Gå til innhold

Prøve bli gravid for første gang!


Gravid2018

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Avalon skrev:

Teller ned dagene til mensen her. Er omsider under utredning. Skulle ønske tiden gikk raskere, gruer meg til vi får "dommen".

Hardt fått beskjed om at det mest sannsynlig er noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bestemt oss for at dersom det ikke går denne mnd(5 dpo idag), tar vi en fruktbarhetssjekk neste mnd. Full undersøkelse av begge koster Ca 3000-4000. Jeg er livredd for at noe er galt med en av oss(vært det fra før vi begynte prøvingen, jeg har hatt en redsel for å være steril fra jeg var ungdom:P), og ser ikke vitsen med å prøve i en evighet om vi alikevel må ha hjelp en gang! Går jo privat for denne testen. Tenker det er verdt det, og bryr meg ikke helt om hva folk mener om det. :fnise: Like lei av å høre «bare slapp av!!» som at det sikkert ikke er noe galt. Jeg føler det er noe, jeg må bli roet ned, og det er det kun en lege som klarer! :fart2::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Vi har bestemt oss for at dersom det ikke går denne mnd(5 dpo idag), tar vi en fruktbarhetssjekk neste mnd. Full undersøkelse av begge koster Ca 3000-4000. Jeg er livredd for at noe er galt med en av oss(vært det fra før vi begynte prøvingen, jeg har hatt en redsel for å være steril fra jeg var ungdom:P), og ser ikke vitsen med å prøve i en evighet om vi alikevel må ha hjelp en gang! Går jo privat for denne testen. Tenker det er verdt det, og bryr meg ikke helt om hva folk mener om det. :fnise: Like lei av å høre «bare slapp av!!» som at det sikkert ikke er noe galt. Jeg føler det er noe, jeg må bli roet ned, og det er det kun en lege som klarer! :fart2::fnise:

Sikkert lurt. OM det skulle være noe galt får dere jo raskere hjelp da enn å måtte vente minst 1 år før dere kan få hjelp offentlig. Håper likevel spiren sitter denne mnd :hjertesmil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, plastfolien skrev:

Sikkert lurt. OM det skulle være noe galt får dere jo raskere hjelp da enn å måtte vente minst 1 år før dere kan få hjelp offentlig. Håper likevel spiren sitter denne mnd :hjertesmil:

Jeg tok tester hver mnd da jeg hadde spiral også, så har blitt skuffet flere ganger enn bare disse to ppene:fnise: Har hatt lyst sååå lenge, men kjæresten hadde ikke lyst. Kunne jo ikke tvinge han. :frkk:

Takk, håper jeg og selv om magefølelsen sier det ikke gikk. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

   De færreste føder på termin uansett. Du kan føde fire uker før eller to uker etter, og da er du jo enten i november eller desember. Hadde ikke bekymret meg for det :) Hvis barneønsket er sterkt nok, så prøver du den mnd og, tenker jeg!

Anonymkode: 7113a...315

Sant som du sier at man kan jo være "heldig" å føde enten i starten av januar eller tidlig i desember men sannsynligheten tilsier at det er høy "risiko" for fødselen rett før jul eller i romjulen! Det er ihvertfall uaktuelt å hoppe over flere pp enn den ene for å sikre seg helt. Da får det gå som det går. 

Samboeren min har fødselsdag midt i julen og syntes det var kjipt! Han mener vi bør hoppe over, mens jeg heller nok litt mot å bare kjøre på! 

Men så tenker jeg på en annen side litt sånn at om jeg ikke har problemer med å bli gravid så skjer det nok etterhvert uansett. Og om jeg har problemer med å bli gravid så er sjansen lav for at det skulle ha gått akkurat den éne gangen. 

