Gå til innhold

Slektsforskning, hvordan gå lenger tilbake en oldeforeldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd meg litt på slektsforskning, jeg kom lett tilbake til oldeforeldre og når de er født, jeg har også greid å finne navnene til deres foreldre igjen, men de har ganske vanlige navn og jeg greier ikke å finne ut når de er født, hvor de er født, eller hva deres foreldre het.

Anonymkode: 63c5f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke hjelpemidler har du brukt til nå? Hvilke kilder godtar du, bare primærkilder eller også slektstavler? Folketellingene har du kontroll på, regner jeg med? Ellers avhenger jo mulighetene helt av hvor du er kommet, og når. Vanskelig å gi råd med mindre du oppgir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt foreldre, besteforeldre, tanter og onkler om de kan fortelle deg noe? Det vil også hjelpe å vite hvor de har bodd, når de ble gift, hvor de er gravlagt (gravstener forteller gjerne fødslesdato).

Når du vet noe om hvor de har bodd kan bygdebøker være en god kilde. 

Kirkebøker (frem til 1907?) er også en god kilde, men du må bli flink til å lete og til å tyde gammel håndskrift. Dessverre er noen kirkebøker gått tapt, og det er heller ikke alle prester som var så nøye som de skulle.

 

Når du har kommet et stykke kan det hjelpe å komme i kontakt med noen med slekt fra samme sted, siden det da gjerne er noe overlapp mellom slekter. Hvis man er heldig kan den andre ha kommet et hakk lengre bak på akkurat den grena.

Anonymkode: 7c883...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GauteS skrev:

Hvilke hjelpemidler har du brukt til nå? Hvilke kilder godtar du, bare primærkilder eller også slektstavler? Folketellingene har du kontroll på, regner jeg med? Ellers avhenger jo mulighetene helt av hvor du er kommet, og når. Vanskelig å gi råd med mindre du oppgir det.

Har foreløpig sett på mors slekt.

Jeg har funnet oldeforeldre i folketellingen, og navnene til foreldrene deres, men ikke fødselsdato. Har prøvd kirkebøker online, men uten å finne de der. Jeg er litt usikker på fødested.

Det er ganske vanskelig å tyde kirkebøker, ja.

Anonymkode: 63c5f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelynita

Vel dette var litt åpent spørsmål. 

Men om du f.eks. leter etter foreldre til noen:

Du vet at personen heter Olga og er født 1910 I Vestfold. Da leter du etter dåpen hennes i Vestfold. Der vil du finne foreldrenes navn. Si de har vanlige navn, Ole Hansen og Ragnhild Olsdatter. Er du heldig så står fødselsåret dems i dåpen til barnet. Da kan du lete videre igjen. Om ikke, så var det ekstremt uvanlig at man ikke var gift. Det vil også stå under dåpen om barnet var uekte eller ekte (født i eller utenfor ekteskap) Så derfor leter du etter giftemål til Ole Hansen og Ragnhild Olsdatter. Du begynner i Vestfold. Fra året Olga er født og bakover. Finner du giftemål vil du sannsynligvis finne enten fødselsår eller alder. Ofte bosted eller fødselsår. Så leter man videre. Eller bruker folketelling. Det er viktig å notere seg gårdsnavn så du kan utelukke personer du kommer. Bruk fødested til barn under dåp, gårdsnavn fra folketelling, bosted under giftemål, konfirmasjon osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...