ikke noe hokuspokus. Du virker som  du egentlig ikke vil ha råd her. Hvor mye du veier, hvor høy du er, hvor mye vekten øker ukentlig, hva du spiser nå er EKSTREMT viktig for å hjelpe deg. Uten at du gidder å si noe om det får du klare deg selv. 

Lykke til. 

Jeg vet det, men jeg har ikke råd til en vanlig, og hos studentsamskipnaden er det venteliste.

Jeg har fått råd her. Har du ikke sett det? 

Hvorfor i alle dager har min vekt, høyde, osv noe å si for dette? Jeg har ikke vekt engang. Veier meg vel ca en gang i halvåret og har i et par år vært rundt 70 kilo. Er 160 høy. 

Jeg  vil ikke ha konkrete råd til akkurat hva jeg skal spise, hvor mange kcal osv. Jeg ville ha veiledning og tips, eller at folk sier litt om hva som er normalt for de. 

Anonymkode: e5b4d...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god plan å sette opp en plan, slik at du får kontroll 😃

for å få bukt med overspising, anbefales det 4-5 mindre måltider til dagen. Ikke la det gå lenger enn 4 timer mellom to måltid. 

Kommunen din har sannsynligvis en frisklivssentral. Her er det mulig å delta på bra-mat kurs, som gir deg grunnleggende informasjon om hva og når du bør spise. Jeg har deltatt på dette kurset, og fant det svært nyttig. For meg hjalp det at alt ikke må være så fancy for å være bra, og at maten jeg spiser er bra nok med enkle justeringer. 

For min del fant jeg ut at det ikke handler om kompetansen min, men årsakene til at jeg spiser. De skal jeg nå ta tak i, før jeg lager en god plan for fremtiden.

Ønsker deg lykke til 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...