Gå til innhold

Hvorfor henger «alle» seg opp i norsk tonefall når vi prater engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, med mindre man har bodd i et engelskspråklig land som ung eller er veldig flink med språk så er det helt naturlig å snakke med en mer "norsk" uttale. For min del er tonefall og uttale to sider av samme sak; det er ikke særlig lett å uttale ord riktig med mindre tonefallet også er på plass. Jeg bodde i USA som 16-åring, og kombinert med at jeg tar språk ganske lett så snakker jeg i dag veldig god engelsk. Å si at jeg snakker det flytende blir å dra det litt langt (og det er også noe jeg synes folk "for lett" sier at de kan), men jeg snakker såpass bra amerikansk engelsk at jeg enkelt kan lure amerikanere til å tro at jeg er amerikansk. 

Men, uansett; jeg reiste tilbake til USA som universitetselev, og reiste da med ørten andre nordmenn også - og ingen av dem snakket uten en eller annen klar norsk uttale. Likevel - snodig nok - husker jeg mange av dem kommenterte på andre internasjonale studenters engelsk. Jeg syntes det var ganske komisk siden de tydeligvis selv var helt blinde for at de selv snakket langt fra perfekt. Jeg tror rett og slett det har noe å gjøre med at de var blitt så vant til "norsk" engelsk at de bare syntes det var så mye lettere å forstå enn en italiener eller en rumener som snakker engelsk. De kunne liksom ikke selv se sine egne feil, og oppfattet egne ferdigheter som langt bedre enn ferdighetene til de andre internasjonale... selv om det ikke stemte. 

For min del ville jeg aldri ha gjort narr av noen som snakker med mer norsk uttale, men det er jo også forskjellige grader av norsk uttale. De aller fleste i Norge snakker nettopp med norsk uttale; inkludert den yngre generasjonen. Jeg har møtt svært, svært få nordmenn som snakker engelsk med en god amerikansk/engelsk dialekt. Og det er helt greit - for å få det til må en som sagt enten ha bodd i utlandet som ung eller ha et veldig godt språkøre.

Ser at noen her nevner indisk engelsk. Det en må huske når det gjelder indisk engelsk er at det regnes som en egen engelsk dialekt - på samme måte som amerikansk, britisk eller sørafrikansk. Mange indere har engelsk som morsmålet sitt, og også som det eneste språket mange av de kan. Når de snakker engelsk på "sin" måte så gjør de altså ingenting feil; de snakker indisk engelsk. Dette er noe helt annet enn å snakke norsk-engelsk - sistnevnte er selvsagt ikke en egen engelsk dialekt. 

Anonymkode: ac609...efc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stoltenberg er jo veldig god i engelsk og jeg antar at han snakker med norsk aksent med vilje.

Personlig synes jeg "aksenten min" endrer seg ut ifra hvem jeg snakker med. Snakker jeg med amerikanere over en periode snakker jeg "amerikansk", de gangene jeg har vært mye sammen med noen fra England, Australia eller folk som ikke har engelsk som morsmål, tar jeg meg selv i å etterlikne noen av deres intonasjoner etter en stund.

Det eneste jeg har noe problem med er nordmenn som ikke er høflige nok på engelsk. 

Anonymkode: 6479c...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maleficenta said:

Pirkepetra

Språkpirking er vel hensikten med dette underforumet?

Anonymkode: c2b6d...d08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2017 at 9:13 PM, AnonymBruker said:

Er du fra Østlandet? Jeg får vondt langt inni språksenteret i hjernen når østlendinger snakker engelsk.

Anonymkode: d10f1...8ce

 

On 1/4/2018 at 1:07 AM, AnonymBruker said:

Morsomt at mange her beskriver dette som «norsk tonefall» når det er et østlandsfenomen :laugh:

Anonymkode: 0542e...d86

Der isss håwp in a hængin snore! 

Bd21-n4tNtDlnS77YjqtBQFlEZTGXF9Kwe3fdY9Y

Anonymkode: 4bbc7...eed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle steder i verden briter og/eller amerikanere er like populære så jeg ser ikke på det som så om og gjøre å snakke engelsk/amerikansk uten aksent. Man kan snakke, lese og skrive helt utmerket engelsk selv med norsk aksent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

eg bodde i USA som 16-åring, og kombinert med at jeg tar språk ganske lett så snakker jeg i dag veldig god engelsk.

