Gå til innhold

Prøve bli gravid for første gang!


Gravid2018

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her, men maser hull i hodet på både kjæreste og venner av meg, så det kan kanskje være greit å spørre litt her og dele erfaringer. :)

Kjæresten min og jeg skal begynne å prøve, og jeg skal ta ut kobberspiralen imorgen! Jeg har begynt tar Folat og kjæresten tar sink og vitamin c. 

Vi pleier som regel ha sex hver dag, og vil ikke akkurat ha mindre sex nå. Men har hørt det er anbefalt med annenhver? Hva skjer om vi ikke har sex på eggløsningsdagen?

Hvor lang tid tok det fra du tok ut spiralen til du ble gravid? Har gått på p-piller før, sluttet for trekvart år siden  ca og satt inn spiralen.

For å være helt ærlig syntes jeg at det er så merkelig at jeg kan lage en annet menneske med bare kroppen min(og kjærestens da) og skjønner ikke helt hvordan JEG skal få det til! 😂

 

Håper jeg blir gravid(og forhåpentligvis mamma) i 2018. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få deg et lite sjokk i såfall. Det kan nemlig ta opptil et år eller to før man blir gravid. Du som har kobber spiral er jeg usikker på.. Du må først få igang vanlig mens syklus.

Det er ca 25% sjanse å bli gravid ved eggeløsning. Så det kan ta tid å bli gravid. Jeg har vært prøver i over 1 år. Har heller ikke brukt p-piller på 2 år. Har nå blitt utredet for fertilitet vansker, og gynekolog sier jeg er helt normal. Trodde det var noe galt med meg, men der tok jeg feil.

Det kan jo hende du er heldig, og at det klaffer for dere fort.

Anonymkode: 03f0f...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset jeg kan gi er å late som ingenting når det kommer til prøvingen. Ha sex fordi det er deilig og gøy, ikke for å lage et barn. Ikke test deg i hjel de første månedene. Du kommer til å lete etter symptomer, men prøv å la det ligge. Ha det gøy i prøvingen uten å la det styre alt.

Prøvde i hele 2 år uten at det var noe galt med noen av oss og de første månedene leter man jo etter symptomer. Med tiden kan man fort lå prøvingen gå utover hverdagen. 

Først etter en pause i prøvingen, pause fra sex og først i oppstarten hvor vi igjen da hadde sex kun fordi det var gøy og deilig- da ble vi gravide. 

Anonymkode: aa36b...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over det kan ta tid, og må bare prøve slappe av, men det er ikke lett😱

har vanlig menssyklus 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme båt! Endelig er vi igang å prøve nå fra nyttår! Jeg vet jo sånn rasjonelt sett at det gjerne tar litt tid men emosjonelt sett forventer jeg liksom at det skal skje med det samme. (Mulig jeg får meg en nedtur og virkelighetsorienteringen etterhvert!) 

Jeg tenker uansett at det er greit å se litt positivt på det, de fleste blir gravide innen ett år og er man ung (i 20 årene) kan man regne med at det går mye raskere. Bedre å ikke ta sorgene på forskudd! ;) Jeg er 32 år, hvor gammel er du? 

Jeg har også et enormt behov for å snakke om det. Samboer er mer interessert i hva vi skal gjøre sammen når barnet er født, veldig koselig det men jeg vil prate om eggløsning, mens, lutealfase og hvor lenge spermen lever i kroppen! :fnise:

Når det gjelder sex så er det lite tyder på at det hjelper mye å ha sex oftere enn annenhver dag. Dette blir gjerne anbefalt til kvinner slik at de ikke skal stresse med at de MÅ ha hvis de ikke vil eller det ikke faller seg naturlig! 

Men er det skader definitivt ikke! Jo oftere jo bedre, og sex kan til og med hos noen trigge ekstra eggløsninger i hver syklus og dermed øke sjansen. Ha sex så ofte dere vil, vi har også sex minst en gang hver dag vi er sammen! (Desverre reiser jeg mye i jobben min hver uke så vi går tre døgn+ uten, det er jeg mer bekymret for...) 

Du trenger ikke ha sex den dagen du har eggløsning, spermiene lever i kroppen 2-5 døgn, noen opp til 7 dager. Så det holder å ha en eller to dager før. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å glem at dere skal lage barn. Kutt prevensjon og ha sex fordi det er gøy! IKKE begynn å telle eggløsninger og ha sex etter kalenderen, det er drepen for et hvert forhold. Har man prøvd i flere år forstår jeg det, men ikke begynn sånn hvertfall. Det ødelegger sexlivet deres og kan være vanskelig å rette opp. 

Anonymkode: bb5de...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ede:

 

Så gøy 😁 Kanskje vi kan snakke litt i denne tråden da, og holde hverandre oppdatert? 

