Gå til innhold

Er brød usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Brød er ikke usunt på samme måten som godteri, men det er mye karbohydrater og hjelper deg hvertfall ikke ned i vekt. 

Såklart kan man gå ned i vekt selv om man spiser godteri og brød. Det handler om mengde og hva man spiser resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres bra ut, men man ender jo med en leksikon for at det skal bli en ren tråd som man kan gå på. Det er utrolig mye man må tenke igjennom. Akkurat nå tørr jeg ikke gå i butikken, fordi kunnskapen sitter ikke der for hva jeg skal kjøpe. Men forstår jeg må ikke gjøre innkjøp av brød. 

Anonymkode: bb55a...478

Jeg har hatt god nytte av lavkarbo.no (gratis). Der er det flere forum. Både fordi som enkelt vil bli sunnere og for de som virkelig er engasjert og vil ned i vekt. Det er litt å forberede ved et lavkarbo kosthold. Det tar lenger tid å lage salater enn å lage brødskiver desverre. Knekkebrød er ikke helt innafor på lavkarbo, men det er sunnere enn brød om dette blir for vanskelig. Noen knekkebrød er sunnere enn andre. 

Det er greit å tenke litt over hvor mye sukker man får i seg av drikke og hvor vidt man syntes det er verd det. Av usunn mat tenker jeg det samme. Er det noe usunt du virkelig elsker så kan du unne deg en liten porsjon av det en gang i uken som belønning feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
4 minutter siden, Apekatten skrev:

Såklart kan man gå ned i vekt selv om man spiser godteri og brød. Det handler om mengde og hva man spiser resten av dagen.

Brød og godteri hjelper en ikke ned i vekt. Men er man flink ellers så kan man spise litt av det og likevel gå ned i vekt. Altså PÅ TROSS av brød og godteri, ikke PÅ GRUNN AV  dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg har hatt god nytte av lavkarbo.no (gratis). Der er det flere forum. Både fordi som enkelt vil bli sunnere og for de som virkelig er engasjert og vil ned i vekt. Det er litt å forberede ved et lavkarbo kosthold. Det tar lenger tid å lage salater enn å lage brødskiver desverre. Knekkebrød er ikke helt innafor på lavkarbo, men det er sunnere enn brød om dette blir for vanskelig. Noen knekkebrød er sunnere enn andre. 

Det er greit å tenke litt over hvor mye sukker man får i seg av drikke og hvor vidt man syntes det er verd det. Av usunn mat tenker jeg det samme. Er det noe usunt du virkelig elsker så kan du unne deg en liten porsjon av det en gang i uken som belønning feks. 

Her handler det om kunnskap for min del, fordi det handler om å få samlet alle informasjon til å bli en mal for min del iallfall. 

Skjønner ikke hvorfor man skal kutte ut ris og poteter. Hva skal man spise da? mange oppskrifter som referer med sunn og under 650 kalorier har da ris og poteter, og jeg blir forvirret. 

Anonymkode: bb55a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wok poser høres veldig fint ut, men det er en sukker bombe uten like. Derfor må man lage alt fra bunn av. Men jeg tror jeg trenger kone emne først for at jeg skal klare å holde alt dette i sjakk. 

Anonymkode: bb55a...478

Er det disse du tenker på? https://www.findus.no/produkter/just-wok-it-classic

Ser du sukker på ingredienslisten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

akkurat nå er jeg fortvilet, og har gått surr for det jeg skal spise og ikke. 

Anonymkode: bb55a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ok, da wok SAUSER! håper jeg er mer presis nå, men jeg skal ikke belære deg. Så er det sagt. 

Anonymkode: bb55a...478

Å, nei, hvordan kunne jeg ikke skjønne at du mente saus når du skrev pose? :overrasket:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

akkurat nå er jeg fortvilet, og har gått surr for det jeg skal spise og ikke. 

Anonymkode: bb55a...478

Lær deg det grunnleggende om kosthold og ernæring, så skjønner du alt. Det klarer du om du har fullført barneskolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, penny_ skrev:

Å, nei, hvordan kunne jeg ikke skjønne at du mente saus når du skrev pose? :overrasket:

Lær deg det grunnleggende om kosthold og ernæring, så skjønner du alt. Det klarer du om du har fullført barneskolen.

er du slank?

Anonymkode: bb55a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, penny_ skrev:

Å, nei, hvordan kunne jeg ikke skjønne at du mente saus når du skrev pose? :overrasket:

Lær deg det grunnleggende om kosthold og ernæring, så skjønner du alt. Det klarer du om du har fullført barneskolen.

tror neppe du er kone emne for meg. Du er nok av det hardeste slaget. 

Anonymkode: bb55a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her handler det om kunnskap for min del, fordi det handler om å få samlet alle informasjon til å bli en mal for min del iallfall. 

Skjønner ikke hvorfor man skal kutte ut ris og poteter. Hva skal man spise da? mange oppskrifter som referer med sunn og under 650 kalorier har da ris og poteter, og jeg blir forvirret. 