Det tviler jeg på. Det er sjeldent at folk fra koloniene (nåja tidligere, da) snakker godt engelsk. Hør på folk fra India, Nord-Amerika eller Nigeria: Ordforrådet kan være så stort det bare vil, den lokale dialekten slår nesten alltid igjennom og gjør at språket ikke et øyeblikk kan forveksles med R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må snakke engelsk daglig og jeg er ikke mye flink. Uansett så er jeg mye flinkere enn engelsktalende i å snakke norsk, så skulle noen klage på engelsken min så kan de ta seg en bolle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Forstår ikke hvorfor det er så viktig å ha det "riktige" tonefallet når man snakker engelsk. Har hørt mange nordmenn forsøke å etterligne amerikansk tonefall - det tar seg ikke godt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.1.2018 den 7.39, AnonymBruker skrev:

edit: Vi er nå ikke helt på toppen, men vi er ganske høyt oppe altså.

Jeg vet at i hvert fall Nederland og Sverige er over oss.

Anonymkode: 12798...f30

Jeg er egentlig ikke enig i at nederlendere er så veldig mye bedre enn oss i engelsk. Jeg har nederlendere i familien og har vært mye i Nederland: språket deres består av mange låneord, bla fra engelsk, og uttalelsen av engelsk faller mer naturlig for (flesteparten av ) dem enn for oss nordmenn. Nederland har i likehetstrekk med oss ulike dialekter, samt flamsk,  og da faller det naturlig nok ikke like lett for alle å ha god engelsk uttalelse. 

Jeg ble veldig imponert over de fra Nederland jeg først ble kjent med, jeg syntes de snakket engelsk helt perfekt, etter hvert skjønte jeg at de i stedet fikk mye gratis i uttalelsen pga sitt eget språk. For all del: de snakker godt engelsk, men både ordforrådet og grammatikken er mer på norsk nivå.

Anonymkode: 946aa...5a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terence

Jeg tror det har mye å gjøre med at nordmenn generelt tror de er mye mer flytende i engelsk enn hva de er. Mens folk av andre nasjonaliteter stort sett er stolte over aksenten sin, tror nordmenn ofte at det er et mål å "høres britisk/amerikansk" ut. 

Dette gjennomsyrer også engelsk-undervisningen i norske skoler. Det er er et enormt fokus på at man skal "høres sånn eller sånn ut", noe som ofte gir seg utslag i noe av det kleineste som finnes på denne jord: nordmenn med påtatt Oxford-engelsk.

Noen nordmenn tror sågar også at de kan skrive sangtekster på engelsk, og at det ikke låter corny som faen for alle med engelsk som morsmål.

Nei, vi har et veldig merkelig og strebersk forhold til det engelske språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN snakke engelsk med tilnærmet perfekt britisk aksent, men jeg gjør det ikke av nettopp den grunn at jeg da føler andre nordmenn kommer til å se ned på meg og tenke "Hva tror hun at hun er?". Aksenter og dialekter har mye med identitet å gjøre. Hvis jeg skulle ha snakket engelsk med britisk aksent, hadde jeg følt at jeg forsøkte å være en annen enn jeg er. Jeg er jo norsk. Skulle ønske jeg ikke følte det slik, men vanskelig å endre på det, spesielt når nordmenn nettopp ser på det som påtatt. Så jeg snakker engelsk med norsk aksent selv om jeg klarer å snakke med nesten perfekt britisk aksent.

Anonymkode: 89385...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid litt imponert over de som snakker flytende. En gammel bekjent studerte flere år ved et universitet i UK, og da jeg tilfeldigvis hørte han snakke engelsk med noen...det var ikke antydning til norsk i uttalen, det var kult. 

Så har jo nordmenn generelt en vrangforestilling om at de er så rågode i engelsk. Som regel bruker de en masse "like" og "you know" overalt, og høres egentlig bare tåpelige ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...