Jeg er 23 år og kjæresten er 22 år, har hus, bil, hund og katt. :) 

Jeg er skikkelig pessimist nå samtidig som jeg er optimist. 🙈 Tror det kan gå på rt av de første forsøkene, samtidig som jeg er livredd for at jeg aaaldri blir gravid! Men håper vi ikke må prøve så altfor lenge iallfall. :) 

Har hatt kobberspiral i over et halvt år, og den klusser jo ikke med hormonene, så jeg vet jeg er i normal syklus. Kjenner eggløsningen hver mnd, men typisk om det blir noe tull nå fordi jeg stresser 🙄

 

Hvordan kan sæden overleve så lenge? Syntes det høres rart ut. :o Hvorfor er det da så vanskelig å treffe riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB: Vi skal ikke ha sex noe oftere enn vi pleier, men vi pleier ha det hver dag. Forskjellen nå er at det blir ubeskyttet og han kommer inni meg. Selvfølgelig tenker man litt ekstra på at man kan bli gravid, men det er vel naturlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gravid2018 skrev:

AB: Vi skal ikke ha sex noe oftere enn vi pleier, men vi pleier ha det hver dag. Forskjellen nå er at det blir ubeskyttet og han kommer inni meg. Selvfølgelig tenker man litt ekstra på at man kan bli gravid, men det er vel naturlig? 

Selvfølgelig tenker man på det! mange skriver her at man bare skal glemme det, det er nok et godt råd om man er veldig stressa og har prøvd lenge men om man bare koser seg med å følge med på syklus og telle eggløsningen så er vel det bare sunt og naturlig? 

Tror det er mange her inne som har problemer med å bli gravid og da er det så klart veldig frustrerende og stressende å tenke på. Når man bare har prøvd noen mnd. er det vel litt mer lystbetont å fokusere på? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gravid2018 skrev:

Ede:

 

Så gøy 😁 Kanskje vi kan snakke litt i denne tråden da, og holde hverandre oppdatert? 

Jeg er 23 år og kjæresten er 22 år, har hus, bil, hund og katt. :) 

Jeg er skikkelig pessimist nå samtidig som jeg er optimist. 🙈 Tror det kan gå på rt av de første forsøkene, samtidig som jeg er livredd for at jeg aaaldri blir gravid! Men håper vi ikke må prøve så altfor lenge iallfall. :) 

Har hatt kobberspiral i over et halvt år, og den klusser jo ikke med hormonene, så jeg vet jeg er i normal syklus. Kjenner eggløsningen hver mnd, men typisk om det blir noe tull nå fordi jeg stresser 🙄

 

Hvordan kan sæden overleve så lenge? Syntes det høres rart ut. :o Hvorfor er det da så vanskelig å treffe riktig?

Sæden lever normalt sett ikke mer enn 2 dager. Det skal veldig optimale forhold til for at den skal leve i så mye som 5 dager. Og siden el kan variere fra måned til måned, og man i tillegg er langt ifra garantert at en sædcelle befrukter egget selv når man treffer på eggløsningen, skal det jo en del til. 

Anonymkode: 3f65e...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Skravletråd for Prøvere her inne på forumet @Gravid2018 og @Ede. Da møter dere likesinnede. Trådens hensikt er rett og slett å skravle om alt rundt prøvingen...

Anonymkode: 7113a...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB: så vi kan ikke få lov å skravle her? Mye lettere å føre en samtale om man er få folk et sted 😂👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gravid2018 skrev:

AB: så vi kan ikke få lov å skravle her? Mye lettere å føre en samtale om man er få folk et sted 😂👍🏻

Selvfølgelig. Men om dere bare skal prate dere to er det bedre med PM. Dette forumet kryr av tråder hvor folk ønsker å skravle. 

Prøver å bli gravid 2018

Skravletråd for prøvere

Prøverør 2018

...Er noen eksempler på tråder med god aktivitet og hvor flere deler erfaring.

Igjen, bare et tips..

Anonymkode: 7113a...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Ede skrev:

Selvfølgelig tenker man på det! mange skriver her at man bare skal glemme det, det er nok et godt råd om man er veldig stressa og har prøvd lenge men om man bare koser seg med å følge med på syklus og telle eggløsningen så er vel det bare sunt og naturlig? 