Hadde vært gull om spiren satt nå på denne EL så slipper vi å ta den avgjørelsen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Vi har bestemt oss for at dersom det ikke går denne mnd(5 dpo idag), tar vi en fruktbarhetssjekk neste mnd. Full undersøkelse av begge koster Ca 3000-4000. Jeg er livredd for at noe er galt med en av oss(vært det fra før vi begynte prøvingen, jeg har hatt en redsel for å være steril fra jeg var ungdom:P), og ser ikke vitsen med å prøve i en evighet om vi alikevel må ha hjelp en gang! Går jo privat for denne testen. Tenker det er verdt det, og bryr meg ikke helt om hva folk mener om det. :fnise: Like lei av å høre «bare slapp av!!» som at det sikkert ikke er noe galt. Jeg føler det er noe, jeg må bli roet ned, og det er det kun en lege som klarer! :fart2::fnise:

Hvorfor ikke ja? Ikke det at jeg tror det er noe galt bare fordi det tar noen få pp, men hvis det er noe så er det bedre å få vite det tidlig. :) 

3000-4000 kr er jo uansett ganske rimelig synes jeg. Skjønner ikke at folk har tålmodighet til å vente et helt år for å få det dekket av det offentlige!

Selv tenker jeg at vi prøver et par forsøk til, om ikke så blir det en sjekk for oss også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Ede skrev:

Hvorfor ikke ja? Ikke det at jeg tror det er noe galt bare fordi det tar noen få pp, men hvis det er noe så er det bedre å få vite det tidlig. :) 

3000-4000 kr er jo uansett ganske rimelig synes jeg. Skjønner ikke at folk har tålmodighet til å vente et helt år for å få det dekket av det offentlige!

Selv tenker jeg at vi prøver et par forsøk til, om ikke så blir det en sjekk for oss også! 

Ja, hvorfor ikke?! Er jo våre penger og det betyr mye for oss. Regner med vi slapper bedre av om vi får vite det ikke er noe galt og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Ja, hvorfor ikke?! Er jo våre penger og det betyr mye for oss. Regner med vi slapper bedre av om vi får vite det ikke er noe galt og. :) 

Du, helt ærlig.. jeg følte også på dette. Jeg har hatt mange "uhell" i mine ungdomsår med slurv av p-piller osv. I teorien burde jeg ha blitt gravid flere ganger. Til og med for noen år siden da p-pillene mine begynte å tulle noe helt med syklusen min og legen sa "du har jo eggløsning?!" når jeg hadde gått på samme pillene i lang tid. Altså - de fungerte ikke og kroppen min slapp egg uansett :klo: Legen visste ikke hvor lenge det kunne ha pågått, men regnet med at det kunne være snakk om like lenge som jeg hadde uregelmessige blødninger. Det var altså noen måneder der hvor jeg og min samboer hadde ubeskyttet sex daglig uten at vi visste det. Ble ikke gravid. Etter dette ble jeg redd jeg kunne få problemer med å faktisk bli gravid, siden mitt underliv hadde streiket helt. Tok en ultralyd av eggstokkene, som viste mange egg og ingen cyster. Legen spurte om jeg ville slutte på prevensjon og gå over på noe som ikke utløste hormoner, men vi bestemte oss for å slutte helt og bare bruke kondom istedenfor. Det tok 1,5 år før syklusen min ble stabil. Vi var ikke prøvere da. Oppi det hele fikk jeg celleforandringer med HPV og beskjed fra legen om å vente med graviditet til det var borte. Fikk klarsignal i sommer, begynte prøvingen i august og spiren satt i oktober. Alle mine bekymringer var bare tull. Hadde gitt det litt mer enn 2 PP før jeg brukte 3-4000 på utredning. Jeg kan forstå deg om 2 PP, men ikke før. Deres penger og deres valg, men du skal vite at dine bekymringer er så vanlige og nesten helt uten grunn. Som min bestemor pleide å si "90% av våre bekymringer blir ikke til virkelighet!" :) 

Anonymkode: 7113a...315

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gravid2018 skrev:

Hardt fått beskjed om at det mest sannsynlig er noe galt?

Prøvd siden 2016 uten hell. Har endometriose, men vi vet ikke om dette er grunnen eller om det er noe annet. For å få utredning måtte jeg ta saken i egne hender da fastlegen ikke ville henvise oss videre da det var gått litt over 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er også prøver for første gang :) vi hadde sex i går, tror jeg har EL i dag. Sluttet på p-piller i fjor (feb) men har brukt kondom fram til nå. Spennende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, meelissa skrev:

Hei! Jeg er også prøver for første gang :) vi hadde sex i går, tror jeg har EL i dag. Sluttet på p-piller i fjor (feb) men har brukt kondom fram til nå. Spennende!