Anonymkode: bb55a...478

Det er fordi man kan gå ned i vekt ved å telle kalorier. Type Grete rohde diett. Den går ut på å ikke spise mer kalorier enn du forbruker. Gjerne litt mindre. Men da må man telle kalorier og det blir litt fokus på egnede oppskrifter. Jeg syntes det blir litt avansert og mye matfokus. Dietten er sunn og bra, men likevel vanskelig pga tellingen. (men fullstendig gjørbart ). Enkel Lavkarbo går ut på å kutte karbohydrater og det er en enkel mal på hvilke produkter som bør unngås/spises lite av. Disse to diettene er sunne, enkle og beregnet for et varig sunt kosthold, men har da hver sin måte å fungere på. Det finnes andre strenge dietter som er beregnet for  kortere perioder ettersom de gir lite variasjon. De mer avanserte lavkarbodiettene får kroppen til å forbrenne fett istedenfor karbohydrater. Da oppnår man stor og rask vektnedgang, men må bruke en lang stund på gradvis gå tilbake et vanlig sunt kosthold for ikke å gå opp i vekt igjen. (feks 3 mnd på og 7 mnd på gradvis tilbakeføring av vanlig kosthold) faller man ut før tilbakevendingen er fullført så er det fort gjort å legge på seg og arbeidet er forgjeves. I denne gruppen ligger jojo slankere. 

Du må tenke på hva du vil. Vil du enkelt bare bli sunnere så er det bare å kjøpe sunne ting uten for mye sukker, karbohydrater og fett, og tenke på å gjøre mest mulig ut av grønnsaker og kjøtt/fisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bli sunnere om jeg skal bruke det uttrykket, men jeg må jo finne ut hva jeg også gjør feil. For det er åpenbart noe jeg ikke har sett i det jeg allerede gjør. Samtidig kan jeg bli overøste med mange forskjellige oppskrifter. En ting er fokus på ned i vekt og bli sunn. Men så er det frem med kalkulator og utregning hver produkt jeg tilbereder med. Klart det blir veldig tidskrevende, men så håper jeg selvsagt det gir økt kunnskap, kunnskapen er egentlig formålet. 

Anonymkode: bb55a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig var temaet er brød usunt. Litt usikker om svaret kom frem her.... 

Anonymkode: bb55a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen lurer jo på om måten vi dyrker og gror kornet på idag kan være med på å forringe kvaliteten på hveten og gjøre det dårlig for menneskemager å spise- at dette kan ha en sammenheng med en økende grad av IBS i befolkningen. Men man vet ikke sikkert

Anonymkode: 107bb...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unyansert og sensasjonspreget informasjon er usunt. Frykt for mat er usunt. Å stresse med mat er usunt. Å spise for mye eller for lite er usunt. Å spise bare brød er usunt. Å spise brent eller muggent brød er usunt. 

Å skaffe seg balansert kunnskap og vurdere den kritisk, er sunt. Å ville ta vare på helsa si, er sunt. Å spise brød, eller en hvilken som helst annen matvare, for den del, som en del av et variert kosthold, er sunt. Å spise det man liker og like det man spiser, er sunt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød er ikke usunt. Du må bare velge riktig type. Altså, grovt. Jo grovere, jo bedre ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brød med nærmere 100% grovhet er sunt i moderate mengder, men går på lavkarbo så ikke innafor for min del 

knekkebrød er bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2018 den 20.59, Mrs.Purdey skrev:

Brød er ikke usunt på samme måten som godteri, men det er mye karbohydrater og hjelper deg hvertfall ikke ned i vekt. 

Enkel og grei måte å gå ned i vekt er : tren 30 min pr dag, bruk skritteller for motivasjon, kutt mye ned på  karbohydrater (poteter, brød, pasta, kornprodukter). Vil du ha pasta likevel så ha i tankene at varm pasta er mye mer usunn enn kald pasta. Kutt ned på alt med sukker i.   Erstatt med grønnsaker og rent kjøtt. Kutt ut all drikke med sukker og aspartam: brus (inkl såkalt sukkerfri saft og Pepsi max). Skal du drikke alkohol så tenk ut hva du liker best av drikkene som inneholder minst kalorier.   

Egg er bra. Frokost med egg og stekte tomater feks. Lag salater med kylling, biff, bønner. Strir du med motivasjonen så unn deg noe en gang i uka. Ha tenkt ut hvor stor porsjon på forhånd så du ikke impulsspiser en hel masse av det. Husk å ikke gå sulten, det dreper motivasjonen. 

Spiser man mindre enn man forbrenner går man ned i vekt.Jeg strever med alvorlig spiseforstyrrelse og jeg inntar karbohydrater,men jeg går ned i vekt nettopp fordi jeg ligger i kaloriunderskudd

Anonymkode: 1f569...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2018 den 22.29, AnonymBruker skrev:

jeg vil bli sunnere om jeg skal bruke det uttrykket, men jeg må jo finne ut hva jeg også gjør feil. For det er åpenbart noe jeg ikke har sett i det jeg allerede gjør. Samtidig kan jeg bli overøste med mange forskjellige oppskrifter. En ting er fokus på ned i vekt og bli sunn. Men så er det frem med kalkulator og utregning hver produkt jeg tilbereder med. Klart det blir veldig tidskrevende, men så håper jeg selvsagt det gir økt kunnskap, kunnskapen er egentlig formålet. 

Anonymkode: bb55a...478

myfitnesspal.com regner alt slikt for deg. Super kontroll synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Så lenge du ikke er glutenintolerant (hvilket kun 1-2 % av befolkningen er), eller har allergier mot ingredienser du finner i brød, så er det ikke usunt :) Om du imidlertid spiser 10 skiver om dagen og ikke går ned i vekt, selv med kaloriunderskudd, kan du vel bare prøve å trappe ned på brødet? Jeg spiser personlig ikke så mye brød, fordi jeg føler meg oppblåst dersom jeg inntar brød i større mengder. Men er ikke sånn at jeg unngår det helt, og vil absolutt ikke si at det er usunt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...