Tror det er mange her inne som har problemer med å bli gravid og da er det så klart veldig frustrerende og stressende å tenke på. Når man bare har prøvd noen mnd. er det vel litt mer lystbetont å fokusere på? :)

Nei det er ikke så veldig lysbetont... Jeg ble selv gravid 2. pp. så har ingen erfaring med langvarig prøving - men når dere begynner å ha pliktsex etter kalenderen (og slik BLIR det, hvis dere ikke er oppmerksom) tar dere alt det gøye bort fra sex. Når det blir sånn ''kom kjære, nå har jeg eggløsning'' så er det plutselig ingenting spontant og sexy rundt sex lenger. Det kan fort slap'e deg i fjeset senere :P Og uansett hvor kort tid dere har prøvd, er hver måned med negativ test et slag i trynet for de aller fleste. Det er nesten umulig å ikke få forhåpninger å tenke at ''denne måneden går det!''. Det er helt normalt. Det kan også virke veldig lenge, siden man bare har én sjangse på en heel måned. Vær derfor veldig forsiktig med dette :):) 

Ser mange av de som har stresset veldig med å bli gravide kan få problemer når de først blir det.. Type ''mannen trekker seg unna'' osv. Mener ikke å ta motet fra dere - men vær så snill å prøv å slapp av i forhold til dette :) Å ha en viss peiling på når man har eggløsning er jo greit - men å begynne rett på med kurer, kjærringråd, eggløsningstester osv. er neppe positivt. 

Anonymkode: bb5de...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Hvis dere har lyst å skravle om prøvingen kan dere opprette en prøverdagbok her inne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Ede:

 

Så gøy 😁 Kanskje vi kan snakke litt i denne tråden da, og holde hverandre oppdatert? 

Jeg er 23 år og kjæresten er 22 år, har hus, bil, hund og katt. :) 

Jeg er skikkelig pessimist nå samtidig som jeg er optimist. 🙈 Tror det kan gå på rt av de første forsøkene, samtidig som jeg er livredd for at jeg aaaldri blir gravid! Men håper vi ikke må prøve så altfor lenge iallfall. :) 

Har hatt kobberspiral i over et halvt år, og den klusser jo ikke med hormonene, så jeg vet jeg er i normal syklus. Kjenner eggløsningen hver mnd, men typisk om det blir noe tull nå fordi jeg stresser 🙄

 

Hvordan kan sæden overleve så lenge? Syntes det høres rart ut. :o Hvorfor er det da så vanskelig å treffe riktig?

Kjenner meg sååå igjen i det å være både optimist og pessimist på én gang!  :fnise: 

Skulle gjerne ønske at jeg var litt yngre slik som deg, men det ble som det ble håper det går greit allikevel. 

Sæden overlever vel ikke alltid mer enn 2-3 dager, men det kan leve i 5-7. Det er kun den sæden som kommer inn livmoren og egglederne som kan leve noe særlig lenge, ute i friluft dør den veldig raskt. Det er vel ikke egentlig så vanskelig å treffe, problemet er ikke nødvendigvis at egget ikke blir befruktet men heller at det ikke fester seg skikkelig, evt at man har en veldig tidlig spontanabort før man i det hele tatt vet at man er gravid. 

Jeg synes det er veldig greit å prate i denne tråden, da kan andre som kjenner seg igjen hive seg på. Føler det er mange på de andre trådene som har prøvd lenge og begynner å slite psykisk... De har nok behov for å snakke om litt andre ting/annen vinkling enn om man akkurat er igang med å prøve for første gang! 

For oss er prøvingen ingen stress, vi har uansett sex hver dag fordi vi liker det og alltid har hatt det så lenge vi har vært sammen. Å følge med på eggløsning og syklus gjør jeg utelukkende fordi jeg synes det er moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Tyah skrev:

Tips: Hvis dere har lyst å skravle om prøvingen kan dere opprette en prøverdagbok her inne :)

Sikkert litt dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen...? Blir det ikke en tråd på samme måten? :huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ede skrev:

Sikkert litt dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen...? Blir det ikke en tråd på samme måten? :huh: 

Nei, de ligger her:

http://forum.kvinneguiden.no/forum/98-prøverdagbok/

Ellers kan dere delta i de andre store trådene med flere hundre svar.

Anonymkode: 7113a...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ede: Vi prater her vi. :) Føler at siden vi håper å bli gravide fort kommer det hjerne mye negativitet fra andre som har prøvd lenge som gjerne ikke vil andre skal lykkes kjapt. :) Merket det fort i denne tråden og!

 

Nå er kobberspiralen ute, og legen sa jeg kunne bli gravid med engang! Er jo akkurat som om jeg ikke har gått på noen form for prevensjon. Har eggløsning denne uken, så håper det går. 😍 

 

Dette her syntes jeg var veldig lurt: http://hvordanbligravid.com/egglosning/egglosningsslim/ Sjekket meg istad, litt blod, noe som vil si jeg er fruktbar nå 😍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Selvom det tar litt tid for de fleste så kjenner maaaaange som har fått det til å klaffe på første forsøk så tvi, tvi! ;)

Jeg venter på mensen i disse dager, har lang syklus så neste antatte eggløsning blir i midten eller slutten av januar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...