Så gøy! Velkommen i klubben! :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, meelissa skrev:

Hei! Jeg er også prøver for første gang :) vi hadde sex i går, tror jeg har EL i dag. Sluttet på p-piller i fjor (feb) men har brukt kondom fram til nå. Spennende!

Spennende og nervepirrende tid i møte! Gleder meg til å se når vi alle blir gravide :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Avalon skrev:

Prøvd siden 2016 uten hell. Har endometriose, men vi vet ikke om dette er grunnen eller om det er noe annet. For å få utredning måtte jeg ta saken i egne hender da fastlegen ikke ville henvise oss videre da det var gått litt over 1 år.

Det går nok fint, du er iallfall nærmere hjelp nå, og mest sannsynlig går det snart :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Det går nok fint, du er iallfall nærmere hjelp nå, og mest sannsynlig går det snart :yvonne:

Takk for det! Ikke alltid like lett å holde på håpet. Går litt i berg og dalbaner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Avalon skrev:

Takk for det! Ikke alltid like lett å holde på håpet. Går litt i berg og dalbaner.

:troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Avalon skrev:

Takk for det! Ikke alltid like lett å holde på håpet. Går litt i berg og dalbaner.

Veldig mange blir gravide med riktig behandling, har dere fått time til utredning? Hold oss oppdatert, krysser fingrene for deg!  :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Ede skrev:

Veldig mange blir gravide med riktig behandling, har dere fått time til utredning? Hold oss oppdatert, krysser fingrene for deg!  :klem:

Hadde første time i januar. Nå er det div blodprøver som skal tas + spermprøve så blir det kontrolltime når alt dette er gjort. Regner med kontrolltimen vil bli i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2018 den 20.48, Gravid2018 skrev:

Spennende og nervepirrende tid i møte! Gleder meg til å se når vi alle blir gravide :) 

Hvor mange dpo er du nå? Er det snart tid for å kunne teste med test tidlig test? :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klokkeblomst90
På 16.2.2018 den 10.24, Ede skrev:

Skjønner at det må være fryktelig fryktelig frustrerende, jeg har kun hatt 1pp  jeg føler allerede at det ikke er håp! Helt irrasjonelt jeg vet det!  

Da har du hatt 6pp? Det er ikke så veldig mye selv om det så klart føles slik, mange går flere mnd uten at det trenger å være noe galt!  :) 

Har du vurdert en utredning hos privatklinikk? Jeg vet man sier at man skal prøve i minst ett år før man trenger å gjøre det, men på en annen side er det bedre å finne det ut tidlig dersom det skulle være noe slik at man kan starte behandling? De fleste problemer kan behandles, de aller aller fleste blir gravide til slutt selv om noe behøver litt hjelp! :troest: Om ikke annet så kan du få bekreftet at ingenting er galt. 

Hei:)

Ja, jeg er på vei til å bli utredet allerede. 

Men må vente litt med undersøkelser da det koster mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ede skrev:

Hvor mange dpo er du nå? Er det snart tid for å kunne teste med test tidlig test? :alice:

Jeg er 8 eller 9 dpo. EL-testene ble negative ettermiddag 11/2, men var positiv på morgenurin 12/2, men regner med det var «rester». :fnise:

Du, skal jeg innrømme noe.. jeg testet meg vel på 6 dpo.. tenkte at dersom det var festeblødning burde jeg jo få positiv test 3-4 dager senere. :fnise: Men testet med one step fra eBay, hørt de ikke er så sensitive, de som faktisk er gravide har ikke fått strek der før 16++ dpo. :P Så har bestilt 5 tidlig tester og 10 vanlige på fertil.no, så venter med å teste til de kommer. De kommer vel innen 10/11 dpo. :laugh:

Jeg har IKKE trua. Hadde litt mensensmerter igår kveld, noen «stikk» i går morres, har hatt liiiitt ømme pupper noen dager, men ellers ingenting.. Håper jo selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...